Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens design

Italiensk vinst i Månadens design: ”Bello!”

Italiensk vinst i Månadens design: ”Bello!”

Två identiteter och en kampanj belönas i tredje omgången av Månadens design, men den stilrena italienaren vinner ändå juryns hjärtan.

Publicerad: 20 september 2022, 07:20

Ämnen i artikeln:

DesignGarbergsSkansenGöteborgs KexIdentity WorksIdentitetNyheter

Innehåll

 

01. Italiano – 25AH

Bild 1/2  

Restaurangen Italiano skulle renoveras och få en ny identitet, som restaurangen ville inkorporera i inredningen. Uppdraget gick till designbyrån 25AH och briefen bad om en italiensk restaurangidentitet som speglar Italien på ett modernt sätt, utan att fastna i trattoria-looken. En annan aspekt var att skilja sig från systerkrogen Ciccio's på samma gata.

Resultatet blev en modern look med typografi, mönster och symboler som tryckts på porslin, i mosaiken och på bardisken.

Bild 1/2  

Vilken var den största utmaningen i arbetet?
– Den största utmaningen med arbetet var som det ofta är med resturangidentiteter: att skapa en stark varumärkesupplevelse som samtidigt har personlighet, hantverkskänsla och som inte upplevs corporate. Målet var att hitta balansen mellan en eklektiskt spretighet och samtidigt skapa en helhet som känns enhetlig och stark, säger Daniel Bergquist, projektledare och creative director för projektet.

Flera i juryn säger att det känns autentiskt italienskt. Hur har ni gjort för att verkligen föra fram det italienska?
– I vår grundresearch inför uppdraget så studerade vi estetiken och uttrycket på skyltar och kommunikation i typiska urbana italienska stadsmiljöer. Under modernismens genombrott i Italien skapades en speciell estetik som vi tog fasta på och hade med oss som referenser under identitetsutvecklingen. 

– Den ganska subtila och inte så schablonartade flirten med det italienska arvet tror vi var en starkt bidragande faktor till projektets upplevda autenticitet. Vår beställare, Marsel Ottobre på Gruppo Italiano, var nära involverad genom hela processen vilket så klart var en nyckelfaktor till autenticiteten.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

25AH

Creative Director/Projektledare: Daniel Bergquist

Designer: Joakim Eriksson

Designer: Sofia Ekelund

Illustratör: Marcus Oakley

Fotograf: Mira Wickman

Italiano

Marsel Ottobre

Så tycker juryn:

Man får känslan av att man helt enkelt åkt ner till Rom och plockat med sig en anrik restaurang hem till kalla Sverige. Stolt italienare som lekfullt andas autenticitet rakt ut i fingertopparna. Bello!
– David Lindström, creative director på EY Doberman

En välbalanserad och mycket tilltalande identitet som väcker nyfikenhet och lust att utforska en autentisk italiensk upplevelse i en ny tappning.
– Lisa Minogue, creative director Identity Works

Väl och konsekvent utfört hantverk. En visuellt utryck som binder samman meny, golv, skyltar och drinkunderlägg. Vackert. En självklar vinnare.
– Nicklas Hultman, senior art director The Bond

Bra harmoni mellan det klassiska och kontemporära. Stort plus för den typografiska hanteringen som skaver på ett väldigt fint sätt.
– Jesper Nilsson-Böös, senior designer Bold Scandinavia

 

02. Kom vårens fröjd, Skansen – Garbergs

Foto: Anna Hugosson

Att se ett herbarium får många, åtminstone de över 30, att tänka tillbaka på grundskolans NO-salar. Tekniken stod i centrum när Skansen i samarbete med Garbergs lanserade sin vårkampanj ”Kom vårens fröjd”. Pressade blommor har både gett kampanjen dess form och inom ramen för den så kommer det att sättas upp unika adshels med riktiga blommor mellan glasen. 

– På Skansen finns trädgårdskunskap som sträcker sig över flera århundraden, från 1700-talet till i dag. Vi vill inspirera fler att upptäcka våra trädgårdar och lära sig mer om Nordens flora och fauna genom vårens kampanj, säger Yvonne Borg Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

LÄS MER: Skansens vårkampanj: Ett klassiskt herbarium

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Skansen

Uppdragsgivare: Skansen

Yvonne Borg Nordlind Marknads- och kommunikationschef

Mathilda Hogg Social media-redaktör

Emelie Strömfors, Senior marknadskommunikatör

Ida Hassel Bergström, Marknadskommunikatör

Specialister från park och trädgårdar på Skansen:

Karin Ringholm, Avdelningschef Parkavdelningen

Mia Norbäck, Enhetschef Trädgård

Viveca Lindblad, Trädgårdsmästare

Marianne Lindeskog, Trädgårdsmästare

Garbergs

Martin Baude Art Director

Lina Bergman Copywriter

Paul Kuhlhorn Art Director / Designer

Rasmus Asp Formgivare och original

Maja Nylund Motion designer

Iris Rylander Social Media Creative

Torun Bergholm Planner

Joakim Landin Projektledare

Birgitta Bergström Produktionsledare

Garbergs film och foto

Anna Hugosson, Fotograf, DOP, edit

Iris Rylander, Social Media creative, edit

 

Fotograf: Pål Allan

Trädgårdsmästare: Åsa Thulin med team på Trappa Form

Musik och ljud: Swartling produktion

Bildarbete&Repro: BT Studios

Så tycker juryn:

Stark och mitt i prick vad gäller idéen att faktiskt använda sig av verkliga växter och blommor, vilket skapar stortavlor/annonser som sticker ut i mediebruset.
Anna Yo Lee

Återigen visar Garbergs hur man gör snygga case-filmer. Att följa blomma från att den plockas, vilar i herbarium, fotograferas och slutligen används fysiskt i utomhuskommunikation. Makalöst hantverk och respekt för Skansens historia.
– Nicklas Hultman

 

Bild 1/3  

Briefen bestod av att städa upp ett något stökigt varumärke. Produkterna hade starkare igenkänning än varumärket, och därför fick logotypen en uppfräschning och en förstoring, och släpptes loss från sin vita oval.

 

Så tycker juryn:

En tydlig och ny strategisk design hierarki av produktportföljen, där produktkännedomen består då såväl logotyp som produktdesign genomgått en mindre refreshment. – Anna Yo Lee

En elegant uppvisning i vördnad för ett anrikt varumärke, där man behåller essensen i designen men stöpt om den den i ett modernare snitt. Den trogne kunden känner igen sina kex och vi andra får äntligen upp ögonen för dom igen.
– Edvin Holm, art director Knak

En uppdatering som känns lika naturlig som att äta Mariekex på barnkalas i parken. Loggan är stor, ibland VÄLDIGT stor, men det fungerar. Alla produkter hänger ihop utan att ha tappat sin unika karaktär.
– Nicklas Hultman

Läs juryordförande Isabelle Dahlborg Lidströms krönika om Månadens design

Att jämföra äpplen och päron 

I juryn sitter även Nils Carlsson, Mikaela Kaplan, och Susanne Carlsson.

Alicia Price

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.