Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens content

Kreativa räkneexempel vinner årets första Månadens content

Kreativa räkneexempel vinner årets första Månadens content

Tre klassiska webbserier tar hem pallplatserna i årets första omgång av Månadens content. Överst på pallen placerar sig Teknikföretagen, Volontaire och Hanna ”Hanapee” Persson.

Publicerad: 27 Februari 2020, 07:56

Ämnen i artikeln:

VolontaireTeknikföretagen

Innehåll

01.”Vi räknar på det!”

Kund: Teknikföretagen
Byrå: Volontaire

De senaste åren har arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen, som representerar 4000 medlemsföretag, i sin kommunikation jobbat hårt för att få fler tjejer att välja teknikrelaterade gymnasieprogram. Sedan de inledde ett samarbete med Volontaire har de bland annat samarbetat med influencern Therése Lindgren och lanserat en bildbank fylld med kvinnor inom industrin.

I slutet av 2019 lanserade parterna webbserien ”Vi räknar på det!” som programleds av Hanna ”Hanapee” Person. Beslutet att producera serien togs efter att regeringen införde en timmes extra matteundervisning i grundskolan. I ”Vi räknar på det!” använder Hanapee, som även varit med och producerat serien, vardagsproblem för att på ett kreativt sätt illustrera hur man kan få användning av goda mattekunskaper. Hon räknar bland annat på om hon bör klippa lugg eller inte till hur lång tid det tar att komma över ett ex. Varje avsnitt kompletteras dessutom av en lärarhandledning som visar hur lärare kan använda sig av serien i sin undervisning, något som lett till att serien spritts organiskt i en rad lärarcommunities.

Jurygruppen var djupt överens om att webbserier, som tog alla pallplatser i årets första omgång, är något av contentbyråernas brödföda och att Volontaire, som ser sig själva som en bredare kommunikationsbyrå, i ”Vi räknar på det!” träffat exakt rätt och fått formatet att kännas fräscht. Många lyfte även fram valet av Hanapee som programledare som en framgångsfaktor.

Fanny Enbacken Svensson är nybliven creative director på Volontaire.

Hur kom ni på idén?

– Vi funderade på hur man får matte att kännas relevant för ungdomar och kom fram till att ett stort problem är att man aldrig förstår vad man ska ha det till. När man går i högstadiet är mattekunskaperna helt teoretiska och får aldrig någon praktisk användning. Idén med serien är att räkna ut svaret på ungdomsproblem, och på så sätt visa att matten faktiskt kan ha en praktisk funktion, berättar hon för Resumé.

Formatet valdes av den enkla anledningen att det är där målgruppen finns och att lärarna lätt kan använda det i undervisningen.

Varför passade Hanapee som programledare?

– Hon har tidigare gjort ungdomsprogram för SVT och är väldigt duktig på målgruppen. Som programledare bidrar hon med otroligt mycket humor. Det gillar vi!

Drog ni några lärdomar från arbetet med Therese Lindgren/Teknikföretagen som var användbara i det här projektet?

– Vi har jobbat med Teknikföretagen i flera år och gjort flera initiativ som vi är superstolta över och bygger alltid vidare på det vi lärt oss tidigare. Therese har en enorm genomslagskraft och tillsammans med henne har vi hittat ett förhållningssätt till hur vi pratar om teknik som uppskattas av målgruppen.

 Ett litet påskägg i avsnittet ”Hannas fest spårar ur!” är att Anna ”Untz” Månsson, känd från Youtubekanalen Kändistv och one-hit-wondern ”E de fest”, dyker förbi och ställer en given fråga.

Stort grattis till Teknikföretagen och Volontaire!

Arbetsgrupp

Volontaire:

Kundansvarig/projektledare: Elin Thunblom

Produktionsledare: Sanna Tidbeck/ Sofia Orrheim

Copywriter: Fanny Svensson

Art Director: Klaudia Klang

PR: Sofia Eddelid

Designer: Kim Brundin

Teknikföretagen:

Elin Östblom, ungdomskommunikatör

Li Ljungberg, kompetensförsörjning

Produktion och programledare: Hanna Persson

Regissör: Isabell Berglund

DOP: Kevin Ambervill

Så tyckte juryn:

En kreativ och rolig idé för att upphöja matte som ämne gjord i en kompetent UR-kostym som funkar effektivt i den tilltänkta målgruppen.

Linus Fremin, creative director, Make your mark

--------

Väldigt bra exempel på långsiktigt content. Med rätt tonalitet, format och personer kan matte visst vara kul. Extra kul att så många lärare använt sig av materialet i undervisningen. Mitt i prick och värdig vinnare, tycker jag! 

Mimmi Bladini, redaktör, Glory Days

--------

Roliga filmer om funktioner och kombinatorik, vilket är en bedrift i sig! Och ett bra hantverk överlag. Gillar också valet av Hanna Persson, hon fungerar perfekt i sammanhanget.

Calle Öström, creative director, Masscreation

--------

Alla har vi vårt förhållande till matematik. Teknikföretagen har insett att både elever och lärare behöver stöd och inspiration kring ämnet.

Det är på ett charmfullt sätt som Teknikföretagen har skapat detta koncept där de tar räkneexempel på det mesta som kan komma upp i vardagen.

Konceptet ”Vi räknar på det” är lekfullt men har också seriös underton. Och framförallt föder ”Vi räknar på det” en nyfikenhet. Och att vara nyfiken är bland de viktigaste pedagogiska drivkrafterna för att stimulera lärandet, snacka om en fullträff - ”Vi räknar på det” är en solklar vinnare! Grattis!

Maria Westman, grundare & rådgivare, C by West

-------

När innehåll har en större mening blir det bra. Och det här är riktigt bra! På ett smart, humoristiskt och intresseväckande sätt, har man i målgruppens tjänst skapat content från hjärtat, som behövs. Hanapee är briljant i rollen som programledare och får vilken trött skolungdom (eller jurymedlem) som helst att vilja öka på sina mattekunskaper. Frågan är varför ingen gjort det här tidigare? Frågan är vilken längd på luggen jag ska välja nästa gång? Svaret är ”Vi räknar på det”! 

Philippa Magnusson, creative director, Spoon

-------

Snygg och smart lösning som skapar reellt värde för både mottagare och avsändare på lång och kort sikt. Solklar vinnare.

Måns Nilsson, chief creative officer, Brand New Story

------

Det är dåligt med glamour runt matematik, så hur får man unga att se en relevans och användarnytta? Genom närliggande och användbara exempel, fräscht utformat, rätt tilltal och användbart content i många kanaler, över lång tid. Ett case som räknar hem effekten.

Sonja Björk, vd, Swedish Content Agencies

 

02. ”Vi kör framåt!”

Kund: Transportföretagen & MAF
Byrå: Borg & Owilli

Bilden av en bilmekaniker är fortfarande någon som med nedoljat blåställ rullar runt bland bilarnas underreden och himlar med ögonen åt kundernas frågor. En väl förlegad bild.

För att visa på hur långt branschen kommit när det gäller både teknik och hållbarhet valde Transportföretagen & MAF att i samarbete med Borg Owilli ta göra en andra säsong av webbserien ”Vi kör framåt!”. I serien möter artisten och influencern Oscar Zia en rad människor verksamma inom fordon- och transportbranschen som berättar om hur de upplever sina jobb. Medan fokus i den första säsongen låg på de dagliga arbetsuppgifterna har parterna i den uppföljande valt att göra mer djuplodande reportage för att på så sätt väcka intresset bland målgruppen. Från Transportföretagen & MAF:s sida ville man även se kvalitativa visningar i målgruppen 13-35. Resultatet? 110 000 visningar där över hälften av tittarna stannade såg mer än hälften av de sju minuter långa avsnitten.

 

Arbetsgrupp

Borg Owilli:

Linnea Karlsson, projektledare

Pål Ströbaek, digital producent

Felix Jörneman, copywriter

The Talent Group:

Joel Hördegård, A-foto

Emil Larsson, B-foto

Transportföretagen:

Mattias Olsson, kommunikatör

Mychéle Östman, kommunikationschef

 

Så tyckte juryn:

Kanske inte den mest kreativa idén, men gammal hederlig content där den fräscha castingen av naturliga och nyfikna Oscar Zia höjer den några snäpp.

Linus Fremin, creative director, Make your mark

-------

Klassisk videobaserad content marketing. Men med rätt influencer, rätt tonalitet och bra målgruppsanpassning så landar det också rätt. Snyggt och välgjort. 

Mimmi Bladini, redaktör, Glory Days

-------

Fin balans mellan information och underhållning. Kul också att målgruppen i så hög grad ser klart på de relativt långa filmerna. Oscar Zia är bra, men får kanske lite för mycket fokus, på bekostnad av de han möter och deras berättelser.

Calle Öström, creative director, Masscreation

-------

Fordon- och transportbranschen genomgår en stor förändring, och så gör även yrkena inom den branschen. Transportföretagen och MAF har skapat ”Vi kör framåt” där de på ett bra sätt lyfter fram yrkesverksamma personer som delar sin kunskap och expertis. Med Oscar Zia i fronten föds bra möten med positiv energi där alla stolta berättar om sina yrken och sin passion. Detta är precis vad som behövs för att locka fler att läsa yrkesutbildningar inom den branschen, en bransch som med detta helt klart visar att de kör framåt!

Maria Westman, grundare & rådgivare, C by West

-------

Uppföljaren till fjolårets säsong håller samma höga nivå, men i år med mindre tävling och mer djupgående reportage. Valet av Oscar Zia som programledare är fortfarande otippat och bra. Bäst är att man med konceptet ”Vi kör!” under flera år jobbat med ett övergripande strategiskt paraply, vilket av någon anledning är sällsynt inom content. Jag ser med spänning fram emot vad detta paraply hittar på framöver.

Philippa Magnusson, creative director, Spoon

-------

Rakt in i branschen, väglett av ett bekant ansikte. Den här filmen kommer rulla stadigt bland svenska SYV:ar och jobbcoacher under lång tid framåt. Precis vad Transportföretagen behöver.

Måns Nilsson, chief creative officer, Brand New Story.

-------

Ett exempel på hur byrån lyckats ringa in målgruppen, något som visar sig i resultat och effekt. Valet av programledaren Oscar Zia som frontperson är helt rätt, p g a ålder, sexuella läggning, kändisskap och äkta nyfikenhet. Ett spännande content som ger ringar på vattnet och rullar vidare i rätt hjulspår.

Sonja Björk, vd, Swedish Content Agencies

03.”Netflix experts”

Kund: Netflix
Byrå: Make your mark

Beroende på vilken Netflixserie som för tillfället är en vogue skiftar även våra intressen, från det brittiska kungahuset till vampyrer och påvar. För att fånga upp och göda intresset kring ämnena valde Make your mark att sätta ihop en rad dokumentärer programledda av relevanta experter. I dokumentären kopplad till den tredje säsongen av The Crown guidar exempelvis journalisten och kungahusexperten Cecilia Haagen genom de brittiska kungalängderna.

 

Arbetsgrupp

Make Your Mark:

Sanna Lennartson, creative

Linn Svalin, producer

Jonas Terning, account director

Agnes Nobel, editor

Så tyckte juryn:

Här har man nyttjat Netflix storserier och filmer för att skapa content. Fusk eller smart? Delade meningar, men innehållet fyller en funktion och jag tycker absolut att det är bra content, även om vissa klipp kanske är i det längsta laget. 

Mimmi Bladini, redaktör, Glory Days

--------

Bra idé. Läkare reder ut; ”hur skulle en vanlig människa klara sig på 3 liter blod om dagen?” (Tydligen blir det bl.a. lite för mycket salt.) Ska bli intressant att se sen vilka resultat de får på filmerna.

Calle Öström, creative director, Masscreation

-------

Vår konsumtion av film och rörligt material ökar och skapar nya beteenden och behov. De flesta har säkerligen suttit och kollat på en intressant film, och samtidigt plockat upp mobilen för att söka efter årtal, händelse eller person som har kopplingar till filmen. Detta beteende har säkerligen legat till grund för skapandet av ”Netflix experts”, för här får vi nämligen mixen av film och vetande serverat i ett kit. Bland annat har Netflix använt material från filmerna ”The Crown” och ”The Popes” och sedan kopplat de till externa experter som delar med sig av fördjupande kunskap inom områdena. Smakfullt och härligt att titta på, och som tittare känner man sig smart! 

Maria Westman, grundare & rådgivare, C by West

-------

Google har hittills varit bästa verktyget för oss som vill nörda ner oss i ämnen som rör våra favoritserier. Men nu finns det ännu ett! Med hjälp av expertintervjuer får vi här ta del av detaljer och fakta om ämnen som berör påvar, vampyrer och det brittiska kungahuset . Stort plus för detaljrikedomen, nörderiet och det relativt långsamma formatet. 

Philippa Magnusson, creative director, Spoon

-------

Extramaterialet som försvann med dvd-utgåvorna. Bra fakta i snygg paketering, men jag tror inte det får fler att signa upp sig för Netflix i första taget. 

Måns Nilsson, chief creative officer, Brand new story

-------

I dag är det naturligt att man parallellt med att konsumera film, också vill söka ytterligare information. Det här ”expertgreppet” ger ett redaktionellt och kunskapsdrivande mervärde. Det förhöjer serierna, skapar intresse för övrigt utbud och ger en seriositet åt Netflix. Plötsligt blev filmstunden också en kunskapsstund.

Sonja Björk, vd, Swedish Content Agencies

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.