Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Månadens Film, December-Januari 2018

Månadens Film, December-Januari 2018

Med hjälp av en smittsam melodi och utsökt casting lyckades Åkestam Holst och Pressbyrån ta hem årets första månadens kampanj film. Silvret gick till King för sin senaste Trisskampanj medan bronset kneps av Nord DDB för Klarna och deras tio minuter långa avslappningsövning.

Publicerad: 14 Februari 2018, 13:34


Innehåll

"Z.Woods – Lussekatt"

Kund: Pressbyrån

Byrå: Åkestam Holst

Hur får man fler kids att köpa lussebullar från Pressbyrån? Pressbyråns brief för Åkestam Holst var inte enkelt, svaret desto enklare. Arbetsgruppen började leta inspiration och en Spotify-sökning senare upptäckte de att den skånska RnB-artisten och låtskrivaren Z.Woods spelat in en anmärkningsvärt catchy låt med lussebulle-tema.

– Det finns så sjukt många moderna låtar med jultema men när det kommer till lucia är det så otroligt traditionellt, det är bara Lusse Lelle och Sankta Lucia för hela slanten. Det känns kul att göra något på riktigt och det uppstår en viss humor i att en välskriven och välproducerad rnb-låt handlar om lussekatter istället för kärlek till en person, säger Erik Nordenankar, art director på Åkestam Holst.

Z.Woods, ett passionerat lussebulle-fan, hade redan två år tidigare skrivit låten tillsammans med några kollegor under ett så kallat låtskrivarcamp. Låten spelades in som ett skämt mellan honom och hans kompisar och var aldrig tänkt att nå en bredare publik. Fören Åkestam Holst hörde av sig. Z.Woods nappade direkt.

– Man måste göra det seriöst och inte bara tramsa. I det här fallet är ju låten så bra att man lika gärna kan byta ut texten till något annat och det skulle bli en bra RnB-låt, fortsätter Nordenankar.

Resultatet är en lika dum som smart reklamfilm med ett ledmotiv som sätter sig på hjärnan i flera dagar. Arbetsgruppen hade en minimal budget och flera av de skådespelare som syns i filmen är bekanta till teamet. Filmproduktionsteamet bestod endast av tre personer – Erik Nordenankar, Nils Axman och Henrik Adenskog.

– Under inspelningen gick brandlarmet konstant på grund av rökmaskinen, skrattar Nordenankar. Som tur spelade vi in efter stängning så det var ingen utomstående som fick panik. Jag tror att hela inspelningen tog max fyra timmar, säger Nordenankar.

Produktionsbolag för kampanjen är BKRY.

"Vem är han och hur hamnade han där? Skånsk lussekatt soul som sätter sig som en öronmask på sju sekunder. En len och kanske-borde-bli årligen återkommande lusse hit som bär fram filmen till vinst."

Freshteh Piltan, regissör, B Reel.

"En liten film som blir stor främst tack vare riktigt bra casting och fantastisk låt. Sätter sig i huvudet på ett maniskt men lustfyllt sätt"

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

"Inte min favorit bland de tävlande men kan inte sticka under stolen med att den sätter sig på huvudet och sitter kvar, flera dagar efter."

Johanna Joansson, art director, Volt.

"Briefen att sälja lussekatter till kidsen är ganska otacksam. Och lösningen att göra en skämtlåt är en idé som verkligen bygger på noga fingertoppskänsla i utförandet. Oseriös video med jätteseriös musikproduktion, det här är bra reklam!"

Daniel Hallberg, art director, King.

"Även om min personliga favorit tyvärr åkte ur tävlingen, så fanns den här filmen med bland mina tre bästa och är helt klart en värdig vinnare! Det är omöjligt att inte gå runt och sjunga på låten, den sätter sig direkt. Jag tycker också att castingen är fantastiskt bra!"

Terese Andrén, regissör, Camp David.

"Säga vad man vill om att göra en musikvideo tillägnad lussekatter, men görs det på rätt sätt så blir det ju kul. Precis på gränsen till löjligt, och väldigt otippat, men en catchy låt som fastnar på hjärnan."

Hanna Adelstål, student, Berghs

"Åkestam Holst lyckas på ett humoristiskt och lekfullt sätt skapa en reklamfilm som ska få den yngre generationen att intressera sig för lussebullar."

Pasi Helin, partner & CCO, Mediamonks

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Erik Nordenankar, art director,  Bella Lagerquist, produktionsledare, Lina Engler, projektledare, Julia Sebesteny, copywriter, Magnus Jakobsson, creative director, Simon Stefansson, planner, Johan Landin, art director, Filip Laurent, copywriter, Nisse Axman, DoP/ljus/design/post,  Henrik Adenskog, byråproducent, Hanna Erixon, social media manager, Anna Lundeborg, digital strateg, Sara Bellafesta, creative designer.

Arbetsgrupp Pressbyrån:

AnnaMaria Carnemark, marknadschef, Adrienne Heurlin, kampanj/sociala medier, Lennart Schultz, tf. marknadschef, Madeleine Berglund, kampanjansvarig.

"På andra sidan skrapet"

Kund: Triss/Svenska Spel

Byrå: King

Under 2017 bestämde sig Triss och King att ta sitt koncept byggt kring plötslig förändring till nya miljöer. Den här gången förvandlas bland annat en grådassig frukost i kalla Sverige till en lyxfrukost på balkongen, en långtråkig landsvägskörning till en cruise längs stranden och ett spinningpass till en bergstur.

"Enkla och opretentiösa filmer som med en "trissig" känsla förmedlar påtagliga vinst fantasier. Ibland behövs inte mer för att hålla konceptet i form."

Freshteh Piltan, regissör, B Reel.

"Filmversionen av det grafiska skrapet som vi tidigare sett i andra kanaler känns folkligt och kul. Otroligt effektivt berättande som funkar i även väldigt korta sekvenser."

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

"Smart och fint hantverk."

Johanna Johansson, art director, Volt.

"Kampanjerna för Triss har alltid något lite extra som talar till mig och dessa filmer var inget undantag. De placerade sig på min topplista denna omgång. Före/efter tanken är förstås klassiskt beprövad men det görs på ett sätt som är både charmigt, kul och inbjudande. Ett etablerat kampanjkoncept man vant sig vid men som kontinuerligt förnyas och får nytt syre. Bra gjort."

Jesper Holst, partner & senior kreatör, Åkestam Holst.

"Det här är verkligen en smart vidareutveckling av ett redan väl fungerande koncept. Jag gillar skarpt den visuella lösningen av "skrapet". Det är lätt att tycka om dessa filmer!"

Terese Andrén, regissör, Camp David.

"Kul! Budskapet är tydligt, idén är enkel och det går i samma "trissiga" ton som tidigare fast på ett lite nytt sätt. Smart, rakt och underhållande."

Hanna Adelstål, student, Berghs.

"Genom att använda det klassiska skrapandet av trisslotten som en intressant övergång mellan före och efter tar man ett gammalt maner och kopplar övergången till varumärket på ett lustfyllt sätt."

Pasi Helin, partner & CCO, Mediamonks.

Arbetsgrupp King:
Pernilla Berg, projektledare, Daniel Hallberg, art director, Adam Gäfvert, art director, Martin Sööder, copywriter, Åsa Slättegård, produktionsledare, Sunit Mehrotra, kundansvarig,  Frank Hollingworth, creative director.

Markus Ahlm, byråproducent, Colony

Produktionsbolag: Film de Liberté
Joakim Eliasson, regissör, Anders Eklund, producent, Henrik Stenberg, fotograf.

Postproduktion: Chimney Pot

Svenska Spel:
Charlotte Burlin, marknadsansvarig nummerspel och lotter, Mikael Holmgren, kommunikationsansvarig Triss och Lotto.

"Smooothfulness"

Kund: Klarna

Byrå: Nord DDB

Med utgångspunkt i en SIFO-undersökning som visar att en tredjedel av svenskarna känner sig stressande under julperioden valde Nord DDB och Klarna att använda sitt Smoooth-koncept i en ny kontext. Den tio minuter långa filmen med hypnotiska och avslappnande klipp är en sammanslagning av tidigare uttag inom ramen för Smoooth-konceptet.

"Kan inte avgöra om jag halvt slumrar till pga tristess eller smoothfulness. Eller om det är kroppens försvarsmekanism som kickar en till sömns då jag vet att det återstår 9 långa, konstiga minuter av filmen. Intressant koncept, dock med tråk-snygga biverkningar och 9 minuter för lång."

Freshteh Piltan, regissör, B Reel.

"Att utnyttja sina produktioner på bästa sätt är en bragd i sig. Här får vi uppleva Klarnas fina bildberättande förpackad i en ny idé som ger ytterligare perspektiv åt "Smooth".

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

"Snyggt som alltid och gör helt klart jobbet. Kände mig lugn efter att ha sett den. "

Johanna Johansson, art director, Volt.

"Blev kanske lite förvånad att denna film nådde topp tre. Därmed inte sagt att jag inte gillar det. Man har tagit extenderat material från tidigare prisade filmer och dragit det in absurdum. Inte säker på hur många som testade detta men i all sin enkelhet är det en fin kommentar till konceptet som ger det ytterligare dimension."

Jesper Holst, partner & senior kreatör, Åkestam Holst.

"Betaltjänster". Smaka på det ordet. Det låter lika tråkigt som "lastvagnar inom business to business segmentet". Men ibland kan osexiga produkter (förlåt Klarna) göra otroliga varumärkesförflyttningar tack vare kreativ reklam. Det har Smoooth-konceptet sannerligen bevisat."

Daniel Hallberg, art director, King.

"Jag tycker att det här roligt, det snyggt, absurt, dumt....och samtidigt väldigt smart. Filmens längd (10 min) tycker jag är humor i sig. Tummen upp. "

Terese Andrén, regissör, Camp David.

"Jag gillar idén att ta de dallrande geléerna till sin extrem i en tiominuters film för att hypnotisera mitt i julstressen, även om jag själv inte skulle ha tålamodet att sitta och kolla igenom hela. Snyggt! Och väldigt smoooth."

Hanna Adelstål, student, Berghs.

"En film som med sitt lugn nästan får en att inte tänka på att det faktiskt är en reklamfilm man tittar på i nästan 10 minuter.

Pasi Helin, partner & CCO, Mediamonks.

Arbetsgrupp Nord DDB:

Tomas Granath, art director, Martin Lundgren, copywriter, Jesper Hellzén, senior designer, Linus Östberg, design director, Annica Smith, business director, Roshanak Fatahian, account director, Linda Bryttmar, account director, Olle Langseth, creative director, Fredrik Simonsson, creative director, Andreas Dahlqvist, executive creative director.

Produktionsbolag: House Agency

Hanna Ostrowski, producent, Stella Breiman, art buyer, August Håkansson, motion graphic designer.

Fotografagentur: LundLund

Gustav Almestål, director

Fotografagentur: Mini title

Rachel Thomas, set designer

Produktionsbolag: Sic

Lovisa Sirén, editor

Edward Negussie (TTG), colorist

Trish B, voiceover

Arbetsgrupp Klarna:

Martina Brynielsson, product & brand marketing manager, Jasmine Riahi, B2C & brand marketing manager, Camilla Birkström, senior visual designer, David Sandström, chief marketing officer, Daniel Jontén, vp marketing, Christian Cabau, director marketing nordics.

Mediebyrå: OMD

En lussekatt bland hermelinerna

Jag minns en gång när vår dåvarande VD... Nä vänta. Inte fan kan man börja en krönika på det viset. Om man inte är typ 87 eller hämtar sin litterära inspiration från personaltidningar. Men nu faller det sig som så att jag faktiskt kom att tänka på Erik (vår dåvarande VD) när vi diskuterade Pressbyråns lussekattsfilm i juryn häromdagen. Och att jag inte kommer på något bättre sätt att inleda den här texten.

Erik stod vid sin plats och skrockade förnöjt när han blickade ut över ett härke med lappar som enligt honom själv skulle ticka alla kundens strategiboxar. Det fanns inte så mycket som en bokstav för reklamteoretikerna att ändra på. Då gled vår kollega Johan förbi och sa: "Fint Erik. Men det slutar ändå med att ni gör en film där en naken man springer ut ur garderoben." (Han syftade på ett av våra gamla Comviq-alster.)

Det störde inte Erik något nämnvärt. Tvärtom. Han gillade ju nakna män. Eller... Ja... Han gillade tanken på dem kan man säga. Att det trots alla brand statements och key positionings gick att göra riktigt bra kommunikation. För det är ju lätt att glömma bort varför vi egentligen finns till. Att vi är här för att få folk att lyssna på vad vad företag har att säga, alternativt sälja.

Fråga mig inte vad arbetsgruppen på Åkestam & Holst hade för dokument att förhålla sig till när de fick uppgiften att kränga lussebullar till en yngre publik. Men en sak är säker, dokumentet var antingen jäkligt bra eller så kunde de strunta i det helt och gå under radarn eftersom filmen ändå "bara skulle gå i SoMe".

Fast det kan såklart också bero på att det sitter någon på Pressbyråns marknadsavdelning som förstår sig på reklam. En kund som inser att en knäpp film man omöjligt kan värja sig mot slår alla strategier i världen. Vid närmare eftertanke ska jag nog be Silla (vår nuvarande VD) att slå hen en signal.

Martin Ringqvist, juryordförande och copywriter på Forsman & Bodenfors.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.