Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens film

Månadens film juni-augusti

Månadens film juni-augusti

Volts första kampanj för Bris prisas med en förstaplats i Månadens kampanjs filmkategori. Andraplatsen går till King och ICA medan TBWA och ICA Banken kniper bronspengen.

Publicerad: 14 Oktober 2019, 08:26


Innehåll

"När barn berättar finns det hopp"

Kund: Bris

Byrå: Volt

I våras tog Volt över kommunikationsuppdraget för Bris, ett uppdrag som tidigare låg hos Garbergs. I samband med det nya byråsamarbetet ville Bris se över all kommunikation, ett omtag som landat i det nya konceptet "När barn berättar finns det hopp". Konceptet bygger i mångt och mycket på samtalen mellan Bris kuratorer och de barn som hör av sig till dem. Målet är att nå både de barn som tvekar inför att ringa men även de månatliga bidragsgivare som Bris är beroende av.

Jörgen Berglund, creative director på Volt, berättar att man redan i pitchstadiet ville ta fasta på just samtalen mellan Bris kuratorer och de barn som ringer. När uppdraget väl gått till Volt fortsatte de arbetet med att förenkla den idén. Idén till lanseringsfilmen var inledningsvis tänkt till en radiospot, men produktionsledare Melina Sved lanserade idén om att den skulle fungera lika bra i film.

– Styrkan är det intima och att tittarna vår vara med under täcket och tystnaden. Vi försökte hålla oss så nära verkligheten som möjligt och kuratorn som är med använder samma öppningsfras som han gör i verkliga samtal, berättar Jörgen Berglund.

Just nu håller Volt och Bris på och förbereder inför julen, den viktigaste perioden för i princip alla välgörenhetsorganisationer.

– Vi kommer fortsätta jobba med samma enkla känsla och berätta om Bris verkliga kärnverksamhet. Det känns nästan cyniskt att prata om en välgörenhetsorganisations "usp" men det är den vi försöker komma så nära som möjligt.

Tidigare i karriären har Jörgen Berglund jobbat med välgörenhetsorganisationen Spädbarnsfonden medan Volt som byrå jobbat med Min Stora Dag och Diakonia. Organisationerna har sällan några större produktionsbudgetar vilket gör att de inblandade, om de vill dra projeket i hamn, tvingas ge lite extra.

– Det känns bra i magen att använda det man gör om dagarna till någonting som förändrar saker och ting till det bättre. I det här projektet har alla, från klippare till gradingteamet, gått den extra milen och det är jag både tacksam och stolt över.

Att lyckas med uppbyggnaden och få det där hej:et att kännas så mycket är inget annat än imponerande. Min nästa känsla: här har vi en eventuell ägget-kandidat. Grattis alla inblandade!

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA Stockholm

-------

Gripande och hoppfull film som i sin enkelhet lyckas förmedla ett starkt och avgörande ögonblick. Grattis till en första plats!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

Medverkade vid mötet gjorde även Pontus Widell (Abby Priest), Walter Naeslund (Honesty), Karl Wikström (Åkestam Holst), Max Hultberg (Ingo).

Arbetsgrupp Volt:

Jörgen Berglund, art director
Elisabet Fischer, copywriter
Melina Sved, produktionsledare
Jonas Brodén, projektledare
Jörn Arnell, projektledare
Åsa Stjärnquist, originalare
Martina Larsson, pr
Kaj Hettman, planner
Erica Thelin, planner

Bris:

Anna Barbier, kampanjprojektledare
Jeanette Ramnitz, kampanjprojektledare
Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef

New Land:

Natanael Ericsson, regissör
Dea Saračević, producent

"Enkla veckomenyer"

Kund: ICA

Byrå: King

I 18 år har King och Ica styrt sin reklamsåpa med fast hand. I guldäggssammanhang är såpan kanske inte lika het som under 00-talet, men i månadens kampanj fortsätter den att skörda pallplaceringar. Den här gången är det ICA:s veckomenyer med enkla recept för vardagslivet som står i centrum. Recepten är så bra och sprider så god stämning att Stig & Co. rent ut sagt lider under helgen.

Andra bidrag må rendera i längre diskussioner men sällan finns det i jurygrupperna sån enighet som när King och ICA, återigen, träffar rätt.

Rolig i all sin enkelhet, med en låt som sätter sig. Gott så.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA.

---------

Bara låten förtjänar ett pris. Fantastisk!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

---------

Medverkade vid mötet gjorde även Pontus Widell (Abby Priest), Walter Naeslund (Honesty), Karl Wikström (Åkestam Holst), Max Hultberg (Ingo)

Arbetsgrupp King:

Martin Sööder, copywriter
Ellen Marklund, copywriter
Adam Gäfvert, art director
Anna Sjöberg, produktionsledare
Peter Preisler, projektledare
Frank Hollingworth, creative director
Sunit Mehrotra, kundansvarig

ICA:

Gunilla Asker, marknadsdirektör
Anna Tideström, ansvarig tv-konceptet

Barrfilm:

Olof Barr, producent
Martin Persson, regissör

"Lätt som en plätt"

Kund: Ica Banken

Byrå: TBWA

Banker är en typisk lågintresseprodukt där kommunikationen ofta handlar om något annat än just produkten. I fallet ICA Banken och TBWA beskriver parterna en samtid där väldigt mycket blivit svårare än vad det tidigare varit. I dag ska vi till exempel ta hänsyn till pollenallergi, glutenintolerans, skvallerpress och tänka på hur varenda måltid ser ut. Då kan det vara skönt att åtminstone ha en bank som gör livet lite enklare.

Kul och ambitiös idé i en fin och cinematisk förpackning!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

Medverkade vid mötet gjorde även Pontus Widell (Abby Priest), Walter Naeslund (Honesty), Karl Wikström (Åkestam Holst), Max Hultberg (Ingo)

Arbetsgrupp TBWA:

Kalle Håkanson, copywriter
Nasim Kabiri, produktionsledare
Elin Hjelte, art director
Per Olholt, projektledare
Ingrid Wallmark Hjerpe, formgivare
Carl-Johan Schults, planner
Alexander Fredlund, creative director
Johannes Ivarsson, creative director

ICA Banken:

Pia Widell Cordén, marknadschef
Henrik Agnehall, ansvarig extern kommunikation
Caroline Matthiessen, projektledare

Giants and Toys:

Jesper Ganslandt, regissör
Christian Regnfors, producent

Dela artikeln: