Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Månadens Film, April 2017

Månadens Film, April 2017

Niklas, Sara och William har alla gjort olika resor med SJ. De föll juryn i smaken i senaste omgången av månadens film. Tvåa kommer Round & Round och iZettle och trea Försvarsmakten och Volt.

Publicerad: 22 Maj 2017, 11:49


Innehåll

Niklas, Sara & Williams resa

Kund: SJ

Byrå: TBWA

Niklas spelar lejon i en pjäs av Glada Hudik. Sara och William trevar med sin kärlek till varandra över delad musik. Gemensamt för de alla tre är att de gör en tågresa.

– Varje dag reser över 100 000 människor med SJ och varje resa är på sitt sätt unik. Även om tåget ska från Malmö till Stockholm så är anledningarna och sammanhangen olika. Det fanns något härligt och intressant i det. Vissa ska hem, andra ska bort. Vissa förändrar sitt liv, andra ska på konferens, säger Johannes Ivarsson, copywriter på TBWA.

Era filmer för SJ har ju blivit uppmärksammade för sin mångfald. Varför tyckte ni att det var viktigt att belysa mångfalden?
– Idén med de här filmerna har aldrig varit att visa upp mångfald, utan att dyka ner i några av de resor som sker varje dag med SJ. Men i dessa tider är mångfald inte längre självklart. Den ifrågasätts och angrips från olika håll dagligen. För ett företag som i princip är Sveriges blodomlopp var det självklart och viktigt att klargöra sin ställning för demokrati och mångfald.

Hur har ni jobbat för att belysa mångfalden?
– Vi har velat belysa små och stora resor som på ett eller annat sätt är fina eller intressanta. Allt från folk som ska starta ett nytt liv i en ny stad, via en skådis som är på väg till en föreställning där han spelar ett lejon, till unga par och familjer som ska på weekendresa till Skövde. Sådant som händer i Sverige, liksom.

Kritik mot era filmer har varit att det är självklart att alla kan åka med SJ, det behöver man inte göra filmer för att berätta. Hur ser du på den aspekten?
– Haha, ja – att kritisera ett emotionellt löfte ur ett rationellt perspektiv är ju hyfsat öppet mål. Att SAS resenärer är travelers är ju inte heller helt orimligt? säger Johannes Ivarsson, och fortsätter:

– Löftet har ju också en lite annan betydelse, nämligen det demokratiska i att resa med SJ. Det finns biljettpriser för de allra flesta, från barn och familjer - via studenter - till pensionärer, det finns tysta kupéer, det finns avdelningar på alla tåg som tar husdjur, det finns företagsavtal, det finns stationer på 275 platser i landet osv. Du behöver inte ha körkort eller ta dig till en flygplats någon timme bort – det är helt enkelt det mest demokratiska resesättet i Sverige.

Hur tar ni konceptet vidare?
– Vi tänker fortsätta berätta om resor i Sverige som kan engagera, intressera och kanske till och med inspirera.

Film 1
Film 2

null

Thomas Silbersky, direktör marknad och försäljning, Maria Höglund chef marknadskommunikation, Krister Svensson chef samarbeten, Johannes Ivarsson copywriter, Alexander Fredlund art director, Christian Styffe formgivare, Pernille Nylén produktionsledare, Per Olholt projektledare, Kalle Widgren creative director, B-Reel Films produktionsbolag; Anders Hallberg regissör, Anisa Dzindo producent.

Do your thing

Kund: iZettle

Byrå: Round & Round NoA

Baguetter, fotbollar och morötter. All försäljning har sin historia. Det har iZettle med Round & Rounds hjälpt skildrat i tre filmer för fyra marknader; England, Frankrike, Holland & Sverige.

Film 1
Film 2
Film 3

null

Johan Bendz cmo, Edgar Rouwenhorst media lead, Patrik Karlsson brand director, Magdalena Micko head of marketing, Hanna Brochs social media manager, Henrik Hallberg projektledare, Andreas Ullenius creative director, Fredrik Josefsson och Hanna Eriksson Wiita art directors, Erik Ström och Petter Esbjörnsson copywriters, Frida Änges planner, Henrik Hallberg pr, Nils Ljunggren executive producer, Erick Lundqvist producer, Lukas Hammar director, Chimney Group post, Håkan Eriksson music, Johan Wik editor.

Hur många skäl behöver du?

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Det finns många skäl att jobba i Försvarsmakten. Det finns stora skäl som berör många. Men också de mer personliga, som bara påverkar dig och ditt liv. De här filmerna lyfter både stort och smått, med förhoppningen att väcka ett första intresse för Försvarsmakten hos målgruppen 18-25-åringar.

Film 1
Film 2
Film 3

null

Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Linus Bronge, Oskar Pernefeldt och Jörgen Berglund art director, Petter Nylind copywriter, Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin planners, Åsa Stjärnquist originalare, B-Reel Films produktionsbolag; Mikael Marcimain regissör, Lina Ehrenpreis producent.

Att kränga på känslor kräver känsla

Det känns i bland märkligt att bli pådyvlad ett *känslosamt* budskap när man precis satt sig i soffan med handen på väg ner i en god holidaydip. Jaha, nu ska man sitta här och börja KÄNNA grejer för en himla däckfirma? Är det tillräckligt välgjort, starkt och relevant, ja då kan man förstås tillåta sig en god tanke ämnad däck. I vissa fall: Också gråta! Men är inte tilltalet genuint och innehållet perfekt förpackat blir jag snarare provocerad, nästintill kränkt över att detta företag är och pillar på mina känsloknappar. Utan att ens fråga? Mitt i en jättegod dipsituation!

Samma känsla uppstod en gång på Coop i Djurås som listigt hade placerat chokladkakor på tamponghyllan. Vad i HELV tänkte jag, sluta merförsälja på mina menskänslor?

Jag sitter givetvis inte på någon sanning eller snygg formel - eller jo kanske; relevans ihop med viss dos realism måste ändå finnas för att jag ska kunna känna något äkta själv. Gärna förpackat i portion av storlek FÖRRÄTT. Det räcker! Eller måste man mala på i tre minuter? Behöver man ha ett barn som VO för att förmedla en extra oskyldig känsla? Ska man också ha stråkar på det? Ju fler tricks, desto mindre genuint och chansen att tittaren blir berörd blir pyssling size.

MEN! SJ:s film om Niklas lyckades precis med receptet, genom att helt enkelt visa äktheten hos Niklas själv. Serverad på en smakfullt avvägd assiett. Egendomligt nog upplevdes den andra SJ-filmen som raka motsatsen; konstlad och övertydlig. Men det sket vi i för att Niklas var bäst.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.