Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Dålig stämning när Garbergs och St1 tar hem Månadens film

Dålig stämning när Garbergs och St1 tar hem Månadens film

Med briljant casting och ett enkelt budskap tar Garbergs och St1 hem vårterminens sista Månadens film. Det innebär att byrån tar klivet upp till andraplats i den samlade byråtoppen.

Publicerad: 11 juli 2022, 10:02

Ämnen i artikeln:

GarbergsST1Forsman & BodenforsPeas of heavenBloomy IdeasNyheter

Innehåll

 

01. ”Inget mer att säga”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Garbergs
Kund: St1

Bensinmackarna försöker profilera sig som allt annat än ställen att tanka. I stället ligger fokus på mat, hållbarhet och allehanda kringprodukter. Annat är det hos obemannade St1. Där finns det inte mycket mer än pumpar, vilket också är budskapet i den senaste kampanjen ”Inget mer att säga”. Det finns helt enkelt ingen annan anledning att stanna till där än att de har billiga priser. Inget kaffe, ingen toalett och ingen korv. I filmen är det ett diffust och blåklätt innebandylag som stannar till vid macken. När den gotländska föraren ska motivera sitt val tar det efter prisfrågan slut på argument. Juryn föll för fantastisk casting, skådespeleri och hur enkelt budskapet levereras. Samtliga var överens om att 20-sekundersversionen med tajtare klippning och rakare leverans var den bästa, även om 80-sekundaren ger mer utrymme åt huvudpersonerna.

– St1 är konsekventa och tydliga med sitt erbjudande och inte minst så vågar de bjuda på sig själva och sina brister. Det bidrar till att vi når hög effekt i kommunikationen år efter år, berättade Joakim Landin, projektledare och strateg på Garbergs, i samband med att kampanjen lanserades.

Juryordföranden har ordet: ”Det är fest på internet, ska vi vara med?”

Copywriter i arbetsgruppen är Fredrik Sundqvist.

Ert koncept kräver att St1 har en viss distans till sig själva, hur får man igenom den typen av idéer?

Varumärken är som personer, det är enklare att tycka om de som vågar visa sina svaga sidor. Den här synen på kommunikation delar St1 med oss vilket gör vårt gemensamma arbete väldigt enkelt. Vi är oftast helt eniga om vilka idéer vi bör ta vidare och utveckla. Sedan är det förstås avgörande att man delar synen på humor!

St1 och Garbergs har jobbat tillsammans i snart 10 år och med samma marknadschef, hur märker du som kreatör av det?

– Erica (Samuelsson reds. anm) och hennes team har stor tillit till det vi på Garbergs gör och ser förstås effekterna av att arbeta långsiktigt. Jag som kreatör känner en trygghet i samarbetet och trygghet är en förutsättning för att våga utforska och testa nya lösningar.

Med segern går Garbergs om Åkestam Holst och tar klivet upp till andraplatsen i Månadens kampanjs totala byråtopp. Byrån har efter halva 2022 samlat in mer än dubbelt så många poäng som de gjorde under hela 2021. Det är dock fortfarande en bit kvar till årets dominant Forsman & Bodenfors. Spana in hela Byråtoppen här!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Garbergs:

Projektledare: Joakim Landin

Planner: Torun Bergholm

AD: John Lundquist Coey

Produktionsledare: Anna Ohlsson

Copy: Fredrik Sundqvist

Grafisk formgivare: Rasmus Asp

Byråproducent: Anna Ohlsson

St1:

Marknadschef: Erica Samuelsson

Marknad: Meja Gustafsson

Marknad: Mats-Ola Malmqvist

Filmproduktionsbolag - Bleck Film

Regissör: Morten Borgestad

Executiv producent: Sofia Swahn

Producent: Samuel Hahn

Mediabyrå - MediaCom

Så tyckte juryn:

”Det här är ju väldigt roligt! Enkelhet i budskapet i kombination med fantastisk casting, styling och skådespeleri. Månadens klara vinnare!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Så enkelt och så kul. Underbar leverans av damerna i bilen!”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

”Tryckt stämning är alltid kul, att titta på. Speciellt när det levereras så här bra med fin casting, styling och klippning.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Medverkade på mötet gjorde även Martin Sööder (King) och Agnes Zetterman (Radon Creative)

02. ”Your favorite foods are now plant-based”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Peas of heaven

Det börjar bli trångt i vegodisken, varför många bolag de senaste åren gjort rejäla investeringar i sina varumärken. En av nykomlingarna är Peas of heaven som i maj gick ut i sin första varumärkeskampanj, en kampanj som togs fram i samarbete med Forsman & Bodenfors. Medan många av konkurrenterna satsat på olika typer av syftesdriven kommunikation försöker Peas of heaven appellera till kundernas humoristiska sida. Knasigt och kul – även om det blir lite väl många budskap i de sista skälvande sekunderna.

Arbetsgrupp

Forsman & Bodenfors:

Art Director: Karl Risenfors

Copywriter: Gustav Johansson

Account Manager: Ewa Edlund

Designer: Christoffer Persson

Planner: Maria Hallenborg

PR-strategist: Julia Samuelsson

Peas of Heaven:

Creative Director, Peas of Heaven Creative Dept.: Gustav Johansson

Art Director, Peas of Heaven Creative Dept.: Erik Friemann

 

Business Club Royale

Postproduction: Ulf Lundén

Media/PR agency: Kontext Media

Director: Vedran Rupic

Assistant Director: Gustav Sundström

Producer: Siamand Masoodian

Music: Gustav Jennefors

Exec producer: Christian Kuosmanen

D.O.P: Nico Poulsson

Editor: Alexander Toma

Original Sund: Erik Olsson, Redpipe

Så tyckte juryn:

”Det här är knasigt, visuellt spännande och med en tydlig idé i grunden. Fint genomfört!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Dum och kul reklam för en smart och inte så skoj produkt.”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

Medverkade på mötet gjorde även Martin Sööder (King), Pontus Ekström (Forsman & Bodenfors) och Agnes Zetterman (Radon Creative)

03. ”Guldäggsfesten”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Bloomy
Kund: PP Pension

Bloomys koncept för PP Pension är sedan länge ett populärt koncept i reklambranschen, en bransch som för en gångs skull också är huvudmålgrupp. 

När filmen kom var det Guldäggstider och bland många av galabesökarna väcks frågan om hur man ska komma in på Forsman & Bodenfors beryktade efterfester. Det kan vara en spännande jakt i början av karriären, men när man närmar sig 80 känns det inte lika bra att återigen stå ute i kylan.

Arbetsgrupp

MiaPia Johansson, Marknadschef, PP Pension

Jon Rönström, Kreatör, Bloomy Ideas

Marcus Holmlund, Kreatör, Bloomy Ideas

Carl Wahlberg, Planner, Bloomy Ideas

Holger Thorsin, Form, Bloomy Ideas

Li-Lie Chemnitz, Projektledare, Bloomy Ideas

Olavi Linna, DOP, Helmersson/Linna, Produktionsbolag

Så tyckte juryn:

”Fortsatt välskrivna filmer, och kul att se att Bloomy & PP Pension vågar vara så målgruppsinriktade och spetsiga i manusen. Modigt!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Ännu en småfnissig film i det underbara konceptet för PP Pension!”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

”De fortsätter leverera kul igenkänning. Fast jag var tröttare än gänget i filmen, orkade inte ens gå till efterfesten.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Medverkade på mötet gjorde även Martin Sööder (King) och Agnes Zetterman (Radon Creative)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.