Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Lånade friskt från GTA – Lenovo och BBDO Nordics tar hem Månadens film

Lånade friskt från GTA – Lenovo och BBDO Nordics tar hem Månadens film

BBDO Nordics och Lenovos framgångsrika samarbete fortsätter. Den här gången är det GTA-inspirerade hemleveranser som tar hem Månadens kampanj.

Publicerad: 14 januari 2022, 12:04

Ämnen i artikeln:

BBDO NordicsLenovoNordaxMSBLe BureauMånadens Kampanj

Innehåll

 

01. ”Legiondary delivery”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: Lenovo
Byrå: BBDO Nordics

De senaste åren har BBDO Nordics, tidigare Ehrenstråhle, och Lenovos samarbete renderat i en rad hyllade kampanjer. De har bland annat visat att e-sport inte har någon övre åldersgräns och förvandlat recensioner till fullskaliga hårdrockslåtar. Både omvärld och bransch har varit imponerande. Nu tar deras senaste kampanj – ”Legiondary delivery” hem senaste Månadens film. I kampanjen, som marknadsför speldatorn Legion 7I, har de lånat friskt från de spelvärldar kunderna befinner sig i. Karaktärerna som levererar datorerna känns mer än väl igen från spel som Grand Theft Auto och Call of Duty. Det var särskilt GTA-versionen som imponerade på juryn. Här har BBDO Nordics lånat det mesta från GTA-världen, från kameravinkel till hur karaktären rör på sig, och placerat det i en generisk svensk småstad. Istället för att skjuta antagonister eller leverera lådor med vapen är det dock leveransen av Legion 7I som är uppdraget. Känslan för detaljer, som just rörelsemönstret och ljudläggningen, hyllades unisont av juryledamöterna. När kampanjen lanserades underströk BBDO Nordics hur man mot gamingmålgruppen måste tänka på ett sätt som gör innehållet till en direkt förlängning av den spelvärld mottagarna befinner sig i.

Briefen var att göra en kampanj för sociala medier som riktade sig till just gamers. Målsättningen var att generera så mycket engagemang som möjligt. Hittills har kampanjen genererat över 200 000 likes och kommentarer på sociala medier. Utöver själva reklamfilmen gjorde de under Dreamhack Winter även verklighet av leveranserna.

– Lenovo är väldigt noga med att produkterna kommer i fokus. Det är alltid en utmaning. Sen konkurrerar vi varje gång med hela gamingvärlden och allt content som genereras där. Det gäller att varje gång hitta på nåt nytt och spännande (för en ganska liten peng) som gamers väljer att engagera sig i, säger Joakim Estemar, copywriter på BBDO Nordics.

Silver snipers, Metal reviews och nu de här filmerna – flera ur juryn lyfte fram att ert samarbete de senaste åren renderat i flera minnesvärda idéer som ofta är väldigt nytänkande. Hur kommer det sig att ni lyckats så bra?

Vi satte standarden för flera år sedan med Silver Snipers och sedan dess förväntar sig kunden inget mindre. De enda gångerna vi får kritik från kunden är när vi presenterar klassiska SoMe-kampanjer där idéerna inte är tillräckligt utmanande. Så höga krav från kunden i kombination av en hög ambition från hela arbetsgruppen är nog receptet. Sen vill vi också ge extra cred till produktionsbolaget Parapix och regissören Markus Virpiö som lyckades förvandla vår idé till väldigt fina filmer, säger Joakim Estemar.

 

Arbetsgrupp

BBDO:

Felix Nilsson, AD

Joakim Estemar, Copywriter

Satany Doughouz, Grafisk design

Linda Engström, Grafisk design

Sara Mioni Samuelsson, Produktionsledare

Clara Ferdinand-Dreyfus, PR & Social Media

Camilla Mossfeldt Redenstam, Business Lead

Markus Bjurman, CD

Lenovo:

Lale Johansson, Consumer Marketing Manager

Parapix:

Producent: Joakim Ottander

Regissör: Markus Virpiö

Så tyckte juryn:

”Som en ickespelare, eller vad det heter, o-gamer kanske, vad det jag, så fattar jag ytterst lite, vilket ju såklart är toppen. Nu när jag har läst på så fattar jag underhållningsvärdet och det härliga hantverket. Mer exkluderande reklam som enbart målgruppen älskar!”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Rolig film med stor igenkänning för alla som nån gång spelat GTA.”

Tommy Carlsson, senior creative, Acne

------

”Solklar förstaplats. Hatten av för både fin idé och hantverk (speciellt ljudläggningen, mums).”

Nina Friman, art director, Nord DDB

Medverkade vid mötet gjorde även: Jörgen Berglund (Volt), Josephine Wallin Ankarstrand (Le Bureau), Klas Lusth (Perfect Fools), Pontus Ekström (King), Johan Helander (Familjen)

02. ”Banklingo”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: Nordax
Byrå: Nordax

Tillsammans med bilar och försäkringar brukar banker anklagas för att få fram den mest generiska reklamen. Det är svepande kameraåkningar över vidsträcka landskap, ett bolag som tar hand om dig och trygghet i vartenda hörn. Inte för Nordax. De struntar i alla konventioner.

Juryn har vid Nordax-bidragen diskuterat huruvida det är briljant eller bara ren galenskap. ”Det känns som att de trollar oss” som en juryledamot uttryckte det. Det här är första gången något av dem letar sig in på prispallen, men tro inte för den sakens skull att de inte uppskattats. I ”Banklingo”-filmerna kretsar skämten kring det stundtals snåriga vokabulär som finns i bank- och finansvärlden. Det är en mäklare som snackar ren mumbojumbo med ett par förvirrade spekulanter, en präst som inte tycks ha annat än banksnack på hjärnan och en prepper som snurrat ihop domedag med förfallodag. Högt, lågt och stundtals spretigt – trots det kunde juryn inte hålla sig från att belöna kampanjen och dessutom ge ett extra plus för den skådespelare som spelar huvudkaraktär i samtliga filmer.

Missa inte ordförande Johan Helanders intervju med Nordax marknadschef Hanna Belander!

Arbetsgrupp

Nordax Bank:

Felix Holfve - Creative Director

Robin Sjöblom - Creative Director

Hanna Belander - CMO & creative

Jonas Axblom - Social Media & Campaign Strategist

Malin Thell - Marketing Coordinator

Anna Berg - Content manager

PR: Wikberg&Frisk

André Frisk, Founding Partner

Sara Wikberg, Founding Partner

Matilda Grebestam, PR-konsult

Produktion: Brand New Content

Kreatör/manus/regi: Henrik Wahlström

Exekutiv producent: Klas Lindberg

Manus: Leo Riggebo

Fotograf/postproduktion: Erik Hassel

Mediabyrå: MediaCom

Digital byrå: Precis Digital

Så tyckte juryn:

”Känns inte alls som typisk bankreklam, vilket är det bästa betyg man kan ge till en banks reklam. Och skådespelaren som gör huvudrollerna är ett sånt fynd.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Befriande med reklam som vågar vara osmart.”

Tommy Carlsson, senior creative, Acne

------

”Roligt spel, casting och manus. Dom gjorde väldigt mig glad helt enkelt.”

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director, Le Bureau

Jörgen Berglund (Volt), Klas Lusth (Perfect Fools), Pontus Ekström (King), Johan Helander (Familjen)

03. ”Fortsätt ta hand om varandra”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kund: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Byrå: Le Bureau

Två år in i pandemin är det många som är trötta på reklam kopplad till den. Det är helt enkelt uppförsbacke till de höga poängen. Att då leta sig in på prispallen i Månadens film säger mycket om Le Bureaus ”Fortsätt ta hand om varandra” för MSB. Fint hantverk, hög trovärdighet i skådespeleriet parat med starka scener till Sarah Klangs änglalika sångröst fick det att rycka i delar av juryns tårkanaler.

Arbetsgrupp

MSB:

Christina Andersson, projektansvarig

Susanne Tingstedt, kampanjledare

Marie Kämpe, produktionsansvarig

Le Bureau:

Amanda Bermheden, Projektledare

Anna Nylander, Produktionsledare

Josephine Wallin Ankarstrand, CD och AD

Hjalmar Delehag, Copywriter

Nina Andersson, Originalare

Karpinsky:

Sara Haag, Regissör

Magnus Theorin, Producent

Henning Cronheim, Executive Producent

Så tyckte juryn:

”Börjar vi inte kunna det här med pandemikommunikation, är det första jag tänker. Men det är onekligen begåvad folk som fått denna brief i sin hand. Fint jobbat!”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Fin låt och bra hantverk men jag har sett den här lösningen lite för många gånger nu.”

Tommy Carlsson, senior creative, Acne

------

”Om det blev en tår? Svar ja. Delvis pga Sarah Klangs otroliga röst? Japp!”

Nina Friman, art director, Nord DDB

Medverkade vid mötet gjorde även: Jörgen Berglund (Volt), Josephine Wallin Ankarstrand (Le Bureau), Klas Lusth (Perfect Fools), Pontus Ekström (King), Johan Helander (Familjen)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.