Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

En seger för det absurda: Markus och Visit Östergötland vinner Månadens film

En seger för det absurda: Markus och Visit Östergötland vinner Månadens film

Markus Reklambyrå förstod att de svenska regionernas kommunikation inte skiljer sig nämnvärt. Så tillsammans med Visit Östergötland satsade de på det riktigt konstiga, en satsning som nu belönas med en förstaplats i Månadens film.

Publicerad: 29 april 2021, 12:40

Ämnen i artikeln:

Markus Reklambyrå

Innehåll

 

01. ”Östergötland måste upplevas”

Byrå: Markus Reklambyrå
Kund: Visit Östergötland

Markus Reklambyrå i Linköping egen tagline är ”Boring is bad for business”. En bra start om man som kund vill införliva något mer skogstokigt i sin marknadskommunikation. Tur nog, för Markus och alla andra, finns det kunder med surrealistiska preferenser. Att det är turistorganisationen Visit Östergötland som vågar gå längst är däremot lite oväntat. Men kul och framgångsrikt. Juryn för Månadens kampanj film jublade åt den vinnande kampanjen ”Östergötland måste upplevas” vid jurymötet i april.

Åt de normala karaktärerna placerade i absurda situationer, referenserna till 90-talsfenomen, som David Lynch och Windows 95, och att filmerna inte fegar ur.

– Det här bygger på att många i besöksnäringen gör kommunikation som är likadan. Det är mycket natur, sommar och bad. Och det är ju heller inte speciellt stor skillnad mellan regionerna så vi vände den här begränsningen till vår fördel.

– I stället för att beskriva allt sevärt har vi utgått från upplevelsen i sig, säger Jenny Lindgren, copywriter på Markus.

Det innebär människor som utsätter sig för hjärnexperiment och vrider halsen ur led när de upplever landskapet men blir förvirrade när en sagofigur inlåst i en glaskupa beskriver Östergötland.

Ja, det är jättekonstigt och Jenny Lindgren säger att arbetsgruppen har haft hjälp med att bolla idéer av produktionsbolaget Business Club Royale.

– Och en stor eloge till vår kund. Det här var utanför ramen mot vad de tidigare har gjort. Men det var väl också meningen.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Visit Östergötland
Hanna Nord och Therese Ranel

 

Byrå: Markus Reklambyrå

Art Director: Oskar Skott

Copywriter: Jenny Lindgren

Produktionsledare: Ebba Holmér

Projektledare: Anna Sjövall Hallin

 

Illustratör: Mikael Eriksson, Rithuset.

Regissör: Gustav Sundström

Produktionsbolag: Business Club Royale

Så tyckte juryn:

Lynchigt och knäppt på ett jättepiggt sätt! Speciellt kul med en avsändare som inte gissningsvis skulle vilja kommunicera Lynchigt och knäppt!

Magnus Renfors, regissör, Hobby Film

------

Är otroligt svag för detta. Det är konstigt, det är oväntat, det är roligt! En idé som fått leva hela vägen till utförandet. Den sjungande lilla gubb-älvan kommer jag tänka på länge. Det är bara att gratulera byrån och planera in Östergötland på semestern.

Sara Edbom, art director, Acne

------

Jag har bara upplevt Östergötland en gång. Jag spelade fotboll i Hammarby och vi hade bortamatch mot IFK Norrköping. Vi förlorade med 4-1 och jag svor för mig själv att jag aldrig igen skulle återvända till den ”lilla skitstaden”. Mycket vatten har runnit under många broar sen dess och efter dessa otroligt fina filmer överväger jag att kanske, bara kanske, ge Östergötland en chans igen. Fint, bra och kreativt – värdig etta. 

Noah Bramme, copywriter, Åkestam Holst

------

Välgjort, knasigt och fint att se en trio 40 sekundare i en förövrigt rätt tunn reklamfilmsmånad.

Nina Friman, art director, Nord DDB

------

Jätteroliga filmer som stack ut ur månadens omgång. Enkelt och bra budskap som produceras på ett ypperligt skruvat sätt. Blir nyfiken och vill se mer av både Markus Reklambyrå och produktionsbolaget bakom dessa filmer. En klar etta!

Pontus Ekström, copywriter, King

 

02. ”Var 5:e sekund”

Byrå: TBWA Stockholm
Kund: Unicef

Likgiltighet är på något sätt temat för omgångens andra- och tredjeplacerade bidrag. I ”Var 5:e sekund” från TBWA för Unicef gör byrån en absurd parodi på hur lite vi i västvärlden tycks bry oss om att det i andra delar av världen dör ett barn var femte sekund. I filmen behandlas frågan om ett barns död som vore den som vilken som helst, vilket leder till otänkbara diskussioner i alltifrån sekelskiftesvåningar till föräldramöten. I juryn diskuterades huruvida man får skämta så mycket om ett så allvarligt ämne. Visst får man det, så länge det görs så bra som TBWA, Unicef och produktionsbolaget Bleck gör det.

Arbetsgrupp

UNICEF

Åsa Lee, tf kommunikationschef

Eva Kellerman, projektledare

Tina Jogensjö, kreativ producent

Gabriel Gunnarsson, ansv. digital marknadsföring

 

TBWA

Pernille Nylén Janze, produktionsledare 

Nena Javadian, projektledare

Fanny von Pongrácz, formgivare 

Alexander Fredlund, ad

Kalle Håkanson, copywriter

 

BLECK

Mackan Svanberg, regissör

Johan Palm, DOP

Josefin Kollberg, executive producent

Alexandra Malmqvist, producent

Johan Kjellberg, klippare

Så tyckte juryn:

Så här genomför man en idé hela vägen! Filmiskt fint, ambitiöst och absurt om något bottenlöst hemskt. Vilket understryker hur groteskt och orimligt orättvist det är, med våra liv som fond.

Magnus Renfors, regissör, Hobby Film

------

Det diskuterades i gruppen om man kan skämta om allvarliga ämnen. Jag själv är av åsikten att humor är ett viktigt grepp som vi behöver använda för att kunna ta in allvarliga ämnen. Men det krävs balans mellan humor och allvar, vilket jag tycker de lyckats med här. Ibland tycker jag filmen blir lite väl komplex i exempelscenerna, vilket gör att jag tappar tråden vad de pratar om. Men en fin andra placering förtjänar den absolut.

Sara Edbom, art director, Acne

------

Smart och tydligt grepp. Att prata om ett allvarligt ämnen på ett underhållande sätt fångade åtminstone min uppmärksamhet. Grattis till andraplatsen, Unicef. 

Noah Bramme, copywriter, Åkestam Holst

------

Gaaah vad den här kändes. Tonen! Skratt-skam direkt.

Nina Friman, art director, Nord DDB

------

Bra och ”roliga” filmer. Skrattet fastnar såklart medvetet i halsen när man inser hur sjukt det är med orättvisorna i världen. Sen har jag lite svårt med organisationer har budakap som skuldbelägger sina mottagare men tycker att dessa filmer hamnar rätt ändå. Bra jobbat!

Pontus Ekström, copywriter, King

03. ”Super soothing climate progress engineering tracks”

Byrå: Nord DDB
Kund: Vattenfall

Klimatkrisen är ständigt pågående och så sent som häromdagen kom nya rubriker om hur glaciärerna smälter allt snabbare. Domedagsrubriker och nya rapporter om att klimatomställningen går alltför trögt kan, paradoxalt nog, gör oss leda och likgiltiga. I kampanjen ”What's happening” från Vattenfall försöker Nord DDB råda bot på det genom att lyfta fram de framsteg som faktiskt görs på området. Det parat med en kulturell insikt om att vi tycks vara besatta av sätt att slappna av ledde fram till kampanjaktiveringen med det tungvrickande namnet ”Super soothing climate progress engineering tracks”, ett avslappningsband där ingenjörer lugnt och metodiskt redogör för framstegen. En smart idé, men som film ingen riktig favorit hos juryn. 

Arbetsgrupp

Nord DDB:

Senior Account Director: Jennie Körnung

Senior Client Manager: Susanne Ytterlid

Client Manager: Lisa Nordvall

Client Manager: Alicia Hellqvist

Technical Project Manager: Albin Wikander

Senior Copywriter: Martin Lundgren

Art Director: Jack Strömer

Planner: Christian Lindman

Junior Planner: Linda Fredell

Communications Planner: Jesper Andersson

PR Strategist: Kristin Åkerlund

Community Manager: Siri Lindén

Content Creative: Emelie Thorén

Content Creative: Felix Jörneman

Senior Graphic Designer: Peter Danielsson

Senior Graphic Designer: Fredrik Kjellström

Graphic Designer: Emily Rider

Copywriter: Amina Kesraoui

Byråproducent: John Hichens, DDB House

Post Producer: Sanna Wikman

VFX-compositor: Nikkie Zinn

Produktionsbolag: BRF

Regissör: Mikael Marcimain

Exekutiv producent: Martin Ronström / Lia Eliasson

Producent: Lina Ehrenpreis

Filmotograf: Johan Palm

Stillbildsfotograf: Stellan Stephenson

Så tyckte juryn:

Fint med finurliga och komiska utföranden i stillsamma tagningar, men lite minus för de dolda munnarna så de helt enkelt inte säger det de säger. Ger en tysk dubbningsfuskfeeling.

Magnus Renfors, regissör, Hobby Film

------

Idén är bättre än filmen. Ingen favorit för mig personligen. 

Sara Edbom, art director, Acne

------

Ingen pallplats för mig, men fina filmer i all sin enkelhet.

Noah Bramme, copywriter, Åkestam Holst

Thomas Nilsson

Billy Andersson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.