Månadens content
Månadens Content, Maj-Augusti 2017
Creuna segrade i Månadens Content med ”Mensutmaningen” för Libresse. Tvåa kommer Doe Blomberg Gottberg för ”Boendeekonomi är jättekul!?” för SBAB och trea Wenderfalck med ”Apotekare react to” för Apotek Hjärtat. Julia Lundin
Publicerad: 29 september 2017, 08:03
”Mensutmaningen”
Kund: Libresse
Byrå: Creuna
Varför pratar vi aldrig om mens i samband med träning? Hur tjejer mår och hur prestationsförmågan påverkas? Lyft på locket, sade reklambyrån Creuna tillsammans med Libresse. Kampanjen Mensutmaningen, som är en del i ett globalt varumärkesbyggande, har nu röstats fram till etta i Månadens Content.
Hela syftet med Mensutmaningen är att sprida kunskap kring mens i samband med träning. Libresse och Creuna har till exempel gjort en stor sammanställning med mensinformation, med guide, tips på alternativ träning, steg att bryta menstabut – och såklart utmaningen där föreningar är med och tävlar om pengar till klubbkassan.
– Många tränare och idrottare saknar kunskap om mens och träning idag – något vi ville hjälpa idrottsklubbarna i Sverige med. Vi engagerade Lotta Schelin som ambassadör och fick med oss hennes klubb FC Rosengård som ville gå i bräschen för Mensutmaningen, berättar Natasha Ehlén, art director på Creuna och en del av arbetsgruppen.
Varför har det varit så tyst om mens fram tills nu?
–Det har länge varit tabu att prata om mens. Det här gäller inte bara i idrottsvärlden, utan även i samhället i stort. Vi hoppas att det här initiativet kan bidra till att speciellt unga tjejer känner att de vågar fråga och prata, när idrottsföreningar aktivt börjar jobba med frågan. Och att det i förlängningen kanske leder till bättre idrottsliga resultat!
Mensutmaningen mötte snabbt lovord. I dagsläget har 200 lag signat upp för utmaningen 2017.
Vad kostade kampanjen att ta fram?
– Vi har i dagsläget inga siffror än över engagemang i sociala media etc då kampanjen är så färsk och har inte heller överblick över kostnaderna.
Hur marknadsförs detta idag för att fler idrottsföreningar ska gå med?
– Vi har kommunicerat kring Mensutmaningen i Libresse egna kanaler – Facebook, Instagram och Twitter och via vår ambassadör Lotta Schelin. Flera medier, bland annat Aftonbladet och Expressen valde att skriva om initiativet, vilket har gett ännu större spridning och många anmälningar.
Då initiativet föll väl ut fortsätter Creuna och Libresse på den norska marknaden.
– Då lanseras Mensutmaningen i Norge, där vi samarbetar med Vipers, som är ett av Europas bästa handbollslag. Dessutom finns det planer på att göra liknande satsningar i Finland och Danmark, säger hon och fortsätter:
– Vi tar dessutom löpande fram informationsmaterial kring mens och träning som klubbar kan använda sig av i sina tränarutbildningar. Vi för även dialog med forskare i England som forskar på menscykelns påverkan på kvinnliga idrottares prestation och det finns planer på att anordna utbildningsdagar i Sverige där de kommer att dela av sig av de senaste forskningsrönen.
Se FC Rosengård bryta menstabut här.
Peter Willebrand, frilans
Angeläget, avdramatiserande och tankeväckande. Lyfter en fråga som skulle kunna stå på egen hand i vilket redaktionellt sammanhang som helst. Bra hantverk, dessutom.
Melker Forssén, Spoon
En viktig och angelägen fråga behöver man inte krångla till och det har Libresse och byrån tagit fasta på. Rakt och angeläget berättande som sätter en vardaglig hygienprodukt i ett socialt viktigt sammanhang. Äkta!
Carin Roeraade, Make Your Mark
Smart, snygg, tankeväckande kampanj med hög höjd både kreativt och innehållsmässigt.
Nellie Sörman, Borg & Owilli
Viktig insats kring ett tabubelagt ämne som genom kampanjen får direkta positiva effekter för kvinnliga idrottare. Hatten av.
Julia Nordlund, Chiffer
Stark ny idé som skrider kunskap. Jätte bra att det är på riktigt och inte bara en on off. Helt klart min favorit.
Åsa Antonsson, Nice
Hur mens påverkar kroppen och träningen är ett ämne som få, om ens någon?, har brytt sig om att uppmärksamma tidigare. Så nu gör Libresse det tillsammans med FC Rosengård det på ett stiligt, trovärdigt och supertydligt sätt. Full pott från juryn!
Cecilia Wirseen, Intellecta Corporate
Lysande exempel på bra samarbete och högrelevant ämne för målgruppen!
Nina Essén projektledare, Natasha Ehlén art director, Peter Jansson design/illustration, Johan Söderberg och Susanne Möller copywriters, Tom Gustafsson analytiker; Sara Möndell pr (Beachfront Communications)
”Boendeekonomi är jättekul!?”
Kund: SBAB
Byrå: Emakina DBG (fd Doe Blomberg Gottberg)
SBAB vill få fler intresserade av boendeekonomi. Men hur får man människor engagerade i något de allra flesta tycker är tråkigt? SBAB testade tillsammans med byrån Doe Blomberg Gottberg om frågan går att göra det jättekul. Erik Haag fick uppdraget att sätta upp en humorshow om boendeekonomi – i Globen. I webbserien går det att följa hans resa. Här är första delen.
Peter Willebrand, frilans
Ambitiöst och påkostat. Erik Haag är väldigt mycket Erik Haag och emellanåt riktigt underhållande som bostadsekonomisk naivist som ställer frågorna som sänker trösklarna för den oinvigde.
Melker Forssén, Spoon
Man kan ju ha olika åsikter om humorvädet i SBAB:s kampanj men man måste ge en eloge för att de har tagit rejäl höjd i sin contentsatsning. Modigt!
Carin Roeraade, Make Your Mark
Kampanjen har onekligen fått starkt genomslag och valet av dragnamn passar bra för kampanjens syfte.
Nellie Sörman, Borg & Owilli
Även om inte alla filmer var ”jättekul” så är hela greppet annorlunda, välarbetat och bra gjort. Det talar även resultaten som kunnat visats för kampanjen sitt tydliga språk för.
Julia Nordlund, Chiffer
Mycket väl producerad men inte tycker jag mer om boendeekonomi för det.
Åsa Antonsson, Nice
Det är påkostat, snyggt och nydanande i någon mån. Kanske inte jättekul men åtminstone rätt så kul. Om målgruppen har ändrat sin negativa attityd till boendeekonomi efter kampanjen är oklart, men SBAB har åtminstone satt begreppet på kartan med sin stora megafon vid namn Erik Haag.
Fredrik Blomberg, Erik Haag och Anders Helgesson idé/manus och regi, Daniel Moll, producent, Carl Daag, Nils Axel af Malmborg, Malin Burén och Joachim Areschoug kreativt team, Tommy Gottberg projektledare, Nicki Hallenberg produktionsledare
Uppdragsgivare SBAB: Lukas Krol marknadschef, Camilla Hahn Fortkord kreativt ansvarig.
Produktionsbolag: Helgesson Moll
”Apotekare react to”
Kund: Apotek Hjärtat
Byrå: Wenderfalck
Apotek Hjärtat och byrån Wenderfalck ville belysa det absurda i att människor letar mer hälsotips på internetforum än hos apotekare, vilket är skadligt. I Apotekare React to låter de utbildade apotekare bemöta utvalda hälsomyter. Se en av filmerna här.
Peter Willebrand, frilans
Skolexempel på bra content där man verkligen använder sin kärnkompetens för att skapa ett redaktionellt innehåll som, med relativt små medel, blir både trovärdigt, faktafyllt och underhållande. Med den egna personalen som avsändare håller budskapet ihop hela vägen.
Melker Forssén, Spoon
Känns som ett koncept som går att bygga vidare på. Ett fint och kul sätt att lyfta fram sin kunniga personal. Casting, regi och klipp gör detta riktigt sevärt och känner att jag skulle kunna titta på nya filmer varje vecka. Mysigt!
Carin Roeraade, Make Your Mark
Rolig kampanj i äkta ”Buzzfeed-anda” som samtidigt förmedlar känslan av expertis och kunnande hos Apotek Hjärtat.
Nellie Sörman, Borg & Owilli
Med humor och träffsäkert budskap kommer man långt. Hur många gånger har en själv inte googlat på huskurer och quick fix? Efter den här kampanjen vill jag faktiskt gå till ett Apotek för att höra deras expertis vid nästa sjuktillfälle.
Julia Nordlund, Chiffer
Träffsäker ingenkänningshumor där apotekarna framstår som proffsiga. Om apotekarna hade kommit med fler tips hade jag gillat den ännu mer.
Åsa Antonsson, Nice
Oj vad jag gillar de här vitrockarna! En fiffig idé i all sin enkelhet där budskapet går fram samtidigt som det bjuds på flera gulliga fniss. Apotekarna hade gärna fått bre ut sig lite mer och bjussa på sina kunskaper som står i skarp kontrast till alla hemmabyggda hacks som varenda googling lätt resulterar i.
Wenderfalck Produktionsbolag: Folke Film
”Rörande eniga om förstaplatsen”
Efter första omgången av Månadens Content efterlyste jag fler bidrag till tävlingen, och det har verkligen gett resultat. Till denna omgång hade vi hela 40 nomineringar att ta oss an.
Casen har genomgående varit av hög kvalitet och med imponerande bredd. Det har kommit print, rörligt och digitalt ur alla budgetklasser riktat mot såväl B2B som B2C. Så inledningsvis vill jag bara säga tack för inspirationen, och för bevisen på att bra content verkligen gör skillnad.
Bra content kännetecknas av att det är relevant och tydligt. Att det håller kreativ och hantverksmässig höjd och att det tillför ett värde för mottagaren. Det är de kriterier som Månadens content vilar på, och månadens vinnare har verkligen svarat upp mot dessa. Juryn var rörande eniga om att tilldela Creuna och Libresse förstaplatsen för sin kampanj Mensutmaningen.
I Mensutmaningen uppmanar FC Rosengård med Lotta Schelin som leading star, hela idrottssverige att göra upp med de tabun som omgärdar mens. Ett enkelt och bra koncept som är noga genomtänkt och med potential att genom det kompletterande inspirations- och utbildningsmaterialet stanna i folks medvetande under lång tid. Jag hade verkligen önskat att den här kampanjen funnits för 20 år sedan då jag själv idrottade aktivt.
Även andrapristagaren har skapat en kampanj som känns värdefull i vardagen. Vi är många som köpt vår bostad på en av världens dyraste bostadsmarknader och hur kul är det egentligen med boendeekonomi? Jättekul menar SBAB som tillsammans med Doe Blomberg Gottberg skapat en kampanj som heter just Boendeekonomi är jättekul! För att öka intresset kring frågan har SBAB gett Erik Haag uppdraget att sätta upp en humorshow på temat. I en webbtvserie får vi följa Erik Haags väg fram till showens premiär i Globen senare i höst. Ett kul och påkostat koncept, men frågan är om de verkligen lyckas i sin föresats att göra boendeekonomi roligt? Jag är inte helt övertygad, men ber att få återkomma efter showen.
Wenderfalck och Apotek Hjärtat kniper tredjeplatsen med kampanjen Apotekare react to. En rolig kampanj med hög igenkänningsfaktor. Jag är nog inte den enda mamman som Googlat allehanda sjukdomssymptom barnen uppvisar, för att sen testa minst sagt tveksamma behandlingstips. Filmerna är strålande castade och kampanjen en given pristagare.