Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens alt. media/innovation

Nya budskap på gamla låttitlar blev guld värt

Nya budskap på gamla låttitlar blev guld värt

Milk tänkte nytt på Spotify och gjorde juryn avundsjuka i senaste omgången av Månadens alternativa media/innovation. Indiebandet Bye Bye Bicycles parenteser gav det nya albumet spridning.

Publicerad: 21 december 2020, 08:41


Innehåll

 

1. The Spotify Parenthesis

Byrå: Milk
Kund: Bye Bye Bicycle

När indiebandet Bye Bye Bicycle skulle släppa nytt album efter åtta års tystnad tyckte bandet och byrån Milk att den bästa reklamen för de nya låtarna var de gamla. Därför döptes alla gamla låtar om en adderad parentes innehållandes reklam. På så vis fick namnet på den nya plattan exponering i över 14000 spellistor skapade av bandets fans.

Albumet Nature har till exempel döpts om till ”Nature (Of This Parenthesis Is To Inform You That ”Specular” Drops Reeeal Soon)” och några exempel på låtar är Push (Play On ”Specular” When It Drops In A Few Weeks” ”Touch (Wood For A Succesful Comeback)” samt ”Tears (Of Joy When ”Specular” Drops)”.

– När bandet frågade om hjälp med lansering på Instagram började vi fundera på vad de hade för kommunikativa tillgångar. Och det var ju de gamla låtarna och faktumet att de gjorde comeback. Det gjorde att vi började tänka på Spotify som deras främsta mediekanal och sen var det nån som skojade om att döpa om låtarna och nån annan som sa ”men vänta, så gör vi ja!”. Därefter följde många nervösa samtal med olika distributörer och deras legal departments om huruvida man fick eller inte fick göra så här. Efter lite hederligt gammal regelbändande gick vi i mål, säger copywritern Anders Malm.

Mediebudget = 0 kr?
– Nej, faktiskt inte! Bandet gick in med 500 kr boostning av en SoMe-post. Så helt noll var inte budgeten, säger Anders Malm.

Byrån och bandet har fått ett fint gensvar på kampanjen.

– Främst har små och medelstora musikbloggar över hela världen som lyft upp bandet. Lite mikroinfluencer-strategivarianten fast för musikbloggar. Vi kan räkna hem en reach om 7,4 miljoner. Men roligast har varit de fans som hört av sig och sagt att de återupptäckt bandet via parenteserna och älskar de nya låtarna, säger Niklas Olovsson, art director. 

Främst är det fans i Sydamerika som hört av sig.

– Media har svarat fint på det här, men har också varit nyfikna på Spotifys reaktion. Vi tycker det här vore ett roligt sätt att annonsera en turné på också till exempel Men det får något annat band göra. Bye Bye Bicycle har massa annat kul framför sig, säger Anders Malm.

Måste det vara ett indieband som gör det här?
– Vi tror det viktigaste är att det är en artist som gör en comeback som ligger bakom det. Om ABBA hade gjort det inför de singlarna som de ryktas återvända med så hade det fungerat kanonbra där också (inte för att de hade behövt hjälp med en sån nyhet…). Vi tror kanske att det bara är ett indieband som vågar göra en sån här sak. Det har varit många skivbolagsmänniskor från etablerade bolag och band som hört av sig och varit nyfikna på vad Spotify sagt. Antagligen i någon slags rädsla för reprimand. Vi vet att Spotify känner till kampanjen, men de har inte begränsat bandet något. De har tvärtom inkluderat bandet i redaktionella playlists trots/tack vare den här kampanjen, säger copywritern Anders Holmström.

Arbetsgrupp

Anders Malm copywriter

Niklas Olovsson art director

Anders Holmström copywriter

Andreas Bergendahl art director

Fanny Öhlund designer

Gabriella Moberg operativ projektledare

Charlie Persson motion designer.

Så tyckte juryn

Malin Sandquist, producent på North Kingdom: Genialiskt! (Att annonsera nya albumet via sina gamla låtar på en plattform där deras lyssnare redan finns är inte bra smart, utan också gratis! Jag hoppas på att få se mer av denna typ av annonsering i framtiden)

Elias Betinakis, head of costumer & market insight på Telia: Min solklara vinnare. Enkelt och smart och ett perfekt kanalutnyttjande.

Annica Brinck, kreatör, Bond: Hurra - älskar när någon trollar till det med Spotify. Särskilt när det görs så här charmigt och genomtänkt (med anpassade meningar till varje låt). Som alltid med riktigt bra idéer blir man förvånad att detta inte gjorts tidigare. Innovation de luxe ger full pott.

2. No douche bag

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Västtrafik

Bild 1/1  

När Forsman & Bodenfors och Västtrafik ville att folk skulle hålla avstånd i kollektivtrafiken hittade man ett redan existerande beteende för att hålla avstånd. Ett beteende som i vanliga fall är otrevligt, men som nu är omtänksamt – att ställa en väska på sätet bredvid. Genom att trycka upp 1.000 tygpåsar som delades ut gratis på Centralstationen, sanktionerade vi beteendet och gav folk ett konkret verktyg för fysisk distansering.

Arbetsgrupp

Susanne Eriksson, varumärkesstrateg Västtrafik

Greger Andersson account direcor

Helen Johansson account manager

Lars Jansson art director

Pontus Caresten copywriter

Christoffer Persson graphic designer

Robert Johnsson pr

Assar Wallenius film editing

Production, film and photography: Cutback Studios, Petter Berg

Så tyckte juryn

Malin Sandquist, producent på North Kingdom: En kul annonsplats som utnyttjar ett relaterbart douche beteende och vänder det till någonting bra. Jag vill sitta nära Västtrafiken när jag ser den här. Exakt nu!

Elias Betinakis, head of costumer & market insight på Telia: En av dom vanligaste kreativitetsövningarna är att hitta på nya användningsområden för en tegelsten. Den är så gammal att ALLA tröttnade på den redan förra århundradet. En av dom få som inte tröttnade var ett bussbolag i Göteborg som hade den övningen på sin kickoff och vinnaren var detta bidrag.

Nej, så var det kanske inte, men det är en lösning som ser ut som att den kom ut från exakt den övningen (Obs! Men på ett bra sätt!). Det jag vill säga är att alla företag nog ska fortsätta med kreativitetsövningar på sina kickoffer för då med lite tur kan dom komma på så här bra bidrag.

Annica Brinck, kreatör, Bond: Namnet, jamen såklart att göteborgaren faller för det.. Men framför allt för att det är ett så enkelt och smart hack. Goodwill för Västtrafik och genialt att vända ett välkänt dåligt beteende till något fint, bra och funktionellt. Många har slagit knut på sig själva med olika typer av mer eller mindre kluriga sägningar för att förmedla ”hålla avstånd”. Den här var väldigt likeable.

3. Call Girls

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita

Bild 1/1  

Under 2020 har mäns köp av sex uppmärksammats stort i och med att en känd profil dömts för sexköp. Trots den stora uppmärksamheten har Åkestam Holst och organisationen Talita – som hjälper kvinnor ut ur sexhandeln – saknat de utsatta kvinnornas röster. Därför har man lanserat 0939-1915, en ny sorts call girl-tjänst där kvinnor som blivit utnyttjade i sexhandeln får göra sina röster hörda. 

Den som ringer numret möts av en inspelad telefonvärd som uppmanar en att välja ett namn, bakom varje namn finns en inspelad berättelse med riktiga erfarenheter som tidigare prostituerade upplevt. Ett samtal kostar 9:90 kr/minut och alla pengar går oavkortat till Talitas dagliga arbete. Berättelserna kommer från kvinnor som själva deltagit i Talitas program och som nu vill få sin röst hörd. 

Så tyckte juryn

Malin Sandquist, producent på North Kingdom: Jag lämnas med en klump i magen efter att ha blivit träffad av denna kampanj. Ring 0939-1915 nu. Alla behöver höra vad dom här tjejerna har att säga.

Elias Betinakis, head of costumer & market insight på Telia: En fin integrerad kampanj för det fulaste som finns. Bra bidrag men om man ska vara petig kanske inte så ”alternativ”.

Annica Brinck, kreatör, Bond: Svårt ämne som blir starkt i sig. Men det är rakt berättat, jobbigt att lyssna på och jäkligt bra inläst av skådespelarna (darret på inandningen!). Ett förändrat beteende är kanske mycket begärt, men hoppas verkligen att sexköpare som lurades in lyssnade klart på betalnumret och därmed donerade 30 kr till Talita. Att använda just telefonnummer i det här fallet kändes smart, alternativt och retrobra. I princip en delad andraplats.

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.