Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens Film, Februari 2017

Månadens Film, Februari 2017

Åkestam Holst fortsätter att prisas för Ikeas koncept "Där livet händer" i Månadens Kampanj. ANR BBDO:s "Face tomorrow like a swede" kommer tvåa och tredjeplatsen går till Kings meddelande till alla kreatörer.

Publicerad: 27 mars 2017, 06:54


Innehåll

En god lyssnare

Kund: IKEA

Byrå: Åkestam Holst

Ikeas koncept "Där livet händer" har hyllats för sitt sätt att lyfta fram vardagen och situationer som inte alltid porträtteras i reklam. I den nya filmen "En god lyssnare" bråkar en tonårsdotter med sin pappa.

Ni fortsätter att röna stora framgångar med Ikeas koncept. Vad är hemligheten?
– Det ligger ett långt och gediget arbete bakom konceptet. "Där livet händer" bygger på att Ikea alltid har inspirerats av hur folk lever. Det är tack vare insikter och lärdomarna från livet som Ikea utvecklar produkter som kan göra livet lite enklare. Oavsett vem du är eller i vilken livssituation du befinner dig i. Och har man livet som inspirationskälla så säger det ju sig självt, då får vi ett stort spelutrymme för hur vi ska dramatisera det i reklam, säger Rickard Beskow, copywriter på Åkestam Holst.

Ni frontar bara en enda produkt i filmen, pallen Oddvar. Varför ville ni göra så?
– Med konceptet vill vi ge Ikeas produkter ett större emotionellt värde. Därför ville vi visa att en pall inte bara behöver vara en pall. Det kan även vara ett verktyg som hjälper en far att bli en god lyssnare.

Vad kommer vi att få se för fortsättning på Ikeas koncept där livet händer?
– Vi fortsätter utveckla konceptet hela tiden. Det handlar om att vara kontextuella och lyhörda. Livet förändras ju hela tiden, och vi vill att konceptet ska kännas aktuellt. Det handlar om att hitta nya oväntade vinklar som visar hur Ikeas produkter kan vara en hjälpande hand i folks vardag.

Hur mycket av konceptet tar ni utomlands?
– "Där livet händer" är i grunden ett koncept för den svenska marknaden. Men tack vare det positiva mottagandet, både i Sverige och utomlands, har vi märkt av ett intresse från andra marknader som gärna vill veta hur vi landade i konceptet och hur vi arbetar med det idag.

Till sist: Vart händer livet för dig just nu?
– Förutom att känna en extrem pepp på nästkommande kampanjer för Ikea så planerar jag min semester. Tanken är att sätta mig i en Ikea-stol, lägga fötterna på bordet, blunda, andas och lyssna på Perfume Genius nästa platta som släpps i maj.

Se filmen här.

Rikard Linder, art director på Volontaire: Omgångens solklara vinnare enligt mig. Ren och fin idé som är lätt att relatera till även om jag inte upplevt situationen själv. Mycket kvalitet och fint hantverk förstås. Kul!

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Att vara bra på att lyssna på andra är lika värdefullt för ett varumärke som för en tonårsförälder. Det visar IKEA när de låter livet självt inspirera såväl produktutveckling som marknadsföring. Det måste inte vara så komplicerat. Ibland är en stadig pall allt som krävs.

Stina Lütz, regissör på Camp David: En film med mycket autenticitet, känsla och hög igenkänning! Min klara favorit. Man har dessutom lyckats balansera upp ett tungt ämne utan att bli för sentimental eller klyschig. Fin casting också och en liten extra stjärna till möbelföretaget som vågar låta filmen utspela sig i ett "ostylat" hem.

Carin Jacobsson projektledare, Maria Granath reklamchef, Patrik Nygren-Bonnier marknadschef, Jesper Holst och Michal Sitkiewicz ad:s, Mark Ardeliu, Magnus Jakobsson och Rickard Beskow copywriters, Magnus Jakobsson cd, Sara Bellafesta grafisk design, Kjell Mansson account director, Jerker Winther planner, Leila Widgren agency producer, Agneta Oppenheim account manager, Martin Werner director, Ylva Axell executive producer, Joel Rostmark producer, Mattias Rudh DOP, Catharina Nyqvist Ehrnrooth set design, Johanna Borggren costume design, Bacon port production.

Face tomorrow like a swede

Kund: TCO

Byrå: ANR BBDO

Eftersom den svenska partsmodellen är framtidssäkrad, startade TCO världens första fackförbund för artificiell intelligens, så även artificiell intelligens kan "Face Tomorrow Like a Swede". Nyheten spreds via en tragikomisk "mockumentär"-film, som gestaltar AI:ns hårda arbetsliv – och lösningen på deras problem.

Se filmen här.

Rikard Linder, art director på Volontaire: Matig film med en kul utveckling av Like a Swede-konceptet.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Den här filmen är varken tydlig, kärnfull eller logisk. Men den är skruvat underhållande, oerhört väl genomförd och den väcker min nyfikenhet så att dryga 5 minuter känns som 2. Allt är förlåtet!

Stina Lütz, regissör på Camp David: Kul idé och fint hantverk! Att göra uppföljare brukar vara en utmaning men här har man lyckats skapa ett eget dokumentärt uttryck som samtidigt innehåller TCOs numera inarbetade estetik och värme. Fantastisk casting och fint skådespeleri dessutom. Den skulle nog kunna kortas ner en aning och kräver en åskådare med fokus men det gör inte så mycket eftersom den är så underhållande.

Nayeli Kremb art director, Anna Werkell copywriter, Andreas Lönn creative director, Jenny Canborn pr-expert, Maria Fager projektledare, Johanna Ridemar produktionsledare, Afshin Piran designer, Pontus Karlsson kundansvarig, Per Karlberg projektledare, Petra Jankov digitalt ansvarig, Sandra Zetterman pressansvarig, Lisa Wärn kommunikationschef.

Meddelande till alla kommunikatörer

Kund: Guldägget

Byrå: King

Reklamtröttheten i Sverige är ett faktum. Enligt de senaste siffrorna uppger 83 procent att de ogillar reklam. I årets kampanj vill Guldägget på ett humoristiskt sätt hylla de kommunikatörer som trots dessa siffror fortsätter att kämpa för att skapa kreativ kommunikation.

Film 1
Film 2
Film 3

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Hur tar man sig an den otacksamma uppgiften att göra reklam för reklambranschens årliga ryggdunkarfest? Kanske genom att så ett litet frö av självdistans? Träffande och välbehövligt.

Stina Lütz, regissör på Camp David: Kul koncept och härlig kombo där självdistans och ironi möter allvar på ett intressant sätt. Dessutom bra mingelunderlag till stundande galaefterfest.

Linda Nilsson projektledare, Fredrik Kullberg produktionsledare, Linnea Gardefjord, Jesper Stein och Axel Lokrantz Månson ad:s, Christoffer Dymling copy, Victor Söderberg planner, Pernilla Berg projektledare, Åsa Slättegård produktionsledare, Calle Cassel och Julius Tuvenvall formgivning/originalarbete, Eddie Åhgren regissör, Therese Pettersson producent, Sandra Fohlin exekutiv producent, Markus Ahlm byråproducent, Erik Lindahl postproduktion.

Solklar segrare i blek omgång

Precis som jul, nyår och allt som hör därtill kan krama musten ur både en själv samt ens plånbok, verkar samma sak ha hänt på filmfronten då detta var en tämligen blek omgång.

Dock falla ingen skugga över den solklara segraren Ikea, som tar vidare konceptet "Där livet händer" med en historia som berör och känns äkta. Filmen hade möjligen riskerat att bli väl sentimental om den inte landat i något så krasst som en rejäl furupall. En snygg och väl genomförd balansgång som förtjänar högsta poäng.
Övriga bidrag brast lite i antingen tydlighet, relevans eller utförande.

Även om juryn verkligen uppskattade utförandet och ambitionsnivån på TCOs Face tomorrow like a Swede, var idén möjligen lite för smart och komplicerad för att man skulle kunna förklara den på ett enkelt och effektivt sätt. Därmed kändes filmen för lång och krävde kanske väl mycket av tittaren.

Personligen tyckte jag att Guldäggetfilmerna med små medel lyckats väl med att få fram en kul självdistans till branschen. I relation till själva tävlingen Guldägget, där man tar (vilket man också ska göra) sin bransch och det jobb man gör på största allvar, kan det vara befriande med ett garv också. Med det sagt, uppstod i diskussionerna en del frågetecken kring vad man egentligen ville ha sagt, varför och till vem. Och visst känns dessa filmer kanske främst riktade mot dem som jobbar i branschen, att jämföra med vissa tidigare års kampanjer som handlat om exempelvis vem som får synas i reklam och som riktat sig mer mot allmänheten. Men frågan är vilka krav man kan ställa på en Guldägget-kampanj att engagera allmänheten? Ibland kan det kanske bara få vara kul för de närmast sörjande? Därom tvista Månadens Kampanj-juryn.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.