Månadens film
Dubbelt upp för King – tar första- och andraplatsen i Månadens film
Ica:s drag-influerade påskfilm kniper förstaplatsen framför den känslomässiga ”Rör vid mig” för Cancerfonden.
Publicerad: 27 maj 2022, 12:49
01. ”Drag under påsk”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: King
Kund: Ica
Ibland räcker det med att man blir riktigt glad av en reklamfilm. I senaste omgången av Månadens film var det nog många som på förhand väntat sig att ”Rör vid mig”, också den från King, skulle gå med med guldmedaljen. I stället blev det Ica:s påskkampanj med det dubbelbottnade namnet ”Drag under påsk”. Förklaringen? Allt från den rökfyllda entrén till guldstövlarna och Sebastians nonchalanta dragéäggsslukande gjorde juryn glad. Det är en typ av historia som alla gillar. Precis som vikarierande juryordförande Pontus Thorén konstaterar är det vad man får lära sig redan under första lektionen på Berghs. Långtifrån all reklam lyckas med det.
Kreatörsduon Adam Gäfvert och Pontus Ekström har båda lång erfarenhet av Ica-såpan, även om Pontus Ekström nu är inne och jobbar med uppdraget för första gången på närmare 15 år. ”Drag under påsk” är den första Ica-filmen de gör tillsammans.
Vad är det svåraste med att komma på idéer till Ica-såpan?
– Det är svårt att kombinera det tittarna förväntar sig, dvs underhållning med det kommunikativa och affärsmässiga budskap Ica vill få fram. Det kan variera från film till film men vissa gånger känns det som vi arbetar fram en handfull idéer som alla känns roliga fast kanske inte klockrent löser briefen. Så det är ett evigt pillande, säger Adam Gäfvert.
På vilka sätt jobbar ni med att utveckla den och karaktärerna? Eller är det en fråga om ”It ain't broke, don't fix it”?
– Såpan utvecklas och anpassar sig efter samtiden. Humor förändras ganska snabbt inser man om man tittar i arkiven. Men vi försöker samtidigt behålla kärnan som gjort såpan framgångsrik. Karaktärerna har vissa grundpersonligheter vi utgår ifrån, men ibland märker vi att de kan få nya drag som för dem oväntade och främst underhållande.
Hur mycket spelar skådespelarnas personligheter in i hur deras karaktärer porträtteras?
– Ganska lite. De flesta skådespelarna är långt ifrån så skruvade som våra karaktärer, som tur är. Men i fallet Stig där vi låtit olika skådespelare tolka rollen sätter självklart respektive skådespelare sin personliga prägel på karaktären.
I och med att King tog hem både första- och andraplatsen den här omgången tar de efter tre omgångar täten i Månadens film.
Arbetsgrupp
Arbetsgrupp King:
Art Director: Adam Gäfvert
Copywriter: Pontus Ekström
Produktionsledare: Åsa Edgren
Projektledare: Peter Preisler
ECD: Frank Hollingwortk
Kundasvarig: Sunit Mehrotra
Producent: Olof Barr (Barrfilm)
Regi: Erik Warolin (Social Club)
ICA:
Production lead: Sofia Swärd
Chef reklam: Elin Melin
Mediachef: Neda Kanni
Marknadschef: Joakim Bengtsson
Marknadsdirektör: Josefine Lundmark
Så tyckte juryn:
”Det är just den här typen av drag som gör att Icas långsiktiga koncept fortfarande känns relevant. Brilliant!
Therése Bohlén Kinn, copywriter, Bond Communication
------
”Otrolig! Skrattade högt när jag såg den. Bra skådespel, relevant och smart.”
Johanna Johansson, art director, Ingo
Medverkade vid mötet gjorde även: Martin Sööder (King), Caroline Andersson (Åkestam Holst), Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors)
02. ”Rör vid mig”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: King
Kund: Cancerfonden
Cancerfonden och Kings produktioner hör till de senaste årens mest uppskattade reklamprojekt. Mellan 2018 och 2021 prisades filmerna med ett guldägg vid tre av fyra tillfällen. Därtill blev Thomas Stenströms temalåt ”Ser du månen där du är ikväll” en megahit. I Månadens kampanj har det dock, något oväntat, inte blivit några segrar. Det blev det inte heller den här gången, även om ”Rör vid mig” kvalade in på en hedersam andraplats.
I filmen får vi följa en ny familjekonstellation där mamman drabbas av cancer. Hennes nya kille får tidigare än väntat hoppa in som stöttepelare till mammans dotter, en övergång som inte blir helt okomplicerad. Medan de tidigare filmerna i serien haft ett slut i dur får tittaren i ”Rör vid mig” göra sin egen tolkning. När dottern och extrapappan besöker den medtagna mamman på sjukhuset förvandlas sovsalen till en dansbana där dansstegen för alltid fortsätter.
Arbetsgrupp
Byrå: King
Adam Gäfvert – Art Director
Pontus Ekström – Copywriter
Per Wilson – Strateg/Projektledare
Casper Broomé – Planner
Åsa Edgren – Produktionsledare
Sunit Mehrotra – Kundansvarig
Frank Hollingworth – ECD
Marcus Sundqvist – Byråproducent / Colony
Produktionsbolag: Giants & Toys
Ian Isak – Regissör
Robin Asselmeyer – DOP
Ogi Curcic – Klippare
Niklas Jakobsson – Producent
Josephine Strindberg – Produktionsledare
Calle Isberg – Exekutiv Producent
Skådespelare:
Gereltsetseg Vandantseren
Sora Elding
Björn Augustsson
Artist:
Inger Öst – Warner Music
Musik: Juan Carlos Calderon Lopez De Arroyabe
Text: Britt Lindeborg
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Anders Widlund – Marknadsstrateg
Veronica Espmark – Insamlings- och marknadschef
Så tyckte juryn:
”Men oj vad vi har blivit bortskämda med bra rörligt från Cancerfonden nu. Så bortskämda att vi nästan blir besvikna och får påminna oss om att ribban är hög även i år. Förutom fint hantverk, extra plus för cast, dialog och förmågan att naila tonen som gör att mar tar avsändaren direkt.”
Therése Bohlén Kinn, copywriter, Bond Communication
------
”Fin och gripande som alltid. Gillade framförallt relationen mellan dottern och ”extrapappan”.”
Johanna Johansson, art director, Ingo
Medverkade vid mötet gjorde även: Martin Sööder (King), Caroline Andersson (Åkestam Holst), Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors)
03. ”Padel”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Bloomy Ideas
Kund: KPA Pension
Tydliga koncept var något av temat under omgångens Månadens film. Få är lika tydliga och långsiktiga som KPA Pension och Bloomy Ideas ”För en bättre framtid” som hållit i gång sedan 2014.
I den senaste upplagan fångar Bloomy upp svenska mellanchefers besatthet av padel, en besatthet som kan få deras barn att bli lite förvirrade kring det egentligen är pappa jobbar med. Som så ofta i konceptet har byrån och produktionsbolaget Madre hittat rätt i castingen och lyckats få till det ack så svåra barnskådespeleriet.
Arbetsgrupp
KPA Pension:
Anna Johansson, projektledare
Christopher Constantien, marknadschef
Bloomy Ideas:
Carl Wahlberg, planner
Jon Rönström, kreatör
Marcus Holmlund, kreatör
Holger Thorsin, formgivare
Pernilla av Klintberg, projektledare
Madre:
Jon Holmberg, regissör
Cornelia Opitz, producent
Jenny Pihl, producent
Så tyckte juryn:
Ännu ett långsiktigt koncept som fungerar. Pappa kanske inte har tid att jobba. Och vi kanske inte har tid att ta till oss fler budskap? Ps. Träffsäker humor och imponerande bra spel av kidsen.
Therése Bohlén Kinn, copywriter, Bond Communication
------
”Man blir ju så lättad när det är bra skådespel från barn och i dessa filmer får dom alltid till det. Kul tajming med paddel också. Bra dialog.”
Johanna Johansson, art director, Ingo”
Medverkade vid mötet gjorde även: Martin Sööder (King), Caroline Andersson (Åkestam Holst), Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors)