Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Forsman & Bodenfors tar andra raka i Månadens film: ”Smaskigare än så här blir det inte”

Forsman & Bodenfors tar andra raka i Månadens film: ”Smaskigare än så här blir det inte”

Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks ”The Tower” tar i överlägsen stil hem senaste omgången av Månadens film. På andraplats kom King och Clas Ohlson medan bronsplatsen kneps av Familjen och Stockholm och Vatten och Avfall.

Publicerad: 27 April 2020, 12:27

Ämnen i artikeln:

KingClas OhlsonForsman & BodenforsStockholm Vatten och AvfallFamiljenVolvo Trucks

Innehåll

01. ”The Tower”

Kund: Volvo Trucks
Byrå: Forsman & Bodenfors

Att ligga bakom Sveriges kanske främsta reklamfilm genom tiderna leder till att de efterföljande kampanjerna måste leva upp till en viss standard, oavsett om jämförelsen är rättvis eller inte. ”Den är bra men det är ingen Epic split” har förmodligen yttrats om efterföljande Volvo Trucks-kampanjer i fler juryrum än i Månadens kampanj.

Sedan ”Epic split” har kreatörerna i arbetsgruppen bytts ut (och gör i stället hyllad reklam för Oatly) men det storslagna och ögonbrynshöjande manéret i Live Test-konceptet finns fortfarande kvar. Om parternas senaste kampanj, ”The Tower”, gör lika stor succé låter vi vara osagt men klart är att det är den i år mest överlägsna vinnaren i Månadens kampanjs filmkategori med högsta betyg från i princip alla jurymedlemmar.

LÄS MER: Juryordförande Josefine Richards om juryns nya verklighet 

I ”The Tower” rullar Volvo Trucks vd Roger Alm omringad av blixtar, dunder och vargar fram på ett Frankensteins monster bestående av fyra lastbilar staplade ovanpå varandra. De nya lastbilsmodellerna står för ungefär två tredjedelar av Volvo Trucks totala leveranser. I vanlig ordning lyckas Forsman & Bodenfors lyfta fram en tydlig produktfördel med lastbilarna, i det här fallet att en av dem pallar med en last på 38 ton, samtidigt som humorn får ta plats bakom ratten.

Att kampanjen skulle vara en del av Volvo Trucks största lansering någonsin gjorde att det storslagna temat sattes någorlunda tidigt. Mattias Berg, art director på Forsman & Bodenfors, berättar vidare att de och Volvo Trucks försökt dramatisera och utveckla det lite mer dokumentära anslaget som präglat tidigare filmer. 

Precis som i tidigare Live Test series-kampanjer består kampanjen av mer än bara en dramatisk film. I bakgrundsfilmen ser man mer av bygget och de nya lastbilarna, och det finns en mängd taktiskt material. Strategin med hela lanseringen var att nå lastbilsköparna, kärnmålgruppen, genom ett innehåll som även lastbilsförarna och en bredare målgrupp gillar och engagerar sig i. 

– Det görs små ändringar hela tiden men vi försöker bygga vidare och bibehålla den anda som funnits i tidigare Volvo Trucks-kampanjer, säger han till Resumé.

Han berättar vidare att idén på papperet tycktes enkel men att den var betydligt svårare att iscensätta i praktiken. Känslan av att första gången se fyra lastbilar ovanpå varandra beskriver han som ”smått bisarr”. Filmen spelades in i ett decembergrått Borås, något som innebar en hel del utmaningar. Bara själva designen och byggandet av tornet tog uppemot en månad.

– Med tanke på projektets storlek var tiden ganska knapp. Det hade aldrig fungerat utan det engagemang som alla inblandade visade prov på, inte minst ingenjörerna från Volvo Trucks, säger Mattias Berg.

Vinsten innebär Forsman & Bodenfors andra raka i Månadens film, något som gör att de går om Åkestam Holst på förstaplatsen.

Så tyckte juryn:

En höjdare (pun intended) från Volvo Trucks som återigen gör B2B för allas njutning med tydliga produktfördelar i fokus. Tämligen självklar vinnare i omgången.

Adam Gäfvert, art director, King

------

Jag tycker att den här filmen får bli en storslagen grand finale på en lång lilafärgad 80-tals Synthwave/Carpentar/Vangelis/Bladerunner-era.

För bättre, smaskigare och mäktigare än så här blir det inte.

Filip Lindquist, creative director, Nosy

------

Solklar vinnare den här månaden! Väldigt fin och välgjord film på alla sätt och vis, med grymt foto och tonalitet. Gör sig bäst om man även har sett case-filmen innan och förstår idén och bakgrunden bakom. 

Tilde Franzén, vd, Giants and Toys

Medverkade gjorde även Kalle Widgren (TBWA), Karl Wikström (Åkestam Holst), Terese Andrén (Slutet Är Nära) och ordförande Josefine Richards (McCann).

Arbetsgrupp

Cilla Pegelow, projektledare

Ann Spennare Bengtsson, projektledare

Britta Nilsson, produktionsledare

Mattias Berg, art director

Josefin Roxeheim, art director

Olle Langseth, copywriter

Hampus Elfström, copywriter

Bjarne Darwall, pr-strateg

Jerry Wass, designer

Daniel Sjöstrand, planner

Lenna Sellman, byråproducent

Peter Gaudiano, digital strateg

Sara Björnung, mediastrateg

Patrik Johäll (Superstudio), stillbildsfotograf

Musik: Vangelis - Conquest of Paradise

Produktionsbolag: Bacon

Andreas Nilsson, regissör

Karl Wettre, producent

Samuel Cantor, executive producer

Jakob Ihre, DOP

Peter Brandt, editor

Musik: ”You don’t have to say you love me” - Dusty Springfield
Music Supervisor: Macke Bergkvist, Music Super Circus

 

 

02.”Ge lite kärlek till det du har”

Kund: Clas Ohlson
Byrå: King

Sedan ett par år tillbaka har Clas Ohlson, i samarbete med reklambyrån King, satsat på en mer personlig och emotionell kommunikation där Clas Ohlson vill ta en plats som platsen med allt för hemmet och hemmafixaren. Samarbetet har bland annat mynnat ut i en John Lewis-inspirerad julkampanj som rev ned applåder från branschkollegor och experter. 

När det nu är dags att fräscha upp inför sommaren har King och Clas Ohlson gett ett ansikte åt de prylar som finns i våra hem i förhoppning om att vi inte bara ska kasta bort dem för något nytt utan i stället lägga lite tid på att ge dem den vård de förtjänar.

Så tyckte juryn:

Den här tyckte jag mycket om, fint hur de har mänskliggjort prylarna, man tycker ju synd om dem på riktigt. Mycket bra låtval också som övergår från sorg till triumf på ett magnifikt sätt.

Filip Lindquist, creative director, Nosy

------

King levererar ännu en sympatisk film för Clas Ohlson, och det med ett budskap helt rätt i tiden. Det är en trevlig film som påminde mig om att ge lite kärlek till trädgårdsmöblerna, så att de håller i alla fall karantäntiden ut.

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

------

Medverkade gjorde även Kalle Widgren (TBWA), Karl Wikström (Åkestam Holst), Terese Andrén (Slutet Är Nära) och ordförande Josefine Richards (McCann).

Arbetsgrupp

King:

Christoffer Dymling, creative director/copywriter

Axel Lokrantz Månsson, art director

Martin Sööder, copywriter

Jesper Stein, art director

Katarina Bäcklund, produktionsledare

Peter Preisler, projektledare

Per Wilson, planner

Calle Cassel, grafisk formgivare

Frank Hollingworth, executive creative director

Sunit Mehrotra, kundansvarig

Byråproducent: Marcus Sundqvist, Colony

Produktionsbolag: Giants & Toys

Jens Jonsson, regissör

Calle Isberg, producent

Johan Palm, DOP

Clas Ohlson: Filippa Orback, marketing leader

 

 

03.”Stockholmshyllningen”

Kund: Stockholm Vatten och Avfall
Byrå: Familjen

Vi har varit med om det. Den äcklade känslan av en droppande papperssoppåse, hållit för näsan när vi gått in i soprummet och fått kräkreflexer av stinkande hushållsavfall. Att ta vara på den känslan i reklam kan tyckas vara en ovanlig väg att gå, men det är precis vad Familjen och Stockholm och Vatten och Avfall gjorde i ”Stockholmshyllningen”. Parterna vet att det inte är ett glamouröst jobb och de som gör det ändå förtjänar att hyllas.

 

Så tyckte juryn:

Det är svårt att inte le åt dessa filmer med för mig hög igenkänning. Filmerna har en rolig blandning av ursäkt för systemet och hyllning av den ihärdiga kunden. Bra jobbat!

Adam Gäfvert, art director, King

------

Lite märklig brief kan man tycka: ”Visa hur vidrigt det är att sopsortera”. Men med en så hög igenkänning och kul exekvering så jag tror nog att det går hem, man känner sig lite som en vardagshjälte över att man faktiskt gör skiten.

Filip Lindquist, creative director, Nosy

------

Att sortering av matavfall inte är en självklarhet för fler än 26% i vår huvudstad känns så märkligt, och jag hoppas fler initiativ än detta görs åt saken. För även om filmerna bjuder den redan invigde på endel igenkänningshumor, är frågan om de får någon som inte redan hanterar droppande papperspåsar att vilja börja? 

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

------

Roliga och effektfulla filmer med igenkänning som i sin enkelhet gör jobbet på ett bra sätt. Kul att dom väljer att vara helt öppna med faktumet att sortera matrester inte är så himla härligt, istället för att försöka linda in det i någonting annat, som man är mer van vid att se. Gillar dom fristående kortversionerna bäst! 

Tilde Franzén, vd, Giants and Toys

------

Medverkade gjorde även Kalle Widgren (TBWA), Karl Wikström (Åkestam Holst), Terese Andrén (Slutet Är Nära) och ordförande Josefine Richards (McCann).

Arbetsgrupp

Familjen:

Frida Omsén, senior copywriter

Patricia Miodek, art director

Annika Elfving Hofmann, client director

Rikard Lindholm, account manager

Lisa Gagnehag, planner

Anders Wikström, graphic designer

Fredrik Claesson, paid media manager

Anna Dahlström, praktikant

Stockholm Vatten och Avfall:

Magdalena Östlind, kommunikatör

Produktionsbolag: Madre Pictures

Cornelia Opitz, produktionsledare

Jenny Pihl, produktionsledare

Anton Stål, regi

Alexande Mucchiano, regi

Filip Stankovic, DOP

Anton Sjöberg, elektriker

Jonas Lindskog, ljud,

Frida Gabre, stylist

Alex Ströbäck, PA/Elass

Nora Rios, PA/Ass

Olivia Jeczmyk, fotograf (stillbild)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.