Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens content

Arlas matkanal ska nå ”foodies” – prisas i månadens content

Arlas matkanal ska nå ”foodies” – prisas i månadens content

Matkanalen på Youtube ska fungera som en inspirationskälla för 20-30-åringar och vinner första pris i årets sista omgång av månadens content.

Publicerad: 7 Januari 2020, 10:07

Ämnen i artikeln:

RambollArlaCivil Rights DefendersPrimeYoutubeGarbergs

Innehåll

01.Matkanalen av Arla

Byrå: Splay One Kund: Arla

För att nå den så kallade generationen foodies bestämde sig Arla och Splay One att skapa en matkanal på Youtube. Den innehåller klipp med matinspiration, humor, utmaningar och recept styrda av profilerna Lisa Ackerman, Lucas Simonson och Filip Dikmen.

Syftet var att bygga varumärkeskännedom och inspirera ”foodies”, som enligt Arla är personer mellan 20-30 år. Ett mål på förhand var att få 10 000 prenumeranter, vilket man redan har uppnått.

Vad är egentligen en foodie?
– Med ”foodies” menar vi en mycket matintresserad person som har mat och matlagning som ett av sina största intressen. På Matkanalen av Arla vill vi nå den nya generationens foodies, säger Line Bomark, client manager på Splay One och kundansvarig för Arla.

I skrivande stund har ni 12 700 prenumeranter på kanalen. Vad är målet?
– Målet är att Matkanalen av Arla ska vara den största kanalen med matinnehåll på Youtube för svenska foodies. Idag har Arla gått om både många konkurrerande företag på Youtube, och är även med och tävlar med andra svenska matinfluencers på Youtube när vi ser till de organiska visningarna. Målet är att Arla ska bli vad vi kallar en brand-fluencer. 

Varför ville ni starta den här typen av kanal för Arla?
– Arla är inte bara mejeriprodukter, Arla besitter även stort utbud av recept och matinspiration. Vi såg att det fattades en underhållande matkanal på den svenska Youtube-arenan. Så det fanns en perfekt möjlighet för ett företag som Arla att ta den platsen. 

Hur länge är det tänkt att den ska pågår?
– Vi har startat kanalen för att kunna inspirera foodies hela året runt många år framöver, säger Karin Granlund, food inspiration manager på Arla.

Vad har ni för tips till andra varumärken som vill starta en Youtube-kanal?
– För att lyckas attrahera en målgrupp på Youtube krävs både relevanta profiler och ett engagerande innehåll. Som grund för utvecklingen av Arlas nya kanal har vi haft stor nytta av all den data och de insikter vi har skaffat oss via de hundratals profiler som finns i vårt nätverk. Det krävs att utgå från målgruppen och lära sig vad de är ute efter när de går in på Youtube och ta fram innehåll som svarar upp på det tillsammans med en tydlig strategi kring distributionen och hur man kontinuerligt kan fortsätta leverera relevant innehåll. 

Här är matkanalen.

Arbetsgrupp: Line Bomark client manager, Sarah Greenberg project manager, Erik Gestrelius executive producer and creative, Alexander Gustafsson producer, Rafael Gil ads, Erika Nilsson editor, Veronica Sundin head of production, Linus Häggman art director, Alexander Edström graphics, Andre Grothusen, Markus Hård, Mårten Forslund och Erik Gestrelius creative, Ibaa Halal project manager, Caroline Borelius head of client.

Så tyckte juryn

Björn Owen Glad, global marknadschef på Spoon
Klassiskt content marketing-case som är prickfritt genomfört från a till ö. Detta har gjorts hundratals gånger förut, men sällan så helgjutet som nu.

Hampus Brynolf, vice vd på Springtime-Intellecta
Klassisk videobaserad content marketing när det är som bäst. Rätt influencers lagar rätt recept i rätt kanal på rätt sätt. Kul och välgjort - en värdig vinnare.

Isabella Holmgren, ad på Mecka
Väl genomförd content, med rätt material för rätt målgrupp. Intressant och välarbetat, med goda resultat.

Elin Thunblom, kundansvarig på Volontaire
Arla har onekligen lyckats fint med sin Youtube-satsning. Proffsig produktion och tonträff. Kul är det också! Målgruppen (unga) verkar dessutom gilla detta skarpt. Förhoppningsvis får Matkanalen leva kvar och bli en långsiktig satsning på content hos Arla.

02.Ett högt pris

Byrå: Prime Kund: Civil Rights Defenders

För att uppmärksamma det höga pris som journalister får betala för yttrandefrihet har den Pulitzerprisbelönade journalisten Esther Htu San skrivit ”världens dyraste artikel”. Artikeln är inlåst bakom en betalvägg och kostar en miljon kronor att låsa upp. Esther Htu San har själv tvingats fly sitt land på grund av upprepade hot till följd av sina artiklar. Content har skapats för crd.org, film till sociala medier, inlägg och influencersamarbeten. Allmänheten uppmanas att bidra till att låsa upp artikeln på crd.org. Pengarna som samlas in via betalväggen går till Civil Rights Defenders arbete med att stötta människorättsförsvarare världen över.   

Så tyckte juryn

Björn Owen Glad, global marknadschef på Spoon
Kan en inlåst, hittills oläsbar, artikel vara content marketing? Därom tvistade de lärde i juryn, men alla var väldigt överens om att detta är ett briljant story-drivet initiativ.

Hampus Brynolf, vice vd på Springtime-Intellecta
För första gången premierar vi en contentkampanj där vi faktiskt inte kan utvärdera själva innehållet. Men idén är unik, kopplingen till budskapet självklar och genomförandet klanderfritt.

Isabella Holmgren, ad på Mecka
Kreativ och nytänkande idé där hela kampanjen är uppbyggd på ett slutgiltigt content.

Elin Thunblom, kundansvarig på Volontaire
Kan man komma tvåa i månadens content trots att juryn inte kunnat bedöma kampanjens huvudsakliga content – världens dyraste artikel? Ja absolut, om man låser in det för att belysa just det. Det höga pris journalister och opinionsbildare får betala för sin yttrandefrihet. Viktig kampanj med smart och kreativ lösning.

Arbetsgrupp: Jennie Körnung kundansvarig, Petter Lublin cd, Inez Härnema copy, Christoffer Lind ad, Markus Bjellder producent, Daniel Wahlström mediaspecialst, Alex Zeeman motion på Prime, Johan Harlén, Catrin Söderberg, Anna Magnard och Emmy Blad Jokkinen på Civil Rights Defenders.

03.Happy Commuter

Byrå: Garbergs Kund: Ramboll

Luften du andas har stor betydelse för din fysiska hälsa och ditt psykiska välmående. Men mikroskopiska partiklar och flyktiga gaser går inte att se med blotta ögat. Happy Commuter är en tjänst som gör det osynliga synligt och visar de renaste luftvägarna där du bor utifrån regional luftkvalitetsdata i realtid. 

Så tyckte juryn

Björn Owen Glad, global marknadschef på Spoon
Kan en karttjänst vara content? Svaret är ja, och med hög innovationsnivå och tydlig affärskoppling är den dessutom en välförtjänt pallplacering.

Hampus Brynolf, vice vd på Springtime-Intellecta
Data är råvara och tjänster är content. Ramboll fortsätter tänja gränsen för vad som är content, och gör det med den äran. Tjänsten skapar verkligt värde och gör Ramboll relevanta även bland målgrupper som knappt känner till dem.

Isabella Holmgren, ad på Mecka
Högaktuellt ämne som intresserar gemene man. Fungerande app som många testar och uppmärksammar.

Elin Thunblom, kundansvarig på Volontaire
Mycket fint exempel på en verkligt värdeskapande tjänsteutveckling, där data blir content paketerat som proffsig teknisk innovation. Snyggt jobbat!

Arbetsgrupp: Linus Almqvist director of communications & marketing, Karin Nedersjö brand marketing manager, Fredrik Sundqvist copywriter, Malin Boustedt produktionsledare, Joakim Landin projektledare, Ine Bryhn och Mattias Alfborger art directors, Maja Nylund designer/motion designer, Lowe Steiner designer.

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.