Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens film, juni-juli

Månadens film, juni-juli

Att bryta med hemelektronikkedjornas vanligtvis skrikiga kommunikation gjorde Nord DDB och Elgiganten till vinnare i månadens film. Silvret kneps av Icon Brands för H&M-gruppen medan bronset gick till Perfect Fools och Halebop.

Publicerad: 27 september 2018, 12:30


Innehåll

"Till alla slarvers"

Kund: Elgiganten

Byrå: Nord DDB

Reklam för hemelektronikkedjor är ofta rätt putslustig utbudsannonsering. Skrikande tyskar och mega-super-galen rea. Kanske var det därför juryn i månadens film blev så glada när de hörde Claire Wikholms värmande stämma i Elgigantens senaste kampanj "Till alla slarvers". Genom kampanjen, som riktar sig till den fumliga delen av Sveriges befolkning, ville Elgiganten undvika den regelrätta utbudsannonseringen och istället berätta om butikskonceptet "More than things".

– Tjänsterna är ju lite som ett gulligt säkerhetsnät, vilket är bra för alla oss som beter oss som idioter då och då. För det gör man! Man är ju bara människa! Så ja, vi ville hylla alla slarvers och samtidigt upplysa om att Elgiganten faktiskt kan hjälpa till med grejerna även efter man har fått prylen i näven, säger Frida Siversen Ljung, copywriter på Nord DDB som arbetat med projektet.

Kanske kan framgången för "Till alla slarvers" inspirera andra byråer och varumärken att tänka lite nytt. Det skulle spara på konsumenternas trumhinnor.

Min tveklösa favorit denna ganska magra omgång. Fin liten hyllning med fina scener och en extra eloge till valet av voiceover som går mot strömmen.

Jesper Holst, senior kreatör, Åkestam Holst

---------

Väldigt charmig film med mycket igenkänning. Genomgående fint hantverk i allt ifrån bildspråk till klippning. Men det som verkligen får filmen att nå ända fram är den fantastiska berättarrösten, klockren casting!

Sabina Törnberg, colorist, MediaMonks

--------

En väl genomförd "glimten i ögat"-idé som sticker ut i månadens omgång. Hög hantverksskicklighet och ett extra plus för valet av V/O. Den tillsammans med den blåögda kvinnans blick gjorde halva filmen för mig. Kul!

Stina Lütz, regissör, Camp David

--------

Fina små ögonblick av slarviga händelser. Vissa mer självklara än andra. Jag kan inte låta bli att känna igen mig i några av dom eller se hur min mormor eller morfar skulle bli överförtjusta över sin "klick-vinst".

Johanna Johansson, art director, Volt

--------

Svår att ogilla. Stämning, musik och bild drar alla åt samma håll och skapar en väldigt trevlig film man gärna tittar på. Vilket i sig själv är en vinst när det kommer till reklam.

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO

Arbetsgrupp Nord DDB:

Frida Siversen-Ljung, copywriter
Kalle dos Santos, art director
Stefan Gustavsson, copywriter
Fredrik Simonsson, art director
Johan Ljungman, account director
Rickard Allstrin, projektledare
Katarina Bäcklund, produktionsledare
Elias Betinakis, planner
Eddie Wernholm, grafisk designer
Per Welén, byråproducent Elgiganten

"Be you"

Kund: H&M-gruppen

Byrå: ICON Brands

Genom "Be you" skulle den disparata H&M-gruppen, med nio olika varumärken, hitta en "vi-känsla" i sin kommunikation, både för extern och intern spridning.

Gruppen har aldrig tidigare kommunicerat gemensamt.

Interna varumärkesfilmer brukar inte alltid vara det mest spännande för utomstående parter men genom ett färgsprakande potpuri av både personligheter och roller lyckades ICON Brands tillsammans med B-Reel Films charma månadens-juryn.

Bra stilkänsla. Fint hantverk.

Jesper Holst, senior kreatör, Åkestam Holst

-------

Här lyckas man fånga ett brett persongalleri och en fin känsla som känns helt rätt, snyggt foto och vacker scenografi.

Sabina Törnberg, colorist, MediaMonks

--------

Företagsfilmer av det här slaget tenderar ofta att bli ganska trista. Men i den här filmen har regissören verkligen gjort en kraftansträngning för att poppa till genren. Och lyckats. Lite synd dock att den är så lång men fotot och estetiken är så snyggt att det inte gör så mycket. Heja!

Stina Lütz, regissör, Camp David

--------

Arbetsgrupp ICON Brands:

Joel Persson, creative director/copywriter
Peter Smirnakos, copywriter
Peter Grönlund, copywriter

B-Reel Films:

Olof Lindh, regissör
Sandra Sohlman, producent
Anisa Dzindo, producent

Always Frank:

Johan Svensson, byråproducent

H&M-gruppen:

Sara Wisterberg, HR-specialist
Anna von der Burg, global HR-manager
Ulrika Jangblad Julin, HR-specialist

"Lyssna på dina känslor i sommar"

Kund: Halebop

Byrå: Perfect Fools

Efter ett långvarigt samarbete med Honesty valde Halebop i slutet av 2017 att bryta med byrån, detta efter att ha kammat hem en rad olika priser.

Halebop gav sig därefter ut på jakt efter en ny byrå som kunde hitta ett koncept som ligger närmre själva produkten, snarare än att bara bygga själva varumärket.

Halebop har länge riktat in sig på en yngre målgrupp och det nya konceptet ligger rätt mycket i linje med det tidigare.

Halebop vågar gå på en helt egen linje där utförande och ton sticker ut. Uppfriskande.

Jesper Holst, senior kreatör, Åkestam Holst

-------

I sann Halebop-anda lyckas man även denna gång att tala med målgruppen på deras vis. En enkel och effektivt berättad film. Klassisk Halebop!

Sabina Törnberg, colorist, MediaMonks

-------

Nytt, modigt och kul koncept som känns mitt i prick för målgruppen.

Stina Lütz, regissör, Camp David

-------

Mycket film och en självklar Halebopfilm.

Johanna Johansson, art director, Volt

Arbetsgrupp Perfect Fools:

Ebba Körlof Sundberg, copywriter
Nayeli Kremb, art director
Mattias Mattisson, designer
Maria Lundvall, head of account
Åsa Edgren, producer
Carl Berglind, producer
Tony Sajdak, CTO
Patrick Dry, creative director

Regissör: Sara Haag

Produktionsbolag: Tilde Franzén från NewNew

Halebop:

Johanna Sahlman, head of marketing
Hanna Myrling, go to market-manager
Samuel Andersson, project manager
Sebastian Prosser, creative director

Skillnaden mellan tycka och göra

Det är inte lätt att göra marknadskommunikation år 2018. Matematisk optimering utmanar kreativ differentiering. Kvartalsrapporternas siffror är ofta viktigare än långsiktiga affärsstrategier. Intern politik ska omsättas till extern kommunikation.

I tider som dessa är det extra skönt med positiva förebilder. Någon att inspireras av. Det är dessa positiva förebilder som Månadens kampanj vill lyfta fram. Juryns utgångspunkt är kreativ differentiering. De som gör reklamfilmerna delar inte alltid juryns åsikter. Det är skillnad på att tycka och att göra.

Den här gången tyckte juryn att Elgiganten var en positiv förebild i en kategori som annars ofta hänger sig åt trams. HM-gruppen respektive Halebop tyckte vi också om. Och tyckte om.

Utanför pallplats tyckte juryn att Ingo (bensinstations-kedjan) skulle hamna. Det tyckte antagligen inte de som gjort reklamfilmerna för Ingo. Och kanske med rätta så. Ingo bygger vidare på sin karaktär Mannen utan lokalsinne. Premissen är lite snårigt – men den långsiktiga ansatsen är hedervärd. Ibland blir det riktigt kul.

En rolig reklamkaraktär är naturligtvis ingen nyhet. Ica-Stig, Fåret Frank och Comviq-Karim har alla försökt locka till såväl skratt som konsumtion. För Ica har Stig varit en del av den långsiktiga affärsstrategin. Försäljningssiffrorna har ökat i takt med Stigs popularitet.

Dock lanserar Ingo sin karaktär i en annan tid än när Stig först drog på sig sin vita rock. Likheter finns, men de möter olika utmaningar. Lite på samma sätt som Chaka Khan och Shere Khan har snarlika namn – men medan Chaka Khan erövrade glittrande dansgolv så tvingades Shere Khan försöka överleva i en snårig djungel.

Mannen utan lokalsinne kommer snart behöva svinga sig mellan olika kanaler och tekniska plattformar likt en kommersens Tarzan på jakt efter konsumenter. Han kommer förfölja dig med personligt anpassade erbjudanden, så fort din webbhistorik ger honom köpsignaler. Kanske borde han även genomgå en könskorrigering. Det är ju trots allt 2018.

Nåväl. Nu återgår vi i juryn till våra ordinarie sysslor: Att göra. Vilket är svårare än att tycka.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.