Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens alt. media/innovation

Ryggsäck bästa alternativa mediet

Ryggsäck bästa alternativa mediet

En snyggt packad ryggsäck spred budskapet om Sverige som designdestination över världen. Och gav Volontaire en förstaplats i Månadens kampanj Alternativa medier.

Publicerad: 28 Maj 2020, 11:39

Ämnen i artikeln:

VolontaireNord DDBVolkswagenWenderfalckVisit Sweden

Innehåll

01.”Swedish Design Museum To Go”

Kund: Visit Sweden
Byrå: Volontaire

Svensk design paketerad i en ryggsäck från Sandqvist som lånas ut för att användas i Sverige. Svårare behöver det inte vara när design ska marknadsföra Sverige i världen.

Visit Sweden och Volontaires virtuella designmuseum har blivit mer handfast med Swedish Design Museum To Go. 

När juryn för Månadens kampanj Alternativa medier diskuterade det mobila museet blev det inte mycket diskussion. 

– Det är positivt att man aktiverar användarna aktiva, säger Elias Betinakis på Telia.

Någon tyckte att designen som packats i ryggsäcken kunde vara mer spektakulär, någon annan tyckte det var lite pretto. Men det var ingen större tvekan om vem som skulle vinna tävlingsomgången.

LÄS MER: Ordföranden har ordet: ”Det alternativa mediet som Gud glömde” 

Målet med Swedish Design Museum To Go är att lyfta fram användarvänlig svenska design.

– Då var det självklart att folk skulle ges möjlighet att få använda designen. Ryggsäcken blev symbolen för det här, säger Felix Jaak Nilsson, AD på Volontaire.  

Men målet är inte bara att lyfta svensk design utan även Sverige som destination. Därför finns det fyra varianter, skapade av lokala kuratorer, av ryggsäcken. En för varje väderstreck, Umeå i norr, Stockholm i öster, Göteborg i väst och Malmö i syd. 

– Det är viktigt att man också ska prata om reseupplevelsen.

Swedish Design Museum To Go är en pr-driven kampanj. Visserligen blev ryggsäckarna snabbt uppbokade (före coronakrisen) men det fanns bara 16 stycken. Aktiveringen i sig har alltså ingen avgörande betydelse.

Pr-upplägget var inte superavancerat. Några pressreleaser och mikorinfluencers. 

Men i det här fallet var ”contetn is king”. Det mobila designmuseet fick spridning i medier som Fast Company, New York Times, Dezeen och Lonely Planet. Enligt Felix Nilsson kunde man tidigt, och innan corona, räkna hem ett pr-värde som översteg kampanjinvesteringen fem gånger.

 

Så tyckte juryn:

Ett museum ska väl vara en byggnad?? Eller en lokal?? Eller ett litet rum?? Eller iaf en webbplats eller en app?? Nej. Swedish Museum visar att ett museum kan vara en helt vanlig ryggsäck. Eftersom jag inte fick rösta på tvåan var detta en överlägsen vinnare för mig. Så enkel och så tydlig och en bra arvtagare till alla fina Sverigekampanjer dom senaste åren.

Elias Betinakis, Telia 

------

På med en (snygg) ryggsäck, ta dig ut i verkligheten och använd svensk design som den är tänkt att användas. Insikten är finfin och passar ju bättre än någonsin ”i dessa tider” (är man inte hjärtligt trött på den sägningen nu?) Och även om detta passar utmärkt för social distansering gillar jag framförallt långsiktigheten i hur Visit Sweden paketerar Sverige som en öppen och tillgänglig nation på flera olika nivåer. Bra fingertoppskänsla vid val av kuratorer och visuellt attraktivt är det också. Grattis!

Annica Brink, Bond

------

Förstås ska en kampanj för ett Swedish Design Museum vara snygg. Men den är också väldigt praktisk, precis som bra svensk design. Sverige är ditt galleri, och designobjekten använder du i verkligheten.

Timo Orre, The & Partnership

------

Den här kampanjen påminner om att paketering går långt och att 6-sekundare inte är den enda paketeringen som når hem. En idé slår ned väggar i mer än en mening och ger nya perspektiv. 

Paula Backman, Animal

Arbetsgrupp

Felix Nilsson, AD

Hannah Håål, produktionsledare

Joakim Hutchinson Kay, copýwriter

Erik Filén, pr creative

Klaus Hahn, projektledare

Jenny Hagblom, projektledare
Sofia Söderberg, projektledare

Åsa Ericson, kommunikationschef Visit Sweden

Sandra Grill, content manager Visit Sweden

Lotta Olofsson, pr- och influenserchef Visit Sweden

Henrik Freudenthal, pr-chef Visit Sweden

Produktionsbolag / Rörligt - OTW

Arbetsgruppen på OTW:

Paul Jerndal, Creative Director

Nozhan Radnahad, Projektledare

Simon Vallin, Redigerare

Filmfotograf : Elias Bergqvist  

Fotograf :Johan Wennerström

02.”The No Show Room”

Kund: Volkswagen
Byrå: Nord DDB

Uppdraget var att aktivera sponsorskapet med SkiTeam och visa hur Volkswagens bilar är anpassade för svensk vinter. Nord DDB byggde upp en bilhall för enda bil någonstans i norra Sverige men berättade inte var. Den som hittade bilhallen fick bilen.

Kommentar:

Det är snyggt som attan, med skidlandslaget och allt. Kanske inte så oväntat från ett bilmärke att bjuda på skattjakt med en ny bil i potten. Men vi charmades av påhittigheten i hur ledtrådarna presenterades. Här var uppfinningsrikedomen i att hitta alternativa media på hög nivå. Och blir man nummer ett på flashback utan att varken sex, mord eller allmänt skitsnack är involverat, förtjänar man en pallplats.

Annica Brink, Bond 

------

Extremt enkel idé, men otroligt snyggt och smart genomfört. Man har fått in allt i ett; det är en lansering av en bil, det är en aktivering av sponsorskapet av skidlandslaget, det är tuffa svenska förhållanden som kräver fyrhjulsdrift och det är väldigt bra.

Timo Orre, The & Partnership

------

Jodå, vi känner igen det här. Men där andra har nöjt sig med en bra idé och stannat halvvägs så har Volkswagen tagit det hela vägen till telefonsvarare och supporterskyltar. Alla bitar är på plats. Och i typ alla annonsplatser man kan tänka sig. 

Paula Backman, Animal

03.”The Millisecond ad ”

Kund: Logitech
Byrå: Wenderfalck

Uppdraget var att visa att Logitechs trådlösa datormusar och tangentbord är tillräckligt snabba för gamers. Lösningen blev att låta gamers samla ledtrådar i millisekundsnabba bildsekvenser.

Så tyckte juryn:

I en svag omgång var detta också en solklar pallplats. Är en sucker för klassisk USP-reklam, och detta tickar alla boxar.

Elias Betinakis, Telia 

------

Att trigga igång gamers med lite SPEL, kan det funka igen? Jodå, vem gillar inte lightspeed och millisekunder? Experiment med ”dolda budskap” i reklam har visserligen pågått sedan 50-talet men här är det tvärtom, vi uppmanas att hitta dem. Kort sagt, relevant för produkten och budskapet går fram. Mission accomplished. I ett relativt svagt startfält (om vi jämför med förra omgången) räcker det till en naggande god tredjeplats.

Annica Brink, Bond 

------

Det finns stunder när en sekund kan kännas ändlös. När man är dödsförälskad till exempel. Men här handlar det istället om…en datormus. Så det faktum att en 1 millisekund resulterat i 4 587 300 minuter är ju ändå ganska spännande. 

Paula Backman, Animal

------

Simon Stefansson: Det alternativa mediet som gud glömde

Tävling är i de flesta fall en lösning för idétrötta kreatörer. Simon Stefansson, juryordförande för Månadens kampanj alternativa medier, påpekar att Volontaires vinnare Swedish Design Museum To Go valde bort tävlingsmomentet. Och tack gode gud för det. 

När man har idétorka vänder man sig till de enklaste av knepen. Ett sådant knep som jag fullständigt avskyr är tävlingar. En tävling visar oftast (i alla fall i 99 procent av fallen) att alla involverade har gett upp och fullständigt kapitulerat för kreativitetens potentiella kraft och istället valt den enkla vägen genom att brista ut och säga ”varför inte göra en tävling där vanliga människor gör jobbet åt oss”. Oftast uppbackad av någon som i sin enfald bestämt hävdar att varumärket behöver engagera sina kunder…

Det bästa med tävlingar är i sin tur när det gått åt pipan och de involverade bittert fått inse att man gett för mycket frihet till vanliga människor som har noll intresse av att följa regler och vara en god företagsambassadör. Många av de kampanjer som jag skrattat mest åt har skapats ur dessa förutsättningar och felsteg:

Boaty McBoatface, Ferry McFerryface, Mister Splashy Pants är fantastiska namn som aldrig hade fått se dagens ljus om inte lata byråer/företag hade lämnat kampanjens öde i händerna på vanliga människor. När trollen får härja fritt går ingen säker. Kan rekommendera att googla fler tävlingar som gått fel; Walkers Crisps, The National Lottery, Next’s next model, hitta på din Nutella-etikett, Coke gif the feeling, Dub the dew, Aldi fill in the blanks och Robert. E. Lee Elementary School. Många av dem är såklart inte helt rumsrena, men de bevisar hur lite folk bryr sig om företag och vad de står för till förmån för att locka till skratt. Myten om den engagerade konsumenten som älskar att interagera med sitt favoritföretag för att göra en god gärning och sprida allt gratis motbevisas än en gång. Likväl företaget som trott sig få världsomfattande publicitet utan att behöva investera i köpt reklam eftersom allt skulle sprida sig av sig själv, tack vare sina ”lojala” kunder.

Tillbaka till månadens omgång i alternativa medier. Som vanligt var omgången full av inskick där tävlingar varit huvudfokus. Det är tydligen en definition av vad ett alternativt media är 2020. Två av idéerna lyckades slutligen t.o.m ta sig in på topp tre-listan! Tvåan; VW hade vävt in sitt sponsorskap i alla kampanjens köpta enheter och samtidigt koordinerat alla delar i en stor tävling. Otroligt välproducerat och genomarbetat där det faktiskt inte spelar någon roll om någon tävlade eller inte. Trean; Logitech, hade i sin tur valt ett mer rättframt spår där man tydligt vävt in produktfördelarna i sitt influencerspår. Enkelt och där poängen kom fram oavsett om du deltog eller ej.

Vinnaren hade dock inte legat på latsidan. Volontaire har i flera år gång på gång lyckats hitta nya alternativa sätt att få ut Visit Sweden i nyheterna. De kunde lagt på lagret av tävling ovanpå månadens vinnande bidrag Design museum to go och vävt in funktioner som geotaggningar, bästa bilden och tagga en vän, men idén är så stark att det inte behövts. Och tack gode gud för det. Som bransch måste vi leverera större saker än tävlingar och lägga energi bakom för att få fram idéer som alla inte kan hitta på. Annars finns det ingen anledning för oss att existera.

Billy Andersson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.