Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens content

Blocket lärde unga att lappa, laga och putsa – vinner Månadens content

Blocket lärde unga att lappa, laga och putsa – vinner Månadens content

Blocket såg att unga vill leva mer hållbart men saknar kunskap om hur man reparerar saker i hushållet. Det blev starten på en kampanj som innehåller alltifrån böcker till kvällskurser och influencers. För den ambitiösa kampanjen ”Bättre begagnat” prisas de med en förstaplats i Månadens content.

Publicerad: 9 juni 2021, 13:35

Ämnen i artikeln:

BlocketJung

Innehåll

01. ”Bättre begagnat”

Byrå: Jung
Kund: Blocket:

Projektet ”Bättre begagnat” föddes ur en insikt om att det fanns ett glapp. Ett glapp mellan att många, inte minst unga, vill leva mer hållbart men samtidigt saknar kunskapen om hur man exempelvis lagar en reva i tröjan. Eller byter ut en trasig pedal på cykeln. Eller hur man tar hand om ett par slitna läderdojor. 

Därifrån började Blocket bygga. Genom samarbete med förlaget Max Ström och författaren Johan Tell började de samla in handfasta tips på hur man lagar, putsar och snyggar till saker bitna av tidens tand eller vardagens valhänthet. Tipsen samlades därefter i boken ”Bättre begagnat”, en bok som i takt med pandemins ökade intresse för hemarbete seglade upp på bästsäljande-listorna. De visste dock att böcker av det här slaget lätt blir stående i en bokhylla.

– Då kom vår dåvarande byrå Jung med det lysande förslaget att anordna ”Hemkunskap för millennials”, berättar Tero Marjamäki, kommunikations- och hållbarhetschef på Blocket. 

Exempel från boken ”Bättre begagnat”

Med hjälp av Medborgarskolan, som sedan tidigare är kunder till Blocket Utbildning, satte de ihop ett antal kvällskurser med fokus på praktiskt hemarbete. Via kurserna kunde man få lära sig alltifrån att reparera cykeln till att byta el i en gammal skrivbordslampa.

– Vi ville att det skulle ha en autentisk känsla med riktiga lärare som kan det här på djupet, både innehållet och förmågan att lära ut. Hade vi gått via influencers är risken att det hade uppfattats som ”reklamigt”.

Tanken var egentligen att kurserna skulle hållas fysiskt, men pandemin ledde till att kurserna blev digitala. Förmodligen spelade den även en roll i att kurserna blev fullbokade. Och att de blev fullbokade igen när platserna utvidgats. För att få spridning på kampanjens olika delar skickade Blocket hem utvalda föremål till flera influencers. En profil med fokus på heminredning med särskild kärlek till silverskedar fick exempelvis hem ett par rostiga skedar tillsammans med instruktioner om hur hon putsade upp dem. Samtliga influencers som fick saker hemskickade valde att självmant plocka upp det i sina kanaler. 

– Det förvånade mig att de lyfte upp kampanjen och informationen på eget bevåg. För mig visar det på att om man visar omtanke om alltifrån profilerna till deras målgrupp så betalar det tillbaka sig.

Därtill gjorde Blocket och Jung en rad betalda influencersamarbeten samt producerade material som skulle dra in publiken till det Youtube-program som var del av kampanjen.

Även om målet med kampanjen var att profilera Blocket som en hållbar aktör nämns hållbarhet och cirkulärt förvånansvärt lite i kampanj och bok. Ett medvetet drag, säger Tero Marjamäki.

– Vi jobbar väldigt datadrivet och där kan vi se att det finns en trötthet, inte minst bland yngre, på de återkommande hållbarhetsbudskapen. Genom hela kampanjen har vi behållit fokuset på själva kunskapen. Att man blir mer hållbar och cirkulär är bara en fin bieffekt.

Mätningar från Nepa visar att det gett effekt. Målet var att öka andelen som i brand trackern svarar att ”Blocket möjliggör hållbara val” från 30 till 35 procent. Resultatet landade slutligen på hela 42 procent. De framgångsrika resultaten ses som en isolerad effekt av kampanjen. 

Så tyckte juryn:

”Rätt i tiden, snyggt, smart och har potential att växa till en folkrörelse. The gift that keeps on giving, helt enkelt.”

Malin Dahlberg, team leader, Spoon

------

”Ambitiöst, långsiktigt och väl genomfört. Imponerande jobb av Blocket!”

Klas Lindberg, vd, Brand New Content

------

”Otroligt skickligt av Blocket som visar vad riktigt bra content kan göra och vara. Analys, kreativitet och snygg förpackning. Vinner engagemang och behåller det rakt igenom. Heja Blocket!”

Evalena Liolios, vd, Curious Mind

------

”Content, content och mer content. ”Bättre begagnat” rymmer ett universum av långsiktigt innehåll som både informerar och inspirerar målgruppen till att anamma nya, hållbara beteenden. Idén är verkligen av Blocket, för Blocket!”

Vincent Janér, planner, Borg Owilli

------

”Utan att faktiskt ha läst boken är Bättre Begagnat en briljant idé och ett vackert hantverk som manifesterar hela Blockets existens, även om boken förvisso är ny. Utförandet i att låta kunderna komma med innehållet är både smart, stärker communityt Blocket.se och skapar intern stolthet – User Generated Content at it’s very best.”

Mina Fagerfjäll, creative director, Splay One

------

”Medan marknadsförare världen över slår knut på sig själva och plöjer ner marknadsbudgeten i martechmyllan visar Blocket att skåpet ska stå där det alltid har stått. Mitt i målgruppens blickfång! Insiktsfullt, smart och snyggt i alla delar.”

Björn Owen Glad, innovation lead, Chiffer

02. ”The isolated cinema”

Bild 1/2  

Byrå: Stendahls
Kund: Göteborg Film Festival

”The isolated cinema” har det senaste året skördat stora framgångar i allsköns reklam- och kommunikationstävlingar. Juryn var rörande överens om att det rör sig om en lysande idé som förtjänar hyllningar, men innehåller den tillräckligt mycket content marketing? Jodå. Med hjälp av den utvalda akutsjuksköterskan Lisa Enroth, som inlåst i fyrtornet Pater Noster spenderade sju dygn sträckkollade filmerna från Göteborg Film Festival, togs det fram videodagböcker som spreds till alla som följde äventyret. Smart, snyggt och inga genvägar.

Så tyckte juryn:

”Genialisk idé och genomförande i världsklass. Hatten av.”

Malin Dahlberg, team leader, Spoon

------

”Snygg och smart pr-kampanj med contentinslag. Med fantastisk effekt. Kunde kanske ha spetsats ytterligare men hatten av för ett smart arbete.”

Klas Lindberg, vd, Brand New Content

------

”Spot on och all in. En stor idé och inga genvägar. De tar ut svängarna och gör det med självförtroende och riktigt god smak.  Förtjänar all uppmärksamhet. Inspirerande.”

Evalena Liolios, vd, Curious Mind

------

””The Isolated Cinema” bevisar att ett starkt koncept och en intresseväckande premiss skapar förutsättningar för att bygga kringliggande content som kompletterar grundidén. I övrigt en väldigt iögonfallande produktion!”

Vincent Janér, planner, Borg Owilli

------

”En spännande kampanj med en tonsäker anpassning för både coronapandemin, men också samtiden i det stora hela. Resultatet av ansökningar är imponerande och den utvalda sjuksköterskan är mycket charmig. För att få full pott på min content-skala hade innehållet på själva ön utvecklats till mer än en videodagbok i sju delar. ”

Mina Fagerfjäll, creative director, Splay One

------

””En inställd konsert är också en konsert” ska Ulf Lundell ha sagt någon gång under det druckna åttiotalet. Sisådär 35 år senare tvingas Göteborg Filmfestival ställa in - eller i alla fall streama – sin årliga filmfest. Tillsammans med Stendahls tar de känslan av isolering, undantagstillstånd och filmnjutning till en helt ny nivå!”

Björn Owen Glad, innovation lead, Chiffer

 

Arbetsgrupp

Agency: Stendahls

Martin Cedergren, chief creative officer

Alexander Skoglund, art director

Eva Råberg, copywriter

Peter Ohlsson, account director

Ruben Widin Dahlström, intern copywriter

Daniel Fasth, intern art director

Film production: Is This It & Tussilago

John Boisen & Björn Fävremark, directors

Robert Danielsson & Theo Gabay, producers

Julia Forssell, actress

Fredrik Sellergren, DOP

Hannes Johansson, focus puller

Adam Hinsch, drone operator

Jonas Gramming, VFX supervisor

Marcus Holst & Eric Ljunglöf, VFX artist

Jakob Sundström, storyboard

BF/C, soundtrack

Andreas Mellkvist, sound design

Key still visual:

Studio Mint, retouch

Henrik Trygg, photographer

PR: Manifest PR

Annika Svahn, PR strategist

Johanna Svantesson, PR strategist

Client: Göteborg Film Festival

Karl Svedung, head of marketing

Andreas Degerhammar, head of communications

Nanna Jamshidi, press coordinator

Anton Romanus, project manager Isolated Cinema

Linda Gester, inhouse web editor

Erik Toresson Hellqvist, inhouse production manager

Johanna Wingstrand, inhouse copywriter

Jussi Öhrvall, inhouse art director

 

03. ”Hela Sverige mot hungerpandemin”

Byrå: Splay One
Kund: We Effect och Vi-skogen

Biståndsorganisationerna har ofta sin starkaste målgrupp bland de lite äldre. Svårare är det att få den yngre generationen, som ofta har en något stramare plånbok, att donera. Inte minst till ett ändamål som visserligen är sammankopplad till men inte är coronapandemin. Tillsammans med Splay One valde därför We Effect och Vi-skogen att påvisa hur coronapandemin snabbar på ett sedan tidigt allvarligt problem – världshunger. Redan innan pandemin levde 700 miljoner människor i hungersnöd, en siffra som på grund av pandemin riskerade att växa med ytterligare 130 miljoner människor.

 Genom en insamlingsgala á la 2021 samlade de några av Sveriges främsta influencers under ledning av Filip Dikmen, en profil som många gånger tagit ställning i samhällsfrågor. Tillsammans med honom skickade de ut en utmaning till andra influencers och företag om att agera. För att skapa förståelse för varför det var viktigt att donera satte Splay One ihop en tre delar lång talkshow där Filip Dikmen intervjuade experter, andra influencers och företagsledare engagerade i frågan. På Musikhjälpen-liknande manér började även små ”nischade” grupper att starta sina egna insamlingsbössor, som exempelvis ”Memesverige mot Hungerpandemin”, ”Ölbössan” och ”Mammor mot Hungerpandemin”. 

Resultatet blev en ökad kännedom främst bland yngre och 5,2 miljoner kronor insamlade för att stärka kampen mot hungersnöd.

 

Så tyckte juryn:

”Går hela vägen för att nå målgrupper som inte brukar engagera sig i välgörenhet. Imponerande bredd.”

Malin Dahlberg, team leader, Spoon

------

”Det är väl så här en bred influencerkampanj ska se ut. Tycks också ha gjort jobbet i önskad målgrupp.”

Klas Lindberg, vd, Brand New Content

------

”Snyggt och färgstarkt. Så här ser jag gärna insamlingar framöver – tillgängligt, tilltalande och trovärdigt. Passionen når fram och kunskapen stannar kvar långt efteråt.”

Evalena Liolios, vd, Curious Mind

------

””Hela Sverige mot hungerpandemin” tar ett holistiskt och tillika framgångsrikt grepp på välgörenhet och anpassar arbetet för en yngre målgrupp. Genom sociala medier, influencers och en poppig talkshow visar man att nytta kan förenas med nöje.”

Vincent Janér, planner, Borg Owilli

------

”Influencer marketing kan vara något av det mest tafatt dumma och patetiska dagens marknadsförare kan ägna sig åt. Men också alldeles, alldeles fantastiskt. Perfekt utfört för en god sak lyckas Splay One visa att det finns hopp. Både för hungersnöd och influencer marketing.”

Björn Owen Glad, innovation lead, Chiffer

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.