Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens design

Tygpåse hjälpte göteborgarna hålla avstånd – prisas i Månadens design

Tygpåse hjälpte göteborgarna hålla avstånd – prisas i Månadens design

”Jag sitter gärna bredvid dig men inte just nu”. Ett lika enkelt som tydligt budskap som tillsammans med en iögonfallande design både löste ett problem och föll designjuryn i smaken.

Publicerad: 28 December 2020, 11:15

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsSöderhavetDesignFörpackningVästtrafik

Innehåll

 

01. No douche bag

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Västtrafik

Bild 1/1  

En enkel lösning på ett komplicerat problem och hittade ett redan existerande beteende för att hålla avstånd. Så beskriver Forsman & Bodenfors sin tygpåse för Västtrafik. Lösningen blev en visuellt tydlig påse som ska ställas på sätet bredvid för att undvika att någon sätter sig där. 

– Att kommunicera som kollektivtrafikaktör under en pandemi är såklart en massiv utmaning. Å ena sidan måste bussar och spårvagnar rulla för samhällskritisk personal, å andra sidan avråder myndigheterna från att resa kollektivt. Så Västtrafik bad om hjälp att påminna alla som verkligen behöver resa om att hålla avstånd. Vi letade efter något enkelt och användbart, och hittade det ökända fenomenet ställa-väskan-på-sätet-bredvid. Ett beteende som i vanliga fall används för att hålla avstånd på ett oskönt sätt, men som just nu är en omtänksam handling. Man kan väl säga att vi kidnappade beteendet för ett högre ändamål, säger copywritern Pontus Caresten.

Man tryckte upp 1000 tygpåsar och delade ut dem gratis på Centralstationen i Göteborg. Designen bygger på två saker; 1) den enkla och tydliga estetiken i avspärrningsband, 2) Västtrafiks visuella identitet med en randig balk i botten av all extern kommunikation. I exekveringen är balken förstorad för att ännu mer likna avspärrningsband. Västtrafik bad om ett tonläge som var ansvarsfullt, tillgängligt och icke-anklagande. Samtidigt ville de ha en idé som var tillräckligt oväntad för att väcka intresse och skapa brett genomslag, med minimal budget. 

– Den stora utmaningen var att hitta balansen mellan det myndiga och det mänskliga. Västtrafiks bård under logotypen, som vanligtvis ska föra tankarna till biljetter, fick i det här fallet tjänstgöra som varningstejp. Det är ju fiffigt, men det kunde lätt gå överstyr och bli alarmistiskt. Samtidigt ville vi att budskapet skulle nå resenärerna utan att linda in det för mycket. Beslutet att använda ett mjukt, rakt språk gav oss möjlighet att trycka hårdare på varningsestetiken. På så sätt kunde vi fånga allvaret i situationen och samtidigt hålla det lite charmigt och avväpnande, säger Lars Jansson, art director.

Det är väldigt ovanligt att en reklambyrå vinner i designkategorin, vilket kanske snarare är ett konstaterande än en fråga. Men vad har ni för tankar kring det?
– Bra fråga. Kampanjer är mer komplexa idag, vilket gör att design inte alltid är en självklar del av verktygslådan. Kommunikatörer har mindre inflytande på den visuella upplevelsen. Det kanske är därför reklambyråer är mer ”all over the place” designmässigt? Sett i det ljuset kan fokuserade, designdrivna idéer ibland ses som ”för små”, vilket är synd då design i många fall är det effektivaste verktyget, säger Lars Jansson.

Vad har den här designen fått för respons?
– Lätt att det blir casefilmsskryt här, men folk verkar verkligen gilla den. De första tusen påsarna tog slut på en timme, och hundratals personer hörde av sig och ville köpa en. Kundtjänst blev nedringda och marknadschefens inbox kraschade av för många mejl. Och den blev omskriven i hela världen. Flera kollektivtrafikbolag har dessutom hört av sig och vill göra egna varianter på påsen. Trots att detta är ett ganska lättsamt sätt att prata om oerhört allvarligt ämne, verkade resenärerna uppskatta att Västtrafik vänder på varje sten, säger Pontus Caresten.

Arbetsgrupp

Account director: Greger Andersson  

Account manager: Helen Johansson  

Art Director: Lars Jansson  

Copywriter: Pontus Caresten  

Graphic designer: Christoffer Persson  

PR: Robert Johnsson

Film editing: Assar Wallenius  

Production, film and photography: Cutback Studios, Petter Berg

Så tyckte juryn: 

Oscar Bauer, cd på Söderhavet: Bra idéer tycker jag ska premieras, därför vinner F&B med en tote, där med rätta ’utsmyckning ’ stått tillbaka till fördel av kommunikation som gör skillnad och som kan minska smittspridningen. Detta bidrag borde även kunna knipa en bra placering i andra kategorier av månadens kampanj, aktuellt och bra.

Dan Bunnskog, design director, Bold: Årets sista förstaplats visar på kraften av grafisk design, med träffsäker användning av färg, grafik och typografi förmedlas omtanke på ett tydlig och övertygande vis. 

Fredrika Doré, design director & art director, Brand Union: Problemlösning på hög nivå, paketerad utifrån devisen ”less is more”. Endast relevanta formelement som gör budskapet starkare används och ger ett både tydligt och estetiskt resultat. En blivande Corona-design-klassiker!

Miriam Nicole Zirignon, designer, Barkas: Enkel och smart problemlösare som blixtsnabbt kommunicerar budskapet redan innan du läst texten. Styrkan sitter framförallt i valet av medium.

02. Sandhäxan identitet

Byrå: Söderhavet
Kund: Sandhäxan

Bild 1/8  

Designen för Sandhäxan (Sandwich) är enbart baserad på ett av Söderhavet egenritat typsnitt, råa material och en aning guld. Typsnittet har sju vikter varav fem är olika skärningar av displayvikten där man inte alltid vet vad som kommer hända. 

I identiteten ville Söderhavet förmedla att när häxan är närvarande så händer saker, skevhet och kontrast skapas. Guldfoliering kontra spritpenna. Den handmålade fönsterskylten läses endast åt korrekt håll när man väl lurats in. 

Med affischerna ville Söderhavet skapa ett ha begär, bara tre stycken handjagade affischer per event, utförda på en guldfolierad mall. Återvunnen tejp har används för att spara in kostnader men också för att det bidrar med en rå känsla och det är framförallt lättjobbat för de anställda. Det skapar också en frihet att ändra på saker (paketering, leverantörer) under häxans resa.

Arbetsgrupp

Oscar Bauer Creative Director
Jesper Robinell Creative Director

Så tyckte juryn

Oskar Andersson, design director, Happy F&B: Finurligt och särskiljande utan att falla i uppenbara fällor. Och dessutom världens sjunde godaste ostmacka. Bara en sån sak.

Dan Bunnskog, design director, Bold: Med lager på lager av en salig blandning av allt, skapas en härligt stökig känsla av att allt kan hända. En identitet som gör mackorna rättvisa, med allt på.

Fredrika Doré, design director & art director, Brand Union: En bubblande identitet där några få verktyg i verktygslådan används på ett kreativt och smart sätt. Allt är inte relevant, men i linje med namnet är detta inte dåligt, utan befriande och lustfyllt. Implementeringen av identiteten är även den smart, älskar den folierade affischen som kan leva och utvecklas i all oändlighet.  

Miriam Nicole Zirignon, designer, Barkas: Härligt rakt igenom. Jag gillar särskilt de råa materialen och handgjorda detaljerna kontrasterade med glittrande guld, ett lustfyllt virrvarr som bjuder in till upptäckande. 

03. OM-SE Natural Active Skincare produktdesign

Byrå: OM-SE
Kund: OM-SE

Bild 1/1  

OM-SE betyder ”ta hand om” (att omse). Varumärket verkar inom hudvårdssegmentet, är nytt, unisex, ekologiskt och växtbaserat.

OM-SE säljer direkt till sina kunders badrumshyllor, och därför har man valt att designa förpackningarna så fina att man väljer att låta dem stå framme, bredvid sin parfymflaska, inte skrika efter uppmärksamhet i en butikshylla. 

För flaskorna har man valt ett ultraviolett biofotonsikt glas som i sig konserverar genom att blockera att ljusstrålar når vårt delikata innehåll. Ett överlägset glas jämfört med brunt, grönt, och transparent (även målat glas) som enligt OM-SE är direkt skadligt för ett naturligt innehåll. 360-trycket görs för hand i direkt på varje enskild flaska för att göra flaskan lättstädad och snygg på hyllan, utan nedsolkade etiketter.

Kartongen tillverkas i Sverige av FSC-märkt svensktillverkat papper. Insidan pryds av illustrationer av varje ingrediens för att återspegla innehållet i flaskan.

Arbetsgrupp

Jacob Huurinainen, co-founder OM-SE / art director / grafisk formgivare

Jenny Huurinainen, co-founder OM-SE / strateg / copy 

Lina Bodén, illustratör

Så tyckte juryn: 

Oscar Bauer, cd på Söderhavet: Prydligt minimalistiskt och med små fina typografiska finesser. Platsar absolut i badrumsskåpet.

Oskar Andersson, design director, Happy F&B: Precision i material, typografi och färg. Välavvägt lekfullt och spetsigt utan att vara uteslutande.

Dan Bunnskog, design director, Bold: Fin minimalistisk form som utmanar bilden av unisex och ekologi. Lyhörd typografisk hantering som skapar karaktär och lyfter ingredienserna. 

Fredrika Doré, design director & art director, Brand Union: Minimalistisk design där väl valda designlösningar ändå gör designen unik, såsom den vertikala och organiska sättningen av typografin. Skönt att förpackning också får vara något som genom sina estetiska kvaliteter väcker habegär hos mottagaren, istället för att bli en mycket liten reklamtavla där ”allt” ska in.

Miriam Nicole Zirignon, designer, Barkas: Föll totalt för typograferingen av innehållsförteckningen – en ofta förbisedd del av förpackningsdesign som i dag är en av de absolut första sakerna hudvårdsfantasten tittar på.

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.