Månadens design
Slumpmässig skrapbiljett imponerar i Månadens design
Coldplay, Lollapalooza, First aid kit eller Depeche mode? Med Shuffle ticket vet du inte vem du kommer se, bara att en konsertupplevelse väntar. Forsman & Bodenfors tar hem den första omgången av Månadens design tack vare den skrapbara konsertbiljetten, skapad för Live Nation och Luger.
Publicerad: 17 februari 2023, 12:00
01.”The shuffle ticket”
Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Luger & Live nation
Hur får man unga att upptäcka ny musik, samtidigt som man visar bredden i Live Nations och Lugers utbud? För Forsman & Bodenfors blev svaret en ny typ av förpackningsdesign för den numera allt oftare digitala konsertbiljetten.
The shuffle ticket är en skrapbiljett som ger en slumpmässig liveupplevelse. Med inspiration från ”shufflefunktionen” på spellistor tog arbetsgruppen fram en biljett som skulle locka folk att upptäcka ny musik. 300 kronor blir två biljetter i antingen Stockholm, Göteborg eller Malmö. Genom processen stod designen i fokus. Tre färgkombinationer togs fram, en för varje stad, och ordet ”Shuffle” gjordes i blockiga bokstäver som kontrast mot den minimalistiska typografin.
Hur tog ni er an projektet?
– Briefen var att prata om Live Nation och Lugers stora bredd av konserter. Men att bara prata bredd, blir lätt väldigt… brett. Så vi ville göra något lite mer spetsigt. Med insikten att man ofta köper biljetter till artister man redan känner till, ville vi göra det enklare och roligare för folk att uppleva något nytt. Att våga chansa lite. Och sen blev designen ett verktyg att få till den funktionen: genom att korsa en klassisk konsertbiljett med en skraplott, skriver Julia Holtback Yeter, art director, i ett mejlsvar.
Arbetsgruppen lade ner en hel del tid på research, bland annat för att hitta rätt pris på biljetterna.
– Formmässigt letade vi efter en mix mellan det tydliga och uppstyrda från konsertbiljetter, och det lekfulla och uttrycksfulla från skraplotter. Det krävdes mycket skissande för att hitta rätt där, skriver Julia Holtback Yeter.
Att få till skrapfunktionen var mer komplicerat än de först trodde, enligt Christopher Ek, designer.
– Vi ville ha både rätt skrapkänsla och rätt färgåtergivning, vilket var en rejäl utmaning. Färgerna påverkades hela tiden beroende på vilket material vi valde för skrapytan, så det var mycket trial and error. Vi fick helt enkelt testa mängder av provtryck med olika typer av lack och film – stor eloge till By Wind för bra jobb (och tålamod), skriver han.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Live Nation & Luger
PR & Marketing Manager, Live Nation: Emilie Olsson Lignell
PR & Marketing, Luger: Christa Murley
Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Ann Spennare Bengtsson
Account Executive: Helena Lignell
Art Director: Julia Holtback Yeter, Karl Risenfors
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
PR-strategist: Julia Samuelsson
Designer: Christopher Ek
Planner: Daniel Sjöstrand
Webb: Jesper Lundbäck, Philip Nicholls
Production company: Superstudio
DOP: Andreas Nilsson
Photographer: Stefan Snyman
Director: Patrik Johäll
Assistant director: Pontus Ahlqvist
PM: Anna Johäll
Så tyckte juryn:
”Snyggt, roligt och inspirerande. En enkel idé so väcker omedelbart gillande och är lätt att ta till sig och tycka om. En vanlig biljett blir plötsligt så mycket mer, tack vare riktigt stark design.”
Rebecca Nyberg, Silver
”En stark och rolig idé som passar perfekt i en tid av postpandemi och musikbubblor. Glad, färgstark och tydlig design i all sin enkelhet. En produkt här för att stanna, hoppas jag.”
Maria Ahlgren, Bold
”En enkel idé som tas ut i lika enkel men effektfull design där biljetten står i centrum. Typografin gör att varje biljett tar för sig, men simpliciteten gör det även smidigt att ta ut på ett skalbart sätt. Ett hav av biljetter eller en biljett för sig med ett löfte om en överraskning. Kul!”
Maja Nylund, Garbergs
02. ”By Wind”
Bild 1/2
Byrå: Happy F&B
Kund: By wind
För att möta framtidens krav på kvalitet, specialisering och hållbarhet bestämde sig två av Sveriges främsta tryckerier (Göteborgstryckeriet och Danagård Litho) för att gå ihop och skapa ett unikt och heltäckande erbjudande, där hela produktionen drivs av egen vindkraft.
Happy F&B lät det bli grunden för både namn och identitet. By Winds logotyp visar i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet, och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket konstrueras i block av 5x5 och rörelsen påminner inte bara om en snurrande vindkraftsmotor, utan också om tryckpressens rytmiska dunkande.
Juryn var ömsom chockad och ömsom imponerad av den helt nya identiteten.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Design Director: Oskar Andersson
Brand Strategist: Anders Kornestedt
Client Director: Camilla Smids Lövgren, Anette Anderson
Designer: Joakim Aronsson, Ellinor Bjarnolf, Emilie Lindquist
Animation: Emil Graden (F&B Studios)
Producer: Henrietta Sterner-Bernvik (F&B Studios)
Motion Designer: Anton Ocampo, Linn Wergelius
Copywriter: Lars Forsberg
Photographer: Ander, Sanner Fotografi
Printing: By Wind
Så tyckte juryn:
”Först lite chockad. Ska våra ögonstenar se ut så här? Javisst ska dom det. Ett namn och en identitet som får oss att släppa den romantiska bilden av vad ett tryckeri ska vara och placera det här, nu och i framtiden. Tack för hantverket, hållbarheten och hela härligheten.”
Helena Baude, Gullers grupp
”Kan ett tryckeri se ut och agera så här? Kanske om man vill profilera sig som en framåttänkande verksamhet. Inspirerande förflyttning genom design som utmanar och berör. Nyfiken på att se mer applikationer där namingens potential kan komma till sin rätt, för att stärka koppling till företagets huvudsakliga erbjudande.”
Gaioo Phunwut, BVD
03. ”You can't fit a square peg in a round hole”
Bild 1/2
Byrå: Okto
Kund: All of us
All of Us mission är att öka representationen av rasifierade svenskar i den kreativa branschen. Bolagets initialer, AOU, omvandlades till rudimentära former och symboler som påminner om barndomens klossar får symbolisera att det inte är fel på klossen, utan på hålet man försöker få den att passa i.
”Det kanske inte är talangen som skaver, utan sättet vi ser på struktur och form? You can't fit a square peg in a round hole.”
Arbetsgrupp
Okto
Design Director - Richard Hedberg
Creative Director - Linus Östberg
Art Director - Ellinor Ekström Goldstein
Junior Strategist - Mahmod Ibrahim
Project Lead - Astrid Wassén
Junior Designer - Elin Börzsei
Strategist - Linnéa Björkman
Client Lead - Carl Nordling
Copywriter - Emma Kirsch
Project Lead - Sara Hed
All of us
Co-founder - Nicole Kavander
Head of Talent - Rita Aslan
Co-founder - Roshanak Fatahian
Operations Manager - Isatou Keitta
Så tyckte juryn:
”Nätverkets namn och initialer blir grunden till idén som följer genom hela identiteten och skapar sammanhållning men också flexibilitet. Karaktärsegna identitetstypsnitt ritade av icke-vita kvinnor stärker organisationens erbjudande för representation och inkludering i de kreativa branscherna.”
Gaioo Phunwut, BVD
”Det är svårt att skapa en identitet som är både distinkt och lätt för företaget att jobba vidare med själva. Det tycker jag att man lyckats bra med här, det är snyggt, det finns en tydlig konceptuell idé och designsystemet är flexibelt utan att bli otydligt. Ingen dålig bedrift!”
Rebecca Nyberg, Silver
Läs omgångens krönika:
I vanliga fall brukar bidragen som hamnar på plats fyra och fem inte redovisas i Månadens design, men under omgången hamnade två bidrag mycket nära pallplats och juryn ansåg därför att dessa bör nämnas i artikeln. Bidragen får dock inga poäng. Dessa är:
4. Hyper Island – ”The Transformation Framework” – Skapad av Affairs
5. Faktum – ”Faktumkalendern” – Skapad av The Bond
Vill du skicka in ett bidrag och ha chansen att vinna nästa omgång? Läs mer om hur du gör här.
Juryn består av Martin Bergström (Bedow) Rebecca Nyberg (Silver), Helena Baude (Gullers grupp), Maja Nylund (Garbergs), Arvid Nilsson, (Super Tuesday), Dag Forsberg (Brand union), Susanna Nygren Barrett (The Studio), Maria Ahlgren (Bold NoA), Oskar Andersson (Happy F&B), och Gaioo Phunwut (BVD).