Månadens content
Nya perspektiv ger Stendahls och Anna Odell seger i månadens content
Nya perspektiv ger Stendahls och Anna Odell seger i månadens content
Stendahls byggde en värld av innehåll kring Anna Odells ”Undersökningen”, det ger dem en överlägsen förstaplats i vårens andra och sista Månadens content-omgång.
Publicerad: 5 juni 2020, 07:04
01.”The gynecological cinema chair”
Byrå: Stendahls
Kund: Göteborg film festival
Göteborg Film Festival har som långsiktigt mål att bli rankad som en av de 25 mest inflytelserika filmfestivalerna i världen. Ett steg mot det målet är att få mer internationell press och uppmärksamhet. Temat för årets filmfestival var feminism och jämställdhet. Med på filmfestivalen fanns även det interaktiva konstverket ”Undersökningen” från konstnären Anna Odell, känd för bland annat ”Okänd, kvinna 2009–349701” och filmen ”Återträffen”. Inom ramen för konstverket hölls ett samtal med elva manliga makthavare om jämställdhet, makt och empati. Som en del av konstverket fick deltagarna frågan om de kunde tänka sig att slå sig ned i en gynekologstol. Hela samtalet filmades och Stendahls tog fram filmer, kampanjsajt och en för allmänheten tillgänglig gynekologstol varifrån de kunde se föreställningen. De konkreta målen med kampanjen var att öka omnämnandena i press från 200 till 250, ett mål som slogs med råge när resultatet landade på 800. Initiativet lyckades även få bevakning på helt nya marknader och öka sitt engagemang i sociala medier mer än det utsatta målet. Platserna i själva gynstolen? Fullbokade.
Strategin med ett satsa på det upplevelsebaserad sattes redan förra året då Stendahls tog över ansvaret för kommunikationen. Tanken var att festivalen skulle kunna erbjuda något som streamingtjänsterna inte kunde tävla med. Förra året tog de fram en sarkofag där besökarna kunde ta del av festivalens innehåll.
– Det låg som grund till årets idé där vi försökte spänna bågen ytterligare, säger Martin Cedergren, creative Director på Stendahls.
Själv anser han att styrkan ligger i att de vågade göra något på riktigt. Undersökningssalen där gynstolen var uppställd var från början ett gammalt kontorsrum.
– Att fysiskt uppleva något är vad en bioupplevelse verkligen handlar om. Att biljetterna sålde slut är i mina ögon det främsta beviset på att det gick hem.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Så tyckte juryn:
Ett exempel på hur streamingtiden vi lever i kan väcka nya format samt angreppssätt. Hur man utan budget, men mycket kreativitet ändå kan skapa effekt, ändra beteende och öka kännedomen om feminism och jämställdhet, bl. a genom ett sårbart gynperspektiv.
Sonja Björk Ebert, vd, Swedish Content Agencies
------
Konst och content. Constent? Hursom var det en skarp, smart och tänkeväckande idé som klarade av alla uppsatta mål med råge. Inte minst den förtjänade uppmärksamheten internationellt som Göteborgs filmfestival sökte. Snyggt!
David Bexelius, utvecklingsansvarig, OTW
------
Det är bara att applådera det här bidraget. PR-mässigt briljant, med både underhållande och tankeväckande innehåll. Ska bli riktigt spännande att se vad Göteborgs filmfestival hittar på nästa år.
Calle Öström, creative director, Masscreation
Medverkade på mötet gjorde även juryordförande David Borg (Borg & Owilli), Måns Nilsson (Brand New Content) och Linus Fremin (Make Your Mark)
Arbetsgrupp
Stendahls:
Martin Cedergren, chief creative officer
Jens Flensburg, client director
Mikael Andersson, copywriter
Alexander Skoglund, art director
Anna Lotto, project manager
Göteborg Film Festival:
Kim Nilsson, chief marketing officer
Andreas Degerhammar, kommunikationschef
Sigrid Bersmann, production manager
Linda Gester, webbredaktör
Cecilia Floris, press coordinator
Josefine Hardstedt, projektledare
Jussi Öhrvall, Art Director
Maja Dolk, Copywriter
Produktionsbolag: Nordantill film
Elin Övergaard, director
Hanna Hannerz, producer
Hawa Sanneh, production manager
Filip Stankovic, colorist
Neil Wigardt, editor
Klas Isaksson, composer
Jonathan Dakers, sound design
Anna Odell, konstnär
Manne Indahl, producent
Siri Pårup, linjeproducent
Övriga:
Chirano
Stadsmissionen
B-reel
Studiomint: Foto
02.”Oatly department of distraction services”
Byrå: Oatly department of mind control
Kund: Oatly
Är det något coronakrisen bevisat är det att vi har ett oändligt behov av saker som får tiden att gå. Så vad ska man göra när alla spel är varvade, serier sedda, böcker lästa och benen inte håller för fem planlösa promenader om dagen? Enter Oatly. På ”Oatly department of distraction services” kan besökarna hitta en uppsjö av mer eller mindre tramsiga sätt att fördriva sin tid på. En målarbok med bilder på bolagets vd Toni Peterson, läsa godnattsagor skrivna av copywritern Michael Lee eller varför inte göra ett köksbord till ett biljardbord? Lika fånigt som finurligt.
Så tyckte juryn:
Det pratas i dessa tider om att springa kort och långt – samtidigt. Det har Oatly gjort genom att anpassa sig till rådande situation. De möter mottagarnas behov, och en kräsen målgrupp med ärlighet, humor, lekfullhet och en matig skopa redaktionellt content.
Sonja Björk Ebert, vd, Swedish Content Agencies
------
Är det content? Ja. Är det trams? Ja. Andas och bygger det varumärket? Ja. Roligt, rappt ihopfixat och lite småskavanker men man fastnar på sidan och bränner lite tid tillsammans med varumärket medan man tar sig en kopp kaffe med eller utan valfritt vitt i.
David Bexelius, utvecklingsansvarig, OTW
------
Roligt, fånigt och smart innehåll från Oatly. Föredömligt snabbfotat ut till allmänheten. Klickade mig vidare till hemsidan, och väl där spenderade jag förmodligen lika lång tid som på alla andra bidrag sammanlagt. En väl värd andraplats!
Calle Öström, creative director, Masscreation
Medverkade på mötet gjorde även juryordförande David Borg (Borg & Owilli), Måns Nilsson (Brand New Content) och Linus Fremin (Make Your Mark)
Arbetsgrupp
Martin Ringqvist, creative director
Björn Lindén, art director
Lars Elfman, design director
Amanda Linblom, project manager
Kristoffer Hiller, graphic designer
Petra Hassler, graphic designer
Fredrik Nilsson, graphic designer
Anna Grahn, social media coordinator
Anni Tjebbes, project manager social media
Peter Andersson, production manager
Fanny Ericsson, production manager
Andreas Granath, media strategist
Alice Schoolcraft, photographer
Erica Lowe, digital & social media manager
Sheena Pun, digital media specialist
Maria Timander, copywriter
Johan Majer, partnership manager
Ulrika Enström, pr manager
John Schoolcraft, creative director
Rachel Seiden, creative operations manager
Maria Bergqvist Vårdstedt, creative manager
Lisa Vaccino, creative director
Daniel Vaccino, creative director
Elise Haugslett, pr manager
Fredrik Elisson, pr manager
Tinny Ohlsson, project manager
Josefine Nordgren, project manager
Marissa Joven, project manager
Marcus Holmqvist, digital project manager
Ibrahim Shehadeh, event specialist
Jens Zander, event specialist
Ulrika Hiertner, event specialist
Malin Wahlberg, event specialist
Lina Tuikka, event specialist
Johan Holm, event manager
Tina Johansson, event specialist
Michael Lee, Creative Director
Fredrik Ekelund, Lundgren & Lindqvist, web developer
Torbjörn Martin, B-Reel Films, Director
03. ”Smaka i samarbete med ”Jävligt Gott” Gustav Johansson
Byrå: OTW
Kund: Arvid Nordquist
Förra året fick OTW uppdraget att digitalisera tidningen Smaka, ett inspirationsmagasin från Arvid Nordquist som funnits sedan 2004. Målgruppen för magasinet är matintresserade storstadsbor mellan 25 och 54. En av de första satsningarna som gjordes var att ge sig i lag med Gustav Johansson, mer känd under bloggaliaset ”Jävligt gott”. Bloggen är Sveriges största inom vegetarisk och vegansk matlagning. OTW och Johansson gav sig i kast med att presentera vegetariska maträtter på samma sätt som kötträtter traditionellt visas upp. Som smaksättare användes produkter ur Arvid Nordquists sortiment. Inget revolutionerande, men när ett grundjobb görs så här bra förtjänar det att lyftas fram, ansåg juryn.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Så tyckte juryn:
Ett djävligt bra val av influencer i jakten på grön storytelling i de egna kanalerna. Så mycket kunskap och information på ett underhållande sätt där 360-tänket genomsyrat och fått grönsaksslakteriet att gå hem hos såväl skeptiska som frälsta vegetable-lovers.
Sonja Björk Ebert, vd, Swedish Content Agencies
-----
Så jävla bra. OTW levererar igen!!! Nej, just det. Jag är ju jävig i frågan.
David Bexelius, utvecklingsansvarig, OTW
-----
Snyggt hantverk och Gustav Johansson är riktigt bra i inslagen. Matlagningsprogram är inget nytt, men ju fler som får upp ögonen för hur gott det är med marinerade ”blomkålsvingar” desto bättre.
Calle Öström, creative director, Masscreation
Medverkade på mötet gjorde även juryordförande David Borg (Borg & Owilli), Måns Nilsson (Brand New Content) och Linus Fremin (Make Your Mark)
Arbetsgrupp
Malin Lundberg Aguilera, account director
Erika Bergqvist Lindvall, ansvarig redaktör
Camilla Thörnqvist, content manager
Jonas Leksell, producent
Amanda Edin, produktionsledare
Stina Bergdal, digital redaktör