Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens design

Ineffektiv stövel blev favorit: ”Ett väldigt deprimerande ämne”

Ineffektiv stövel blev favorit: ”Ett väldigt deprimerande ämne”

Den minimalistiska designen, signerad Forsman & Bodenfors, övertalade juryn och tog hem Månadens Design.

Publicerad: 13 januari 2022, 12:35

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsBoldMånadens KampanjDesignTretornTV2 Norge

Innehåll

 

01. Tretorn Sea Level Re-Boot

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Tretorn

Om inte åtgärder vidtas kan havsnivån höjas med 26 centimeter till 2050, enligt IPCC:s rapport. Tillsammans med Sea Life Trust lanserar Tretorn produkten Sea Level Re-Boot, som har en mätsticka. Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors.

– Klimatkrisen är verklig, men ibland kan det vara svårt att visualisera dess effekter. Med Sea Level Re-Boot vill vi visa vilka konkreta effekter den globala uppvärmningen kan få, säger Erica Hyttfors, CSR- och produktchef på Tretorn.

Bild 1/3  

Materialen i kängan är utvalda för att ha minimal påverkan på miljön, och charmade designjuryn stort. Pontus Caresten Lychou är copywriter på Forsman & Bodenfors och var med och tog fram kampanjen.

Hur kom ni på idén?
– Från och med 2022 kommer alla gummistövlar från Tretorn vara tillverkade av certifierat naturgummi och återvunnet material. Vi ville dramatisera den här milstolpen på ett intressant och tankeväckande sätt, och samtidigt lyfta Tretorns stora miljöengagemang. 

Processen skedde i tätt samarbete med Tretorns designavdelning, som redan hade grundidén om en konceptstövel.

– Under hela processen arbetade vi nära varandra. På Tretorns designavdelning, med Carl-Henrik Hallén i spetsen, fanns en tydlig grundidé kring en konceptstövel, inom ramen för deras initiativ Eco Essentials. Tillsammans utvecklade vi idén med namn, koncept, visuell värld och paketering. 

Vad har ni fått för respons?
– Positiv! Trots att det är ett väldigt deprimerande ämne. Målet med kampanjen var både att skapa en klump i magen, och att inspirera till förändring. Stöveln har blivit omskriven och uppmärksammad i framför allt mode- och designpress, och förhoppningsvis har många fått en ny bild av Tretorn. Dessutom har Sea Life Trust fått in över 150.000 kronor till sitt viktiga arbete för våra hav. 

Vilken är den största utmaningen när man arbetar med klimatbudskap?
– Som alltid, att det måste vara sant. Att företag inte bara pratar, utan faktiskt gör saker. I Tretorns fall är kampanjen startskottet för en helt ny typ av produktion, vilket så klart känns extra bra. 

Så tycker juryn:

Lotta Thunberg, BAS
Tretorn lyfter företagets hållbarhetsarbete med en stark emotionell idé som griper tag. Den minimalistiska designen är relevant och tillsammans med det ikoniska fotot lyfter designen tydligt fram idén. Den är snabb, enkel, tydlig och lätt att älska.

David Lillewarg, Doberman EY
Otroligt väl genomfört arbete – från det grafiska mönstret på stövlarna till fotografi och manér. Älskar att det blir ett subtilt statement för bäraren av stövlarna!

Kristian Möller, Familjen
Meteorologisk metrologi! Skicklig kampanj som använder sig av praktiskt bruksföremål för att synliggöra klimathotet vi står inför. Den enkla gummistöveln blir värdig budskapsbärare för tankeomställare och inte minst återvinning.

02. Liljevalchs+

Byrå: Henrik Nygren Design
Kund:
Liljevalchs Konsthall

Liljevalchs konsthall producerade fem olika utställningar som visar lokalernas styrkor och fördelar. Till detta ville man ha kataloger som var enkla och billiga, men också intressanta, och som speglar lokalerna. Henrik Nygren Design skapade fem kataloger till vardera utställning, som kombineras i en box, och inbjudan, utställningar och annonsmaterial i samband med invigningen av utställningen Liljevalchs+.

Bild 1/10  

Lotta Thunberg, BAS
Liljevalchs konsthalls fem kataloger till 5 utställningar är ett otroligt designhantverk med stor taktilitet.

Jesper Robinell, Söderhavet
Liljevalchs - Genomtänkt och hantverksmässig höjd, tror det är svårt att göra en bättre inramning och förpackning av en utställning.

David Lillewarg, Doberman EY
Lådan, varje liten booklet har en så taktil känsla att man vill ta på dem och känna strukturen.  Otroligt fint hantverk.

Kristian Möller, Familjen
Häftad låda som för tankarna till förvaring av samlade artefakter. Elegant och praktiskt.

03. TV2 Idents

Byrå: Bold NoA
Kund: TV2

TV2 är Norges ledande TV-bolag och har nyligen introducerat designkonceptet ”Uniting Diversity”. Uppdraget var att kommunicera ut det nya konceptet till den breda publiken i reklamavbrotten. Då skapades ett antal kortfilmer som visar hur kombinationen av två perspektiv leder till något nytt. Klippen är fem sekunder långa.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Bild 1/3  

Jesper Robinell, Söderhavet
Bara att applådera det fantastiska 3D-hantverk som gjorts, detaljerna i världarna och att man också kopplat på de tudelade vyerna i klippningen tydliggör konceptet på ett bra sätt.

David Lillewarg, Doberman EY
Spännande och välgjort! Känns som en tv-kanal från framtiden, samtidigt som det känns tidlöst.

Kristian Möller, Familjen
Välgjord identitet som tar ett helhetsgrepp. Ett mångfaldigt innehåll får ett enhetligt lugn med hjälp av skräddarsydd typografi och energirika vinjetter.

LÄS OCKSÅ: Eva Aggerborg: ”Ingen tycker om känslan av att bli blöt om fötterna” 

Juryn bestod även av Eva Aggerborg, Bold, Simon Wallhult, Henrik Nygren Design, och André Hindersson, Silver.

Alicia Price

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.