söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens design

Pixligt och nygammalt tar hem årets sista Månadens design

Pixligt och nygammalt tar hem årets sista Månadens design

I årets sista omgång av Månadens design går Bold segrande ur ringen med den visuella identiteten för Minecraft. Men vem tar hem segern i kategori Månadens design?

Publicerad: 21 december 2022, 09:10

Ämnen i artikeln:

NyheterDesignBoldMinecraftAbby World

Innehåll

 

01. Minecraft, Mojang Studios – Bold

Bild 1/3  

Minecraft har gått från ett av världens mest populära spel till ett fenomen. Men varumärket började upplevas som splittrad och utan en tydlig riktning. Bold fick uppdraget att skapa en ny identitet tillsammans med Mojang Studios egna team. Samarbetet kom efter flera års uppdrag åt Mojang, bland annat med deras egen varumärkesdesign som vann pris i Eurobest. 

– Vi jobbade från dag ett som ett team. Att få jobba med ett varumärke som Minecraft är speciellt. Det var mer av en tät dialog än en traditionell byrå-kundrelation, säger Harry Elonen, som var client director på Bold under arbetet, men nu jobbar på Mojang.

– Det var viktigt för oss att den nya identiteten hyllar spelets ursprungliga och ikoniska utseende, så precis som spelet Minecraft är det nya designsystemet byggt kring en pixelgrid som ligger till grund för alla delar i det nya varumärket. Från logotyper till typografi, layoutsystem och bilder. Den rigorösa användningen av pixelgriden tillät oss att skapa ett varumärke som känns som en naturlig förlängning av spelet, kommenterar Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.

– Vårt motto har varit att förenkla och förstärka Minecrafts visuella språk till ett sammanhållet och hållbart system när Minecrafts universum nu expanderar in i framtiden, kommenterar Martin Johansson, senior art director på Mojang Studios.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Oskar Lübeck, Founding partner and Creative Director, Bold NoA

Oliver Helfrich, Creative Director, Bold NoA

Michael Olaye, Client Partner, Bold NoA

Harry Elonen, Client Director, Bold NoA

Michael Laning, Design Director, Bold NoA

Yun Yu, Design Director, Bold NoA

Ben Gibbs, Senior Designer, Bold NoA

Carl Cavallius, Designer, Bold NoA

Whitney Macaluso, Designer, Bold NoA

Maria Ahlgren, Designer, Bold NoA

Chris Conway, Designer, Bold NoA

Lex Courts, Copywriter, Bold NoA

Martin Klint, Head of Motion, Bold NoA

Kristian Bjureby, Motion Designer, Bold NoA

Ellen Heurlin, Account Manager, Bold NoA

Tina Thornander, Account Manager, Bold NoA

Lova Henriksson, Account Manager, Bold NoA

Marjam Malmberg, Strategy Director, Bold NoA

Stefan Emrich, Strategy Director, Bold NoA

Frida Norén, Strategist, Bold NoA

Harald Larsson, Strategist, Bold NoA

Rune Korstadhagen, Strategist, Bold NoA

Mattias Hjelm, Strategist, Bold NoA

Markus Toivonen, Creative Director, Mojang Studios

Martin Johansson, Senior Art Director, Mojang Studios

Åsa Skogström, Lead Producer, Mojang Studios

Christine Platon, Lead Producer, Mojang Studios

Hampus Nilsson, Producer, Mojang Studios

Wiktor Persson, Art Director, Mojang Studios

Markus Karlsson Frost, Senior Designer, Mojang Studios

Ninni Landin, Art Director, Mojang Studios

Cristina Anderca , Creative Writer, Mojang Studios

Thomas Wiborgh, Head of Creative Communications, Mojang Studios

Patrick Griffin, Founding partner, Creative Director, Canada Type

Akram Janzi, CEO/Producer, Bsmart

Pär Wahlund, 3D/CGI, Bsmart

SÅ TYCKER JURYN:

Otroligt gediget hantverk och systemtänk. Ett omhändertagande av det uppenbara, som så ofta är det allra bästa att göra (om man kan göra det bra) och det har Bold gjort.
Oscar Bauer, Identity Works

Trots en redan inarbetad och eget formspråk lyckas Bold att uppdatera Minecrafts profil på ett sätt som känns både relevant och trovärdigt. Ett genomtänkt utförande och ett imponerande utfört hantverk.
Nicklas Hultman, The Bond

”En oerhört väl genomarbetad identitet, där man lyckats skapa en flexibel arkitektur för varenda pixel som är helt självklar när man ser helheten. Precis som spelet så finns det inga begränsningar, detta är en identitet som verkligen lever tillsammans med dess produkt.
Anna Yo Lee, Onlyodesign

 

02. Heartbeat Drum Machine, Hjärtebarnsfonden – Abby World

I samarbete med Teenage Engineering och Love Hultén designade Abby World en helt ny produkt för att skapa engagemang och driva donationer för barn med medfödda hjärtfel - CHD–4 - en trummaskin som producerar rytmer baserade på hjärtslag från fyra barn med medfödda hjärtfel. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Abby World:

Kundansvarig: Louise Ljungberg

Creative Director: Oskar Hellqvist

Grafisk Design: Lukas Andersson & Agnes Åkervik

Art Director: Adam Radi

PR-strateg: Johanna Lindberg

Produktdesign: Love Hultén

Partner: teenage engineering

Hjärtebarnsfonden:

Generalsekreterare: Linda Sundberg

Kommunikationschef: Mattias Barsk

SÅ TYCKER JURYN:

Design och dess enkelhet när den är som bäst. Jag blir alltid extra glad över att se god design där det fyller ett viktigt syfte/funktion som är så mycket större.
Anna Yo Lee, Onlyodesign

Sveriges egna Dieter arvtagare har igen, tillsammans med Abby World skapat en högst innovativ och taktil manick som får en att undra och ställa frågor. Ett nytt angreppssätt på en allvarlig fråga med hjärtat som utgångspunkt. Skulle vara kul att se en AI utveckling på det här i en app kanske (men det har de nog redan tänkt på)”
Oscar Bauer, Identity Works

 

03. Plantheque – Bas ID

Bas ID designade förpackningen och identiteten på Skincitys egna varumärke Plantheque, med hudvård från växtriket.

 ”Vi skapade en bukett av gröna nyanser, en liten skogsdunge, en äng, där alla produkter och förpackningar bildar en brokig helhet, spännande i badrumsskåpet och intressant på bild”, så beskriver de själva arbetet.

Grönt och skönt, tyckte flera i jurygruppen, även om alla inte var övertygade av typografin.

Arbetsgrupp

Marie Wollbeck, Creative Director

Helena Bielke, Senior Designer

Erik Dolk, Senior designer (logo)

Linn Svensson, Final Art

Filippa Wollbeck, Design Research

Karolina Tunebjer, Projektledare

Malin Anhede, Varumärkesstrateg

Skincity Inhouse, Final Art and marketing

SÅ TYCKER JURYN:

Plantheque är ett av Skincitys EMV i den högre prisklassen. Den har ”naturliga ingredienser” och det har man fångat fint i helhetsupplevelse och färgskala. Kartongerna har lite gräng i pappen och typografin är som hämtad från skyltarna på biologiska museet, lite utkastad på måfå utan att göra sig till. Charmigt!
Mikaela Kaplan, Ica Sverige

”Vackert. Härligt att se förpackningsdesign gjord med kärlek och passion.”
Nicklas Hultman, The Bond

Läs juryordförande Isabelle Dahlborg Lidströms krönika här

Let's build a better world – men först njuter vi av en god jul 

 

Vinnare av Månadens design 2022

Så, vilken byrå har kammat hem flest poäng i kategori design? Med två bidrag för Skansen som belönats med en vinst (”130 år av hantverk”) och en andraplats (”Kom vårrens fröjd”) har Garbergs samlat in imponerande 94 poäng och seglar in i toppen. Men prispallen är trång – på delad andraplats finner vi Brand Union, 25AH och Bold, denna omgångs vinnare.  På en ärofylld tredjeplats är Forsman & Bodenfors.

Se alla byråer som samlat poäng nedan:

1. Garbergs
94 poäng

Brand Union
62 poäng

25AH
62 poäng

Bold
62 poäng

Forsman & Bodenfors
44 poäng

Familjen
32 poäng

Abby World
32 poäng

Henrik Nygren Design
12 poäng

Identity Works
12 poäng

Bas ID
12 poäng

Vinnaren av Månadens kampanj i alla kategorier presenteras efter årsskiftet.

Alla omgångar av Månadens design 2022

Juni 2022 - augusti 2022: Italiensk vinst i Månadens design: ”Bello!” 

Februari 2022 - april 2022: Absoluts nya stil prisas i Månadens Design 

December 2021 - januari 2022: Designhantverk från 1890 tar första vinsten i Månadens design

Alicia Price

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev