Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Dumheter med doft av 90-tal charmade Månadens-juryn

Dumheter med doft av 90-tal charmade Månadens-juryn

Gustav Egerstedt och Johan Holmströms lika enkla som skruvade filmer för Taxi Stockholm tar hem den senaste omgången av Månadens film.

Publicerad: 15 december 2021, 07:56

Ämnen i artikeln:

Gustav EgerstedtJohan HolmströmTaxi StockholmKingReform Act

Innehåll

 

01. ”Vi fixar”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: Taxi Stockholm
Byrå: Johan Holmström & Gustav Egerstedt

Den ökade konkurrensen från allehanda app-lösningar i kombination med pandemin har bäddat för svåra tider för Sveriges taxibolag. De nya förutsättningarna har lett till att Taxi Stockholm valt att bredda sitt erbjudande. Framöver är det inte bara affärsmän och nattsuddare på väg mot efterfest de ska köra, utan även en sorts bud. Det är så klart samma typ av tjänst, men det gäller att få upp allmänhetens ögon för att taxis har fler användningsområden än ett. Efter att en ny varumärkesstrategi var på plats behövde de även ta fram ett nytt filmkoncept, så de kontaktade kreatörerna Gustav Egerstedt och Johan Holmström. De två har tidigare uträttat sina värv på Saatchi & Saatchi respektive Forsman & Bodenfors, men jobbar sedan en tid tillbaka som frilans. Briefen var tydlig – Taxi Stockholm ville ha något i kort format som kommunicerade den breddade servicen. Gustav Egerstedt berättar att de ganska snabbt kom fram till det klassiska upplägget ”Visa problemet, sen lösningen”. 

– Samtidigt kände vi snabbt att vi var tvungna att dra det ganska långt för att det skulle bli intressant. När det är så pass korta filmer behöver man dessutom göra något som är visuellt spännande.

Juryordföranden: ”Omgångens vinnare gör att jag känner mig avundsjuk”

Att det var korta filmer som bestämdes gjorde saken än bättre.

– Det är fint att göra filmer där tanken från början är att de ska vara 15 sekunder. Ofta blir dessa korta format en nedklippt kompromiss av en längre version men här kunde vi gå direkt på mål. Det finns ingen tid till att krångla till det, säger Gustav Egerstedt.

Taxi Stockholm var med på noterna från början. Kreatörsparet presenterade ett tiotal manus med en tydlig spännvidd från det lite mer verklighetsnära till det mer surrealistiska. Slutresultatet ligger betydligt närmare det sistnämnda.

– Vi var alla rätt överens om att det blev mer spännande ju mer vi pushade. Det finns kvar en mängd idéer i byrålådan som går snäppet längre och det är inte omöjligt att vi gör verklighet av dem. 

Flera i juryn, både de som har åldern inne och de som har koll på sin reklamhistoria, noterade en viss 90-talskänsla. Någon lyfte att filmerna på många sätt liknar regissörskollektivet Traktors finaste stunder. 

– Det görs så klart mycket rolig reklam nu men på 90- och 00-talet dominerade humorn fullständigt så det kanske ligger en gnutta sanning i det. På senare år har det varit vanligt med vackra kollagefilmer som behöver 90 sekunder för att komma till poängen, det här blir som en motsats till det.

Arbetsgrupp:

Taxi Stockholm: Natalia Santos 

Taxi Stockholm: Malin Novak Eriksson 

 

Copy: Johan Holmström 

AD: Gustav Egerstedt 

Strateg: Daniel Berglind

 

Produktionsbolag: Business Club Royal 

Regi: Gustav Sundström 

Producent: Siamand Massodian

Så tyckte juryn:

”Väldigt befriande att se lite dum humor! Har redan memorerat alla filmernas dialog och funderar starkt på att tatuera in en backa-med-släp-gadd på svanken.”

Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau

------

”Kul och okomplicerade filmer som doftar humor från tidigt 2000-tal. På ett bra sätt alltså.”

Pontus Ekström, copywriter, King

 

02. ”Kortkortfilmspriset”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: Stockholms filmfestival
Byrå: King

Välrenommerade Stockholms filmfestival brukar vanligtvis vara bra på att fånga upp vad som kommer härnäst inom långfilm, filmer och regissörer som utmanar rådande dogmer. Kanske är det därför inget konstigt att de i år lanserade ett nytt pris – Kortkortfilmspriset, världens kortaste kortfilmspris. För att ta hem den nya utmärkelsen har filmskaparna bara 30 sekunder på sig att framkalla så mycket känslor som bara möjligt. Tanken bakom instiftandet av priset är att locka till sig den yngre målgruppen som inte alltid hittar till creddiga filmfestivaler. 

För att bygga uppmärksamhet kring Kortkortfilmspriset tog King fram en rad inspirerande kortkortfilmer. Tittarna kastas rakt in i vad som till synes är nyckelscener med skådespelare som Happy Jankell och Danilo Bejarano, men som bara några sekunder senare slutar i ett antiklimax. Kort är underbart.

Arbetsgrupp:

King:

Claudia Rolf, Copywriter

Alva Nyström, Art Director

Alice Abrahamsson, Art Director

Åsa Edgren, Produktionsledare

Martin Sööder, Copywriter

Frank Hollingworth, Creative Director

Stockholms filmfestival:

Magnus Larsson, Kommunikationsansvarig

Produktionsbolag: Bleck

Daniel Lundh, Regissör

Sofia Swahn, Exekutiv producent

 

Marcus Sundqvist, Byråproducent - Colony

Så tyckte juryn:

”Smart, enkel och tydlig idé – och kul att se så bra skådisar!”

Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau

 

03. ”Lova att finnas där”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: Barndom utan baksmälla/Systembolaget
Byrå: Reform Act

Barn utan baksmälla är ett initiativ från Systembolaget, Bris, Maskrosbarn, Trygga Barnen och World Childhood Foundation. Målet är att göra skillnad för de 320 000 barn runtom i Sverige som far illa av sina föräldrars drickande. I de tre filmerna ville de tillsammans med byrån Reform Act visa hur lätt det kan vara att som utomstående vuxen göra skillnad i de utsatta barnens liv. Alla scenerna utgår från barns egna berättelser om när de blivit omhändertagna. Ibland behöver det inte vara svårare än att bjuda på middag eller skjutsa hem från en träning.

Arbetsgrupp:

Reform Act

Mia Kleist – Projektledare

Anna Sahlin – Copy

Martin Drejenstam Johansen – Copy

Petter Törnqvist – AD

Anna Lundeborg - Planner

Marie Kuylenstierna Nodbrink – Produktionsledare

Carina Tjällén – Frontend developer

Systembolaget:

Carlina Drakenberg Ahnmé – Kommunikationsansvarig

Kristina Stutterheim – Kommunikationsdirektör

Produktionsbolag: New Land

Sheila Johansson – Regissör

Therese Engeberg – Producent

Caroline Sandberg – Producent

Sophia Olsson - DOP

Therese Öhrvall – Stillbildsfotograf

Så tyckte juryn:

Det är en fin idé som skulle kunna ha skruvats till ytterligare för att ta sig några pallplatser upp.

Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau

------

Fina enkla filmer som lämnar en med en klump i magen. Men som alltid med filmer som handlar om ”jobbiga saker” så frågar man sig själv om man kanske mer blir berörd av själva ämnet än av filmen. Men skit samma, berörd blir jag så - bra jobbat!

Pontus Ekström, copywriter, King

Medverkade på mötet gjorde även: Johan Helander (Familjen), Klas Lusth (Perfect Fools), Elisabeth Fischer (Volt), Noah Bramme (Åkestam Holst)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.