Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens content

Oväntad kombination tar hem månadens content

Oväntad kombination tar hem månadens content

Under pandemin hittade artisten Little Jinder en ny passion i trav. Det snappade Gullers Grupp, Rodolfo och ATG upp och satte henne i programledarstolen under Elitloppet. Idén ger seger i senaste omgången av månadens content.

Publicerad: 26 Oktober 2020, 12:54

Ämnen i artikeln:

VolontaireATGÅkestam HolstTeknikföretagenGullers Grupp

Innehåll

01.”Jinders travhörna”

Byrå: Gullers grupp och Rodolfo
Kund: ATG

När pandemin slog till och många av de stora sporterna gjorde uppehåll travade hästarna i V75 vidare. Därmed bänkade sig helt plötsligt nya målgrupper framför tv-apparaterna om helgerna för att spela på hästar. Många var visserligen kunskapstörstande och försökte lära sig allt om sitt nya intresse, samtidigt kunde tröskeln till de reguljära travsändningarna vara lite väl hög. En av de som under senvåren hittade till travet är Josefine Jinder, mer känd under sitt artistnamn Little Jinder. I sina sociala kanaler delade hon med sig om sin nya hobby, något som snappades upp av Martina Olsson, pr-specialist på ATG. ATG hade redan börjat fila på idéer till årets Elitlopp och när Jinder började posta dröjde det inte länge innan ATG och Gullers grupp insåg att de ville göra något med henne. På vinst och förlust hörde de en sen kväll av sig till Little Jinder och dagen efter var saken klar – artisten skulle under Elitloppet få ett eget program riktat till den nya publiken. Det första mötet mellan ATG, Gullers Grupp och Little Jinder hölls bara två veckor innan det var dags att sätta sig i studion.

LÄS MER: Juryordförande David Borg: ”Så bra att man får knyta handen i fickan”

– Samarbetet mellan oss och ATG är verkligen det som ligger bakom att det blev så bra, det har knappt funnits några gränser mellan byrå och kund utan alla har dragit åt samma håll och delat med sig så sjukt frikostigt, säger Charlotte Henriksson, kundansvarig och pr-specialist på Gullers Grupp.

Martina Olsson från ATG berättar att det inledningsvis fanns viss skepsis mot idén att ha en profil så långt från ATG:s ”traditionella manér” och som trots sin passion var en nykomling till travet.

– Travpubliken är superengagerad i sociala medier och det fanns en rädsla för att det skulle landa fel, säger Martina Olsson.

Så hur lyckades du driva igenom idén internt?

– Jag är envis, skrattar Martina Olsson. Skämt åsido kommer jag från byråsidan och är van vid att pitcha, även om det i det här fallet var internt. Hela projektet är väldigt annorlunda i jämförelse med hur vi brukar jobba, säger Martina Olsson och fortsätter:

 – Som tur var älskade även de redan frälsta sändningen. De kände att vi gjorde deras passion mer lättillgänglig för allmänheten.

Ovana att göra tv-produktion var tanken inledningsvis att Little Jinder ensam skulle bära upp en fem timmar lång livesändning. Som tur var fick hon på uppstuds sällskap av Expressens travexpert Julia Björklund och sändningen gästades av kända traventusiaster som Kikki Danielsson och Fredrik Wikingsson. Därtill gästade även den kommande Elitlopps-vinnaren Örjan Kihlström. Och ute på stallbacken sprang komikern Nisse Hallberg och hans kompis runt och agerade flygande reportrar. 

Det största erkännandet kom i travvärldens bibel Travronden. Där hyllade den inflytelserika krönikören och journalisten Rickard Hansson, i allmänhet avogt inställd till ATG, tilltaget:

”Jinders Travhörna. Ett ATG-jippo som inte vänder sig till mig. Ändå kunde jag inte sluta titta…

ATG är väldigt duktiga på att berätta om så kallade succéer...Något betyg har man, mig veterligen, inte satt på sig själva efter det här tilltaget. Jag kan göra det åt er: Succé. Fem av fem.”

Även om målet med kampanjen främst var att skapa publicitet och bidra till att Elitloppet blev en ”snackis” bland en bredare målgrupp lyckades Jinders Travhörna samla ihop 590 000 visningar. Sändningen fick även uppmärksamhet av breda medier som TT och Sveriges Radio och mer nischade som Gaffa och Nöjesguiden. Den totala pr-räckvidden landade till slut vid 13 miljoner läsare.

– Det roligaste med det här projektet var att det var en helt ny typ av samarbete där allting gick sjukt fort. Dagen innan fick vår redaktör corona så fick ringa in en av mina kompisar. Efter en så lång inspelningsdag är man helt slut i kroppen men bara de där raderna i Travronden gjorde att det var värt det, säger Charlotte Henriksson på Gullers Grupp.

Arbetsgrupp:

Gullers grupp:

Charlotte Henriksson, client director & pr-specialist
Olle Wemne, pr-specialist
Rodolfo:
Ludwig Jonsson, co-founder and creative partner
Josefine Brangstrup, art director
Emanuel Åström, creative copywriter
ATG:
Martina Olsson, pr-manager
Oskar Winberg, producer and chief editor
Kanal75:
Andreas Wikingsson, editor

Henrik Nyblom, creative
Martin Sandin, editor

Juryns kommentarer:

Det blev inte många fester och sammankomster under våren då pandemin slog till. Vi kunde inte ses som vanligt och fick tillbringa mycket tid hemma med enbart de närmaste. Men det var också det som gav bränsle till kreativitet och driv i att skapa ”Jinders travhörna”. Med fokus att just skapa en folkfest, inte bara enastående i rutan, utan med kringliggande aktiviteter i digitala och sociala kanaler. Ett leende på läpparna får vi i juryn av denna entusiasm som blev en riktig energikick när svenska folket behöver det som mest!

Maria Westman, grundare, C by West

------

Kan en sportnörd intressera sig för vilken sport som helst under Corona? Kanske. Jinder gör trav intressant även för den ointresserade. Kul idé och smart val av profil, just för hon känns så långt ifrån trav man komma. Kampanjen saknar dock viss långsiktighet.

Mimmi Bladini, digital redaktör, Glory Days

02.”Livsviktiga snack”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Suicide Zero

Suicide Zero har under en lång tid arbetat enträget för att minska tabun kring psykisk ohälsa. Strax före sommaren landade boken ”Livsviktiga snack” hos 117 765 föräldrar runtom i Sverige, en bok fylld med tips och övningar för föräldrar på hur de kan lära sina barn att sätta ord på sina känslor och uttrycka hur de mår. Boken gick ut till föräldrar med nioåriga barn hemma, tanken är att de redan innan tonåren ska lära sig komma i kontakt med sina känslor och därmed våga öppna upp om någonting känns fel. Tilltaget tycktes gå hem hos målgruppen, 87 procent av de som öppnat kuvertet har även läst i boken. I juryn rådde enighet kring att det till formatet inte var någonting revolutionerande, men med vackra illustrationer och pricksäker tonalitet behöver man inte återuppfinna hjulet. 

Arbetsgrupp:

Åkestam Holst:

Patrik Reuterskiöld, art director
Bella Lagerquist, produktionsledare

Sara Bellafasta, creative designer/illustratör
Adam Reuterskiöld, copywriter
Kjell Månsson, projektledare
Frida Norén, planner

Juryns kommentarer:

Låt oss ha angelägna samtal för att motverka självmord. Ett svårt och utmanande område att ta sig an, men i konceptet ”Livsviktiga snack” känns det lättillgängligt och lite enklare. Det finns praktiska övningar och tips från experter, allt hålls samman i snygg grafisk form och tonalitet. Att ha målsättningen att minska självmorden med hjälp av detta kunskapsdelande initiativ är både omtänksamt och angeläget. Ta del av det.

Maria Westman, grundare, C by West

------

Svårt att inte credda kampanjer med sådant här viktigt budskap. Detta är inget revolutionerande. Men det är snyggt, välformulerat och jag tror att det ger effekt på både på kort och lång sikt. 

Mimmi Bladini, digital redaktör, Glory Days

03. ”Vi räknar på det - live!”

Byrå: Volontaire
Kund: Teknikföretagen

Teknikföretagen och Volontaire har länge arbetat envetet och målfokuserat med att få fler tjejer att söka sig till teknikrelaterade gymnasieprogram. Som ett led i den satsningen sänder de sedan ett knappt år tillbaka programmet ”Vi räknar på det” där influencern Hanna Persson, mer känd som HanaPee, tar sig an skoluppgifter på ett minst sagt annorlunda sätt. Våren och de smittskyddande åtgärderna har inneburit en ny verklighet för alla, inklusive barn som går i skolan och som fick vänja sig med mer hemmaundervisning än vad de är vana vid. För att stötta och peppa både lärare och elever som kämpar med matten satte Volontaire och Teknikföretagen ihop veckovisa livesändningar med fokus på just matematik. Under hela maj besvarade HanaPee med hjälp av läraren Elin Gawell frågor som ”Kommer jag få bättre betyg om jag avinstallerar Snapchat?” och ”Kommer jag och min kompis fortsätta vara bästa kompisar om han flyttar?”

Arbetsgrupp:

Volontaire:

Roshanak Fatahian, projektledare
Elin Thunblom, projektledare
Fanny Svensson, copywriter/creative director
Johan Gustafsson, art director
Hannah Håål, produktionsledare
Clara Fröberg, pr-konsult
Patrick Kampmann, strateg
Kim Brundin, design director
Teknikföretagen:

Victor Svedberg, ungdomskommunikatör
Elin Östblom, ungdomskommunikatör
Li Ljungberg, kompetensförsörjning
Hanapee Productions:

Hanna Persson, producent
Gustavsbergs gymnasium:

Elin Gawell, mattelärare

Juryns kommentarer:

Matte. ”Det är okej att tycka det är svårt. Att tycka det är roligt och att man vill hålla på med matte även om det är svårt - det är bra!” Ett citat från matteläraren i ”Vi räknar på det - live”. Här är inget problem är för svårt att lösa. En inspirationskälla där det blir en ny form av undervisning som nästan sker på ett manipulerande (bra) sätt - man vill bara fortsätta titta och slukas med i de olika exemplen. Det är roligt med matte - i alla fall i dessa livesändningar.

Maria Westman, grundare, C by West

------

En förlängning av tidigare kampanj som förvisso känns ganska given, men ändå tillräckligt bra för att få en pallplats. Bra tonalitet och val av plattform. Som en gammal mattehatare blir jag impad av hur man kan få matte att kännas skoj och spännande.    

Mimmi Bladini, digital redaktör, Glory Days

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.