Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens content

Nya perspektiv ger Stendahls och Anna Odell seger i månadens content

Nya perspektiv ger Stendahls och Anna Odell seger i månadens content

Stendahls byggde en värld av innehåll kring Anna Odells ”Undersökningen”, det ger dem en överlägsen förstaplats i vårens andra och sista Månadens content-omgång.

Publicerad: 5 Juni 2020, 07:04

Ämnen i artikeln:

OatlyStendahlsOTW

Innehåll

01.”The gynecological cinema chair”

Byrå: Stendahls
Kund: Göteborg film festival

Göteborg Film Festival har som långsiktigt mål att bli rankad som en av de 25 mest inflytelserika filmfestivalerna i världen. Ett steg mot det målet är att få mer internationell press och uppmärksamhet. Temat för årets filmfestival var feminism och jämställdhet. Med på filmfestivalen fanns även det interaktiva konstverket ”Undersökningen” från konstnären Anna Odell, känd för bland annat ”Okänd, kvinna 2009–349701” och filmen ”Återträffen”. Inom ramen för konstverket hölls ett samtal med elva manliga makthavare om jämställdhet, makt och empati. Som en del av konstverket fick deltagarna frågan om de kunde tänka sig att slå sig ned i en gynekologstol. Hela samtalet filmades och Stendahls tog fram filmer, kampanjsajt och en för allmänheten tillgänglig gynekologstol varifrån de kunde se föreställningen. De konkreta målen med kampanjen var att öka omnämnandena i press från 200 till 250, ett mål som slogs med råge när resultatet landade på 800. Initiativet lyckades även få bevakning på helt nya marknader och öka sitt engagemang i sociala medier mer än det utsatta målet. Platserna i själva gynstolen? Fullbokade.

Strategin med ett satsa på det upplevelsebaserad sattes redan förra året då Stendahls tog över ansvaret för kommunikationen. Tanken var att festivalen skulle kunna erbjuda något som streamingtjänsterna inte kunde tävla med. Förra året tog de fram en sarkofag där besökarna kunde ta del av festivalens innehåll.

– Det låg som grund till årets idé där vi försökte spänna bågen ytterligare, säger Martin Cedergren, creative Director på Stendahls.

Själv anser han att styrkan ligger i att de vågade göra något på riktigt. Undersökningssalen där gynstolen var uppställd var från början ett gammalt kontorsrum. 

– Att fysiskt uppleva något är vad en bioupplevelse verkligen handlar om. Att biljetterna sålde slut är i mina ögon det främsta beviset på att det gick hem.

 

Så tyckte juryn:

Ett exempel på hur streamingtiden vi lever i kan väcka nya format samt angreppssätt. Hur man utan budget, men mycket kreativitet ändå kan skapa effekt, ändra beteende och öka kännedomen om feminism och jämställdhet, bl. a genom ett sårbart gynperspektiv.

Sonja Björk Ebert, vd, Swedish Content Agencies

------

Konst och content. Constent? Hursom var det en skarp, smart och tänkeväckande idé som klarade av alla uppsatta mål med råge. Inte minst den förtjänade uppmärksamheten internationellt som Göteborgs filmfestival sökte. Snyggt!

David Bexelius, utvecklingsansvarig, OTW

------

Det är bara att applådera det här bidraget. PR-mässigt briljant, med både underhållande och tankeväckande innehåll. Ska bli riktigt spännande att se vad Göteborgs filmfestival hittar på nästa år.

Calle Öström, creative director, Masscreation

Medverkade på mötet gjorde även juryordförande David Borg (Borg & Owilli), Måns Nilsson (Brand New Content) och Linus Fremin (Make Your Mark)

Arbetsgrupp

Stendahls:

Martin Cedergren, chief creative officer

Jens Flensburg, client director

Mikael Andersson, copywriter

Alexander Skoglund, art director

Anna Lotto, project manager

 

Göteborg Film Festival:

Kim Nilsson, chief marketing officer

Andreas Degerhammar, kommunikationschef

Sigrid Bersmann, production manager

Linda Gester, webbredaktör

Cecilia Floris, press coordinator

Josefine Hardstedt, projektledare

Jussi Öhrvall, Art Director

Maja Dolk, Copywriter

 

Produktionsbolag: Nordantill film

Elin Övergaard, director

Hanna Hannerz, producer

Hawa Sanneh, production manager

Filip Stankovic, colorist

Neil Wigardt, editor

Klas Isaksson, composer

Jonathan Dakers, sound design

 

Anna Odell, konstnär

Manne Indahl, producent

Siri Pårup, linjeproducent

 

Övriga:

Chirano

Stadsmissionen

B-reel

Studiomint: Foto

 

02.”Oatly department of distraction services”

Byrå: Oatly department of mind control
Kund: Oatly

Är det något coronakrisen bevisat är det att vi har ett oändligt behov av saker som får tiden att gå. Så vad ska man göra när alla spel är varvade, serier sedda, böcker lästa och benen inte håller för fem planlösa promenader om dagen? Enter Oatly. På ”Oatly department of distraction services” kan besökarna hitta en uppsjö av mer eller mindre tramsiga sätt att fördriva sin tid på. En målarbok med bilder på bolagets vd Toni Peterson, läsa godnattsagor skrivna av copywritern Michael Lee eller varför inte göra ett köksbord till ett biljardbord? Lika fånigt som finurligt.

Så tyckte juryn:

Det pratas i dessa tider om att springa kort och långt – samtidigt. Det har Oatly gjort genom att anpassa sig till rådande situation. De möter mottagarnas behov, och en kräsen målgrupp med ärlighet, humor, lekfullhet och en matig skopa redaktionellt content.

Sonja Björk Ebert, vd, Swedish Content Agencies

------

Är det content? Ja. Är det trams? Ja. Andas och bygger det varumärket? Ja. Roligt, rappt ihopfixat och lite småskavanker men man fastnar på sidan och bränner lite tid tillsammans med varumärket medan man tar sig en kopp kaffe med eller utan valfritt vitt i.

David Bexelius, utvecklingsansvarig, OTW

------

Roligt, fånigt och smart innehåll från Oatly. Föredömligt snabbfotat ut till allmänheten. Klickade mig vidare till hemsidan, och väl där spenderade jag förmodligen lika lång tid som på alla andra bidrag sammanlagt. En väl värd andraplats!

Calle Öström, creative director, Masscreation

Medverkade på mötet gjorde även juryordförande David Borg (Borg & Owilli), Måns Nilsson (Brand New Content) och Linus Fremin (Make Your Mark)

Arbetsgrupp

Martin Ringqvist, creative director

Björn Lindén, art director

Lars Elfman, design director

Amanda Linblom, project manager

Kristoffer Hiller, graphic designer

Petra Hassler, graphic designer

Fredrik Nilsson, graphic designer

Anna Grahn, social media coordinator

Anni Tjebbes, project manager social media

Peter Andersson, production manager

Fanny Ericsson, production manager

Andreas Granath, media strategist

Alice Schoolcraft, photographer

Erica Lowe, digital & social media manager

Sheena Pun, digital media specialist

Maria Timander, copywriter

Johan Majer, partnership manager

Ulrika Enström, pr manager

John Schoolcraft, creative director

Rachel Seiden, creative operations manager

Maria Bergqvist Vårdstedt, creative manager

Lisa Vaccino, creative director

Daniel Vaccino, creative director

Elise Haugslett, pr manager

Fredrik Elisson, pr manager

Tinny Ohlsson, project manager

Josefine Nordgren, project manager

Marissa Joven, project manager

Marcus Holmqvist, digital project manager

Ibrahim Shehadeh, event specialist

Jens Zander, event specialist

Ulrika Hiertner, event specialist

Malin Wahlberg, event specialist

Lina Tuikka, event specialist

Johan Holm, event manager

Tina Johansson, event specialist

Michael Lee, Creative Director

 

Fredrik Ekelund, Lundgren & Lindqvist, web developer

Torbjörn Martin, B-Reel Films, Director

 

03. ”Smaka i samarbete med ”Jävligt Gott” Gustav Johansson

Byrå: OTW
Kund: Arvid Nordquist

Förra året fick OTW uppdraget att digitalisera tidningen Smaka, ett inspirationsmagasin från Arvid Nordquist som funnits sedan 2004. Målgruppen för magasinet är matintresserade storstadsbor mellan 25 och 54. En av de första satsningarna som gjordes var att ge sig i lag med Gustav Johansson, mer känd under bloggaliaset ”Jävligt gott”. Bloggen är Sveriges största inom vegetarisk och vegansk matlagning. OTW och Johansson gav sig i kast med att presentera vegetariska maträtter på samma sätt som kötträtter traditionellt visas upp. Som smaksättare användes produkter ur Arvid Nordquists sortiment. Inget revolutionerande, men när ett grundjobb görs så här bra förtjänar det att lyftas fram, ansåg juryn.

Så tyckte juryn:

Ett djävligt bra val av influencer i jakten på grön storytelling i de egna kanalerna. Så mycket kunskap och information på ett underhållande sätt där 360-tänket genomsyrat och fått grönsaksslakteriet att gå hem hos såväl skeptiska som frälsta vegetable-lovers.

Sonja Björk Ebert, vd, Swedish Content Agencies

-----

Så jävla bra. OTW levererar igen!!! Nej, just det. Jag är ju jävig i frågan.

David Bexelius, utvecklingsansvarig, OTW

-----

Snyggt hantverk och Gustav Johansson är riktigt bra i inslagen. Matlagningsprogram är inget nytt, men ju fler som får upp ögonen för hur gott det är med marinerade ”blomkålsvingar” desto bättre.

Calle Öström, creative director, Masscreation

Medverkade på mötet gjorde även juryordförande David Borg (Borg & Owilli), Måns Nilsson (Brand New Content) och Linus Fremin (Make Your Mark)

Arbetsgrupp

Malin Lundberg Aguilera, account director

Erika Bergqvist Lindvall, ansvarig redaktör

Camilla Thörnqvist, content manager

Jonas Leksell, producent

Amanda Edin, produktionsledare

Stina Bergdal, digital redaktör

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.