Månadens design
Designhantverk från 1890 tar första vinsten i Månadens design
I årets första omgång av Månadens design var juryn enig: Garbergs och Skansens flört med designhistoria och hantverk krossade motståndet.
Publicerad: 18 februari 2022, 12:30
01.130 år av hantverk
Kund: Skansen
Byrå: Garbergs
Bild 1/2
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
När Skansen öppnade dörrarna till julfirandet slog man stort på att det var jubileumsår 130. Med hjälp av Garbergs reklambyrå designades ett antal affischer, som återskapar designtekniker från 1890, 1930, 1960, 1990 och 2021.
– Affischer har varit ett naturligt inslag i Stockholms stadsbild sedan slutet av 1700-talet. De är intressanta eftersom de berättar mycket om sin samtid. Om rådande ideal och värderingar, men också om trender och teknikutveckling. Som små speglar av sin tid, sade Åsa Magnusson, avdelningschef för Skansens kulturhistoriska avdelning i en kommentar.
Martin Baude och Lina Bergman är art director respektive copywriter på Garbergs, och ingick i arbetsgruppen för att ta fram affischerna.
– Eftersom julen på Skansen bara fyller 130 år en gång kändes huvudbudskapet rätt givet. Därför la vi tiden på att fundera ut hur vi kunde visualisera det på ett intressant vis och landade i den här idén som kändes desto roligare.
– Efter en massa research och studiebesök i Skansens affischarkiv, som funnits sedan 1891, satte vi i gång. Så här i efterhand var det kanske tur att vi inte hade vett nog att förstå vilket produktionstekniskt limbo vi hade dragit i gång. Hela teamet gjorde ett jättejobb!
Vilken är den största utmaningen när man arbetar med något med så stark historisk anknytning?
– Vi hade väldigt roligt i processen, men det fanns verkligen en hel del utmaningar. Att göra all research och sen välja ut vilka designströmningar som skulle representera fem olika sekel gav en del huvudvärk. Men den största utmaningen var att det inte finns så många som kan själva hantverket längre. Därför hade vi en himla tur att vi via Skansens kontaktnät hittade några av få hantverksskickliga konstnärer och designers som fortfarande kan etsa på träsnitt, handkolorera fotografier och jobba i alla andra historiska tekniker vi använde som sorgligt nog snart riskerar att gå i graven, säger Martin Baude och Lina Bergman.
I arbetsgruppen ingick flera specialister i kulturhistoria, från Skansens avdelning för kulturhistoria. Deras kunskap var viktig i skapandeprocessen.
– Varje affisch har tagits fram enligt tidstypiska metoder efter rådande designströmningar. Alltifrån detaljer till färgval och typsnitt har anpassats efter den tid affischen ska spegla. För att försäkra oss om att vi var rätt ute har det varit guld att samarbeta med konsthistoriker och forskare i typografi knutna till Skansens hantverksskrå och kunna stämma av längst vägen.
Vilken är er favorit av affischerna?
– 30-tal!
Arbetsgrupp
Skansen
Yvonne Borg Nordlind Marknads- och kommunikationschef
Lisa Larsson Enhetschef marknad
Anna Bodén Enhetschef butiker & marknader
Anette Björlin Producent evenemang
Mathilda Hogg Social media-redaktör
Specialister från kulturhistoriska avdelningen på Skansen
Åsa Magnusson Avdelningschef kulturhistoriska avdelningen
Elvira Swedmalm Arbetsledare och ansvarig Skansens borgerskap
Katrin Hellers Avdelningskoordinator pedagogiska enheten
Garbergs
Martin Baude Art Director
Lina Bergman Copywriter
Maja Nylund Designer
Rasmus Asp Formgivare och original
Iris Rylander Social media creative
Torun Bergholm Planner och digitala strateg
Joakim Landin Projektledare
Birgitta Bergström Produktionsledare och byråproducent
Garbergs film och foto
Anna Hugosson Fotograf, DOP & regi
Najeb Albakar Motion Graphic creator
Designer posters
Lars Sjöbloom illustratör och gravör, Skansens borgerskap
Agnes Miski Török illustratör och gravör, Skansens borgerskap
Kerstin Engberg Designer
Maja Nylund Designer
Lowe Steiner Designer
Så tycker juryn:
”Att väcka intresset för konstnärligt hantverkskunnande genom att sätta det i relation till dagens digitala affischkonst borde vara exakt Skansens uppdrag. Dessutom hög kvalitet på motiven - och extra kul att reprokameran fick berättigad plats i konsthistorien!”
Mikaela Kaplan, Ica Sverige
----
”En av Skansens mål och uppgifter är att bevara och sprida information om hantverk och historia. Detta görs mästerligt i denna kampanj genom användandet av illustrations-tekniker som fyller arkiven. Att lyfta hantverk som nästan ingen behärskar längre och sätta det bredvid manér av i dag känns uppfriskande och inspirerande. Vackert hantverk, fina och relevanta appliceringar.”
Nicklas Hultman, Bond
----
”Intressant retroflört med hantverksperspektivet men faller tyvärr lite på målsnöret konceptuellt med en oklar hantverksidé kring årets motiv.”
David Lindström, Doconomy
----
”Stort plus för att de lyfter fram teknik och hantverk från denna tid – utförande och resultatet dock en aning förutsägande. Jag hade gärna sett att man vågat mixa med nutidens visuella manér och tekniker, kanske använt mer nutida kända illustratörer, för att skapa ett mer eklektiskt och spännande resultat.”
Anna Yo Lee, Stockholm Design Lab
----
”En hyllning till hantverket genom tiden fram till i dag. Där både motiv och hantverksteknik visade sig vara relevanta för att öka attraktionskraften. Helt ”on brand”, känns både Skansen och hantverk. Idé och utförandet går hand i hand med Skansens faktiska uppdrag och kärna. Resultatet med besöksantal och trafik till hemsidan talar sitt tydliga språk. Detta scorar högt på alla kriterier: idé, hantverk och relevans. Fantastiskt. Mycket kul att se.”
Susannne Carlson, Acne
02.Way out västtrafik
Kund: Västtrafik i samarbete med Luger
Byrå: Forsman & Bodenfors
Bild 1/2
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Tillsammans med Luger ville Västtrafik uppmana resenärer att gå tillbaka till vardagen på ett hållbart sätt – och anordnade därför Way out Västtrafik, en musikfestival i kollektivtrafikformat med artister som Miriam Bryant och A36.
– Nu kan vi äntligen resa tillsammans igen och det vill vi fira med våra resenärer. Samtidigt vill vi påminna om att hur viktigt det är att vi reser mer hållbart och tillsammans med Way out west sätter vi strålkastarljuset på den frågan, sade Lars Backström, vd på Västtrafik, när kampanjen släpptes.
Så tycker juryn:
”WoW’s förmåga att ständigt förnya sig på ett relevant sätt är inspirerande.”
Nicklas Hultman, Bond
----
”Intressant designkoncept trots lågt hängande frukt. Missad möjlighet i att våga ta ut svängarna och göra något riktigt intressant med uttrycket vilket man flörtar med i bland annat SoMe.”
David Lindström, Doconomy
----
”Genomtänkt och smart. Slår högt på både idé och relevans. Men tyvärr mindre på hantverket, det grafiska uttrycket och genomförandet. Formen är överarbetad och de tonade skuggorna överkurs.”
Susanne Carlson, Acne
03.Time to talk
Kund: Triwa i samarbete med Mind
Byrå: Forsman & Bodenfors
Bild 1/2
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
70 procent av alla självmord begås av män, men bara 30 procent av samtalen till Minds självmordslinje görs av män. Tillsammans med klocktillverkaren Triwa ville Mind uppmärksamma detta och uppmana fler män att våga prata.
Kampanjen går under namnet ”Time to Talk” och har en temperaturkänslig urtavla som reagerar på användarens kroppsvärme. Något som kan ge en indikation på hur bäraren mår. Syftet med produkten är att lyfta vikten av samtal och sänka trösklarna för att prata om hur vi mår. Ambassadör för projektet är den hyllade hiphop-artisten Erik Lundin. Allt överskott från försäljningen gick till Minds arbete för att motverka psykisk ohälsa.
Arbetsgrupp
Mind
Kommunikations- och insamlingschef: Petra Lindskog
Insamlingsansvarig: Peter Frykehag
Kommunikatör, insamling: Tove Lundgren
Triwa
CEO: Ludvig Scheja
Head of Product design: Tove Thambert
Digital Art Direction: Ioana Opri
Forsman & Bodenfors
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
Art Director: Karl Risenfors
Designer: Martin Joelsson
Account Director: Ewa Edlund
PR Strategist: Jade Deconzac Mbay
Så tycker juryn:
”Stillsam och lågmäld kommunikation med kraftfullt budskap.”
Nicklas Hultman, Bond
----
”Fantastiskt exempel på design som problemlösningsmetod! Belyser ett problem och skapar diskussion med hjälp av ett oväntat medium som språngbräda paketerat med hantverk av högsta klass. Förtjänar Guldägg men kommer sannolikt missförstås och tyvärr bli utan.”
David Lindström, Doconomy
----
”Ett väldigt viktigt ämne att belysa, och idén med en specifik klocka är min personliga favorit. Subtil placering av information baktill gav ett extra plus. Enkel och relativt stilren klockdesign. Dessvärre kändes ytterförpackningen inte alls hänga samman med produkten och någon påpekade att armbandet kanske borde varit i svart läder för att tilltala den yngre målgruppen, vilket jag håller med om.”
Anna Yo Lee, Stockholm Design Lab
Läs juryordförande Isabelle Dahlborg Lidströms krönika om den första omgången.