Månadens design
Pixligt och nygammalt tar hem årets sista Månadens design
Pixligt och nygammalt tar hem årets sista Månadens design
I årets sista omgång av Månadens design går Bold segrande ur ringen med den visuella identiteten för Minecraft. Men vem tar hem segern i kategori Månadens design?
Publicerad: 21 december 2022, 09:10
01. Minecraft, Mojang Studios – Bold
Bild 1/3
Minecraft har gått från ett av världens mest populära spel till ett fenomen. Men varumärket började upplevas som splittrad och utan en tydlig riktning. Bold fick uppdraget att skapa en ny identitet tillsammans med Mojang Studios egna team. Samarbetet kom efter flera års uppdrag åt Mojang, bland annat med deras egen varumärkesdesign som vann pris i Eurobest.
– Vi jobbade från dag ett som ett team. Att få jobba med ett varumärke som Minecraft är speciellt. Det var mer av en tät dialog än en traditionell byrå-kundrelation, säger Harry Elonen, som var client director på Bold under arbetet, men nu jobbar på Mojang.
– Det var viktigt för oss att den nya identiteten hyllar spelets ursprungliga och ikoniska utseende, så precis som spelet Minecraft är det nya designsystemet byggt kring en pixelgrid som ligger till grund för alla delar i det nya varumärket. Från logotyper till typografi, layoutsystem och bilder. Den rigorösa användningen av pixelgriden tillät oss att skapa ett varumärke som känns som en naturlig förlängning av spelet, kommenterar Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.
– Vårt motto har varit att förenkla och förstärka Minecrafts visuella språk till ett sammanhållet och hållbart system när Minecrafts universum nu expanderar in i framtiden, kommenterar Martin Johansson, senior art director på Mojang Studios.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Oskar Lübeck, Founding partner and Creative Director, Bold NoA
Oliver Helfrich, Creative Director, Bold NoA
Michael Olaye, Client Partner, Bold NoA
Harry Elonen, Client Director, Bold NoA
Michael Laning, Design Director, Bold NoA
Yun Yu, Design Director, Bold NoA
Ben Gibbs, Senior Designer, Bold NoA
Carl Cavallius, Designer, Bold NoA
Whitney Macaluso, Designer, Bold NoA
Maria Ahlgren, Designer, Bold NoA
Chris Conway, Designer, Bold NoA
Lex Courts, Copywriter, Bold NoA
Martin Klint, Head of Motion, Bold NoA
Kristian Bjureby, Motion Designer, Bold NoA
Ellen Heurlin, Account Manager, Bold NoA
Tina Thornander, Account Manager, Bold NoA
Lova Henriksson, Account Manager, Bold NoA
Marjam Malmberg, Strategy Director, Bold NoA
Stefan Emrich, Strategy Director, Bold NoA
Frida Norén, Strategist, Bold NoA
Harald Larsson, Strategist, Bold NoA
Rune Korstadhagen, Strategist, Bold NoA
Mattias Hjelm, Strategist, Bold NoA
Markus Toivonen, Creative Director, Mojang Studios
Martin Johansson, Senior Art Director, Mojang Studios
Åsa Skogström, Lead Producer, Mojang Studios
Christine Platon, Lead Producer, Mojang Studios
Hampus Nilsson, Producer, Mojang Studios
Wiktor Persson, Art Director, Mojang Studios
Markus Karlsson Frost, Senior Designer, Mojang Studios
Ninni Landin, Art Director, Mojang Studios
Cristina Anderca , Creative Writer, Mojang Studios
Thomas Wiborgh, Head of Creative Communications, Mojang Studios
Patrick Griffin, Founding partner, Creative Director, Canada Type
Akram Janzi, CEO/Producer, Bsmart
Pär Wahlund, 3D/CGI, Bsmart
SÅ TYCKER JURYN:
”Otroligt gediget hantverk och systemtänk. Ett omhändertagande av det uppenbara, som så ofta är det allra bästa att göra (om man kan göra det bra) och det har Bold gjort.”
Oscar Bauer, Identity Works
”Trots en redan inarbetad och eget formspråk lyckas Bold att uppdatera Minecrafts profil på ett sätt som känns både relevant och trovärdigt. Ett genomtänkt utförande och ett imponerande utfört hantverk.”
Nicklas Hultman, The Bond
”En oerhört väl genomarbetad identitet, där man lyckats skapa en flexibel arkitektur för varenda pixel som är helt självklar när man ser helheten. Precis som spelet så finns det inga begränsningar, detta är en identitet som verkligen lever tillsammans med dess produkt.”
Anna Yo Lee, Onlyodesign
02. Heartbeat Drum Machine, Hjärtebarnsfonden – Abby World
I samarbete med Teenage Engineering och Love Hultén designade Abby World en helt ny produkt för att skapa engagemang och driva donationer för barn med medfödda hjärtfel - CHD–4 - en trummaskin som producerar rytmer baserade på hjärtslag från fyra barn med medfödda hjärtfel.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Abby World:
Kundansvarig: Louise Ljungberg
Creative Director: Oskar Hellqvist
Grafisk Design: Lukas Andersson & Agnes Åkervik
Art Director: Adam Radi
PR-strateg: Johanna Lindberg
Produktdesign: Love Hultén
Partner: teenage engineering
Hjärtebarnsfonden:
Generalsekreterare: Linda Sundberg
Kommunikationschef: Mattias Barsk
SÅ TYCKER JURYN:
”Design och dess enkelhet när den är som bäst. Jag blir alltid extra glad över att se god design där det fyller ett viktigt syfte/funktion som är så mycket större.”
Anna Yo Lee, Onlyodesign
”Sveriges egna Dieter arvtagare har igen, tillsammans med Abby World skapat en högst innovativ och taktil manick som får en att undra och ställa frågor. Ett nytt angreppssätt på en allvarlig fråga med hjärtat som utgångspunkt. Skulle vara kul att se en AI utveckling på det här i en app kanske (men det har de nog redan tänkt på)”
Oscar Bauer, Identity Works
03. Plantheque – Bas ID
Bas ID designade förpackningen och identiteten på Skincitys egna varumärke Plantheque, med hudvård från växtriket.
”Vi skapade en bukett av gröna nyanser, en liten skogsdunge, en äng, där alla produkter och förpackningar bildar en brokig helhet, spännande i badrumsskåpet och intressant på bild”, så beskriver de själva arbetet.
Grönt och skönt, tyckte flera i jurygruppen, även om alla inte var övertygade av typografin.
Arbetsgrupp
Marie Wollbeck, Creative Director
Helena Bielke, Senior Designer
Erik Dolk, Senior designer (logo)
Linn Svensson, Final Art
Filippa Wollbeck, Design Research
Karolina Tunebjer, Projektledare
Malin Anhede, Varumärkesstrateg
Skincity Inhouse, Final Art and marketing
SÅ TYCKER JURYN:
”Plantheque är ett av Skincitys EMV i den högre prisklassen. Den har ”naturliga ingredienser” och det har man fångat fint i helhetsupplevelse och färgskala. Kartongerna har lite gräng i pappen och typografin är som hämtad från skyltarna på biologiska museet, lite utkastad på måfå utan att göra sig till. Charmigt!”
Mikaela Kaplan, Ica Sverige
”Vackert. Härligt att se förpackningsdesign gjord med kärlek och passion.”
Nicklas Hultman, The Bond
Läs juryordförande Isabelle Dahlborg Lidströms krönika här
Vinnare av Månadens design 2022
Så, vilken byrå har kammat hem flest poäng i kategori design? Med två bidrag för Skansen som belönats med en vinst (”130 år av hantverk”) och en andraplats (”Kom vårrens fröjd”) har Garbergs samlat in imponerande 94 poäng och seglar in i toppen. Men prispallen är trång – på delad andraplats finner vi Brand Union, 25AH och Bold, denna omgångs vinnare. På en ärofylld tredjeplats är Forsman & Bodenfors.
Se alla byråer som samlat poäng nedan:
1. Garbergs
94 poäng
Brand Union
62 poäng
25AH
62 poäng
Bold
62 poäng
Forsman & Bodenfors
44 poäng
Familjen
32 poäng
Abby World
32 poäng
Henrik Nygren Design
12 poäng
Identity Works
12 poäng
Bas ID
12 poäng
Vinnaren av Månadens kampanj i alla kategorier presenteras efter årsskiftet.
Alla omgångar av Månadens design 2022
Juni 2022 - augusti 2022: Italiensk vinst i Månadens design: ”Bello!”
Februari 2022 - april 2022: Absoluts nya stil prisas i Månadens Design
December 2021 - januari 2022: Designhantverk från 1890 tar första vinsten i Månadens design