Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Andra raka segern för Forsman & Bodenfors och Volvo cars

Andra raka segern för Forsman & Bodenfors och Volvo cars

Efter segern lyfter byrån fram regissören Laerke Herthoni, som de menar kan skapa maximal känsla ur en avskalad studio. Bakom vinnarna hittar vi Abby Priests och Hjärtebarnsfondens känslosamma ”Heartbeats”-tolkning och Granath och Pantameras hyllning till vardagshjältarna.

Publicerad: 1 december 2020, 10:39

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsVolvo CarsVolvoAbby PriestGranath

Innehåll

 

01.”A million more”

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Volvo Cars

”A million more” är resultatet av det senaste årets intensiva arbete från Volvo Cars och Forsman & Bodenfors. Idéerna och strategin till det nya konceptet ”For everyones safety” sattes för precis ett år sedan och togs under sommaren ut i samarbete med produktionsbolaget New Land.

Målet med filmen var att lyfta fram två av Volvos nya säkerhetsfunktioner: en inbyggd hastighetsbegränsare och den kommande kameran i bilen som ska förhindra att förarna inte kör när de inte borde, om de exempelvis är alkoholpåverkade. Volvo visste att de nya funktionerna skulle mötas med viss skepsis, precis som när de 1959 introducerade trepunktsbältet. Idén att använda kritiken från 50-talet som ett argument för dagens innovationer kom från Forsman & Bodenfors. I centrum för hela kampanjen står överlevare från bilolyckor och deras historier.

Art director-duon Karl Risenfors och Leo Dal är två av de kreatörer som jobbat med projektet. För att verkligen ge utrymme åt berättelserna hittade valde de tillsammans med regissören Laerke Herthoni och produktionsbolaget New Land en så avskalad miljö som möjligt – fotostudion. Inspiration kom från klassiska personporträttsfotografer som Annie Liebowitz och Richard Avedon, snarare än reklam.

– Laerke Herthoni gjorde ett magiskt jobb i att framkalla en maxad känsla ur en så naken studio. Tills dess att man sett klippningen i såna här filmer funderar man alltid på om det verkligen kommer kännas i magen eller bara bli platt, men här lyckades Laerke få alla att känna sig bekväma och det är en stor förklaring till varför det blev så bra, säger Karl Risenfors.

Människorna bakom berättelserna hittades delvis via traditionellt castingarbete men också via Volvos egna grupper med medlemmar som överlevt bilolyckor. Kampanjen är global men upptagningsområdet var på grund av pandemin begränsat till Stockholm, varför castingbyrån utmanades i att hitta sammansättning av berättelser från hela världen. 

Ordförande Josefine Richards har ordet: ”Film för tårkanaler”

I arbetet med konceptet ”For everyones safety” har Forsman & Bodenfors och Volvo anammat en lite annorlunda arbetsprocess än tidigare. Istället för att låta tiden mellan presentationerna gå har de i stället setts flera gånger i veckan för att stämma av idéer och tankegångar. Att kampanjerna ur konceptet producerats under så koncentrerad tidsperiod har också gjort det lättare att hålla en röd tråd genom allt, upplever duon.

– Att jobba på det här sättet ställer helt andra krav på relationen. Det är visserligen bra för att effektivisera arbetet men det stora är att man vågar visa ofärdiga skisser. Då får man ett tidigt ja eller nej och slipper jobba i ”onödan” på idéer som det ändå inte blir något av, säger Leo Dal.

Under mötet uppstod det diskussioner om det var att spänna bågen lite väl högt att jämföra de senaste innovationerna med trepunktsbältet, hur ser ni på det?

– Det är klart man kan läsa det så men jag tycker snarare man ska se det som att Volvo har en generell strävan efter ökad säkerhet, bilarna är i dag så säkra att man nästan alltid klarar sig vid en krock. Det största hotet i dag är den mänskliga faktorn, att man kör när man är för trött eller påverkad av alkohol. Förhoppningsvis kan innovationer som den nya kameran bidra till att olyckan inte ens sker, säger Leo Dal.

Det är andra raka vinsten i Månadens film, var ni inne i ett särskilt bra flyt under sommaren?

– Det är en härlig avkastning på en väldigt produktiv sommar och resultatet av ett väldigt långt arbete där vi inte fick ut några filmer. När allt nu är klart och vi känner oss nöjda känns det så klart extra roligt att även andra verkar tycka att det är bra, säger Karl Risenfors.

I och med vinsten gör Forsman & Bodenfors inför årets sista omgång ett ointagligt ryck i Månadens film-toppen.

Arbetsgrupp

Volvo Cars:

Louise Ahlström – Campaign Manager

Andreas Malm – Global CMO

Mike Johnstone – Global Brand

Agustín Soriano – Global Brand Strategy

Auste Skrupskyte – Creative Strategy

 

Forsman & Bodenfors:

Art Directors: Sophia Lindholm, Karl Risenfors, Leo Dal, Johan Eghammer

Copywriters: Hampus Elfström, Nicholas Düfke, Rob Hirst-Hermans

Client Director: Magnus Wretblad

Account Executive: Ewa Edlund, Katarina Klofsten

Agency Producer: Anna Junker Lundin

PR Strategist: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand

Digital Strategist: Peter Gaudiano

Web Design: F&B Inhouse

Artwork: Martin Joelsson, Christian Sundén

Media Agency: Mindshare

 

Director: Laerke Herthoni

Producer: Kalle Wettre

Production Company: New Land

D.O.P: Mattias Rudh

Executive Producer: Sophie Tamm Christensen

Stylist: Johanna Borggren

Production Designer: Catharina Nyqvist

Editor: Johan Söderberg, Miguel Angel

Grade: Joakim Rissveds

Sound Design: Adrian Aurelius, Ballad

Online: Peter Törnestam, Chimney

STILLS:

Photographer: Mattias Rudh

MUSIC:

Song title: A Million More

Composer & Artist: Jacob Mühlrad

Copyist: Frej Wedlund

Piano: Markus Jägerstedt

Strings: Erik Arvinder, Andrej Power, Albin Uusijärvi, Riikka Repo

Engineer: Mickey Hurcombe

Produced by: Markus Jägerstedt

Music Supervisor: André Brink, Universal Music Publishing

Published by: Universal Music Publishing

Så tyckte juryn:

Jag tycker detta är ett smart tillvägagångssätt – att tala om nya innovationer genom att påminna om att den teknik som vi i dag tar för givet, inte alltid haft en självklar plats. Filmen har en fin stillsam ton som tilltalar och berör, och som hela tiden låter budskapet stå i centrum.

Therese Andrén, regissör, Slutet är nära

------

En stilistiskt annorlunda och insiktsfull film som på ett smart sätt hyllar efterklokheten – att nästan varje förnuftig säkerhetsinnovation genom historien först alltid möts med diverse protester om förmyndarsamhälle och individuell frihet, men med facit i hand räddat otaliga liv. Ett intelligent sätt att förekomma och vinkla debatten kring Volvos kommande framsteg inom säkerhet, och ett vackert hantverk som övertygar. Filmen biter också lite extra mitt i en brinnande pandemi, där löjligt grunda och själviska protester mot säkerhetsåtgärder som räddar liv är ett globalt problem.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Tankeväckande film som skapade intressanta diskussioner om perspektiv och förhållningssätt. Starkt med öppning där personerna som medverkar själva läser upp hur responsen mot säkerhetsbälte var när det lanserades som fångade tag och väckte nyfikenhet och engagemang direkt. Också väldigt snyggt och stilfullt visuellt berättad. 

Tilde Franzén, vd och exekutiv producent, Giants & Toys

------

Volvo kopplar fast sig (pun intended) vid sin säkerhetspositionering. En upplysande film som gör Volvo supertydligt och som dessutom är supersnygg.

Adam Gäfvert, art director, King

------

En elegant film med tidlös estetik som får den att sticka ut och kännas viktig. Men personligen blir jag tyvärr inte riktigt berörd av någon av alla dessa människor och har svårt att känna engagemang för bilbälten vars vara eller icke vara, känns som en icke-fråga. Kopplingen till Volvos nya innovationer är inte helt självklar och budskapet kring dessa hamnar i skymundan.

Maria Fridman, art director, B-Reel

02.”Dantes heartbeats”

Byrå: Abby priest
Kund: Hjärtebarnsfonden

Att födas med ett hjärtfel är den vanligaste medfödda sjukdomen i Sverige. När ettårige Dante föddes hade han tre. I ”Dantes heartbeats” är det han och en Amazon-tolkning av The Knifes ”Heartbeats” som står i centrum. Genom abstrakt dans under tända gatlyktor berättar Abby Priest och produktionsbolaget New Land en berättelse där den ursprungliga låten får en helt ny betydelse. Alla känslor finns med på spektrat – glädje, sorg, bråk och panik. Somliga jurymedlemmar ansåg att filmen, som i grund och botten är en musikvideo, var för lång medan det för andra var helt ovidkommande när det var så bra. 

”Att känna något måste få räknas”, som en jurymedlem uttryckte sig. Och kännas gjorde det.

Arbetsgrupp

Abby priest:

Oskar Hellqvist, creative director

Louise Lundqvist, project- & pr director
Andreas Morne, project manager
Johanna Lindberg, pr specialist

Louise Persson, production manager

Elin Albinsson, coordinator
David Alledal, copywriter

Sebasian Brännén, art director

Lukas Andersson, designer

Fredrik Moberg, creative intern

Kristofer Englund, creative intern

New land:

Marcus Ibanez, director

Sophie Tamm Christensen, executive producer

Ylva Axell, producer

Erik Henriksson, director of photography

Joakim Stephensson, choreographer

Universal music publishing:

André Brink, music supervisor

Jonas Holst, music supervisor

Musik:

Pontus Winnberg, executive producer

Amason

Orginallåt: The Knife (Karin & Olof Dreijer) – Heartbeats

PR: Ebba Lindqvist 

Så tyckte juryn:

Jag blir otroligt berörd av den här filmen, kombinationen av det tunga ämnet och de vackra bilderna gör det omöjligt att värja sig. Musiken kommer också verkligen till sin rätt, här får varje ord tyngd och mening. Detta var min personliga favorit i omgången. Litet minus dock för de långa eftertexterna, jag kan tycka att teamet borde stå tillbaks till förmån för avsändaren och budskapet.

Therese Andrén, regissör, Slutet är nära

------

En mycket vacker film för ett vackert projekt. Synd bara att juryn endast fick se en (förmodad) director’s cut som i sin monumentala längd kanske tappar bort poängen lite. Längre är inte alltid bättre.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Fantastisk film på alla vis. Så gripande, vacker och viktig. Stark både på idéplan och hantverksmässigt, där hela historien på ett väldigt kraftfullt sätt iscensätts på gatan utanför familjens hus, men där man som tittare tas med i berg och dalbanan av känslor som det innebär att få ett barn med hjärtfel. Och såklart helt fantastisk koreografi och casting! Kanske att man hade önskat att Hjärtebarnsfonden hade fått ta lite mer plats på slutet med ett så viktigt budskap och call to action. 

Tilde Franzén, vd och exekutiv producent, Giants & Toys

------

Jag gillar det abstrakta draget. Det känns vågat men landar rätt. Tyvärr blir filmen för lång och oviljan att titta en andra gång drar tyvärr ner betyget något.

Adam Gäfvert, art director, King

------

När film är något av det svåraste man kan göra är det anmärkningsvärt vad som ändå går att åstadkomma med så enkla medel som en dansare i en vägkorsning. Med omisskännlig begåvning har man skapat en film som engagerar och berör, är hisnande vacker och för tankarna till odödliga klassiker som Dogville, Roma och Sias Chandelier. En ny stjärna har fötts på regihimlen och den stjärnan heter Marcus Ibanez. Grattis New Land!

Maria Fridman, art director, B-Reel

03.”Sveriges minsta klimatrörelse”

Byrå: Granath
Kund: Pantamera

Med ”Sveriges minsta klimatrörelse” ville Granath och Pantamera lyfta fram det faktum att de största av insatser inte alltid behöver kännas så grandiosa. Kampanjen ska komplettera det klassiska konceptet med musikvideos och ge en vänlig påminnelse till pantarna om att vad de gör är viktigt. Förra året sparade de trots allt in 180 000 ton koldioxid, vilket är lika mycket som än mindre svensk stad släpper ut på ett helt år.

Arbetsgrupp

Granath:

Fredrik Espmark, creative director
Jens Thelfer, copywriter
Maria Lamke, art director

Göran Berggard, projektledare

Charlotte Swärdh, produktionsledare

Pantamera:

Katarina Lundell, marknadschef

Produktionsbolag: Crazy Pictures

Rasmus Råsmark, regissör

Matilda Hagård, producent

Exekutiv producent: Johan Gabous, FLX

Så tyckte juryn:

En kul och charmig film som uppmärksammar ett ständigt pågående arbete för miljön. Fint hantverk rakt igenom och bra balans mellan allvar och humor.

Therese Andrén, regissör, Slutet är nära

------

En solid produktion som är välgjord och smårolig men kanske inte helt banbrytande. Narcissist-varning, jag vet, men kan inte låta bli att hänvisa till min egen byrås film ”Motrörelsen” för Norrlands Guld från 2017. Men det är en mysig och kul idé som gillades av det flesta och inte ogillades av någon, och därför intar en stabil tredjeplats. Det är enbart bittra reklamare med långa minnen som har en avvikande uppfattning i frågan.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Rolig och enkel film som känns som en naturlig uppföljning till tidigare Pantamera filmer. 

Tilde Franzén, vd och exekutiv producent, Giants & Toys

------

Charmig film med fint produktionsvärde som lyckas påminna om vikten något vi kanske börjat ta för givet. Kort, tydlig och ordlek, vad mer kan man önska?

Adam Gäfvert, art director, King

------

En enkel, hel och ren liten film vars ordvits i slutet är det enda jag minns. Men det är också det enda man behöver komma ihåg, så på så vis antar jag att man lyckats. Lite otippad prisvinnare!

Maria Fridman, art director, B-Reel

 

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.