Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens design

Ny identitet för Astrid Lindgrens litteraturpris ger guld till Happy F&B

Ny identitet för Astrid Lindgrens litteraturpris ger guld till Happy F&B

Happy F&B tar hem första platsen i årets andra omgång av Månadens design tack vare den nya identiteten för Astrid Lindgren Memorial Award. Andra platsen går till Beckmans Designhögskola medan Knak hamnar på en tredje.

Publicerad: 27 maj 2021, 08:39

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjDesignHappy F&BKnakBeckmans DesignskolaAstrid Lindgren

Innehåll

 

01. Astrid Lindgren Memorial Award

Byrå: Happy F&B
Kund: Astrid Lindgren Memorial Award

Astrid Lindgren Memorial Award instiftades 2002 av Sveriges regering för att hedra minnet av Astrid Lindgren och uppmärksamma kvalitetslitteratur för barn och unga. Syftet med Happy F&B:s varumärkesarbete var att vidareutveckla, förstärka och tydliggöra rollen som en viktig global aktör inom barn- och ungdomslitteratur. Att tydligare knyta an till Astrid Lindgren och hennes humanistiska förhållningssätt till världen var också en målsättning för arbetet. I takt med att priset blivit allt mer etablerat internationellt, fanns ett behov av att renodla det visuella uttrycket. 

Den tidigare identiteten var svårhanterlig och inte anpassad för en digital värld och speglade inte prisets tyngd och logotypen (med silhuetter av några av Lindgrens karaktärer) var otydlig ur ett internationellt perspektiv. Den nya identitetens ledord är ”distinkt, varm och värdig” och ger Happy F&B guld i Månadens design. 

Andreas Kittel, design director, och Anna Ahnborg, design director, berättar att den långa rad berättare som tilldelats Astrid Lindgren Memorial Award och deras verk har varit ständigt närvarande under byråns arbete. 

– Men så klart har vår viktigaste inspirationskälla varit Astrid Lindgren själv: Böckerna som vi själva växt upp med, Ilon Wiklands och Ingrid Vang Nymans omisskännliga illustrationer, filmerna och teveserierna, hennes mystiska handstil. Och, inte minst, hennes djupa humanism och demokratiska värderingar. Vi har även sneglat på andra internationella priser och utmärkelser, en värld som präglas av pompösa mansporträtt präglade på en medalj eller plakett, och valt en annan väg med utgångspunkt i ledorden varm, värdig och visionär.

Vad ser ni själva som den här identitetens största styrka?
– För oss har det varit viktigt att göra Astrid Lindgren mer närvarande. Hon förkroppsligar det priset står för. En tydlig förändring är att den nya identiteten bättre omfamnar både barn och unga, och tar fasta både på det lekfulla och det seriösa. En annan viktig egenskap hos den här identiteten är att den inte överröstar det huvudsakliga budskapet. Den ska framför allt bidra till att lyfta fram prisvinnarna och deras verk, utan att göra onödigt mycket väsen av sig. 

Hur var det att jobba med Astrid Lindgrens varumärke, som ju så otroligt många svenskar har en nära relation till?
– Det har varit lite som att återupptäcka Astrid Lindgren. Vi har utforskat hennes person och författarskap genom intervjuer och en hel del läsning. Som du säger har många sin egen, nära relation till Astrid Lindgren och hennes berättelser, och det vill vi så klart inte ändra på. Men det har varit viktigt för oss att lyfta fram en författare med både tyngd och allvar, och ett outtröttligt engagemang för barnets rätt.

– Den kanske största utmaningen har varit att avbilda Astrid Lindgren porträttlikt och ”med lätt pensel” utan att det blir en karikatyr. Att så många har en egen bild av Astrid Lindgren blev särskilt tydligt hos oss när hela byrån engagerade sig i den processen …

Vad har ni lärt er av arbetet med den här identiteten som ni tar med er in i framtida projekt?
– Arbetsprocessen har präglats av en tät dialog med uppdragsgivaren, om stort och smått, och vi har även fått möta många spännande och inspirerande personer som på olika sätt brinner för barn- och ungdomslitteraturgenren. Och så tar vi även med oss insikten att Astrid Lindgrens näsa kan vara en av världshistoriens mest komplexa former att fånga i en illustration.

Arbetsgrupp:

Amanda Åkerman, illustrator

Andreas Kittel, design director

Anna Ahnborg, design director

Anette Anderson, client director

Douglas Reid, copywriter

Erica Thelin, brand strategist

Madeliene Sikström, account manager

Så tyckte juryn:

André Hindersson, vd, Silver:
”Mycket genomarbetat identitetsprogram. Framför allt symbolen är fantastisk, skör och tillgänglig men med stor integritet. Tycker också identiteten framhäver vinnaren på ett fint sätt, den tar inte för mycket plats”.

Henrik Nygren, creative director, Henrik Nygren Design
”Det kanske inte är så nyskapande, men behöver allt vara det för att vara relevant, fint och fungera? Den omarbetade identiteten, till skillnad från den tidigare, känns stadig, flexibel och har goda möjligheter till igenkänning. Stort plus i kanten för Amanda Åkermans porträtt av den Astrid vi nog alla ser framför oss”.

Jesper Robinell, creative director, Söderhavet
”Känns helt rätt för vad det är, ingen överdesign utan väldigt fint hanterat med ganska få beståndsdelar. En välgjord illustration, ett passande typsnitt och välhanterat färgsystem gör det ändå intressant, tydligt och äkta”.

Kristian Möller, type designer, Familjen
”Ett pris som sätter fokus på skrivandets visuella utveckling och struktur. Stenografin är starkt förknippad med Astrid Lindgrens författarskap, och utgör ett stilbildande komplement till övriga identitetsbärare. Luftig sättning med typsnittet Canela av Miguel Reyes för Commercial Type, i kombination med en färgskala som bottnar i bland annat Ingrid Vang Nyman, Ilon Wikland och Björn Bergs illustrationer, ger ett högtidligt och samtidigt ett energirikt intryck”.

02. Time Well Spent

Byrå: Beckmans Designhögskola: Isabelle Sjö, Ivan Gedin, Lisa Åsberg & Lova Nyblom
Kund: Beckmans Designhögskola

Under hösten 2020 fick arbetsgruppen i uppgift att ta fram ett koncept för Beckmans Designhögskolas Examensutställning 2021. Under det gångna halvåret har gruppen tagit fram och producerat film, talks/samtal, en grafisk identitet, utställningsdesign med planering och projektledning för att låta utställningen Time Well Spent ta plats bland design- och kommunikationsskolor under ytterligare ett pandemiår som begränsar upplevelsen för allmänheten av design, form och mode. Med årets utställning vill man lyfta designens självklara roll i samhället och vara relevanta i allt från koncept till form och kommunikation i tiden vi lever i.

Utgångspunkten var tid, som praktisk parameter men också som ett filosofiskt inslag i gruppens liv som formgivare. Genom filmer, talks och utställningskoncept vill de ställa frågan till sig själva och besökaren om tid och design har en självklar relation. Hur stor roll har tid när det handlar om fritt skapande, kreativitet och den hårda verkligheten? Får design värde genom tid, vare sig den är kort eller lång? Hur förhåller vi oss till nu och då, för att skapa design som är till för nuet?

Se examenswebben här.
Se filmerna här. 

Arbetsgrupp

Isabelle Sjö – art director, avgångsstudent Beckmans Visuell Kommunikation
Ivan Gedin – art director, avgångsstudent Beckmans Visuell Kommunikation
Lisa Åsberg – art director, avgångsstudent Beckmans Visuell Kommunikation
Lova Nyblom – art director, avgångsstudent Beckmans Visuell Kommunikation

Så tyckte juryn: 

André Hindersson, vd, Silver:
”Kul grepp av mötet mellan grafiska form, bild och porträttering. Kommunikation och identitet får flera bottnar och dimensioner, det bildar en intressant historia”. 

Henrik Nygren, creative director, Henrik Nygren Design
”Sällan har väl en designhögskola varit så inbjudande, så inkluderande, som Beckmans i sin, för året, nya kostym med en stor mängd möten mellan gamla och nya studenter och besökaren. Ambitiöst och genomarbetat (precis som det ska vara) i alla kanaler utan att lämna något därhän”. 

Lisa Careborg, creative director, Happy F&B
”Ambitiöst och vackert om tid. Fantastiskt fina filmer där en avgångsstudent möter en tidigare Beckmans-elev”. 

Kristian Möller, type designer, Familjen
”Tid som grafiskt mönster löper som en synlig tråd genom en brokig skara viljor och utställare. Tydligt och enkelt”. 

03. Spill – Världens första återvunna spritdryck

Byrå: Knak Agency
Kund: Gotland Spirits AB

I Sverige åker 1,3 miljoner ton fullt ätbar mat i soporna varje år. Det är inte bara slöseri med resurser, det påverkar också klimatet negativt. Det ville Gotland Spirits göra något åt. Genom att förvandla matsvinn till alkohol har Gotland Spirits skapat en helt återvunnen spritdryck.

Utgångna livsmedel från Stora Coop i Visby, där bäst-före-datumet passerats, börjar om sina liv som en ny produkt med näst intill obegränsad livslängd. Samtidigt kan Coop-butiken nå visionen att bli Sveriges första svinnfria matbutik.

För att inte distrahera mottagaren från produkten i sig, som har sådana unika egenskaper, valde Knak att så långt det var möjligt dra ner på designelementen. Man lät enkelheten och en antidesign vara det som får flaskan att sticka ut på hyllan och lägger i stället kraft på att vara tydliga och förklara produktens egentliga USP: att den är gjord på återvunnet livsmedel. Med ytterst små medel låter man etikettens form få en betydande roll i designen.

Arbetsgrupp

Edvin Holm – art director Knak

Tobias Grönberg – copywriter Knak

Patrik Björkander – produktionsledare Knak

Så tyckte juryn: 

André Hindersson, vd, Silver:
”En favorit. Mycket bra inspel på ett av våra stora problem i samhället, matsvinnet. Innovativ produkt, kanske lite svag i smakupplevelsen men den gör mig nyfiken”.

Henrik Nygren, creative director, Henrik Nygren Design
”Själva projektet och dess andemening premierar jag gärna och hellre än utförandet med dess val av förpackning, produktnamn, texter, design och typografi”. 

Lisa Careborg, creative director, Happy F&B
”Designen smakar inte så gott, men det kompenseras av det visionära innehållet. Att det går att göra sprit av 100 procent återvunna livsmedel och att någon faktiskt gör det, gör mig både glad och inspirerad”. 

Kristian Möller, type designer, Familjen
”Återvinning och sparsamhet under ett namn som uttrycker motsatsen. Spill för tankarna till en enkelhet och typografi som i första hand förknippas med varor som säljs i storpack. Buteljeringen motverkar dock dessa egenskaper och förflyttar matrester till finhyllan”.

Missa inte krönikan om Månadens design

Eva Aggerborg: ”Det finns inga genvägar för den goda formen”

Läs mer om Månadens design här. 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.