Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens content

Hållbarhet med människan i centrum – OTW vinner Månadens content

Hållbarhet med människan i centrum – OTW vinner Månadens content

I ”The building tomorrow project” berättade OTW och Volvo CE om mänskliga öden i spåren av stegrande naturkatastrofer. För det prisas det med vinst i årets sista Månadens content.

Publicerad: 5 januari 2021, 10:29

Ämnen i artikeln:

OTWVolvoSplay One

Innehåll

01.”The building tomorrow project”

Byrå: OTW
Kund: Volvo CE

När diskussionsröken under årets sista möte lagt sig rådde det inget tvivel om vilket bidrag som av juryn hölls både en och två nivåer högre än de andra.

”The building tomorrow project” följer Volvo Construction Equipments globala tagline ”Building tomorrow” med en ambition om att komma närmre människan. Byggindustrin står inför en stor omdaning med hållbarhet högst upp på agendan, något som företaget de senaste åren uppmärksammat genom flera prisbelönade projekt. Samtidigt finns utmaningen med hållbarhetsfrågor i att de lätt blir abstrakta och väl tomma på den mänskliga berättelsen. I ”The building tomorrow project” står den berättelsen i centrum. I samarbete med den amerikanska byrån Two Rivers, där den senare fokuserat på kommunikation mot återförsäljare, berättar OTW om det arbete Volvo CE gör i uppbyggnaden av ett nytt samhälle i orkandrabbade Panama City i Florida. Området i Mexikanska gulfen är hårt drabbat av vädrets krafter, och enligt nyhetslogiken rör sig journalisternas kameror ofta bort kort efter den initiala chocken. Kvar finns de människor som fått se sina hus, och därmed liv, slås i spillror. I orkanen Michael 2018, den värsta i området sedan 1982, skadades eller förstördes en femtedel av stadens bostadshus. Arbetet och byggnationen av nya hus, och därmed nya möjligheter till ett drägligt liv, har gjorts i samarbete med lokala återförsäljare och volontärorganisationer.

– Att höra de här berättelserna gör att man får en enorm respekt för hur brutalt livet kan vara och hur hopplöst det kan vara när nyhetskanalerna drar vidare till nästa rubrikområde. Vi tre som åkte över från OTW och träffade de här människorna var alla rätt skakade och kände att det nästintill var vår skyldighet att föra upp storyn tillbaka högt upp på agendan, säger Rasmus Winther, byråchef på OTW i Göteborg och kreativ ledare för projektet.

Filmerna spelades in i början av 2020, strax innan pandemin vände upp och ned på tillvaron, och har distribuerats i stora delar av världen. Målgrupp är både Volvo CE:s egna medarbetare men även den övriga byggindustrin. Utöver en serie filmer har OTW även tagit fram magasinet ”Spirit” som fokuserar på samma frågor.

– Inom hållbarhet kan man fokusera på stora tekniska lösningar som gör stor skillnad men man kan också lyfta den sociala hållbarheten och vad den enskilda människan kan göra. Kan man som företag binda samman alla delarna händer något väldigt bra. Det blir konkret, gediget och det hoppas jag vi kan fortsätta att förvalta även i en post-pandemisk värld, fortsätter Rasmus Winther. 

Projektet har, precis som resten av världen, påverkats mycket av den pågående pandemin. Många av de aktiveringar, där amerikanska Two Rivers var ansvariga, har fått skjutas på framtiden. Att det blev två byråer som fick dela på uppdraget skedde på initiativ från Volvo CE själva. När pitchen var färdig ombads byråerna att blanda sina idéer. För att få ihop tankarna träffades de i slutet av 2019 hemma hos Rasmus Winther, dagar som utöver planering bjöd amerikanerna på både köttbullar och snaps.

– Trots att vi är väldigt olika som byråer, där de jobbar mycket med mässor och återförsäljarleden i Nordamerika, fungerar våra kulturer väldigt bra ihop. Det i sin tur tror jag hänger på en bra uppdragsgivare som gett oss båda stort förtroende.

Ta del av ”Spirit Magazine” som pdf här! 

Arbetsgrupp

OTW:

Olivia Krantz, kundansvarig

Rasmus Winther, creative director

Jessica Bonebjär, projektledare

Kerstin Magnusson, redaktör och skribent

Eric Andréasson, producent rörligt

Jens Dohnberg, producent rörligt

John Burlin, social media planner

Så tyckte juryn:

JAAA! Samstämmighet i juryn om att ”The building tomorrow project” är sant, intressant och relevant content marketing.

Det är helheten i den här lösningen som blir en intressant upplevelse.  Det här är ett gediget arbete i ett fint initiativ där berättandet grundar sig i utmaningen kring uppbyggnaden av nya hus i orkandrabbade Panama City, Florida. Detta tillsammans med volontärer från en lokal återförsäljare av Volvomaskiner samt organisationen Habitat for Humanity. 

Den grundplattformen får sedan uttryck i flertalet intressanta berättelser i olika format och paketeringar. 

Angelägenhet och autenticiteten bubblar här och där, i en mix av det humana och mänskliga tillsammans med konstruktion och byggnation. Jag kommer på mig själv att under lång tid fortsätta ta mig runt på den digitala content-huben för att utforska och ta del av fler berättelser och fler perspektiv på olika projekt och initiativ. Ett fint exempel på där välproducerat innehåll får målgruppen att vilja ha mer, inte bara kortsiktigt här och nu, utan också långsiktigt i framtiden - precis som konceptet i sig själv. Grattis! 

Maria Westman, vd, C by West

------

Efter att ha tittat igenom flera bidrag och undrat vilka som egentligen är content är det skönt med ett klockrent bidrag fyllt med innehåll, långsiktighet och effekt. Då det globala jätteföretaget hjälper orkandrabbade personer, byggs hoppet om morgondagen.

Sonja Björk Ebert, koncept- och strategichef, Birdh

02.”Inkopplat”

Byrå: Splay One
Kund: Installatörsföretagen

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Installatörsföretagen representerar över 3600 företag inom installatörsvärlden. Precis som många andra inom hantverksbranschen har de stora utmaningar med att säkerställa framtidens kompetensbehov och locka unga till yrket. 

De senaste åren har vi sett flera liknande branschorganisationer, däribland Teknikföretagen, framgångsrikt satsa på Yotube-serier i samarbete med profilerade influencers. I ”Inkopplat”, framtaget av Splay One, möter programledaren och influencern Hampus Hedström elektrikern Malin Andersson och VVS-montören Jimmy Olsson för att visa upp branschen och tekniken på ett lekfullt sätt. I programserien bjuds flera influencerkollegor in och får exempelvis lära sig bygga en chokladfontän eller en ”verklig” version av spelet Sänka Skepp. Målgruppen för projektet är 13-16 och under en sexmånadersperiod har Splay One och Installatörsföretagen lyckats locka närmare 11 000 prenumeranter till kanalen. Totalt har inslagen visats drygt 1,5 miljoner gånger.

Arbetsgrupp

Splay One:

Hedda Broman, senior client manager

Erik Gestrelius, creative

Stina Strömstedt, production manager

Johan Grundén, producer

Caroline Borelius, head of client

Julia Landin, project manager

Alexander Edström, graphics & VFX supervisor

Erika Nilsson, supervising editor

Linus Häggman, art director

Veronica Sundin, head of production

Rafael Gil, head of advertising

Så tyckte juryn:

Vi har sett liknande koncept tidigare, där branschorganisationer med hjälp av influencer vill synliggöra sin roll och åtagande. Greppet funkar även här, och där något så fyrkantigt (eller cylinderformat) som installationsbranschen får sig ett lyft. Här handlar det som att synliggöra den branschen för målgruppen 13-16 år och säkerställa framtida kompetensförsörjning. Det här är ett viktigt område, det handlar som renoveringar och standarden på våra befintliga bostäder men också energieffektivisering och digitalisering. 

YouTube och rörligt i centrum i det här konceptet, med utgångspunkt från beteende och olika format som trender på YouTube. Allt har en lekfull approach och här får vi möta YouTube komiker Hampus Hedström tillsammans med experter inom elektronik och VVS-montering, där gäster blir inkopplad på lekfulla utmaningar kopplat till installationsbranschen. Bra tempo, ambitiöst och lustfyllt.

Maria Westman, vd, C by West

------

Att kommunicera med en ung målgrupp på deras planhalva kan vara svårt. Men när installationsföretagen – väljer, ett i och för sig ej unikt grepp – en ung, you-tuber som utmanar och testar, lyckas man få målgruppens öra, engagemang…, respekt och rätt påkoppling.

Sonja Björk Ebert, koncept- och strategichef, Birdh

 

03.”Pappahjälpen”

Byrå: Oatly department of mind control
Kund: Oatly

”Pappahjälpen” var i slutet av 2020 en av branschens mest hyllade kampanjer. Mest uppmärksamhet riktades mot de fem filmer där tonåringar och deras föräldrar bytt roller och de unga blev den vuxne i rummet, men Oatly har även tagit fram en skämtsam verktygslåda med argument som tonåringarna kan använda mot sina ibland motsträviga föräldrar. I lådan fanns alltifrån recept till tips och konkreta argument för att byta till en mer växtbaserad kost. Vid sidan av det gjorde Oatly även ett specialsponsrat avsnitt av podcasten ”Måndagsvibe” där programledarna bjöd in sina egna föräldrar för ett samtal om, men inte begränsat till, en mer vegansk kost. 

Se kampanjsajten här!

Arbetsgrupp

Martin Ringqvist, creative director

Johan Majer, partnership manager

Lars Elfman, design director

Ida Backman, copywriter

Björn Lindén, art director

Kristoffer Hiller, graphic designer

Fanny Ericsson, production

Lisa Vaccino, kreatör

Daniel Vaccino, kreatör

Amanda Lindblom, project manager

Så tyckte juryn:

Pappor får vara i skottlinjen för att etablera en verktygslåda med argument kring valet av växtbaserad alternativ såsom till exempel havremjölk. Där färdigställda argumenten som presenteras på sajten ska tas upp av den yngre generationen tillsammans med sina pappor. Och även om pappor är bra på mycket så har de visst underkänt i kunskap och anammandet av växtbaserade produkter.

 

Bakom ”Pappahjälpen” finner vi Oatly, som helt klart gör en snygg paketering rent visuellt, och där undertonen är att också göra en insats för klimatet. Det är lekfullt med citat och grafiskt tilltalande med svart-vit typografi. Det finns finns också en skön tonalitet som en rosa (!) tråd genom helheten, citat finns färdig argumenterade och med rätt bra approach. Men det här koncept kräver stimulans och aktivering av den egentliga målgruppen, och att påverka pappor med retorik kan kräva sin tid.

Maria Westman, vd, C by West

------

Vi har sett de klantiga, tafatta papporna förut som gör bort sig och inte fattar. Men i Oatlys vegofieringskampanj känns konceptet ändå nytt och underhållande. Filmerna och poden gör sitt jobb och på hemsidan är tonen vass och krass. Allt hänger ihop i en enda Oat-massa!

Sonja Björk Ebert, koncept- och strategichef, Birdh

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News