onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

F&B knäckte nackarna på ledbrutna lastbilschaufförer – vinner månadens film

Forsman & Bodenfors, Volvo Trucks och Dr. Beau Hightower masserar sig hela vägen till vinst i månadens film. På andraplatsen hittar vi IKEA och Åkestam Holst medan bronspengen kneps av King och Svenska Spel/Triss.

Publicerad: 18 november 2019, 12:29

Ämnen i artikeln:

KingSvenska SpelVolvo lastvagnarÅkestam HolstIkeaTrissForsman & Bodenfors

Innehåll

 

01.”Truck Stop Neck Cracking”

Kund: Volvo Trucks

Byrå: Forsman & Bodenfors

Volvo Trucks och Forsman & Bodenfors har under många år producerat framgångsrika kampanjer som både lyckats charma en bredare publik men även haft ett tydligt produktfokus. Tydligast har det kanske visat sig i ”Live Test”-serien där ”Epic Split” ingår.

Det breda anslaget visar sig även i ”Truck Stop Neck Cracking”, vinnare i den senaste omgången av månadens kampanjs filmkategori.

Kiropraktorn och Youtubeprofilen Dr. Beau Hightower, med en halv miljon prenumeranter på Youtube, brukar vanligtvis behandla MMA-kämpar som lider av de fysiska problem som kommer med att bli slagen över hela kroppen. Den här gången vänder han sig dock till en annan yrkesgrupp som lider av stelhet – lastbilschaufförer. Enligt en studie utförd av Volvo Trucks upplever åtta av tio chaufförer smärta som på olika sätt påverkar dem i jobbet. De flesta har problem med nacke och rygg, problem som uppstår efter många timmar bakom ratten längs ojämna vägar. Kampanjen är tänkt att marknadsföra USA-lanseringen av Volvo Trucks nya styrsystem Volvo Dynamic Steering, ett system byggt för att minska just muskelansträngningen som kommer med att köra långtradare. Under inspelningen av kampanjen spenderade arbetsgruppen från F&B flera dagar på ett truck stop mitt ute i New Mexicos öken.

– Det finns en kultur bland chaufförer att inte prata om de här problemen, därför upplever nog många att de är ensamma om dem. Men sanningen är att fler än åtta av tio chaufförer har ont, oftast i nacke och rygg, berättar kreatören Mattias Berg.

Mattias Berg berättar att det inom arbetsgruppen fanns en rädsla för att lastbilschaufförerna skulle göra sig till så fort de hamnade framför kameran, en rädsla som visade sig ogrundad.

– De var otroligt genuina och naturliga. Det finns ju en uppfattning om att amerikaner i allmänhet är på det viset och det verkar stämma extra bra på just lastbilschaufförer. Vi lät dem bara vara sig själva.

En av filmens färgstarkaste karaktärer är John, en medelålders chaufför som älskar att dansa men de senaste åren fått allt mer kroppsliga problem vilket gör att han inte kan röra sig som han vill.

– Han är något av en Youtubeprofil och vi hade koll på honom sedan tidigare. Idén till slutscenen hade vi dock inte någonting att göra med, det var helt och hållet hans egen idé.

Mest glad blev Mattias Berg över att initiativet verkade föda diskussioner bland förarna som tidigare inte förekommit. 

– Sen är det väldigt roligt med Volvo Trucks att de vågar testa lite annorlunda lösningar som dessutom tycks gå hem. 

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Volvo Trucks North America:

Rick Giamportone, advertisers supervisor
Will Bender, advertisers supervisor

Fredrik Klevenfeldt, advertisers supervisor

Forsman&Bodenfors:

Cilla Pegelow, account director
Helena Lignell, account manager

Mattias Berg, creative

Maria Fridman, creative

Stefan Thomson, creative

Björn Engström, creative

Jerry Wass, designer

Daniel Sjöstrand, brand strategist/planner

Bjarne Darwall, pr strategist

Peter Gaudiano, digital strategist

Anna Junker Lundin, agency film producer

Produktionsbolag: BRF

Sandra Fohlin, EP/Producer

Tony Johansson, DoP

Johan von Brömssen, editor

Johan Wiman, grade/online

Max Kiusalaas, composer

Regissör: Nils Toftenow och Mathias Rosberg, Tally-Ho

Ljuddesign: Calle Buddee Roos, Ponytail Sound

Mediebyrå: Verizon Media

Lead Generation: Sandberg Trygg

”Helt klart den filmen som lämnade varmast avtryck denna omgång. De har verkligen fångat och fått fram lastbilschaufförerna på ett härligt sätt.”

Christoffer Dymling, creative director, King.

02.”Ett nytt kapitel”

Kund: IKEA Sverige

Byrå: Åkestam Holst

Hösten är en tid för flytt, särskilt för alla de som påbörjar sina studier. IKEA Sverige och Åkestam Holst har inom ramen för konceptet ”Där livet händer” länge jobbat för att visa hur IKEA:s produkter finns med oss genom livets alla faser, så även när det är dags att flytta till den första egna bostaden.

I ”Ett nytt kapitel”, där Åkestam Holst hade i uppdrag att få fler att tänka hållbart, får en gammal bokhylla från barndomshemmet följa med i flytten, en bokhylla som bär med sig minnen från förr. I samband med flytten har den dock målats om och längdanteckningarna från barndomens år tycks, till mammans stora besvikelse, vara försvunna. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

”Fin situation som alla känner igen sig i. Det finns ett fint lugn i filmen som jag gillar. Man hinner känna med karaktärerna!”

Lina Söderström, regissör, BRF.

”Ytterligare en bra film i konceptet. Är på sina ställen ett hårsmån från att bli smetig men tycker helheten landar rätt.”

Christoffer Dymling, creative director, King.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Kjell Månsson, projektledare

Jerker Winther, strateg

Jesper Holst, art Director

Eva Wallmark, art Director

Mark Ardelius, copywriter

Rickard Beskow, copywriter

Leila Widgren, filmproducent

Anna Nollendorfs, produktionsledare

Produktionsbolag: Bacon CPH

Martin Werner, regissör

03.”Premium”

Kund: Triss/Svenska Spel

Byrå: King

Kings korta och skojfriska filmer för Svenska Spel och ICA har under året varit något av en favorit hos juryn. Analyserna är aldrig speciellt långa men landar alltid i att filmerna nästan jämt är roliga och gör vad de ska för sina respektive kunder.

2017 satsade King på att förnya Triss mångåriga koncept ”Plötsligt händer det”. I de nya filmerna har tittarna fått följa Triss-vinnare före och efter vinsten. Vi har fått nyblivna miljonärer uppleva en ny typ av bankbesök, ta revansch på dryga bilförsäljare och bittert få ångra löften till svärföräldrarna. I filmen ”Premium” blir vinnaren så glad när han skrapar hem 5000 spänn i veckan i 65 år att armarna fastnar i ett firande läge. En gång vinnare, alltid vinnare.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

King:

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter

Axel Lokrantz Månson, art director

Åsa Slättegård, produktionsledare

Tom Hedström, projektledare

Frank Hollingworth, creative director

Sunit Mehrotra, kundansvarig

Byråproducent: Markus Ahlm, Colony

Produktionsbolag: Giants & Toys

Henrik Sundgren, regissör

Magnus Theorin, producent

Calle Isberg, exekutiv producent

Svenska Spel:

Charlotte Burlin, marknadschef AO Tur

Mikael Holmgren, kommunikationsansvarig Triss och Lotto

”Kul koncept och fina scener som känns genuina och verkliga. Grym casting!” 

Lina Söderström, regissör, BRF.

Medverkade vid mötet gjorde: Joakim Khoury (Åkestam Holst), Anna Boberg (Nord DDB), Johanna Nyberg (Camp David), Pontus Widell (Abby Priest), Claudia Cavalli (TBWA) Christoffer Dymling (King) och Lina Söderström (BRF).

 

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev