Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens design

Månadens Design, September-November 2017

Månadens Design, September-November 2017

Garbergs Project vinner förstaplatsen i årets sista Månadens design med den grafiska identiteten Dear Tea Society. Tvåa blev Bedow och trea BVD. Julia Lundin

Publicerad: 20 december 2017, 13:06


Innehåll

Dear Tea Society

Kund: Dear Tea Society

Byrå: Garbergs Project

Daring Dorothy's första ord var "te". Earnest Earl älskar att dagdrömma om att resa i tiden. Charlie och Chloe älskar att samla på saker.

Det här är tänkta medlemmar i den nya tebutiken på Hälsingegatan 2 i Stockholm – som Garbergs Project ritat och gjort den grafiska identiteten för. Det började med namnet "Dear Tea", men när de lade till "Society" blev namnet idéen för hela konceptet; namnen, personligheter, smaker och förpackningarna.

Hittills har fem nya teer lanserats.

Berätta om inspirationen?
– Vi inspirerades av klassiska brittiska tesalonger och medlemsklubbar, men ville samtidigt skapa något mer samtida som gör tedrickandet lika urbant och modernt som baristakulturen. Det här är en klubb där varje medlem (det vill säga tesort) personifieras med ett porträtt och karaktär med en personbeskrivning, säger Karin Ahlgren, designer, Garbergs Project.

Samtliga tesorter kommer med en historia på baksidan.

– Alla karaktärer ska kännas intressanta, och ganska excentriska. Visuellt använder vi klassisk och modern porträttkonst för att få en intressant brokig samling människor.

Det finns även en tanke med utformningen av förpackningen.

– När man tänker på brittiska klubbar så går tankarna till bibliotek, böcker och tedrickande. Därför är förpackningarna utformad som böcker. Med en titel på framsidan, klassisk bokrygg och en sammanfattning på baksidan som beskriver téets personlighet.

Fanns det några utmaningar med projektet?
– Att först hitta rätt konstverk som passar smaken på teet, att sedan ta reda på vem som målat, om det gick att använda, och annars att måla nytt. Vi har lärt känna många nya härliga konstnärer som målar våra personligheter.

Härnäst ska Garbergs Project ta fram tre nya medlemmar till Dear Tea Society.

null

Åsa Berg projektledare/designstrateg, Karin Ahlgren designer, Emi Gunér copywriter, Ylva Krantz formgivare, Agneta Pettersson arkitekt, Johanna Jöhncke produktionsledare.

Visuell identitet, Fable Skateboards

Kund: Fable Skateboards

Byrå: Bedow

Fable är ett nytt svenskt skateboardmärke som skänker 50 procent av sin vinst till välgörande ändamål – framförallt till projekt som gör skateboard mer tillgänglig och inkluderande för alla. De har en ung och modern målgrupp som ser storheten i ett snällt företag och möjligheten att bidra till något gott.

Uppdraget var att visualisera en historia kring namnet Fable som kommer från fablerna – alltså korta berättelser med sensmoral där djur får gestalta olika personlighetskaraktärer. Räven är slug, ugglan vis osv. En visuell utgångspunkt var Maurice Sendaks bok Where the Wild Things Are, där monstren är lite luriga, men samtidigt ganska snälla.

I uppdraget ingick logotyp, framtagning av karaktärer, färgpalett, typsnitt, illustrationer, mönster, animationer och att ta fram design för produkter och skateboards.

null

Perniclas Bedow creative director, Anders Bollman design director, Kung Hiu Ching designer, Nikita Dudson designer, Mattias Amnäs designer.

Blåbär

Kund: Blåbär

Byrå: BVD

BVD skapade en visuell identitet för den skandinaviska butiken Blåbär i Osaka, Japan.

null

BVD

Varför köper små uppdragsgivare bättre design?

Inledningsvis såg de flesta jurymedlemmar ganska frågande ut. Ska vi verkligen lyckas hitta något att belöna här? Skörden kändes slätstruken. Men efter den första omröstningen, stod åtta genomarbetade bidrag på listan. En blandning av identiteter, förpackningar och den vanliga konstboken.

Vi letade efter idéer, relevans och gärna också koncept som bryter mot kategorikonventionen. Tyvärr verkar det mest vara nya små aktörer som är intresserade av detta. Är det bara de som har nytta av att stå ut i hyllan? I en tid när handelns volymer försvinner från butiken, borde det väl vara rimligt att man anstränger sig för att göra något som väcker känslor, differentierar och bygger lojalitet även på frukostbordet eller i badrumsskåpet? Kanske är det inte lika viktigt att skrika ut produktfördelar, när de ändå beskrivs i e-handelssajtens produkttext?

Ska det verkligen vara så svårt att trycka en tydlig idé genom storföretagens beslutsprocesser, utan att den försvinner och kompromissas bort till oigenkännlighet? Är det rimligt att de uppdragsgivare som betalar minst, är de som får bäst design?

Nåväl, låt oss glädjas åt de små aktörer som faktiskt väljer att stå ut och vara annorlunda, och hoppas att de tar med sig denna inställning på sin resa mot framtiden. Att de fortsätter vara små och spännande även när de finns i alla svenska hem.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.