Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Forsman & Bodenfors och Telia vinner Månadens film – hyllas för hantverket

Forsman & Bodenfors och Telia vinner Månadens film – hyllas för hantverket

Högsta hantverksklass gör att Forsman & Bodenfors och Telia tar hem senaste omgången i månadens film. Silvermedaljen går till Volt och Försvarsmakten medan bronset delas ut till Åkestam Holst och ATG.

Publicerad: 30 mars 2020, 12:17

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsTeliaFörsvarsmaktenVoltATGÅkestam Holst

Innehåll

 

01. ”IT”

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Telia

Det har nu gått ett drygt år sedan Telia tillsammans med Forsman & Bodenfors lanserade det nya konceptet ”Folknätet”. På grund av bolagets storlek, plats i det svenska samhället och reklamhistoria har det sedan dess varit en stor branschsnackis. När de första enheterna lanserades var förra årets Månadens film-jury splittrad – några jurymedlemmar var lyriska medan andra var fundersamma på om konceptet var tillräckligt tydligt. Själva hantverket hyllades dock unisont.

Den här gången tar Forsman & Bodenfors och Telia hem förstaplatsen efter en inledande omröstning där de fick dela förstaplatsen med Volt och Försvarsmakten. Efter en kort diskussion rådde det dock inget tvivel om att ”IT” var den värdiga vinnaren. I filmen, som marknadsför en nylanserad tjänst där Telia kan ta över som mindre bolags IT-avdelningar, stannar hela världen av och pixlas av ett långsamt internet. Precis som förra årets jury var alla överens om att filmen rent produktionsmässigt är av högsta snitt. Ett par jurymedlemmars tankar vandrade till Philips klassiska ”Carousel” som är filmad på ett liknande sätt. ”IT” är precis som i princip samtliga Folknätet-filmer tydligt musikdriven, den här gången är det doowoop-klassikern ”Walking back to happiness” som fått sig en svensk översättning.

Adam Ulvegärde, art director på Forsman & Bodenfors, berättar att de som vanligt skrottade ett par hundra idéer innan de slutligen bestämde sig. Avgörande blev den höga igenkänningsfaktorn i frustrationen över strulande IT-tjänster.

Att sätta ett kommunikationskoncept är ju som känt ett maraton snarare än en sprint, känns det som att ni börjar hitta rätt med ”Folknätet”?

– Det är verkligen ett maraton! Konsten blir att fortsätta överraska samtidigt som man drar nytta av alla positiva associationer man bygger upp över tid. För att svara på din fråga. Ja, jag tycker vi hittat rätt, samtidigt som vi måste fortsätta att överraska och utveckla konceptet.

”IT” förde hos ett par av jurymedlemmarna tankarna till Philips klassiska ”Carousel”, har du själv någon favorit när det kommer till ”stillbildsfilmer”?

– Ja det är klart, Carousel är på många sätt facit på frozen moment-tekniken. Därför tyckte vi också det va viktigt att hitta en ny take på tekniken och det gjorde regissörerna Stylewar på ett fantastiskt sätt!

Arbetsgrupp

Forsman & Bodenfors

Creatives: Jacob Nelson, Adam Ulvegärde, Tomas Granath

Account Director: Charlotte Nordling, Karin Hübinette

Account Manager: Martina Carlsson

Agency producer: Jens Odelbring

Designer: Sara Lemchen, Kalle Garmark, Albin Christiansson

Planner: Maria Hallenborg

Business Affairs: Barrie Williams

Telia

Chief Marketing Officer: Gina Azaric

Marketing Manager: Maria Bolin-Lilja

Project Manager: Karin Svenhage

Head of enterprise SME: Cecilia Hedström

Production company: Bleck

Director: Stylewar

Så tyckte juryn:

Snyggt hantverk och visuellt tilltalande. Roligt att dom tar greppet att röra sig i en fryst bild vidare till ett nästa steg, genom pixlarna och ljudbilden. Överlag stort plus för ljudarbetet, musiken är väldigt medryckande och störningarna blir en effektfull och rolig detalj som knyter ihop hela filmen snyggt. 

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys

------

Smart idé och skickligt hantverk i både bild och ljud. Gillar särskilt hur den upphakade känslan förstärks genom låten.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs

------

Medverkade vid mötet gjorde även Adam Gäfvert (King), Karl Wikström (Åkestam Holst), Petra Wiik (Ingo), Filip Lindquist (Nosy), Therese Andrén (Slutet Är Nära), Kalle Widgren (TBWA) samt juryordförande Josefine Richards (McCann).

 

02. ”Många har många frågor”

Byrå: Volt
Kund: Försvarsmakten

Försvarsmakten har länge varit en av Sveriges mest uppskattade annonsörer, först genom sitt samarbete med Nord DDB och på senare år med Volt. I ”Många har många frågor” tar parterna upp att det är många som fortfarande har en oklar bild av vad det innebär att tjänstgöra inom Försvarsmakten. I filmen ställer både privatpersoner och en rad kända ansikten, däribland Therese Lindgren, frågor om högt och lågt. Skriks det mycket? Kommer jag hitta mig själv? Behöver jag lämna min klan i World of Warcraft? Delar man som tjej dusch med killarna?

Snyggt, rappt, relevant och intresseväckande tyckte juryn.

Arbetsgrupp

Volt: 

Jörgen Berglund, creative director

Daniel Jakobsson, copywriter

Arvid Nittve, copywriter

Ulrika Hammarlund, copywriter

Molly Renneus, art director

Ludvig Ehrenstråhle, art director

Lovisa Swärdh, art director

Malin Almqvist, projektledare

Sofia Heinig, produktionsledare

Henrik Stampe, strateg

Cornelia Wangel, planner

Åsa Stjärnquist, originalare

Sarah Österhed, digital producer

Fabian Mannheimer, byråproducent

Samuel Skwarski, PR/Creative

Staffan Kjellvestad, visualizer

Simón Jesus Ubeira, motion designer

Produktionsbolag: Giants & Toys

Jesper Ganslandt, regissör

Frida Heder, producent

Mediebyrå: PhD

Marie Brander-Hestréus, kundansvarig

Therese Matti, digital client coordinator

Filip Bucalic, social specialist

Sanna Kronsell, digital client manager

Försvarsmakten:

Johan Landeström, marknadschef

Nemo Stjärnström, projektledare

Anders G Jansson, projektledare

Så tyckte juryn:

En livfull och sinnrik film som befäster Försvarsmakten som en sympatisk och progressiv myndighet dit alla är välkomna med sina frågor – stora som små. Fick själv några funderingar besvarade och blev nästan sugen på att ta värvning, delade duschar till trots.

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

------

Snyggt klippt film med mycket energi och fyndiga övergångar och kontraster mellan vardagen och Försvarsmaktens vardag. Filmen har även en fin balans mellan humor och allvar.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs

-----

Medverkade vid mötet gjorde även Adam Gäfvert (King), Karl Wikström (Åkestam Holst), Petra Wiik (Ingo), Filip Lindquist (Nosy), Therese Andrén (Slutet Är Nära), Kalle Widgren (TBWA) samt juryordförande Josefine Richards (McCann).

03.”Sjungande hästar”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: ATG

Ibland vill man bara skratta. ATG och Åkestam Holsts sjungande hästar är klassiska sketcher där tittarna får göra just det. Ett gäng (delvis) animerade hästar som gemensamt sjunger opera, Kyu Sakamotos superhit ”Sukiyaki” och Jay Epaes ”Putti putti” för att fira ATG-spelarnas miljonvinster blir faktiskt roligt. ”Vi måste belöna högre idéhöjd!” ropade en av juryledamöterna. Andra delar av juryn var upptagna med att klucka förnöjsamt och därmed sälla sig till den skara som uppskattar enkla och rätt skruvade skämt.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Jesper Holst, kreatör

Mark Ardelius, kreatör

Magnus Hamberg, projektledare

Henrik Sjödin, planner

Helena de Brun, byråproducent

Ikka Norberg, produktionsledare

ATG:

Peter Dennbrink, marknadschef

Camilla Stenlund, marknadsassistent

Produktionsbolag: Camp David

Robert Jitzmark, regissör

Nicola Jones, producent

VFX: Swiss

Leo Wijk, vfx supervisor

John Strand, DOP

Stefan Ström, editor

Martin Dahl, sound editor

Gabrielle Riggir, vfx producer

Musik: Macke Bergkvist, Music Super Cirkus

Så tyckte juryn:

De sjungande hästarna är snyggt gjorda och det är värt – en trudelutt? Personligen hade jag förväntat mig en film med lite mer idéhöjd på den här placeringen, men det är absolut en trevlig filmserie som säkert går hem hos målgruppen. 

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

------

Vem gillar inte sjungande hästar? Roligt och enkelt sätt att sticka ut från mängden och väcka uppmärksamhet. Välgjorda filmer och roliga musikval, framförallt den Japanska låten! 

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys

-----

Ibland är allt som behövs en stor dos glädje och sång. Roliga filmer som lyfter extra av låtvalen.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs

-----

Medverkade vid mötet gjorde även Adam Gäfvert (King), Karl Wikström (Åkestam Holst), Petra Wiik (Ingo), Filip Lindquist (Nosy), Therese Andrén (Slutet Är Nära), Kalle Widgren (TBWA) samt juryordförande Josefine Richards (McCann).

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.