Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Gjorde zombies av pollenallergiker – vinner Månadens film

Gjorde zombies av pollenallergiker – vinner Månadens film

Forsman & Bodenfors och Apotekets träffsäkra skildring av pollenallergiker som zombies tar försaplatsen i Månadens film. Silver går till Åkestam Holst och Felix medan bronspengen går till Nosy och Shell.

Publicerad: 22 Maj 2019, 08:23


Innehåll

"Allergizombies"

Kund: Apoteket

Byrå: Forsman & Bodenfors

Våren 2019 uppmättes de högsta pollennivåerna i Sverige på 45 år. Förklaringen stavas förra sommarens värmebölja. Ungefär samtidigt som de inledande rapporterna kom gick Apotekets senaste kampanj "Allergizombies" upp på tv.

Alla som lider av pollenallergi vet hur jobbigt det kan vara. Rinnande näsor och kliande ögon kan göra vilken hårdnackad jäkel som helst till en självömkande gnällspik. Och i värsta fall en riktig zombie.

Kampanjen kommer från Forsman & Bodenfors som samarbetat med Apoteket sedan urminnes tider. En av de som jobbat länge med kunden är art directorn Joakim Blondell. Han var bland annat med i den arbetsgrupp som tog fram kommunikationskonceptet med den vitklädda farmaceuten i centrum. Att jobba med en kund såpass länge gör det både lättare och svårare som kreatör, anser han.

– Det är ju lättare för vi känner varandra så väl och litar på varandra men man måste hålla koll så man inte fastnar i några hjulspår, berättar han för Resumé.

Idén kom från ett spån där arbetsgruppen såg likheter mellan att drabbas av pollenallergi och att vara en zombie. Inspirationen till filmen kommer kanske främst från 80-talets zombiefilmer snarare än moderna tappningar som The Walking Dead.

– Det var något av en oförlöst dröm för oss att göra en zombiefilm, och relevant desutom, skrattar Joakim Blondell.

"Det är luftburet!" - en replik man hade velat skriva själv. Älskar dumrolig humor och älskar givna vinnare som denna. Slipper bli dålig stämning i juryrummet då.

Christoffer Dymling, creative director, King

-------

Receptet på en vinst i månadens? En rolig och bra insikt, en minst lika bra utförd idé – och inte att förglömma: vansinnigt krispig kvalitet.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA Stockholm

-------

Min favorit hittills i Apotekets serie. Fint att apokalypsen får tid att eskalera, och att expertisen kan levereras så naturligt i butik utan att bryta idén.

Anna Boberg, copywriter, Nord DDB.

-------

Välgjord och kul idé, fin balans mellan humor och en klassisk zombie-film. Älskar första bilden och ljudet av zombies innan man förstår vad det är, spännande!

Lina Söderström, regissör, BRF.

-------

En cinematisk reklamfilm som flörtar med skräckfilmsgenren går man såklart igång på. Grattis till första platsen alla inblandade!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

-------

Gillade den här direkt när jag såg rubriken i Resumé, och filmen levererar. Den förtjänar sin 60 sekunders directors cut. Värdig etta! Yay!

Max Hultberg, art director, Ingo.

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors:

Joakim Blondell, Art Director
Johan Holmström, Copywriter
David Lundgren, Copywriter
Andrea Sundström, Content creator
Leif Sorte, Account supervisor
Anna Daniel, Account director
Lena Birnik, Account manager
Leo Bovaller, Planner
Helena Wård, Digital strategist
Magnus Kennhed, Agency producer
Emi Lindquist, Designer
Maja Bredberg, PR-strategist

Produktionsbolag: Bleck
Josefin Kollberg, Executive Producer
Marcus Svanberg, Director
Rima Kassar, Producer
Johan Palm, Director of Photography
Simon Pontén, Editor
Nicke Jacobsson, Colorist
Wille Rising, VFX & Online
Fredrik Sundberg (Plop), Sound
Oscar Fogelström, Music

Apoteket:

Anders Rynnel, Marketing Director

Therése Ahlin Lindersson, Account Director

Mediebyrå: Scream

"Osötad ketchup"

Kund: Felix

Byrå: Åkestam Holst

Utan överdrift går det att påstå att Felix ketchup har en plats i det svenska folkhemmet. Många är de föräldrar som i utbyte mot ett par extra tuggor kryddat gaffeln med lite av det röda guldet.

Idén till "Osötad ketchup" är inte den mest avancerade, men säg vem som inte förstår den? Som jurymedlemmen Claudia Cavalli skriver i sitt omdöme: "Det behöver inte vara svårare än fem noga utvalda ord och en skådis att dö för. En solklar femma".

Supersmart ide. Supersöt unge. Tyvärr en inte lika supersnygg pack så det drar ner lite. Men ändå bland de bättre i år!

Christoffer Dymling, creative director, King.

--------

Det behöver inte vara svårare än fem noga utvalda ord och en skådis att dö för. En solklar femma för mig.

Claudia Cavalli, copywriter, King.

-------

Barn i skeva glasögon är urgulliga. Pallplats-gulliga!

Anna Boberg, copywriter, Nord DDB.

-------

Otroligt effektiv och tydlig i sin enkelhet. Castingen är fantastisk, äkta känslor!

Lina Söderström, regissör, BRF.

-------

En framtida klassiker. Stort plus i kanten för castingen.

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

-------

Svårt att inte ha respekt för så här enkla idéer. Sen är ju castingen geni på det också.

Max Hultberg, art director, Ingo.

Åkestam Holst NoA:

Projektledare, Daniel Smedfors

Produktionsledare, Mirja Hjelm

Copywriter, Cecilia Flygt Högberg

Art Director, Patrik Reuterskiöld

Produktionsbolag:FLX

Regissör, Måns Herngren

"Körkortet"

Kund: Shell

Byrå: Nosy

Stunden då man får grönt ljus av sin körledare och därmed kan kvittera ut sitt körkort är en stund få, om någon, kommer att glömma. I en serie kortfilmer, del av konceptet "Älska bilen", har Shell tillsammans med reklambyrån Nosy tagit tillvara på några av de situationer som kan uppstå under både övningskörning och uppkörningar. Det är vindrutetorkare i solsken, felaktiga blinkers och... speciella körskolelärare. Ambitionen med konceptet och kampanjen är att profilera bilen (och drivmedlet) som en möjliggörare till frihet.

Gulliga filmer med autentisk känsla men fattar inte riktigt vad de vill få sagt med dem. Fast det emotionella slår alltid det rationella så klart de ska belönas!

Christoffer Dymling, creative director, King.

--------

Med hög igenkänningsfaktor (kan du inte bara relaxa lite?) där det varken blir för mycket eller för lite *skoj* tar Nosy och Shell välförtjänt plats på pallen.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA Stockholm.

--------

Oj vad man önskar att de övertydliga textplattorna inte fanns där. Men oj vad kul det är på sina håll. "Mats... PÅ RIKTIGT!"

Anna Boberg, copywriter, Nord DDB.

-------

Att besrkiva något väldigt enkelt är oftast det allra svåraste och det här var enkelt och väl genomfört. Fina vardagsögonblick med hög igenkänningsfaktor som indirekt knyter an till Shells varor och tjänster.

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

-------

Vem kan inte relatera till det här? Dessutom känns filmerna autentiska med många små fina detaljer.

Max Hultberg, art director, Ingo.

Arbetsgrupp Nosy:

Mirja Kais, Kundansvarig
Isabella Seger, Operativ Projektledare
Catti Vänje, Kreatör
Karl Andersson, Kreatör
Filip Lindquist, Creative director
Markus Enarsson, Multi Designer
Johan Sahlström, Planner
Sofie Segerborg, PR

Produktionsbolag: BRF

Sacarias Kiusalaas, Regissör
Aniza Dzindo, Producent

Shell:

Erica Samuelsson, Marknadschef
Faisal Ouahid, Marketing

Konsten att vara bra gång på gång på gång

Handelsforskarna Sara Rosengren och Michael Dalén har myntat uttrycket reklamkapital. De definierar det som "mottagarens övergripande uppfattning av värdet av ett varumärkes tidigare reklam". Har du som företag ett starkt reklamkapital har studier visat att du kan få avkastning i form av uppmärksamhet och ökad attraktivitet bland konsumenter, medarbetare och samarbetspartners. Det låter ju som något de flesta marknadsförare borde vara sugna på.

Så hur gör man då? Låt oss titta på månadens vinnare Apoteket. De kan jag nämligen tänka mig har ett rätt högt reklamkapital. Vad kan vi lära oss av deras reklam?

Den kanske tydligaste grejen med Apotekets filmer är att samma charmiga tjej dyker upp i film efter film. Hon har samma kläder på sig och talar in i kameran med ungefär samma tonläge i alla filmer. Konsekvent! Konsumenten kommer känna igen att det är reklam från Apoteket de tittar på. Det måste vara det som är grejen. Det är där reklamkapitalet skapas. Eller?

Jag tror inte det. Jag tror att Apoteket hade kunnat haft olika tjejer och killar i varje film och ändå skapa ett starkt reklamkapital. Jag tror nämligen ingen konsument värderar en reklam på hur väl de känner igen avsändaren. Jag tror de bara helt enkelt avgör om de tycker en reklam är BRA eller DÅLIG. Mer avancerat än så tror jag inte det är.

Det är dock lättare sagt än gjort att göra BRA reklam. Att ha samma tjej som tidigare i en reklamfilm är lätt men att se till att samma tjej är del av en BRA reklamfilm är riktigt svårt. 100-tals rätta beslut måste tas längs vägen ifall det ska gå vägen. Att lyckas med det en gång är svårt men möjligt. Att lyckas med det gång på gång på gång kräver stor kompetens, tålamod och ambition. Där i ligger den riktiga utmaningen och det är just det arbetet som skapar starkt reklamkapital. Det är även det arbetet som bör belönas.

Jag vet inte vilka som ligger bakom Apotekets reklamfilmer men det är just vad de gör som vi borde hylla i vår bransch. De har yrkesstoltheten att kämpa för att varje ny reklamfilm ska bli bättre än den sista. Och just denna tycker jag är den bästa de gjort. Grattis och BRA jobbat!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.