Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Månadens film december-januari

Månadens film december-januari

I år var året då de bombastiska julkampanjerna gjorde entré på den svenska marknaden. Enligt månadens film-juryn lyckades Clas Ohlson och King allra bäst och prisas med guld i månadens film. Andraplatsen gick till Unicef och TBWA Stockholm medan bronspengen kneps av Comviqs meme-inspirerade "Orkestern".

Publicerad: 28 Februari 2019, 09:44


Innehåll

"God Stressfri Jul"

Kund: Clas Ohlson

Byrå: King

Sedan Volvo och Forsman & Bodenfors för snart fem år sedan lanserade konceptet "Made by Sweden" har flera branschkännare noterat ett alltmer episkt Reklamsverige.

Och i år var det flera varumärken som i sina julkampanjer vågade ta ut svängarna lite mer än vanligt.

Det mest uppmärksammade försöket kom från Elgiganten och Nord DDB, men de som lyckades bäst var enligt Månadens kampanjs filmjury King och Clas Ohlson.

Med insikten om att jul inte bara innebär julgodis och tända ljus utan en hel dos stress tog Clas Ohlson tillfället i akt att påminna om att det faktiskt räcker att gå till dem för att sköta alla sina bestyr. Insikten i sig är inte revolutionerande, däremot föll juryn för det utsökta hantverket och smådetaljerna som finns utströsslade i reklamfilmen.

Linnea Gardefjord är art director på King och en av de som jobbat med kampanjen.

Vad var det roligaste i arbetet med kampanjen?

– Jag tror definitiv det var när vi knäckte nöten med en skräckslagen jesuskrubba! Men framför allt att ha en kund som litar och vågar tro på en sån idé. Det gör allt, berättar hon för Resumé.

Stora delar av juryn hyllade hantverket i filmen, vilken sekvens är din egen favorit?

– Kul att höra! Jag tycker Jesper Stein och Christoffer Dymling gjorde ett välidgt fint jobb med den omskrivna låttexten. Kan ta noll credd för den pga helt omusikalisk. Men utan den hade filmen inte blivit den samma. Sen är väl alla en sucker för söta nallebjörnar? Regissören Adam Berg har ju en känsla för alla såna detaljer.

Både Clas Ohlson och Elgiganten satsade i år på rätt storslagna julkampanjer, hur kommer det sig och tror du att det är något vi kommer få se mer av?

– Oavsett om den är storslagen eller inte så handlar det fortfarande om att våga göra nått som sticker ut, som folk tar sig tid till. Men att kraftsamla sin kommunikation tror jag att vi absolut kommer att se mer av. Kvalitén i utförande och idé är och kommer att bli mer väsentlig, så är det bara.

Har du någon egen favorit inom julkampanjskategorin?

– En personlig favroit är Harvey Nichols, "Sorry, I spent it on myself" från 2013. Kul att ta en insikt om deras kunder så långt.

En fantastiskt välgjord film med hög igenkänningsfaktor som på ett fint och KUL sätt skildrar julen och all dess bestyr. Min personliga favoritsekvens? När det lilla lammet dammsugs upp och de andra figurerna i krubban får rikspanik. Briljant, King.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA Stockholm.

------

Att använda julstress som ett verktyg för igenkänning är inget nytt, men det här fastnar ändå hos mig. Manéret känns uppfriskande osvenskt, hantverket är grymt och fyndiga planteringar driver storyn framåt. De knackiga stopmotionanimationerna är en snygg flört med Tim Burton – bra val av stilgrepp i julsammanhanget!

Nathalie Hallman, regissör, Camp David.

------

En film som förmedlar budskapet om Clas Ohlson som julens one stop shop på ett elegant sätt. Fint hantverk, hög relevans och stark igenkänning. Snyggt jobbat King.

Pontus Widell, kreatör, Abby Priest.

------

Välgjord och gullig. Två bra ingredienser under jul - och för Clas Ohlson.

Anna Boberg, copywriter, Nord DDB.

------

Kul med satsiga julfilmer i Sverige! I år lyckades den här bäst. Ämnet passar Clas Ohlson, hantverket är magiskt och jag var hela tiden nyfiken på nästa "animation". Hoppas det blir en nästa år också.

Max Hultberg, art director, Ingo.

-------

Clas Ohlson är min absoluta favoritbutik, så jag röstar upp denna reklamfilm med lätt partiska ögon. Kul att se en svensk John Lewis-brakare som håller måttet.

Joakim Khoury, art director, Åkestam Holst.

------

Arbetsgrupp KING:

Christoffer Dymling, Copywriter / Creative Director
Linnea Gardefjord, Art Director
Jesper Stein, Art Director
Pernilla Berg, Projektledare
Åsa Slättegård, Produktionsledare
Calle Cassel, Formgivare
Per Wilson, Strateg
Michaela Wehtje, Planner
Casper Broomé, Planner
Frank Hollingworth, Creative Director
Sunit Mehrotra, Kundansvarig

Clas Ohlson:
Jeff Jacket, Group Marketing Manager

Indio:

Adam Berg, Regissör
Jimmy Wåhlin, Producent
Johan Lindström, Exekutiv producent

Postproduktion: Swiss
Musik:
Music Super Circus

Always Frank
Johan Svensson, Byråproducent
Peter Sarhammar, Byråproducent

PR: Post Sthlm

"Jul/Nyår 2018-19"

Kund: Unicef

Byrå: TBWA Stockholm

Det är inte lätt att sticka ut när det kommer till julkampanjer från välgörenhetsorganisationer. Förra året lyckades Unicef bryta igenom bruset genom att lyfta hur definitionen av "katastrof" skiljer sig markant mellan Sverige och de länder där Unicef verkar.

I år har man gjort det igen och precis som förra året är det TBWA Stockholm som står bakom kampanjen.

Varje år slår julhandeln nya rekord, en handel som i mångt och mycket går ut på att köpa skräp för skänkandets skull istället för att ge bort en julklapp som faktiskt betyder något. Med tanke på den mängd skräp som slutar i julklappssäckarna kanske vi skulle kunna köpa något som betyder något på riktigt?

I filmen får vi följa ett antal läkare som verkar i utsatta områden. Till sin hjälp för att bota poliosjuka och undernärda barn är de utrustade med chokladaskar, julstjärnor och parfymer. Filmen påminner oss om att de 70 kronor vi köpte en Alladinask för kanske hade gjort bättre nytta om de spenderades på något annat, poliovaccin till exempel.

Fint filmhantverk! Och himla befriande att en välgörenhetsorganisation vågar använda humor. Känns som en bristvara nu för tiden när allt ska vara på så blodigt allvar.

Christofer Dymling, copywriter/creative director, King.

------

Kul och vågat grepp som sticker ut i kategorin. Hade kanske önskat att filmen sytts ihop något tydligare. Men vad gör det, man förstår ju ändå.

Pontus Widell, copywriter, Abby Priest.

------

Cynism i sin bästa form. Att våga tänkvärd humor för att väcka den emotionellt drivna plånboken gör Unicef galant även i år.

Anna Boberg, copywriter, Nord DDB.

------

Humor kan vara svårt. Humor om svåra ämnen borde vara ännu svårare. Fin blinkning till Carola också. Skoj!

Max Hultberg, art director, Ingo.

------

Traditionen av god reklamfilm för UNICEF fortskrider enligt plan.

Joakim Khoury, art director, Åkestam Holst.

Arbetsgrupp Unicef:

Andreas Eriksson, Kommunikationschef
Åsa Lee, Projektledare
Alice Beckman, Projektledare

TBWA Stockholm:
Pernille Nylén Janze, Produktionsledare
Kalle Håkanson, Kreatör
Alexander Fredlund, Kreatör
Per Olholt, Projektledare
Kalle Widgren, Creative Director
Fanny von Pongracz, Formgivare

Produktionsbolag: Camp David

Kristina Wibom, Exekutiv Producent
Sebastian Reed, Regissör

Grad/Online: Swiss

Ljud: Ponytail Sound

Musik: TTG/Sacred Sound

"Orkestern"

Kund: Comviq

Byrå: ANR BBDO

Comviq har längre riktat in sig på en yngre målgrupp. Med taglinen "Billigt, billigt" och serien med Karim och Christer har man i omgångar porträtterat det härliga livet med Comviq.

Den här gången har man använt sig av memen "Trumpet boy" som i slutet av förra året tog över internet. Med tanke på att många varumärken i år satsat mer pengar än någonsin på sina julkampanjer kommer Comviq billigt, billigt undan. Tramsigt, billigt, briljant.

Märklig film! Dum men kul. Tror aldrig jag riktigt sett något liknande tidigare och sånt bör väl premieras?

Christoffer Dymling, copywriter/creative director, King.

-------

Busig passning till samtiden som sticker ut från ungefär allt annat man matas med under jultider. Fångade min uppmärksamhet direkt och fick mig att le både en, två och fyra gånger – och då har man tusan förtjänat en pallplats.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA Stockholm.

-------

Att surfa på meme-vågor är kanske inte höjden av idéoriginalitet. Det kan också vara farlig mark: antingen känns det krystat eller så landar det helt rätt som i Orkestern. Det här är så dumt men så himla löjligt kul. Comviq sticker inte under stol att det är en hommage till originalet, det känns sympatiskt.

Nathalie Hallman, regissör, Camp David.

-------

Tramsigt värre. Som tur är, är jag pro trams. Kul, enkelt och anpassat för målgruppen utan att framstå som en farsa med kepsen bak och fram.

Pontus Widell, copywriter, Abby Priest.

-------

Ingen pallplats i mina ögon. Men jag uppskattar att topp 3 rymmer både stora och små julproduktioner, från allvar till trams.

Anna Boberg, copywriter, Nord DDB.

-------

Enkelt, rolig och det lär ju varit billigt (billigt, billigt).

Max Hultberg, art director, Ingo.

-------

Meme-(jul)fest! Befriande opretentiöst och rätt så kul i sin enkelhet.

Joakim Khoury, art director, Åkestam Holst.

Arbetsgrupp ANR BBDO:

Hilda Carlsson, Produktionsledare
Viktor Bergabo, AD
Oscar Tiberg, Junior Art Director
Jonathan Elmblad, Junior Copywriter
Maria Fager, Projektledare

Comviq:
Gabrielle Lundgren, Brand Manager

BRF:

Daniel Forsvik, Producent
Arthur Wolgers, Director
Olle Bergman, Director

Martin Ronström,MD

Ordföranden har ordet

Antagligen är det jag som är en dålig chef, men den här juryn verkade mer intresserad av att förbättra filmerna vi skulle bedöma än att bedöma dem. Jag ber om ursäkt. Men kul var det i alla fall och eftersom juryn bestämt sig för att framförallt ta hänsyn till kreativ höjd så landade vi förhoppningsvis ganska rätt ändå.

Vinnaren i månadens kampanj, "God stressfri jul" av King för Clas Ohlson, är ett bra exempel på en film med bra kreativ höjd, speciellt för kategorin, och en svinhög budget får man anta. Animationen av den lilla nallen är spot on och även produktionen i övrigt håller högsta kvalitet. Igenkänningen inför julen är kännbar och strategiskt landar filmen rätt. Det diskuterades att man gärna skulle vilja ha följt nallen mer genom filmen, eller ännu hellre genom hela konceptet långsiktigt, och att man strategiskt hade velat fokusera en större del av filmen på de problem som Clas Ohlson faktiskt kan lösa. Men det är en fin film i lyxförpackning. Grattis King och Clas Ohlson.

Tvåan, Jul/Nyår 2018-19 av TBWA för Unicef, föll kanske mer än något annat bidrag in i kategorin filmer som juryn ville remixa. Man gillade den kreativa ansatsen och den mörka humorn i att ge bort julblommor och eau de toilette för att visa på meningslösheten i våra slentrianklappar, men sen vidtog förvirring. Antingen säljer man de här skräpklapparna på Unicefs webshop och köper poliovaccin för överskottet, vilket skulle vara strategiskt svagt men göra filmen logisk. Eller så är budskapet att du ska skänka pengar till poliovaccin istället för att ge bort en massa skit, vilket är strategiskt starkt men då hade man velat skippa "det kommer skydda din son mot polio" och gått rakt från parfymen till packen. Som för övrigt borde landat i en mindre generisk och mer direkt payoff som till exempel "skänk en gåva till Unicef istället". Jag sa ju att juryn inte kunde hålla tassarna borta. Hursomhelst så är grundidén såpass bra att den här filmen knep andraplatsen. En omklippt, rappare och smartare variant kunde ha vunnit.

Tredjeplatsen "Orkestern" av ANR BBDO för Comviq var i all sin enkelhet ordförandens favorit (får jag avslöja det?). Speciellt innan jag insåg att den var baserad på ett befintligt meme, men rolig även då. Den visar också kraften i ett långsiktigt koncept när man kan göra någonting på en befintlig meme utan att tappa igenkänning. Märkligt nog hade juryn inga direkta förbättringsförslag till den här filmen och kanske var det därför den inte vann. Den var inte så rolig att leka med helt enkelt. Filmen kämpade sig iallafall upp till välförtjänt tredjeplats efter en extra röstningsomgång.

Till nästa omgång ska vi träna på att döma skoningslöst istället för att vara konstruktiva. Men det kommer nog gå åt helvete.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.