Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Hundfilmer vinnande väg för New Normal – tar hem Månadens film

Hundfilmer vinnande väg för New Normal – tar hem Månadens film

Förra veckan vann New Normals ”Djuränklingar” guldägg. Nu tar de hem Månadens film med ytterligare en hundfilm, den kitschiga ”Stoppa kattastrofen” för Djurskyddet Sverige.

Publicerad: 24 maj 2021, 14:46

Ämnen i artikeln:

New NormalLe BureauNord DDB

Innehåll

 

 

01. ”Stoppa kattastrofen”

Byrå: New Normal
Kund:
Djurskyddet Sverige

Undvik barn och djur i kampanjer. De är opålitliga. Common sense i reklambranschen. 

Men på bara ett år har New Normal gjort två uppmärksammade kampanjer med hundar.

– Det är ju ganska nervöst när en hel kampanj hänger på att sju åtta hundar ska vara talangfulla skådespelare, men det gick bättre än förväntat. De var väldigt professionella, säger Hannes Tomani, copywriter på New Normal, om den senaste kampanjen ”Stoppa kattastrofen”.

För ett år sedan gjorde byrån succé med kampanjen ”Djuränklingar” för Fonus där allmänheten uppmanades att adoptera djur som hade blivit ensamma när deras ägare hade avlidit. Det blev flera kategorisegrar i Månadens kampanj. Och ett Guldägg i år.

I samband med ”Djuränklingar” kom byrån i kontakt med organisationen Djurskyddet som behövde hjälp att höja statusen på katter. Framför allt den juridiska statusen är sämre än för hundar, till exempel är inte id-märkning obligatoriskt, vilket leder till att många katter far illa. 

– Hund och katt är ju svurna fiender. Så vi tänkte att om hundar bryr sig om katter, så måste ju människor göra detsamma, säger Hannes Tomani. 

Reklamfilmens upplägg är ”studiointervjuer” med hundar som först får skälla (!) av sig åsikter om katter, men sedan får förklarat för sig katternas utsatta situation och blir alldeles bedrövade. Medverkande är kända hundfluencers med hundratusental följare på Instagram.

– En bärande idé var att det skulle vara kända hundar.

En viktig anledning var att Djurskyddet hade minimal mediebudget och fick förlita sig på organisk spridning. 

Det blev en ny succé och förstaplats i Månadens kampanjs filmkategori i maj. Och tiotusentals som har skrivit på för obligatorisk id-märkning av katter. Så vad kan vi förvänta oss? Ska New Normal bli en djureklambyrå? Katter och hundar är onekligen bra verktyg för att förmedla känslor. 

– Det vore trevligt! Å andra sidan är jag allergisk mot pälsdjur och drömmer om att en dag få jobba med ost. Fast ost kommer ju från djur, så kanske.

 

Arbetsgrupp

New Normal

Ivo Lundin Hatje, AD

Tora Essley, AD

Hannes Tomani, Copywriter

Simon Le Pluart, PR

Sara Dastory, Content Creator

Henrik Jacobsson, Designer

Lisa Sjöstrand, Produktionsledare

Hannah Håål, Produktionsledare

Johan Henriksson, Projektledare

Uppdragsgivare: Djurskyddet Sverige

Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare

Sandra Rönnsved, Kommunikationsansvarig

Produktionsbolag: Film de Liberté

Gustav Egerstedt, Regissör

Christer Kildén, Producent

Eric Eriksson, Fotograf

Jacob Mohlin, Scenograf

Jeppe Gross, Ljud

Teo Kildén, PA

Sofia Hedén, PA

Postproduktion: The Line

Björn Clausen, Edit

Så tyckte juryn:

Jag gillar idén. Den känns som lite nytt i alla vanliga filmer vi ser. När man förmänskligar djur kan det lätt bli töntigt men den här är kul. Och lite emotionell tom.

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director, Le Bureau

------

I min krönika förra omgången hoppades jag på att vi i juryn skulle vara mer oense. Och se det blev vi. Målgruppen hundägare är uppenbarligen förblindade av kärlek till sina fyrbenta vänner. Tur för ”Stoppa kattastrofen”, hoppas de får lika bra utfall med kampanjen som de fick i denna omröstning.  

Nina Friman, art director, Nord DDB

------

Rätt kul! Fint med filtret som gör den där studioväggen Ahlséns i Lerum -93. Pluspoäng för att alls göra filmen!

Magnus Renfors, regissör, Hobby Film

------

 

02. ”Viruset rasar”

Byrå: Le Bureau
Kund: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Högtider betyder vanligtvis socialt samkväm, vilket i pandemins tidevarv leder till ökad smittorisk. Inför årets valborgsmässoafton skrev därför Le Bureau en ny variant av den svenska valborgsklassikern ”Vintern rasat” för att med glimten i ögat visa att i år inte skulle bli någon vanlig valborg. Jurygruppen uttryckte sin uppskattning för omgjorda låtar i allmänhet och för ”Viruset rasar” i synnerhet. 

De ogästvänliga inspelningsförutsättningarna påminner dessutom att om att valborg handlar mycket om att frysa. Och det slipper man gärna, särskilt om det innebär att man får lov att samlas till midsommar igen.

 

 

Arbetsgrupp

Kund: MSB

Susanne Tingstedt, kampanjledare

Stella Blekte, kommunikatör

Reklambyrå: Le Bureau

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director

Hjalmar Delehag, copywriter

Mimmi Ericsson, grafisk designer

Amanda Bermheden, projektledare

Carin Thiberg, produktionsledare

Produktionsbyrå: Slutet är Nära

Jonas Hong Soo Eriksson, regissör

Alexandros Bakos, producent

Medverkande:

Stockholms Studentsångare

Så tyckte juryn:

Många covid-briefer har det blivit under året. Och fler lär det blir. Pensionärer som äntligen kan kramas, dansa, gymma och handla på pressbyrån. För mig landar ”Viruset rasar” på rätt sida av töntigt. Snyggt!

Nina Friman, art director, Nord DDB

------

Det är ju fint! Det är ju kul (om än lite uttjatat nu). Kör och snöstorm, frackar och paraplyer och sjön och allt. Varför gör de den så stökig? Formen motarbetar hela buffén av fina grejer. Hade den gjorts lugn och värdig och lite genomtänkt istället för en apokalypskamera så skulle den varit jättefin! Nu är den borttacklad.

Magnus Renfors, regissör, Hobby Film

------

 

03. ”Don't just follow the feed. Feed your brain”

Byrå: Nord DDB
Kund: Nextory

När hjärnan scrollat två mil på telefonen är det lätt att den känns stekt. Då kan det vara skönt att koppla av med en ljudbok. På ett effektivt sätt är det exakt vad Nextory och Nord DDB genom ”Feed your brain” lyckas driva hem. Särskilt plus fick de från jurygruppen för att de sticker ut i en kategori som annars präglas av likriktning. Att visa på hur samtiden blivit intensiv genom att i rasande takt klippa mellan plingande casinoskyltar, Tiktok-filmer och ett ändlöst scrollande är visserligen inte ett nytt grepp men det är inte alltid det har direkt koppling till själva produkten. I Nextorys fall passar det klockrent. 

Arbetsgrupp

Nextory

Shadi Bitar – VD och grundare

Elin Bäckman – Marknadschef

Carolina Laurén – Brand & PR Manager

Nord DDB

Martin Hovnor – Creative lead.

Teodor Nisbel Fjäll – Art Director

Viktor Tudor Einarsson – Copywriter

Daga Simonsson – Copywriter

Andreas Dahlqvist – CCO

Anna Sjöberg – Projektledare

Åsa Slättegård – Produktionsledare

Linnéa Berglund - Planner

House

Hanna Ostrowski - Byråproducent

Swim Club

Regissör – Swim Club

Producent – Helena Widingoff

Så tyckte juryn:

Här görs det nåt med hela anslaget och hetsiga stämningen och barriärsbrytandet, i det att den här faktiskt handlar om just det! Relevans! Underskattat när man skall göra nåt modernt!

Magnus Renfors, regissör, Hobby Film

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.