Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Enkelhet framför allt – Bris och Volt vinner Månadens film

Enkelhet framför allt – Bris och Volt vinner Månadens film

För att få det att knytas i magen behöver Bris och Volt inte överdriva. För den återhållsamheten prisas de med en vinst i vårterminens sista Månadens film.

Publicerad: 23 juni 2021, 12:19

Ämnen i artikeln:

BrisVoltNord DDBMcDonald'sanr+1KravMånadens Kampanj

Innehåll

 

01. ”Jag kan inte sova”

Byrå: Volt
Kund: Bris

Redan på första dagen får reklamstudenterna lära sig att de bästa idéerna är de enkla. När arbetslivet börjar rulla är det inte alltid lätt att hålla fast vid det idealet. 

Volts vinnare ”Jag kan inte sova” är ett skolboksexempel på hur en enkel idé kan hamra in ett budskap och få det att knytas i magen. 

Bris finns till för barn som har det svårt, och särskilt för de barn som inte har någon vuxen att vända sig till. Bristen på en trygg vuxen kan göra sig särskilt påmind när barn inte kan sova. I filmen, filmad i en tagning, får vi följa med på en långsam promenad in till vad som först antas vara föräldrarnas sovrum. När dörren öppnas är det dock inte en yrvaken förälder som får höra ”Jag kan inte sova”, utan en av Bris kuratorer. 

Briefen till Volt var att ta fram en kampanj som lyfte fram att Bris numera har nattöppet, något som är ett stort steg för organisationen. Jörgen Berglund, creative director på Volt, säger att just enkelheten är något som de i samarbetet med Bris försöker sätta i främsta rummet. De behöver helt enkelt inte slå på stora trumman, verkligheten som den ser ut är för jävlig ändå.

– Vi hade massvis av idéer men den här stack verkligen ut, och det är dessutom något vi alla har upplevt. Både jag och Arvid (Nittve, copywriter reds. anm) har små barn och det värsta vi kan föreställa oss är att de inte skulle ha någon att vända sig till om de inte kan sova. 

Att enkelheten får ta så stor plats ger Jörgen Berglund delvis credd till Bris för. 

– Anna och Anna (kommunikationschef respektive projektledare på Bris) är otroligt tydliga med vad de vill ha. Ofta har kunder flera saker de vill berätta på en och samma gång men från dem får vi alltid en kort och tydlig brief som alltid fokuserar på en sak. Dessutom har vi byggt ett förtroendekapital för varandra. De är väldigt intresserade av kommunikation och vet att kreativa uttag genererar mer insamlade pengar.

Jörgen Berglund lyfter även fram regissören Nådde Hansson idé om att filma kampanjen i en tagning. Allt som krävdes för att övertyga alla om att det var den bästa lösningen var en testfilmning med mobilkamera.

– Från början tänkte vi klippa oss in i rummet men efter att ha sett versionen i en tagning såg alla att det var det mest effektfulla sättet att berätta.

I jurygruppen, liksom i ordförande Johan Helanders krönika, uppstod vissa kritiska frågor om att barn snabbt kommer klicka förbi en film som inleds så lugnt som ”Jag kan inte sova”. Även om barn är en del av målgruppen är dock huvudfokus att nå vuxna för att få dem att donera mer pengar, något som gör att Bris fortsatt kan ha öppet om nätterna.

– Det är klart det diskuterades men vi landade i att tittarna genom att se ett barn som går i en korridor vill se var filmen är på väg. Det finns andra aktiviteter som görs för att nå barn med samma information som just den här kampanjen.

Arbetsgrupp

Volt

Jörgen Berglund, AD, Volt

Arvid Nittve, Copy, Volt

Susanne Göthberg, produktionsledare, Volt

Jonas Brodén, projektledare, Volt

Åsa Stjärnquist, formgivare, Volt

Bris

Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef, Bris

Anna Barbier, kampanjansvarig, Bris

Louisa Thorselius, digital strateg, Bris

Produktion

Nådde Hansson, regissör

Daniel Takács, fotograf (still och rörligt)

Jenny Phil, producent, Madre

Cornelia Opitz, producent, Madre

Så tyckte juryn:

Fin och enkel. Den känns nästan lite för enkel? Men berör gör den.

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director, Le Bureau

------

Att med så små medel väcka så starka känslor är imponerande. Befriande att man litar på den enkla idén utan att använda alla känsloverktyg. Fint hantverk från idé till casting.

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Medverkade på mötet gjorde även: Pontus Ekström (King), Nina Friman (Nord DDB), Noah Bramme (Åkestam Holst), Klas Lusth (Perfect Fools), Johan Helander (Familjen)

02. ”Öppna er dörr”

Byrå: Nord DDB
Kund: McDonald's

McDonald's har tidigare lyft sin betydelse för att få in unga på arbetsmarknaden. Inte minst genom kampanjen ”Gör donken” från 2017. Bolaget beräknar att de kommer ge över 10 000 unga personer chansen att komma in på arbetsmarknaden under de kommande åren.

”Öppna er dörr” är McDonald's uppmaning till det övriga näringslivet om att ge en ny generation chansen att visa framfötterna. Grundplattan för kampanjen är en omtolkning av Tommy Nilssons svenska klassiker ”Öppna din dörr” där hippiekids, punkare och hårdrockare sjunger om hur arbetsgivare över flera generationer misstrott unga. 

Juryn var imponerad över en kampanj där man vågat ta i från tårna utan att tumma på humorn. Samtidigt väcktes frågor om filmen, 3 minuter och 24 sekunder i den inlämnade versionen, var för lång för sitt eget bästa. Andra i gruppen ställde sig frågan om McDonald's egentligen bara sminkat det faktum att de vill ha billig arbetskraft och paketerat det som att de alltid tror på den yngre generationen. 

 

 

Arbetsgrupp

Reklambyrå: Nord DDB

Kund: McDonald's

PR-byrå: Prime

Mediabyrå: OMD

Produktionsbolag: Acne

Regissör: Tompa Skoging

Exekutiv Producent: Fredrik Skoglund

Producent: Mats Wolgers

Fotograf: Olle Kirchmeier

Musik

Titel: Öppna din dörr

Upphovsperson: Tommy Nilsson

Förlag: Universal Music Publishing

Producent: Petter Winnberg, Christoffer Roth, Ulf Svedlund

Music Supervisor: André Brink

Så tyckte juryn:

Fint hantverk. Både humor och kraftfull. Jag tyckte den var alldeles för lång men det var min favorit ändå den här omgången.

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director, Le Bureau

------

Fantastisk (paketering av att man erbjudit låglönejobb sedan 1973). Väldigt många fina detaljer, men de korta är ändå bättre än den långa filmen, lite för lite dramaturgisk utveckling för att motivera denna mastodontfilmslängd.

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Medverkade på mötet gjorde även: Pontus Ekström (King), Nina Friman (Nord DDB), Noah Bramme (Åkestam Holst), Klas Lusth (Perfect Fools), Johan Helander (Familjen)

03. ”Inga bin. Ingen mat.”

Byrå: anr+1
Kund: Krav

De senaste åren har det kommit ett otal rapporter som visar på att antalet bin sjunker drastiskt. Anledningen är människans påverkan på naturen (minskad biologisk mångfald, bekämpningsmedel, förstörda habitat etc.) och frågan har därför blivit någon av en symbolfråga för många miljöorganisationer. Faktum är att 90 procent av basgrödorna förlitar sig på pollinering från bin.

I ”Inga bin. Ingen mat” pågår middagen till synes som vanligt. Det smakas på såser, vispas grädde, serveras glutenfria alternativ och kocken får komplinger. Till och med hunden vill smaka. Men serveringsfaten och tallrikarna är tomma.  En middag i en bi-lös värld. 

Strålande copy, välskriven dialog och små fina detaljer ledde till glada miner från juryn. Att budskapet om riskerna med bristande biologisk mångfald hamras in med humor snarare än allvar gör dessutom tanken lättare att ta till sig. 

Arbetsgrupp

KRAV:

Kommunikationschef: Nina Halling

anr+1

Projektledare: Malin Millbourn

Creative Director: Andreas Lönn

Strateg: Anna Celay

Produktionsledare: Emma Yngwe

Copywriter: Katja Janford

Grafisk form: Annica Lundqvist

Motion Graphic Designer: Jacob Nathanson

Produktionsbolag Social Club:

Producent: Henrik Lagercrantz

Regissör: Erik Warolin

Fotograf: Henrik Stenberg

Klippare: Johannes Ring

Postproduktion: Gangsters

Så tyckte juryn:

Att Krav väljer humor för att sätta fokus på ett så allvarligt ämne är intressant och ett effektfullt sätt att nå människor. Mer sånt!

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Medverkade på mötet gjorde även: Pontus Ekström (King), Nina Friman (Nord DDB), Noah Bramme (Åkestam Holst), Klas Lusth (Perfect Fools), Johan Helander (Familjen), Josephine Wallin Ankarstrand (Le Bureau)

 

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.