Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

King och Svenska spel tar hem årets första Månadens film

King och Svenska spel tar hem årets första Månadens film

I King och Svenska Spels vinnare ”Miljonärer en masse” går det inte ens att dyka från bryggan vid strandvillan utan att landa i en förbipasserande yacht.

Publicerad: 22 februari 2021, 12:26

Ämnen i artikeln:

KingLottoSvenska Spel

Innehåll

 

01.”Miljonärer en masse”

Byrå: King
Kund: Svenska Spel tur

”Miljonärer en masse” utgår från en enkel tanke – eftersom Lotto är det spel som genererar flest nya miljonärer börjar det bli trångt i de nu inte så exklusiva miljöerna. Det går inte ens att dyka från bryggan på sin strandvilla utan att landa i en förbipasserande båt. Det är dessutom en omöjlighet att få en romantisk paradisstrand för sig själv. Det är synd om miljonärerna.

Konceptet ”Miljonärsfabriken” har de senaste åren varit en favorit hos Månadens kampanj-juryerna med ett otal pallplaceringar och ett flertal segrar. Ibland förvånar det juryn i fråga, trots att många medlemmar vet att de fnissat med till de dråpliga situationerna. Det är svårt att göra någon längre analys. Kampanjerna älskas naturligtvis inte av alla, men med få undantag får de höga betyg. Kanske påminner det jurygrupperna om hur det guldskimrande 90-talet var. Knasiga och verklighetsfrånvända kampanjer där kreatörer och varumärken tog ut svängarna för att åstadkomma något som är kul på riktigt. King har flera gånger bevisat att de kan handskas med betydligt mer allvarstyngda produktioner, men kanske är det i humorn byrån lyser som allra starkast.

Arbetsgrupp

Pontus Ekström, Copywriter, King

Jonas Yrlid, Art director, King

Peter Preisler, Projektledare, King

Isabelle Brynholt, Produktionsledare, King

Per Wilson, Planner, King

Creative director, Frank Hollingworth, King

Mikael Holmgren, Kommunikationsansvarig Lotto, Svenska Spel

Vedran Rupic, Regissör, Business Club Royale

Christian Kuosomanen, Exekutiv producent, Business Club Royale

Markus Ahlm, Byråproducent, Colony

Produktionsbolag, Business Club Royale

Så tyckte juryn:

Ingen pallplats i mina ögon. Men jag uppskattar att filmer med humor som huvudingrediens är årets första trio i filmkategorin. 

Nina Friman, art director, Nord DDB

------

Lotto var min favorit. Fin produktion och rolig idé. Älskar hånglande paret som åker upp på stranden. Bra musik också.

Josephine Wallin, creative director, Le Bureau

------

Medverkade på mötet gjorde även Klas Lusth, Magnus Renfors, Elisabeth Fischer, Noah Bramme och Johanna Hofman-Bang.

02.”McDo”

Byrå: Nord DDB
Kund: McDonald's

Under 10-talet gjorde 90-talets mest ikoniska frisyr mittbenan storstilad återkomst. Från McDonalds håll såg det ut som att alla återigen gick runt med deras logotyp mitt i pannan, en spaning som de inte var sena med att skapa kommunikation kring. Inom ramen för kampanjen öppnade de bland annat upp en frisörsalong där gästerna kunde få en digital genomgång på hur de fick till det perfekta M:et och anlitade Oscar Zia för att sprida budskapet. I Månadens film var det dock en samling bumper-filmer som fick ta emot hurrarop från juryn. Ingen av jurymedlemmarna hade någon intellektuell analys att bjuda på, annat än att de älskade alla detaljer från de korta klippen. De snurrande stolarna, bildkvaliteten och musiken fullkomligt stank bröderna Carter. Lika enkelt som genialt!

Arbetsgrupp

Nord DDB:

Andreas Dahlqvist, CCO & COO
Anna Salonen, art director
Daga Simonsson, copywriter
Simon Higby, creative lead
Petter Dixelius, creative lead
Joel Ekstrand, creative lead
Jens Welin, business director
Jeanette Ytterman, client director
Tobias Bergenwall, creative producer
Kristin Åkerlund, pr strategist
Jesper Andersson, head of communications planning
Sofie Hammers, content strategist
Siri Lindén, content manager
Jonas Eriksson, content creative
Alexander Olsson Nelin, content creative
Christian Björnerhag, motion designer
Edith Sundberg, graphic designer
Daniel Johansson, graphic designer

Natan Gullström, DP & editor
Alexander Björsmark, DP & editor

Nord X:
Prince Talhaoui, technical director
Mattias Nordenham, digital designer
Alexander Håkansson, developer
Amöba, technical advisor

McDonald's:

Christoffer Rönnblad, nordic CMO
Staffan Ekstam, CMO
Henrik Nerell, head of pr and communication
Sofie Lager, senior marketing manager
Susanne Wahlberg, project leader
Lisa Palm Danielsson, head of media
Johan Tennbäck, head of social
Michaela Bognäs, digital manager
Pr-byrå: Prime Weber Shandwick
Hanna Dahlborg, project manager
Hampus Knutsson, key account manager
Hugo Broms, pr- & mediaspecialist
Produktionsbolag: Swim Club
Swim Club, regissör
Helena Widinghoff, producer
Teitur Ardal Rosengren, photographer
Malin Ummer, stylist
Moona Narancic, makeup & hair

Mediebyrå: OMD
Karin Mohlin, client manager
Ylva Källén, influencer specialist
Oxana Naess, senior ad operations
Malin Guillermo, programmatic coordinator
Patrik Lundberg, video specialist
Victoria Ray, print, OOH & cinema specialist director

Så tyckte juryn:

Om man vill  försöka sig på att sälja hamburgare genom 90-talsfrisyrer så är det nog såhär man bör göra det. En modern och rolig nostalgitripp för oss som var med när frillan var inne för första gången. Man blir ju sugen på att åter äta Big Mac framför ALF eller Beverly Hills 90210. Kul och annorlunda grepp för att locka till Mc Donalds.

Pontus Ekström, copywriter, King

------

Min brorson har en sån frisyr. Jag tycker det är en enkel och väldigt kul idé.

Josephine Wallin, creative director, Le Bureau

03.”Ursäktsarkivet”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Röda Korset

Humor och insamlingsorganisationer är i reklamsammanhang ingen given kombination. Just därför står Åkestam Holsts ”Ursäktsarkivet” för Röda korset ut från konkurrenterna, precis som bra reklam ska göra. Att ge en liten summa pengar till världens behövande är för många en smal sak, trots det tycks vi hitta ursäkter för att inte göra det. Vad många inte känner till är dock att alla Sveriges ursäkter arkiveras av den statliga myndigheten Ursäktsarkivet. Att höra ursäkter på ”Hunden åt upp min läxa”-nivå får oss att inse hur dumt det är, och nästa gång kanske vi lättar på lädret. Klassisk sketchhumor som fick juryn att dra på smilbanden och tänka på SWE:s Vasakronan-filmer från tidigt 00-tal.

Arbetsgrupp

Kund: Röda Korset

Per Westberg – Kommunikations- och insamlingschef

Malin Barnö – Marknadschef

Lisa Johansson – Kampanjledare

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA:

Magnus Jakobsson – Creative Director

Linus Bronge – Art Director

Oskar Pernefeldt – Art Director

Jenny Näslund – Projektledare

Lotta Linde – Produktionsledare

Frida Norén – Strateg

Henrik Sjödin – Strateg

Leila Widberg - Byråproducent

Filmproduktionsbolag: Giants & Toys

Sara Haag – Regissör

Tilde Franzén – Exekutiv Producent

Carl Sander – Producent

Produktionsbolag: BKRY

Eskil Lundberg – Motion Designer

Love Karlsson – Producent

Matilda Beckman – Set-designer

Hayri Er – Retuschör

Maja Johansson – Fotograf

Henrik Adenskog – Exekutiv producent

Så tyckte juryn:

Dessa filmer är insiktsfulla och roliga. Väldigt bra och fint producerade. Modigt att försöka sig på humor i ett såhär allvarligt ämne. Tråkigt nog tror jag att budskapet dock försvinner lite i det roliga. Det blir mer fokus på rolig reklam än att skapa ”sense of urgency”.

Pontus Ekström, copywriter, King

-----

Älskar Gudrun! En film som både är kul och snygg. Hurra för det! 

Nina Friman, art director, Nord DDB

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.