Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens content

Månadens content maj-aug 2019

Månadens content maj-aug 2019

Paket på väg gör att människor kan fortsätta odla sina passioner. Det kan handla om jeans, tv-spel eller mode. Med knapp marginal hamnar Borg & Owili och PostNord på förstaplatsen i senaste omgången av Månadens content.

Publicerad: 24 September 2019, 12:07


Innehåll

Min Passion

Kund: PostNord

Byrå: Borg Owilli

"Min Passion" föddes efter att PostNord ville hitta ett modernt sätt att skapa engagemang och förståelse för sitt uppdrag. För att lösa uppgiften tog Borg & Owilli fasta på det emotionella värdet i saker – samlandet.

– Insikten var att ett paket är så mycket mer än bara ett bara paket. Det är kanske något man har väntat på, något man ska ha på sig en speciell kväll eller kanske något man ska ge bort till någon man gillar. Men hela ens passion kan också ligga i det där paketet, säger David Borg, cd på Borg & Owilli och fortsätter:

– Just passion och samlande tyckte vi var spännande att utforska eftersom det finns många berättelser som inte har berättats. Dessutom framställs ofta samlare i andra sammanhang som "freaks" eller "horders". Vi vill med serien visa vördnad och respekt för samlare, det vill säga PostNords kunder. PostNord visar också att de vet att ett paket ofta är mer än bara ett paket.

Konceptet bestod av tre delar:

- Webbserie i fyra delar.
- Kampanjsidan postnord.se/minpassion.
- Content i form av artiklar om PostNord, samlande och intervjuer med de medverkande.

I filmerna får tittarna följa fyra personer med passion för olika former av samlande. Det landade i Viktor med passion för jeans, Anna-Clara med passion för mode, Heidi med passion för tv-spel och Ulrika med kärlek för keramik.

– På Borg & Owilli har vi alltid lagt väldigt mycket energi på casting och i den den här produktionen jobbade vi nära NewNew i castingarbetet. Vi ville hitta en mix av personer som representerar PostNords olika målgrupper – även de som kanske inte alltid jublat åt hanteringen av paket. Keramik och glas är ju något som lätt kan gå sönder vid pakethanteringen men där var PostNord modiga och protesterade noll mot att vi ville ha med en kvinna som samlade på keramik.

I våras fick PostNord stora rubriker när man meddelade att man brutit med reklambyrån Forsman & Bodenfors. "Min Passion" är Borg & Owilli första uppdrag.

Många jurymedlemmar pratade om det fina hantverket i filmerna. Hur ser strategin bakom den ut?
– Strategin var att fråga kund om en ordentlig slant för förproduktion, inspelning och postproduktion.

PostNord är ju ett varumärke det är lätt att skälla på. Hur tror ni att den här satsningen har påverkat folks syn på PostNord?
– Målsättningen var att öka förståelsen för PostNords utmaningar och samtidigt visa att PostNord respekterar och förstår sina kunder. Det är inte bara ett paket utan något av stort värde i paketet – men det är inte heller bara ett enda paket att hantera.

Vilket avsnitt är din egen favorit?
– Jag är oerhört stolt över hela produktionen och alla avsnitt håller en hög kvalitet, men Anna-Clara är antagligen den coolaste personen jag har träffat och det lyser verkligen igenom i hennes avsnitt.

Avsnitt:

Se film 1 här

Se film 2 här

Se film 3 här

Se film 4 här

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo: Med skärpa och lyhördhet lyckas PostNord med Borg & Owillis hjälp fånga en känsla som de flesta känner igen. Längtan efter något nytt, gammalt eller kärt. Med stilfull koppling till affären utan att bli krängigt.

Oscar Johansson, vd på Glory Days: Ett gediget hantverk med filmer i toppklass. Man har lyckats sätta produkten i ett användarperspektiv som gör det intressant att ta del av innehållet. Synd att Posten inte lyckats få ut Min Passion i sin övriga kommunikation.

Malin Persson, copywriter på Mecka: Men så FINT. En välproducerad contentlösning som hyllar kärleken till samlandet och på ett trovärdigt sätt smyger in avsändaren PostNord. Bra storytelling som definitivt väcker samlaren i mig.

Evelina Stucki, konceptchef på OTW: Idéen är enkel och därför briljant. Filmerna har högt produktionsvärde och berättelserna känns äkta. Dessutom ett koncept som går att utveckla och jobba med under en längre tid. Toppklass.

Patrik Lythell, cd på Oh My: När en liten business går all in på content måste det göras rätt, och det har verkligen The Barn och Glory days gjort. Roligt att ha en kokbok och en meny med på pallplats!

David Borg creative director, Michaela Hamilton seniorkonsult, Amina Korlat projektledare, Erik Reimers art director, Felix Jörneman kreatör, Emma Larsson grafisk designer, Lovisa Olai content manager på Borg & Owilli, Tilde Franzén
exekutiv producent, Lisa Sjösten producent, Farzad Farzaneh regissör på NewNew, Aniella Svensson content manager, Malin Nordén head of content, Tobias Wagner reklam-, pr- och informationschef, Julia Spector social media manager, Anna Kjellander social media manager, Johanna Etzén webbredaktör, Maria Dahlbeck webmaster på PostNord.

Generation ÄH!

Kund: Transportstyrelsen

Byrå: Masscreation

Masscreation fick i uppdrag av Transportstyrelsen att minska antalet drunkningar till sjöss genom att informera om de tre viktigaste sätten att undvika olyckor: flytväst, nykterhet och att vattensäkra mobilen.

Bakgrunden är att 30 personer dör på sjön varje år för att de inte använt flytväst. 90 procent av dessa är medelålders män som man valt att kalla "Generation ÄH" eftersom de säger "Äh" till att använda flytväst.

Uttaget blev en miniserie med komiker och andra kända ansikten, samt ett antal nedklippningar och budskapsbärande trailers på sociala medier och digitala tv-kanaler.

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo: 2019 kan man sälja nästan vad som helst med gravallvar och ett högre syfte. Kanske är det därför det är så befriande att Transportstyrelsen och Masscreation räddar liv med ett gapskratt.

Oscar Johansson, vd på Glory Days: Allvarligt budskap i en lättsam kontext utan att det blir pajigt. Konkreta tips i ett tillgängligt format. Imponerande siffror när det kommer till hur man lyckats påverka målgruppen. Ska bli intressant och se hur man bygger vidare på detta framåt.

Malin Persson, copywriter på Mecka: Underhållande paketering av viktig samhällsinformation. En stark insikt och en humoristisk tagning gör att man kommer undan med att trashtalka en hel generation. Eller ja, ena halvan.

Anna Bjur, content manager på Borg & Owilli: Vilken bra casting! Vad många goa skratt! Här lyckas Transportstyrelsen med konststycket att nå och tilltala både den äldre och yngre generationen – en riktigt bra konversationsstartare hemma vid köksbordet eller på jobbet. Det är smart och budskapet är enkelt, ja framförallt tydligt. Flytväst kan rädda liv, det är inget att rycka på axlarna åt.

Evelina Stucki, konceptchef på OTW: Idéen är på inget sätt unik och har garanterat pitchats många gånger förut. Men effekten är imponerande och samspelet mellan Björn Hellberg och Tommie X är omöjligt är värja sig mot.

Patrik Lythell, cd på Oh My: "It's all in the mix" som det så fint heter. På inget sätt nyskapande idé som ändå lyfter tack vare casting, klippning och fingertoppskänsla. Bra!

Carl-Johan Öström creative director, Henrik Lehvan strategy på Masscreation, Petra Krigström producent, Jesper Ei Karlsson regissör på Slutet är Nära, Åsa Schmidt client director på HowCom.

The Barn – Från Amerika till Svea

Kund: The Barn

Byrå: Glory Days

Uppdraget var att få The Barn att sticka ut från sina konkurrenter och på ett kostnadseffektivt sätt göra restaurangen till ett förstahandsval.

Efter att målgruppen identifierats togs en kanalstrategi fram som involverar Facebook, Instagram, nyhetsbrev, webbplats, menyn Allehanda och en kokbok. Tanken är att besökarna ska kunna ta del av roligt innehåll före, under och efter besöket.

Detta långsiktiga arbete har mynnat ut i att The Barn har stärkt sin position på marknaden och att restaurangen nästintill är fullbokad på förhand.

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo: Trägen vinner heter det visst. I en trendkänslig och ängslig samtid är det glädjande med ett bevis för det. När allting – från inredning till menyer till filmer – berättar samma historia, år efter år, ger det effekt. Att The Barn dessutom lyckas sälja sin marknadsföring i bokaffärerna är imponerande på riktigt.

Malin Persson, copywriter på Mecka: En otroligt ambitiös lösning där man tagit till vara på alla möjligheter till fördjupning. Content marketing by the book.

Anna Bjur, content manager på Borg & Owilli: Det är en utmaning att få en hamburgerrestaurang att sticka ut i det enorma utbudet som finns i dag. Men, genom kreativt och genuint innehåll har The Barn kunnat bygga en stark relation med målgruppen som bevisligen gärna besöker restaurangen om och om igen. The Barns kokbok, Från Amerika till Svea, är både inspirerande och väl genomarbetad.

Evelina Stucki, konceptchef på OTW: När en liten business går all in på content måste det göras rätt, och det har verkligen The Barn och Glory days gjort. Roligt att ha en kokbok och en meny med på pallplats!

Patrik Lythell, cd på Oh My: Borde användas för att lära ut content marketing på skolor. För att gå hela vägen till toppen hade det dock behövts något som också bryter mallen.

Josephine Ilola production manager, Isak Wilkens art director, Oscar Johansson project manager, Karolina Arenhäll writer, Helena Johnsson photographer, Emma Brink Rask editor, Louise Ljung food & prop stylist, Anton Forsberg retoucher, Patrik Roos photographer & retoucher, Johannes Stenson photographer, Philip Lager photographer, Niclas Locksén photographer.

Läs även

Krönika content: Björn Owen Glad: Bland nördar, gapskratt och hamburgare

Yasmine Winberg

Dela artikeln: