Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens content

Stjärnfyllda vaggvisor sjunger hem Månadens content

Stjärnfyllda vaggvisor sjunger hem Månadens content

Svenska småbarnsföräldrar har sjungit ”Trollmors vaggvisa” till leda. För att lösa det problemet, och uppmärksamma föräldrarna på Spotify Kids, anlitade Jung artister som Timbuktu och Mapei för att skriva 20-talets vaggvisor. För det prisas de med förstaplatsen i Månadens content.

Publicerad: 19 november 2021, 13:43

Ämnen i artikeln:

JungSpotifyBBDO NordicsBorg & Owilli

Innehåll

 

01. ”Lullabies”

Byrå: Jung
Kund: Spotify

Frågan om sömn har de senaste åren varit hetare än någonsin. Det är svårt nog att få ordning på sin egen, och att då behöva förlita sig på att någon annan kan sova för att du ska kunna göra dito gör inte saken lättare. Men sådan är verkligheten för världens småbarnsföräldrar. De googlar, frågar polarna och slår i antika skrifter om att hitta svaret på den eviga gåtan – hur får man sitt barn att somna? En beprövad metod är den klassiska vaggvisan. Men efter några hundra nattningar är det lätt att bli trött på klassiker som ”Trollmors vaggvisa” och ”Byssan lull”. För att ta fram en ny uppsättning vaggvisor, och på samma gång rikta uppmärksamhet mot Spotify Kids, slog sig Jung ihop med artisterna Jaqueline ”Mapei” Cummings, Jason ”Timbuktu” Diakité och stjärnproducenten Pontus Winnberg. Tillsammans med sömnexperten Helena Kubicek Boye utformade de en rad ändamålsenliga vaggvisor för nattsuddarbarn. 

På Jung var det något av ett hjärteprojekt redan från start, det berättar kreatören Ingrid Sydow. Samtidigt hade det lika gärna inte kunnat sluta i intet. Jung gick nämligen förlorande ur kampanjpitchen. Lyckligtvis var Spotify lika kära som de i idén, och hittade därför lite extra plats i kampanjplaneringen.

– Vi ville lägga all kärlek och krut vi kunde på idén, det är sällan man får chansen att vara med och skapa på det här sättet.

Redan i briefen ingick att hitta en lösning där Spotify Kids presenterades som en del av nattningsrutinen.

– I arbetsgruppen är det många som är småbarnsföräldrar och vi vet hur många som kämpar med nattningen. Idén blev som en fråga till oss själva – kan man via forskning, musik, ljud och lyrik komponera den ultimata vaggvisan?

Valet på just Timbuktu var naturligt. En folkkär artist som själv har ett barn som behöver nattas. Det var han själv som kom på idén med att även inkludera Mapei och Pontus Winnberg. Från början var tanken att artisterna skulle komponera en låt, men efter att ha låst in sig i studion kom de ut med en hel handfull. Från sömnexperten Helena Kubicek Boye fick de veta att visorna skulle ha en berättelse som var lagom eggande. Inga sånger om glass, utan något som skulle leda åhörarna in i drömvärlden.

– Bara några veckor innan hon blev inblandad i projektet hade Mapei fått barn. Dessutom hade hon värmt upp med att sjunga vaggvisor redan när hon var gravid, det känns verkligen som att vi fångade hela gänget i rätt tid.

Med alla i teamet, inklusive produktionsbolaget Tarot, taggade på idén gick projektet undan. Från det att idén föddes till att låtarna publicerades gick bara drygt fyra månader. 

– När jag ser tillbaka på projektet är det otroligt roligt att veta att vi varit med och skapat ett innehåll som består. Det här kommer finnas där för föräldrar för all framtid, säger Ingrid Sydow. 

 

Arbetsgrupp

Spotify

Amanda Waldås, Head of Consumer PR & Communications Nordics

Jung

Ingrid Sydow, Kreatör

Karin Lindebo, Strategisk rådgivare

Sofia Karlsson, Projektledare

Lotti Staedler Elmblad, Producent

Rebecka Welander, PR-rådgivare

Martin Ödman, Kundansvarig

Erina Byh, Grafisk designer

Produktionsbolag – film: Tarot

Astro: Lisa Pyk, Regissör

Astro: Michelle Eismann, Regissör

Daniel Eskils, Exekutiv Producent

Isabella Wilund, Producent

Ida Larsson, Produktionsledare

Mika Aberra, DoP

Vaggvisor: 

Jason ”Timbuktu” Diakité, artist och låtskrivare

Jaqueline ”Mapei” Cummings, artist och låtskrivare

Pontus Winnberg, låtskrivare och producent

Ashton Springer, Illustratör albumomslag

Så tyckte juryn:

”Det stora för mig med det här bidraget är hur välarbetat det känns. Det är erfarna låtskrivare, artister, sömnexperter, rubbet. Det är därför den vinner för min del, att det känns som ett ämne som har tagits på allvar och …zzzzzz.”

Erik Reimers, creative director, Borg Owilli

------

”Väl genomförd idé som lirar perfekt med varumärket, som sitter som en smäck i själva produkten - och som kan göra nytta för den specifika målgruppen ”trötta småbarnsföräldrar”.”

Klas Lindberg, vd, Brand New Content

------

”Content marketing när den är som tryggast men ändå snyggast! Sömnexpert + några musikaliska genier = 2020-talets vaggvisor som faktiskt tröttar ut barnen – att konsumera rakt i Spotify-appen.”

Mina Fagerfjäll, creative director, SplayOne

------

”En värdig vinnare som lyckas kombinera hög kreativitet med klockren målgruppsförståelse. Dessutom helt på den egna plattformen. Hatten av!”

Björn Owen Glad, innovation lead, Chiffer

02. ”Orc therapy”

Byrå: BBDO Nordics
Kund: Unga Lukas

Psykisk ohälsa är ett av samtidens stora problem och unga män är en grupp där det är särskilt vanligt förekommande. Många unga män med problem väljer att fly in i datorspelens värld, en värld där det är lätt att fastna. Unga Lukas är ett forum som vänder sig till unga där de kan dela med sig av sina tankar kring psykisk ohälsa och få möjlighet att prata med experter. Men de unga männen är svåra att nå, så tillsammans med BBDO Nordics gav de sig ut i gamingens värld. I spelet World of Warcraft skapade de en karaktär som berättade för andra spelare om Unga Lukas, informerade om forumet och svarade på eventuella frågor om psykisk ohälsa. För att det inte skulle uppstå dissonans, vilket ofta sker när företag ska nå gamingvärlden, var de personer som styrde Unga Lukas karaktärer själva gamers. Vid sidan av det animerade även organisationen ett antal orcher som i sociala medier och på gamingforum spred budskapet ytterligare.

 

 

Arbetsgrupp

Unga Lukas:

Åsa-Maj Jonzon, Verksamhetsledare Unga Lukas

Tone Persdotter, Leg. Psykolog, organisationspsykolog på Unga Lukas

BBDO Nordics:

Oskar Ferm, Art Director

Joakim Estemar, Copywriter

Jonna Peltonen, Projektledare

Markus Bjurman, Creative Director

Elin Myhrman, Produktionsledare

Johan Molitor, Produktionsledare

Clara Ferdinand-Dreyfus, PR

Anna Mattsson, Social Media manager

Linda Engström, Grafisk designer

Satany Doughouz, Grafisk designer

Susanne Åström, Grafisk designer

Allex Olsson, Growth Marketeer

Adin Rozajac, Growth Marketeer

Paul Hultkvist, Technical Advisor

Fredrik Widell, Digital Director

Jesper Hellmark, UI Designer

Studio Mint:

Karl Vestklev, Creative Director

Jenny Göransson, Producent

Anton Apel Forsberg, Digital Artist

Så tyckte juryn:

”Ibland när man upptäcker att man kan skratta lite åt sin olycka så känns det förlösande. Det ger liksom lite ny energi och ett sätt att angripa problemet med en ny syn på det. Exakt där tycker jag det här bidraget gör som störst nytta. Ett viktigt ämne, fick precis ett välbehövligt energitillskott.”

Erik Reimers, creative director, Borg Owilli

------

”Skoj kampanj som sticker ut och ser dyr ut - men frågan är hur många som faktiskt har använt tjänsten? Själv skulle jag inte vilja diskutera mina innersta känslor med en orc - men så är jag inte målgruppen heller.”

Klas Lindberg, vd, Brand New Content

------

Orc Therapy är en sån där idé som mest gör mig arg – för att jag inte kommit på den själv. Bara tanken av snälla orcer som vill prata känslor gör mig helt varm i kroppen. Jag hoppas av hela mitt hjärta att många utnyttjade samtalsstödet inuti spelet.

Mina Fagerfjäll, creative director, SplayOne

------

”Att förstå målgruppen och möta den i rätt kanal och vid rätt tidpunkt är något som alla svamlar sig hesa om. Men få gör det så bra som BBDO’s orch-terapeuter som tar sig an spelare med problem.”

Bjöwn Owen Glad, innovation lead, Chiffer

 

03. ”Ingenjörsfördomar”

Byrå: Borg Owilli
Kund: Sveriges Arbetsgivare

Emil Persson har gjort sig känd som mannen bakom ”Fördomspodden”. I podden möter han svenska kändisar och berättar om sina värsta fördomar om dem. ”Fördomspodden” har vuxit ut till en av Sveriges största podcasts – men funkar det om det är ingenjörer snarare än kändisar som sitter i heta stolen? Absolut. Juryn hade visserligen synpunkter på idéhöjden, samtidigt lyfte de fram att man inte alltid behöver uppfinna hjulet. En av fördomarna om ingenjörer är att de möjligtvis är lite tråkiga, den här podden visar att så inte alltid behöver vara fallet. 

 

Arbetsgrupp

Borg Owilli

David Borg, kundansvarig

Emma Willerstrand, projektledare

Elin Angelstedt, Art Director

Jacob Larsson, Content Manager

Så tyckte juryn:

”Simpelt grepp - men det funkar. Och det är endast The Emil Perssons förtjänst. Risken är nu dock överhängande att han får slita ut fördomskonceptet i radda andra branscher och pengastinna företagsorganisationer framöver.”

Klas Lindberg, vd, Brand New Content

------

”Här snackar vi effektiv ”influencer content marketing”! Varför uppfinna hjulet när bra innehåll kan skapas utifrån ett redan fungerande koncept? Fördomarna är inte bara roliga utan tvingar även gästerna att öppna upp sig lite mer än vad de kanske tänkt sig från början.”

Mina Fagerfjäll, creative director, SplayOne

------

”Picasso ska ha sagt att dåliga konstnärer kopierar och att bra konstnärer stjäl. Jag vet inte riktigt vad det betyder, men när Borg Owilli snor hela konceptet (inklusive programledaren) från Fördomspodden och gör ingenjörscontent av det så är resultatet superbt.”

Björn Owen Glad, innovation lead, Chiffer

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.