Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens design

Allt började med en AW – kodad guldbagge gav guld

Allt började med en AW – kodad guldbagge gav guld

AI med ett syfte gick hem hos juryn, som prisar Söderhavet med guld för guldbaggefamiljen – kod hjärta konst.

Publicerad: 24 Februari 2020, 14:01

Ämnen i artikeln:

GuldbaggenSöderhavet

Innehåll

1. ”Guldbaggefamiljen – kod hjärta konst”

Byrå: Söderhavet
Kund: SFI

Hur gör man en inbjudan, som ska gå ut till 2 224 gäster, personlig? Söderhavet fixade fram lika många unika guldbaggar fram inför årets Guldbaggegala. Alla baggar hade numrering och namn och syftet var att efterlikna känslan hos konstvärldens exklusiva verk och begränsade upplagor.

– Det började med en AW och frivillig workshop på byrån för att komma upp med idéer. Inställningen var att pitcha om vi kom på något som vi själva kände svarade upp på vår ursprungliga frågeställning – ”hur ska vi förmedla exklusivitet (lyx) utan en stor budget.” Det fanns många bra idéer men den här kändes helt rätt. Det finns någonting i det sällsynta och skräddarsydda som blev inspirationen till det grafiska bladet med en personifierad twist. I själva innehållet ville vi hitta en relevans till Guldbaggen, säger Oscar Bauer, cd på Söderhavet.

Inspiration till baggarna hämtades från Karl Axel Pehrsons klassiska baggar samt Noel Pretorius, som skapat dagens logotyp. Genom en algoritm som slumpmässigt satte ihop bak-, mitt- och framdel, huvud och känselspröt/käkar blev ingen bagge den andra lik. Alla pryddes dessutom med ett skimmer, som lades in med mörka och ljusa färger som övergår i varandra och slumpvis flyttas över baggarna.

– Det var tacksamt att Noel Pretorius logotyp var skapad på ett sånt sätt att den hade många möjligheter till lek.

Det var någon i juryn som sa att många pratar om att använda data till att skapa kommunikation och design bara för att, men här fyller det verkligen sitt syfte. Vad är dina reflektioner kring det?

– Vi försöker alltid undvika att göra saker ‘bara för att’, Vi hade en stark tydlig idé i grunden, kod blev verktyget för att utföra det. Sen har vi blandade kompetenser på Söderhavet så att både idé och utförande kan samköras utan att vi gör en stor grej av det. Så enkelt var det.   

Hur komplicerad var den här algoritmen att bygga?
– Lite småknepigt var det allt, framför allt få till bra skiftningar i färgerna och säkerställa att de inte gick in i varandra för skarpt. Vi använde oss av Python när vi skrev koden, men det borde du egentligen prata med min kollega Baptise om. Det påminner om de gammaldags ringbundna flipböckerna med fyra horisontella delar man kan flippa enskilt för att skapa ”tokiga” kombinationer. Sedan var det bara att översätta den analoga koden till en digital av i dag. 

Det var också någon som funderade över färgvalet, att ni valde att trycka på vitt i stället för svart där skiftningarna hade framgått på ett annat sätt. Hur tänker ni kring det?
– Eftersom vi ville att det skulle kännas som en litografi och inte en ‘inbjudan’ så blev vitt det naturliga valet (en aning off). Sedan blir svart på större täckande ytor i digitaltryck inte alltid bra.

Vad har ni fått för respons på detta?
– Vi har hört om flera som har ramat in sina baggar och satt upp på väggen. Eftersom det var tanken och förhoppningen så känns det som den bästa respons man kan önska sig.

Arbetsgrupp:

Oscar Bauer creative director, Jesper Robinell creative director, Baptiste Guesnon designer, Therese Cappelen designer, Matthias Gaimer projektledare.

Så tyckte juryn: 

Dan Bunnskog, design director, Bold
Fint visuellt budskap att lyfta varje Guldbagge-nominering som unik. Tillsammans skapar de enskilda omslagen en fin gemenskap i sina avvikelser och sätter Guldbaggen i nytt ljus. Progressivt att använda programmering för nya kompositioner och helt rimligt att låta en dator göra jobbet med de 2500 unika motiven.

Fredrika Doré, design director på Brand Union
Underbart att man kan göra något stort av ett till synes litet uppdrag utan att det känns konstlat. Det genomförs på ett brilliant sätt med hjälp av digital teknik som ger ett resultat – som faktiskt skulle vara omöjligt utan dess hjälp.

Catrin Vagnemark, cd och grundare på BVD
De 2224 unika Guldbagge-inbjudningarna känns fantasifulla, moderna, överraskande och utvalda med omsorg. Spännande att ingen är den andre lik, en unik skalbagge till varje inbjuden gäst. Jag tror att Karl Axel Pehrson, som skapade guldbaggen, är mycket nöjd med tolkningen som jag associerar till 30 000 skalbaggar som han hade i sin samling. Ett mästerligt sätt att stärka Svenska Filminstitutets varumärke. 

Miriam Nicole Zirignon, designer och social media manager på Planeta Design:
Ett koncept som verkligen lyfter desto mer man får se av det. Söderhavet lyckas gifta teknik med design på ett sätt som känns både självklart och elegant, med illustrationer som andas exklusivitet utan att ta till slitna referenser från vad som kan anses vara lyx.

Nikolaj Kledzik, design director, Identity Works
En fantastisk utveckling på en statisk symbol där idén och utförande har tydlig relevans för varumärke och målgrupp. En spännande lösning som nyttjar modern teknologi på ett funktionellt sätt för att skapa en fysisk och flexibel slutprodukt. Gör mig lite avundsjuk.

Oskar Kron, cd på Kurppa Hosk
Ett starkt koncept som via en modern och spännande process skapar härliga och unika resultat.

***

2. ”Majority”

Byrå: Bold NoA
Kund: Majority

Majority skapades för att lösa en stor utmaning för en av världens snabbast växande målgrupper – migranter. En majoritet av målgruppen är och förblir utan digitala banktjänster på grund av strikta nationella bankregleringar, höga avgifter eller en generell misstro till de traditionella bankerna. Majority är framtagen av migranter – för migranter och inkluderar ett medlemskap som innehåller digitala banktjänster, valutaöverföring och telefoni. Den visuella identiteten är inspirerad av flaggor och illustreras av en bred färgpalett som kan användas tillsammans med foto, animation och typografi. 

Arbetsgrupp:
Oskar Lübeck creative director, Oliver Helfrich creative director, Helena Tencer projektledare, Anette Hildebrandt senior produktionsledare, Amanda Wredmark produktionsledare, Martin Klint senior motion designer, Lina Öhlund insight director, Michael Laning design director, Jesper Nilsson-Böös designer

Så tyckte juryn: 

Oscar Bauer, cd på Söderhavet
En fin visualisering av mångfald med härliga färger, ett inbjudande uttryck och norm-brytande design.

Fredrika Doré, design director på Brand Union
Ett enkelt och självklart koncept där genomförandet lyfter det ännu ett steg, grafiskt hantverk i både animation, färgval och typografi. Skönt att en bank som denna finns och att den kan och få se ut såhär!

Catrin Vagnemark, cd och grundare på BVD
Det är positivt att se att Majority bryter mot gamla konventioner och tar bort respekten och uppfattningen av hur en banktjänst ska se ut. Den rika och breda färgskalan speglar mångfalden av migranter som bjuds in till medlemskap. Kommunikation och design upplevs befriande och involverande.

Miriam Nicole Zirignon, designer och social media manager på Planeta Design:
En bank som vi aldrig sett en bank förut. Nutida, levande och djärvt på ett sätt som kan bära eller brista i en traditionsbunden bransch. Det ska framförallt bli intressant att se hur uttrycket tas emot av målgruppen, och hur identiteten kommer att utvecklas och leva vidare i framtiden.

Nikolaj Kledzik, design director, Identity Works
Intressant och viktig produkt förpackad med en modern och glad design. Flaggor som dekonstrueras och byggs ihop igen gör att identiteten får ett liv, en värme och skapar tillhörighet. Namnet gör att vi påminns om att de flesta av oss har varit invandrare nån gång och ibland behöver vi bara ett enkelt sätt att ta oss in i systemet. Väldigt väl utförd visuell identitet för en väldigt viktig tjänst.

Oskar Kron, cd på Kurppa Hosk
Ett befriande grepp som i kategorin väcker uppmärksamhet och skapar inbjudande och moderna upplevelser.

***

3. ”Priskuber av matsvinn”

Byrå: Happy F&B
Kund: WIN WIN

WIN WIN Gothenburg Sustainability Award uppmärksammar framstående hållbarhetsinsatser över hela världen. Årets vinnare är Arash Derambarsh, en fransk politiker och advokat som lyckats driva igenom ett förbud för franska restauranger och livsmedelsbutiker att slänga ätbar mat. Tack vare den nya franska lagen tillvaratas alla de råvaror och matprodukter som tidigare gick direkt i soporna. 2018 togs ett nytt koncept fram för prisstatyetterna, men när 2019 års tema Sustainable Food skulle gestaltas skapade man en twist: att skapa två priskuber med hjälp av matsvinn. Basen består av äggkartong, bindningsmaterialet är en ätbar stärkelse från tapioka (en restprodukt från köttindustrin). Den svarta kuben innehåller kaffesump och äggskal, vita alger från södra Sverige och titanoxid (en naturlig mineral). 

Arbetsgrupp:
Anna Ahnborg design director, Maria Glansén design director, Lisa Careborg creative director, Rebecca Einarsson account director, Alexander Stangel account manager, Emeli Höcks material designer, Damien Priest filmare.

Dan Bunnskog, design director, Bold
Materialets exklusiva uttryck hanterar ämnet hållbarhet på ett högst relevant vis. Priskuben exponerar möjligheterna med återvunnet matavfall på ett attraktivt och spännande vis. Priskubens syfte manifesteras i dubbel bemärkelse; som symbol för möjligheter och som bekräftelse för hållbara insatser. Aldrig har kaffesump, äggskal med avfall sett så bra ut.

Oscar Bauer, cd på Söderhavet
Inget krims krams, en bra ide kan stå på egna ben. 

Fredrika Doré, design director på Brand Union
Knäppt att man kan gilla en kub i äggskal och kaffesump. Det är ju en ganska intetsägande och obearbetad form om man bortser från det grafiska, som även sannolikt ruttnar och blir jord om ett par år... Kanske just därför den är bra?

Catrin Vagnemark, cd och grundare på BVD
Gothenburg Sustainability Awards pris speglar vinnaren fullt ut. En vinnare som fått igenom ett förbud för franska restauranger att inte slänga ätbar mat. Kuben som är skapad av återvunna matrester blir därför en extra intressant symbol för priset. En idéstark, taktil och genuin lösning. 

Miriam Nicole Zirignon, designer och social media manager på Planeta Design
Snyggt, smart och okomplicerat. Happy F&B gör det igen med vidareutvecklingen av WIN WIN, och jag ser framemot att se hur kommande priskuber tas fram.

Nikolaj Kledzik, design director, Identity Works
En sjukt rimlig lösning för ett pris som handlar om återvinning. Modig, intressant och självklar lösning.

Oskar Kron, cd på Kurppa Hosk
En stark och relevant idé, där priset känns lika självklart som syftet.

LÄS OCKSÅ: krönika av ordförande Tove Blomgren

Du hittar den här! 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.