Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens design

Månadens design maj-aug 2019

Månadens design maj-aug 2019

Happy F&B plockar sin andra vinst för i år med den visuella identiteten för kassasystemet Open. Tvåa kommer B-Reel med designen för Storytel och trea Nuet (tidigare Hädnd) med menyn för Svartengrens.

Publicerad: 23 September 2019, 12:05


Innehåll

Open

Kund: Open

Byrå: Happy F&B

Under 2018 slogs Open Solution ihop med norska KDR och finländska FinnPos för att skapa ett nordiskt marknadsledande företag inom smarta kassasystem. Happy F&B fick uppdraget att positionera varumärket och ta fram en ny visuell identitet.

I en komplex bransch med olika typer av intressenter, var det centralt att identifiera en övergripande drivkraft som adresserar både kundernas, alltså vd:ars, CFO:s och IT-chefens krav på driftsäkerhet, lönsamhet och effektivitet, men även serveringspersonalens arbetsförhållande och utmaningar.

Branschen är känd för att vara väldigt hektisk och snabbrörlig. Statistiken visar att 78 procent av personalen i restauranger upplever stress, ofta relaterat till dålig planering och avsaknad av ledarskap. Att ha bättre koll är guld värt. När nya varumärket OPEN ville förbättra detta var Happy F&B med på tåget. I grunden handlade allt om att ha bättre koll på siffrorna och därtill lägga till smart design.

– Precis som i sportvärlden behöver alla delar trimmas för att nå bättre resultat – antal gäster, sålda pizzor, kassaflöde in och ut och så vidare. När vi insåg att det gick att skriva OPEN med 0, 9, 3 och 2 kändes det både logiskt och oväntat. Logotypen blev tillräckligt säregen för att bygga igenkänning även på minsta yta och ett eget siffertypsnitt kunde kommunicera statistik och osynliga flöden. Formmässigt lade vi ner mycket tid på att hitta rätt karaktär, säger Anna Ahnborg, design director på Happy F&B.

OPEN har under året synts på flera musikfestivaler med det nya varumärket, bland annat i betalterminaler och på supportpersonal. Förutom Way Out West även Lollapalooza, Summerburst, Metallica och Gyllene Tider. Man fokuserar även på kundsegment mot bensinstationer och rederier.

Mikael Hedlöf, vd på OPEN:

– Identiteten implementeras på alla nya betalstationer som kommer ut på marknaden. I oktober kommer en ny generation av betalningsterminaler, OPEN Go. Där kommer identiteten kunna ta för sig på betydligt större skärmar, där serveringspersonalen kan ”bonga” direkt vid bordet.

Hur har reaktionerna varit?
– OPEN har fått mycket positiv respons både från den egna personalen och kunderna. Varumärket upplevs modernt och attraktivt. De insikter som ledde till varumärkesstrategin har fungerat väldigt bra som ledmotiv för förändringsresan som OPEN just nu genomgår, säger Mikael Hedlöf.

Susanna Nygren Barrett, The Studio
Smart! En genomtänkt och relevant idé med siffror som bokstäver för att bilda logotypen. Det kunde lätt ha gått fel, men med ett välgjort specialritat siffertypsnitt resulterade detta i en ny och minnesvärd identitet. Effektiv design med enkla medel. De unika siffrorna är identitetsbärande i de minsta mobilapplikationerna.

Peter Danroth, Bryner
En stark och smart idé som får logotypen att inte bara bli relevant gentemot sitt erbjudande, men även att den bryter igenom kategorin på ett spännande sätt. Man blir glad över lösningen.

Rita Alton, Seventy
Fantastiskt fint att se när detaljerna lyfter ett helt varumärke. I detta fall var det de specialritade siffertypsnittet som var hjälten i identiteten. Det lade grunden till logotypen och kopplar ihop idé med affären på ett tydligt sätt - allt gjort med mycket fint hantverk. Det förtjänade en förstaplats i Månadens design.

Kristian Möller, Familjen
Att det handlar om talvärden går inte att missa. Open blir en intressant logotyp där siffror spegelvänds och roteras för att skapa en fonetiskt fungerande helhet. Allting toppas med en skräddarsydd uppsättning taltecken som förstärker uttrycket ytterligare.

Cecilia Lindgren, Cecilia Lindgren Studio
Tydlig idé med gediget hantverk har lett till en smart, relevant lösning, framför allt i form av en välgjord, charmig och unik logotyp. Kvaliteten i resultatet antyder automatiskt omsorg och trovärdighet.

Anna Ahnborg och Oskar Andersson Design Directors, Camilla Smids Account manager, Lisa Careborg Creative Director, Douglas Reid Copywriter, Anette Anderson Account Executive, Ashkan Azadi Brand Strategist, Christian Carlsson Motion Designer

Storytel – Stories for Now

Kund: Storytel

Byrå: B-Reel

När marknaden går igenom en ljudboksboom, var det dags att uppdatera Storytels identitet för en ny tid. B-Reels brief var att förnya Storytels identitet för en ny och modigare vision: att bli ett globalt varumärke som släpper berättelser fria. De ombads förmedla denna vision och skapa en verktygslåda för att kunna bygga ett stort globalt varumärke över kulturgränser. Identiteten togs ut i alla kanaler.

Susanna Nygren Barrett, The Studio
En snäv identitetsuppdatering. Relevant idé med animerade bokstäver och lek med ord som fungerar bra som statisk och rörlig grafik. Förenklad logotype, kraftig grafik, begränsad färgpalett och konsekvent art direction hänger samman och visar en försiktig återhållsamhet. En säker grafisk metod jämfört med de typiska kategoriklichéerna.

Kristian Möller, Familjen
Storytel närmar sig det satta ordet på ett lekfullt sätt och får på köpet en aktualiserad identitet.

Rita Alton, Seventy
En identitet som bygger på ord och berättelser passar Storytel som handen i handsken. Det lekfulla och dynamiska uttrycket i både tonalitet och typografiska lösningar får varumärket att komma till liv i både digitala och analoga kanaler.

Cecilia Lindgren, Cecilia Lindgren Studio
Jättekul att dem har vågat skala bort och låta bokstäverna på ett enkelt, självklart och lekfullt sätt få stå i centrum. De har lyckats skapa en sorts glad och varm minimalism.

Alexander Gårdenberg, Hanna Ståhl, Petra Albrektson, Maja Beckman, Oscar Erlandsson, Zack McDonald, Jens Nilsson, Johan Madrid Dahlqvist, Jesper Kling

Svartengrens

Kund: Svartengrens

Byrå: Nuet (tidigare Hädnd)

Nuet fick i uppdrag att genomföra en uppdaterad visuell och typografisk identitet för restaurang Svartengrens på Tulegatan i Stockholm. Menyn är tryckt på Norrbacka tryckeri, med bakstycken i svensk ask snickrade på KFK snickeri strax utanför stan. Illustrationerna är gjorda av Fredrik Forsberg (som en gång i tiden gjorde restaurangens första identitet och inredning). Huvudmeny och drinkmeny är tryckta per säsong och övriga delar har programmerats som mallar för att enkelt kunna uppdateras.

Susanna Nygren Barrett, The Studio
Värme och yrkesverksamhet för att uppnå en premiumkänsla utan att vara pretentiös. Oväntad användning av grova och råa illustrationer i motsats till den fina mat-menyn. Klart engagemang och omsorg gick in i detaljerna för ett taktilt slutresultat.

Peter Danroth, Bryner
En omhändertagen lösning som både är taktil och rå genom hantverk och dom naiva illustrationerna. Tillsammans får man intryck av både kvalité och mystik som gör en intresserad av att testa menyn.

Rita Alton, Seventy
Hantverket i detta bidrag fick oss i juryn att bli mycket förtjusta i Svartengrens nya grafiskt utformade menyer. Kombinationen av de uttrycksfulla illustrationerna och den delikata trämenyn ihop med en avslappnad typografi gav ett ledigt intryck - som så ofta saknas på många pretentiösa fine dining-restauranger.

Kristian Möller, Familjen
Den hantverksmässiga maten hos Svartengrens får en hantverksmässig meny. Skrivmaskinssatt text blandas med konstnärliga illustrationer som skapar ett säsongsburet uttryck.

Cecilia Lindgren, Cecilia Lindgren Studio
Fin kombination av material och uttryck, elegant men samtidigt robust och lite rå.

Håkan Ängquist art director och graphic designer, Eva Aggerborg art director

Läs även

Krönika design: Oskar Lübeck: Att skava, eller inte att skava?

Julia Lundin

Dela artikeln: