Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Dubbelt upp för King – tar första- och andraplatsen i Månadens film

Dubbelt upp för King – tar första- och andraplatsen i Månadens film

Ica:s drag-influerade påskfilm kniper förstaplatsen framför den känslomässiga ”Rör vid mig” för Cancerfonden.

Publicerad: 27 maj 2022, 12:49

Ämnen i artikeln:

KingIcaCancerfondenBloomy IdeasKPA PensionNyheter

Innehåll

 

01. ”Drag under påsk”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: King
Kund: Ica

Ibland räcker det med att man blir riktigt glad av en reklamfilm. I senaste omgången av Månadens film var det nog många som på förhand väntat sig att ”Rör vid mig”, också den från King, skulle gå med med guldmedaljen. I stället blev det Ica:s påskkampanj med det dubbelbottnade namnet ”Drag under påsk”. Förklaringen? Allt från den rökfyllda entrén till guldstövlarna och Sebastians nonchalanta dragéäggsslukande gjorde juryn glad. Det är en typ av historia som alla gillar. Precis som vikarierande juryordförande Pontus Thorén konstaterar är det vad man får lära sig redan under första lektionen på Berghs. Långtifrån all reklam lyckas med det.

Kreatörsduon Adam Gäfvert och Pontus Ekström har båda lång erfarenhet av Ica-såpan, även om Pontus Ekström nu är inne och jobbar med uppdraget för första gången på närmare 15 år. ”Drag under påsk” är den första Ica-filmen de gör tillsammans.

Vad är det svåraste med att komma på idéer till Ica-såpan?

– Det är svårt att kombinera det tittarna förväntar sig, dvs underhållning med det kommunikativa och affärsmässiga budskap Ica vill få fram. Det kan variera från film till film men vissa gånger känns det som vi arbetar fram en handfull idéer som alla känns roliga fast kanske inte klockrent löser briefen. Så det är ett evigt pillande, säger Adam Gäfvert.

På vilka sätt jobbar ni med att utveckla den och karaktärerna? Eller är det en fråga om ”It ain't broke, don't fix it”?

– Såpan utvecklas och anpassar sig efter samtiden. Humor förändras ganska snabbt inser man om man tittar i arkiven. Men vi försöker samtidigt behålla kärnan som gjort såpan framgångsrik. Karaktärerna har vissa grundpersonligheter vi utgår ifrån, men ibland märker vi att de kan få nya drag som för dem oväntade och främst underhållande.

Hur mycket spelar skådespelarnas personligheter in i hur deras karaktärer porträtteras?

– Ganska lite. De flesta skådespelarna är långt ifrån så skruvade som våra karaktärer, som tur är. Men i fallet Stig där vi låtit olika skådespelare tolka rollen sätter självklart respektive skådespelare sin personliga prägel på karaktären.

I och med att King tog hem både första- och andraplatsen den här omgången tar de efter tre omgångar täten i Månadens film.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp King:

Art Director: Adam Gäfvert

Copywriter: Pontus Ekström

Produktionsledare: Åsa Edgren

Projektledare: Peter Preisler

ECD: Frank Hollingwortk

Kundasvarig: Sunit Mehrotra

Producent: Olof Barr (Barrfilm)

Regi: Erik Warolin (Social Club)

ICA:

Production lead: Sofia Swärd

Chef reklam: Elin Melin

Mediachef: Neda Kanni

Marknadschef: Joakim Bengtsson

Marknadsdirektör: Josefine Lundmark

Så tyckte juryn:

”Det är just den här typen av drag som gör att Icas långsiktiga koncept fortfarande känns relevant. Brilliant!

Therése Bohlén Kinn, copywriter, Bond Communication

------

”Otrolig! Skrattade högt när jag såg den. Bra skådespel, relevant och smart.”

Johanna Johansson, art director, Ingo

Medverkade vid mötet gjorde även: Martin Sööder (King), Caroline Andersson (Åkestam Holst), Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors)

02. ”Rör vid mig”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: King
Kund: Cancerfonden

Cancerfonden och Kings produktioner hör till de senaste årens mest uppskattade reklamprojekt. Mellan 2018 och 2021 prisades filmerna med ett guldägg vid tre av fyra tillfällen. Därtill blev Thomas Stenströms temalåt ”Ser du månen där du är ikväll” en megahit. I Månadens kampanj har det dock, något oväntat, inte blivit några segrar. Det blev det inte heller den här gången, även om ”Rör vid mig” kvalade in på en hedersam andraplats.

I filmen får vi följa en ny familjekonstellation där mamman drabbas av cancer. Hennes nya kille får tidigare än väntat hoppa in som stöttepelare till mammans dotter, en övergång som inte blir helt okomplicerad. Medan de tidigare filmerna i serien haft ett slut i dur får tittaren i ”Rör vid mig” göra sin egen tolkning. När dottern och extrapappan besöker den medtagna mamman på sjukhuset förvandlas sovsalen till en dansbana där dansstegen för alltid fortsätter.

 

Arbetsgrupp

Byrå: King

Adam Gäfvert – Art Director

Pontus Ekström – Copywriter

Per Wilson – Strateg/Projektledare

Casper Broomé – Planner

Åsa Edgren – Produktionsledare

Sunit Mehrotra – Kundansvarig

Frank Hollingworth – ECD

Marcus Sundqvist – Byråproducent / Colony

Produktionsbolag: Giants & Toys

Ian Isak – Regissör

Robin Asselmeyer – DOP

Ogi Curcic – Klippare

Niklas Jakobsson – Producent

Josephine Strindberg – Produktionsledare

Calle Isberg – Exekutiv Producent

Skådespelare:

Gereltsetseg Vandantseren

Sora Elding

Björn Augustsson

Artist:

Inger Öst – Warner Music

Musik: Juan Carlos Calderon Lopez De Arroyabe

Text: Britt Lindeborg

Uppdragsgivare: Cancerfonden

Anders Widlund – Marknadsstrateg

Veronica Espmark – Insamlings- och marknadschef

Så tyckte juryn:

”Men oj vad vi har blivit bortskämda med bra rörligt från Cancerfonden nu. Så bortskämda att vi nästan blir besvikna och får påminna oss om att ribban är hög även i år. Förutom fint hantverk, extra plus för cast, dialog och förmågan att naila tonen som gör att mar tar avsändaren direkt.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, Bond Communication

------

”Fin och gripande som alltid. Gillade framförallt relationen mellan dottern och ”extrapappan”.”

Johanna Johansson, art director, Ingo

Medverkade vid mötet gjorde även: Martin Sööder (King), Caroline Andersson (Åkestam Holst), Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors)

03. ”Padel”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Bloomy Ideas
Kund: KPA Pension

Tydliga koncept var något av temat under omgångens Månadens film. Få är lika tydliga och långsiktiga som KPA Pension och Bloomy Ideas ”För en bättre framtid” som hållit i gång sedan 2014.

I den senaste upplagan fångar Bloomy upp svenska mellanchefers besatthet av padel, en besatthet som kan få deras barn att bli lite förvirrade kring det egentligen är pappa jobbar med. Som så ofta i konceptet har byrån och produktionsbolaget Madre hittat rätt i castingen och lyckats få till det ack så svåra barnskådespeleriet. 

 

Arbetsgrupp

KPA Pension:

Anna Johansson, projektledare
Christopher Constantien, marknadschef

 

Bloomy Ideas:

Carl Wahlberg, planner
Jon Rönström, kreatör

Marcus Holmlund, kreatör

Holger Thorsin, formgivare
Pernilla av Klintberg, projektledare

 

Madre:

Jon Holmberg, regissör
Cornelia Opitz, producent

Jenny Pihl, producent

Så tyckte juryn:

Ännu ett långsiktigt koncept som fungerar. Pappa kanske inte har tid att jobba. Och vi kanske inte har tid att ta till oss fler budskap? Ps. Träffsäker humor och imponerande bra spel av kidsen.

Therése Bohlén Kinn, copywriter, Bond Communication

------

”Man blir ju så lättad när det är bra skådespel från barn och i dessa filmer får dom alltid till det. Kul tajming med paddel också. Bra dialog.”

Johanna Johansson, art director, Ingo

Medverkade vid mötet gjorde även: Martin Sööder (King), Caroline Andersson (Åkestam Holst), Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.