Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens design

Ikoniskt klubbmärke byggdes ut till genomgripande typsnitt – mitt i krysset enligt juryn

Ikoniskt klubbmärke byggdes ut till genomgripande typsnitt – mitt i krysset enligt juryn

När AIK skulle ta fram ett nytt typsnitt användes det ikoniska klubbmärket som mall. Tilltaget ger guld till Familjen i senaste omgången av Månadens Design.

Publicerad: 15 november 2021, 12:56

Ämnen i artikeln:

AIKDesign

AIK vinner Månadens Design.

Innehåll

 

01. AIK Display

Byrå: Familjen
Kund: AIK

Bild 1/5  

När det var dags för AIK att ta fram ett nytt typsnitt, som omsluter alla delar av AIK, utgick man ifrån den ikoniska AIK-skölden. Resultatet blev AIK Display.

Vi ville hitta ett uttryck sprunget ur klubbmärket. Märket har flera intressanta formuttryck, det är speciellt på ett fint sätt. Vi labbade fram en hög med spår baserade på olika egenheter i klubbmärket. Landade tillslut i att inspireras av dess handritade tecken – ynka tre bokstäver och fyra siffror. Vi designade en moderniserad tolkning och gjorde ut en komplett teckenuppsättning, nästan alla bokstäver saknades ju. Jag tycker det är kul att bokstäver och siffror är så väldigt olika varandra, som att de kommer från olika byrålådor. Lika olika som i klubbmärket, säger Jonas Bäckman, creative director design på Familjen.

Vad var den största utmaningen i arbetet?
Att ta fram ett uttryck som fansen tar till sina hjärtan och verkligen vill använda.

Vilken är det nya typsnittets största styrka enligt dig?
– Det är det fina klubbmärket som pratar. Med en intressant, tydlig och tillslipad röst.

Vad hoppas ni att typsnittet ska tillföra till AIK:s övergripande varumärke?
AIK är som alla vet fotboll, men det är också allt från boule till boxning. Det här ska vara ett tydligt, lättarbetat verktyg för att binda samman alla verksamhetsområden. Såklart ska det även kunna förmedla rätt värden över tid. Blickar jag lite framåt är min förhoppning att några få ensamma bokstäver ska räcka för att man ska se vem som hejar. 

Så tyckte juryn:

André Hindersson, vd på Silver: ”Hej AIK! Med stor respekt för tradition och logotyp har man här lyckats skapa ett modernt typsnitt som förmedlar AIKs värderingar. Kul att man lyckats med detta då ett fotbollslag är arketypen för love brand, med hur mycket åsikter som helst.”

Lisa Careborg, creative director på Happy F&B: ”Ett smart sätt att hålla ihop den stora AIK-familjen. Gillar att det finns en tydlig koppling till arvet och historien. Om det appliceras på spännande sätt, finns en möjlighet att vara 130 år och väldigt samtida på samma gång.”

 

Arbetsgrupp AIK Display

Typsnittsdesigners: KJ Sanfer, Anders Wikström, Örjan Nordling

Creative director design: Jonas Bäckman

Fotograf: Anna Ledin Wirén

Produktionsledare: Karolina Strömgren

Uppdragsgivare: Rickard Frank och AIK

02. Melted Goodness

Byrå: Hummingbirds The Hybrid Agency
Kund: Brillo Pizza

Bild 1/4  

För att skapa attraktion för Brillo Pizza som koncept var det viktigt att matcha målgruppens spontana livsstil och kulturella influenser. Uppdraget som Hummingbids fick var heltäckande, allt från en helt ny identitet till att formge menyer, skyltar, pizzaförpackningar och ta fram unika illustrationer. Hummingbirds har också tillsammans med fotografen Jimmy Hansen plåtat varumärkesbilder som visar pizzan som en del i målgruppens liv: från fest, inflyttning till dagen efter. Det visuella konceptet ”Melted Goodness” använder humor, populärkulturella referenser och en dos surrealism för visa hur gott det är att njuta av en vällagad pizza.

Så tyckte juryn:

André Hindersson, vd på Silver: ”Neonskylten gör jobbet, hur snygg som helst. Modigt, kul och galet.”

Lisa Careborg, creative director på Happy F&B: ”När mycket ser likadant ut, sticker den här identiteten ut. Inte så förtjust i valet av typografi, men ett stort plus för lekfullheten och hur identiteten använts fysiskt. Bra neonskylt!”

 

Arbetsgrupp Melted Goodness

Team Hummingbirds

03. Waxholmsbolaget – Skärgårdskarta

Byrå: Familjen
Kund: Trafikförvaltningen, Waxholmsbolaget

Trafikförvaltningen vill förenkla reseplaneringen för skärgårdstrafiken och stärka kopplingen mellan sina båda kollektivtrafikvarumärken Waxholmsbolaget och SL.

Därför utvecklade man en schematisk karta över skärgårdstrafiken, baserad på etablerade navigeringsprinciper inom Stockholms kollektivtrafik, det vill säga att resa efter destination, linjenummer och linjefärg. Den tidigare/befintliga geografiska kartan hade tydliga brister i överskådlighet av linjedragningar och bytespunkter.

Den nya kartan gör det enligt byrån lättare att skilja och följa en linje från A till B, och att förstå vilka bryggor som trafikeras och var bytespunkterna är.

Så tyckte juryn:

André Hindersson, vd på Silver: ”Äntligen! Ett praktverk i informationsdesign. Bilden före och efter säger allting, vilken utveckling.”

Lisa Careborg, creative director på Happy F&B: ”Logiskt och funktionellt att koppla resandet i skärgården närmare det på land. Välgjort.”

 

Arbetsgrupp Skärgårdskartan

Anna Kagervall (Client director)

Britta Risholm (Account manager)

Örjan Nordling (Design Strategist)

Karl-Johan Sanfer (Designer)

Kristian Rune (Designer)

 

Amanda Törner (tjänstledig)

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.