Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens design

En smakfull upplevelse ger guld till Happy F&B

En smakfull upplevelse ger guld till Happy F&B

I den senaste omgången av Månadens design vinner Happy F&B:s identitet för Vrå. Juryn tycker att den nya identiteten var en smakfull upplevelse.

Publicerad: 27 Maj 2020, 16:07

Ämnen i artikeln:

Happy F&BDesign

Innehåll

01. VRÅ

Byrå: Happy F&B
Kund: Vrå

Arbetsgrupp: Tove Jeppsson-Bohlin design director, Maria Glansén design director, Lisa Careborg creative director, Madeliene Sikström account manager.

Hos Vrå är råvarorna närproducerade men inspiration och tillagningsmetoder kommer från Japan. Hållbarhet, och där även spårbarhet, är en avgörande ingrediens. I samband med att restaurangen totalrenoverades hösten 2019 till en minimalistisk stil tog Happy F&B fram en ny identitet som utgick utifrån filosofin: ”deliscious food is the sum of all parts”: inte bara det man ser på tallriken. 

Till logotypen tog man också fram egna symboler att krydda med, baserade på logotypens form och inspirerade av japanska kaomojis. Juryn imponerades bland annat av att den nya designen inte signalerade hållbarhet på det ”vanliga” sättet – med naturfärger och naturmaterial utan på ett subtilt sätt man fann mycket mer trovärdigt.

– För Sofia B Olsson (ägare av vrå reds.anm. är Vrå mer än mat – det är ett förhållningssätt till världen, naturen, samhället och medarbetarna. Det är hållbarhet i alla led, från närproducerade råvaror till en genomtänkt miljö för såväl gäster som medarbetare. Därav en identitet som är inkluderande och omfamnande i sin definition av hållbarhet, säger Tove Jeppsson-Bohlin, design director på Happy F&B.

Många i juryn berömde era kaomojis. Hur tog ni fram dessa? Hur valde ni ut vilka av dessa som skulle finnas på vilka enheter?
– Vi ville reflektera det lekfulla och nutida Japan och lyfta fram huvudråvarorna lite extra. Symbolerna kan animeras och användas fristående för att förmedla känslor och guida gästerna. Formmässigt är de nära släkt med logotypen. Filosofin om att god mat är ett resultat av flera delar, inte bara det vi ser på tallriken, inspirerade till ett formspråk uppbyggd av delar. Varje del spelar roll. 

En detaljfråga: men på någon av enheterna fanns japanska tecken med, vilket juryn inte tyckte behövdes. Varför valde ni att ha med dessa?
– På några ställen har vi inkluderat det japanska tecknet för tacksamhet. Det hänger nära ihop med filosofin bakom Vrå – att vara tacksam för naturen, råvarorna och smakerna.

Vad har ni fått för respons på identiteten?
– Responsen har varit väldigt positiv. Vrå fick en fantastisk start efter nyöppnandet. De har, precis som många andra, drabbats hårt av covid-19 men på lång sikt kommer det hållbara perspektivet som Sofia B Olsson arbetar för vara avgörande.

MISSA INTE

Kategorins ordförande Tove Blomgren skriver krönika om omgången: ”Varför bry sig om design på en brinnande planet?” 

Så tyckte juryn:

Catrin Vagnemark, creative director och grundare, BVD: Det mjuka, rena och inbjudande formspråket i typografi och illustration ger associationer till den japanska matkulturen på ett inspirerande och personligt vis. Illustrationerna signalerar rytm, klang och rörelse i sitt enkla utförande. En fin kombination av japanska former i en nordisk miljö. En värdig vinnare. 

Oscar Bauer, creative director, Söderhavet: Med ett sug av svenskasiatisk fusion lämnar jag dagens juryarbete. Känner att jag vill hänga på VRÅ, äta gott, njuta av bra design och lära mig nya emojis. En fin balans av stil och lekfullhet, tydligt att man har utgått från kunden och dess vision av ‘fusion’.

Miriam Nicole Zirignon, designer, Planeta Design: Smart, lekfullt och inbjudande med hög nivå på hantverket. Det här är en riktig energikick till identitet som gör mig både hungrig och inspirerad. Härligt att se att hållbarhet kan få se ut även så här.

Dan Bunnskog, design director, Bold: Med simpla geometriska råvaror lyckas man här skapa nya och spännande anrättningar som lyfter både upplevelsen av restaurangen och dess smaker. Reduktionen till endast några få bärande komponenter gör denna identitet till ett vinnande exempel på vad man kan uppnå genom att koka soppa på en spik.

Fredrika Doré, design director och art director, Brand Union: Grafisk glädje! Från kopplingen till japanska kaomijis till färdig identitet i alla dess delar är detta ett exempel på en klassisk visuell identitet med hög relevans och hantverksskicklighet. 

***

02. The Digital Retail Experience

Byrå: Ehrenstråhle
Kund: Polestar

Arbetsgrupp: Andreas Silverblad design director, Robert Waern business director, Fredrik Widell digital director, Jesper Hellmark UI designer, Johan Kruse strateg, Emelie Eriksson grafisk designer, The Techno Creatives / Publicis Sapient produktionsbolag, Brigo materialleverantör, ITAB möbelsnickeri, Edithouse produktionsbolag.

Polestar har en avskalad designfilosofi och den ville de även knyta an till i sitt showroom. Därför skapade de ett projektbaserat och dynamiskt wayfindingsystem som bland annat tillåter animationer i de fall man vill åstadkomma lite extra uppmärksamhet. I sitt showroom presenterade Polestar bilens komponenter på ett galleri-liknande sätt med en dold skärm bakom. Dessutom installerades rörelsedetektorer som kände av när besökare närmade sig ett objekt. Ju närmare man kom, desto mer presenterades på skärmen.

Så tyckte juryn: 

Catrin Vagnemark, creative director och grundare, BVD: En retailmiljö med innovativa lösningar som signalerar varumärket Polestar. Designen involverar besökaren att på ett inbjudande sätt testa produktens alla valmöjligheter. Sober och professionell miljö i val av material och funktion, som ger ett lättnavigerad intryck och som tydliggör varumärket.

Oscar Bauer, creative director, Söderhavet: En Jätten Jorms hög nivå i att förlänga produktdesign och identitet till en fysisk och digital upplevelse. Hatten av.

Oskar Andersson, design director, Happy F&B: Åstadkommer med ett renodlat, precisionsfokuserat, nästan kyligt formspråk kommunikation på ett högst emotionellt plan. Det är inte lätt.

Miriam Nicole Zirignon, designer, Planeta Design: Ett väl förankrat retailkoncept som sitter precis där det ska. Polestars svala estetik kompletteras med smarta digitala lösningar som passar perfekt för kunden där avancerad teknik står i första rummet.

Dan Bunnskog, design director, Bold: Polestars showroom är ”Less is More” i futuristisk stil. Informationen är så minimalistisk i sitt uttryck att den endast existerar där du tittar. Rörelse-sensorer och projektioner samverkar med fysiska taktila materialprover. Interaktionen mellan människa och teknik skapar en relevant upplevelse till utställningsobjektet.

Fredrika Doré, design director och art director, Brand Union: Minimalism på rätt plats. Härligt att se tekniska, digitala lösningar som förstärker varumärkets strama uttryck utan att tappa den mänskliga, fysiska och taktila upplevelsen.

***

03. Fontana ONE

Byrå: Fontana Inhouse
Kund: Fontana

Arbetsgrupp: Ida Olm projektledare/produktionsledare, Olle Törsleff formgivare/original, Corina Papadopoulou marknadschef, Jan Rutensköld creative directoracopywriter, Lars Steiner, Art director/grafisk design.

För att sticka ut i olivoljehyllan ville Fontana göra om sin design och produkt. I stället för att konsumenterna ska stå och välja mellan olika oljor, och köpa flera så att det blir dyrt, har Fontana tagit fram en allroundolja och lanserat den som ”svenskarnas nya vardagsolja.” Denna valde man att ge en klassisk plåtförpackning – ett material som är både praktiskt och återvinningsbart. 

Så tyckte juryn: 

Catrin Vagnemark, creative director och grundare, BVD: Genuint, kraftfullt och enkelt formspråk. Valet av en färg förhöjer intrycket. Tydlig typografi med illustrativa detaljer. Produkten sticker ut i butikshyllan förpackad i rustik plåtburk i endast vitt och blått. Namnet är genialiskt. Detta är olivoljan nr 1. Den enda olivoljan som gäller!

Oscar Bauer, creative director, Söderhavet: Plåtburkar och monocolour.

Oskar Andersson, design director, Happy F&B: Skiljer ut sig inom kategorin i svensk dagligvaruhandel och lyckas samtidigt vara både bekant och självklar.

Miriam Nicole Zirignon, designer, Planeta Design: Förpackningsdesignen lyckas förflytta olivoljan från sällan- och finolja till vardagsolja – en beteendeförändrare likväl som snygg och stabil kloss på köksbänken. Ett tydligt koncept som är svårt att missförstå, och ännu svårare att missa i ett myller av konkurrenter i grönt glas.

Dan Bunnskog, design director, Bold: Förpackningen har ett praktiskt och vardagligt uttryck som kommunicerar att oljan kan användas varje dag till praktiskt taget allt. Den robusta plåtburken med sin monokroma färgsättning och starka typografi särskiljer sig mot dess ömtåliga smådroppande konkurrenter på hyllan. En blivande blåvit klassiker.

Fredrika Doré, design director och art director, Brand Union: Sammanhållet koncept där utformning av produkten väl återspeglar produktens breddade användningsområde i alla delar: namn, färgval och förpackningsdesign. Enkelt helt enkelt. 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.