01.”Miljonärer en masse”
Byrå: King
Kund: Svenska Spel tur
”Miljonärer en masse” utgår från en enkel tanke – eftersom Lotto är det spel som genererar flest nya miljonärer börjar det bli trångt i de nu inte så exklusiva miljöerna. Det går inte ens att dyka från bryggan på sin strandvilla utan att landa i en förbipasserande båt. Det är dessutom en omöjlighet att få en romantisk paradisstrand för sig själv. Det är synd om miljonärerna.
Konceptet ”Miljonärsfabriken” har de senaste åren varit en favorit hos Månadens kampanj-juryerna med ett otal pallplaceringar och ett flertal segrar. Ibland förvånar det juryn i fråga, trots att många medlemmar vet att de fnissat med till de dråpliga situationerna. Det är svårt att göra någon längre analys. Kampanjerna älskas naturligtvis inte av alla, men med få undantag får de höga betyg. Kanske påminner det jurygrupperna om hur det guldskimrande 90-talet var. Knasiga och verklighetsfrånvända kampanjer där kreatörer och varumärken tog ut svängarna för att åstadkomma något som är kul på riktigt. King har flera gånger bevisat att de kan handskas med betydligt mer allvarstyngda produktioner, men kanske är det i humorn byrån lyser som allra starkast.
Arbetsgrupp
Pontus Ekström, Copywriter, King
Jonas Yrlid, Art director, King
Peter Preisler, Projektledare, King
Isabelle Brynholt, Produktionsledare, King
Per Wilson, Planner, King
Creative director, Frank Hollingworth, King
Mikael Holmgren, Kommunikationsansvarig Lotto, Svenska Spel
Vedran Rupic, Regissör, Business Club Royale
Christian Kuosomanen, Exekutiv producent, Business Club Royale
Markus Ahlm, Byråproducent, Colony
Produktionsbolag, Business Club Royale
Så tyckte juryn:
Ingen pallplats i mina ögon. Men jag uppskattar att filmer med humor som huvudingrediens är årets första trio i filmkategorin.
Nina Friman, art director, Nord DDB
------
Lotto var min favorit. Fin produktion och rolig idé. Älskar hånglande paret som åker upp på stranden. Bra musik också.
Josephine Wallin, creative director, Le Bureau
------
Medverkade på mötet gjorde även Klas Lusth, Magnus Renfors, Elisabeth Fischer, Noah Bramme och Johanna Hofman-Bang.
02.”McDo”
Byrå: Nord DDB
Kund: McDonald's
Under 10-talet gjorde 90-talets mest ikoniska frisyr mittbenan storstilad återkomst. Från McDonalds håll såg det ut som att alla återigen gick runt med deras logotyp mitt i pannan, en spaning som de inte var sena med att skapa kommunikation kring. Inom ramen för kampanjen öppnade de bland annat upp en frisörsalong där gästerna kunde få en digital genomgång på hur de fick till det perfekta M:et och anlitade Oscar Zia för att sprida budskapet. I Månadens film var det dock en samling bumper-filmer som fick ta emot hurrarop från juryn. Ingen av jurymedlemmarna hade någon intellektuell analys att bjuda på, annat än att de älskade alla detaljer från de korta klippen. De snurrande stolarna, bildkvaliteten och musiken fullkomligt stank bröderna Carter. Lika enkelt som genialt!
Arbetsgrupp
Nord DDB:
Andreas Dahlqvist, CCO & COO
Anna Salonen, art director
Daga Simonsson, copywriter
Simon Higby, creative lead
Petter Dixelius, creative lead
Joel Ekstrand, creative lead
Jens Welin, business director
Jeanette Ytterman, client director
Tobias Bergenwall, creative producer
Kristin Åkerlund, pr strategist
Jesper Andersson, head of communications planning
Sofie Hammers, content strategist
Siri Lindén, content manager
Jonas Eriksson, content creative
Alexander Olsson Nelin, content creative
Christian Björnerhag, motion designer
Edith Sundberg, graphic designer
Daniel Johansson, graphic designer
Natan Gullström, DP & editor
Alexander Björsmark, DP & editor
Nord X:
Prince Talhaoui, technical director
Mattias Nordenham, digital designer
Alexander Håkansson, developer
Amöba, technical advisor
McDonald's:
Christoffer Rönnblad, nordic CMO
Staffan Ekstam, CMO
Henrik Nerell, head of pr and communication
Sofie Lager, senior marketing manager
Susanne Wahlberg, project leader
Lisa Palm Danielsson, head of media
Johan Tennbäck, head of social
Michaela Bognäs, digital manager
Pr-byrå: Prime Weber Shandwick
Hanna Dahlborg, project manager
Hampus Knutsson, key account manager
Hugo Broms, pr- & mediaspecialist
Produktionsbolag: Swim Club
Swim Club, regissör
Helena Widinghoff, producer
Teitur Ardal Rosengren, photographer
Malin Ummer, stylist
Moona Narancic, makeup & hair
Mediebyrå: OMD
Karin Mohlin, client manager
Ylva Källén, influencer specialist
Oxana Naess, senior ad operations
Malin Guillermo, programmatic coordinator
Patrik Lundberg, video specialist
Victoria Ray, print, OOH & cinema specialist director
Så tyckte juryn:
Om man vill försöka sig på att sälja hamburgare genom 90-talsfrisyrer så är det nog såhär man bör göra det. En modern och rolig nostalgitripp för oss som var med när frillan var inne för första gången. Man blir ju sugen på att åter äta Big Mac framför ALF eller Beverly Hills 90210. Kul och annorlunda grepp för att locka till Mc Donalds.
Pontus Ekström, copywriter, King
------
Min brorson har en sån frisyr. Jag tycker det är en enkel och väldigt kul idé.
Josephine Wallin, creative director, Le Bureau
03.”Ursäktsarkivet”
Byrå: Åkestam Holst
Kund: Röda Korset
Humor och insamlingsorganisationer är i reklamsammanhang ingen given kombination. Just därför står Åkestam Holsts ”Ursäktsarkivet” för Röda korset ut från konkurrenterna, precis som bra reklam ska göra. Att ge en liten summa pengar till världens behövande är för många en smal sak, trots det tycks vi hitta ursäkter för att inte göra det. Vad många inte känner till är dock att alla Sveriges ursäkter arkiveras av den statliga myndigheten Ursäktsarkivet. Att höra ursäkter på ”Hunden åt upp min läxa”-nivå får oss att inse hur dumt det är, och nästa gång kanske vi lättar på lädret. Klassisk sketchhumor som fick juryn att dra på smilbanden och tänka på SWE:s Vasakronan-filmer från tidigt 00-tal.
Arbetsgrupp
Kund: Röda Korset
Per Westberg – Kommunikations- och insamlingschef
Malin Barnö – Marknadschef
Lisa Johansson – Kampanjledare
Reklambyrå: Åkestam Holst NoA:
Magnus Jakobsson – Creative Director
Linus Bronge – Art Director
Oskar Pernefeldt – Art Director
Jenny Näslund – Projektledare
Lotta Linde – Produktionsledare
Frida Norén – Strateg
Henrik Sjödin – Strateg
Leila Widberg - Byråproducent
Filmproduktionsbolag: Giants & Toys
Sara Haag – Regissör
Tilde Franzén – Exekutiv Producent
Carl Sander – Producent
Produktionsbolag: BKRY
Eskil Lundberg – Motion Designer
Love Karlsson – Producent
Matilda Beckman – Set-designer
Hayri Er – Retuschör
Maja Johansson – Fotograf
Henrik Adenskog – Exekutiv producent
Så tyckte juryn:
Dessa filmer är insiktsfulla och roliga. Väldigt bra och fint producerade. Modigt att försöka sig på humor i ett såhär allvarligt ämne. Tråkigt nog tror jag att budskapet dock försvinner lite i det roliga. Det blir mer fokus på rolig reklam än att skapa ”sense of urgency”.
Pontus Ekström, copywriter, King
-----
Älskar Gudrun! En film som både är kul och snygg. Hurra för det!
Nina Friman, art director, Nord DDB