Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Månadens Film, Maj-Aug 2017

Månadens Film, Maj-Aug 2017

Ikea-konceptet "Där livet händer" fortsätter skörda framgångar och vinner senaste omgången av månadens film. Tvåa kommer DDB Stockholms "Hitta din grej" och trea blir "Moments" från Forsman & Bodenfors.

Publicerad: 27 September 2017, 07:34


Innehåll

Där livet händer

Kund: Ikea

Byrå: Åkestam Holst

Ikeas koncept "Där livet händer" har sedan det lanserades för strax ett år sedan skördat framgångar såväl i Sverige som internationellt. I våras släppte möbeljätten en ny film i serien, denna gång med en ensamstående mamma som åker till Asien och hämtar hem sitt adoptivbarn till Sverige.

Jesper Holst, art director på Åkestam Holst, tror att framgångarna beror på att konceptet är sant för Ikea.

– IKEA är en naturlig del av svenskars hem. De ÄR verkligen där livet händer. Det ihop med att vi tar upp livssituationer som berör och är relevanta för människor engagerar och går in djupare, säger han.

Varför valde ni att skildra adoption?
– Vi tycker det är en stark historia att berätta. Att adoptera ett barn är något som tar lång tid och kräver mycket, praktiskt och framför allt emotionellt ofta förknippat med många års drömmar. Att adoptera är en också mycket känslig process för barnet. Det blir så oerhört viktigt att skapa en trygg boendemiljö för barnet som helt byter miljö och sammanhang. Här spelar IKEA en viktig roll med sitt stora utbud av produkter anpassade för barn.

Varför en ensamstående mamma?
– Vissa länder tillåter inte adoption till ensamstående, men andra gör det. Och då är det ofta lite äldre pojkar som bott på barnhem länge och inte fått något nytt hem i födelselandet. Vi föreställer oss att vår karaktär just för att hon är själv har haft en extra lång process och stark längtan. Det la till en dimension i berättelsen, säger Mark Ardelius, copywriter på Åkestam Holst.

Den här typen av film kan fall platt om man spelar på alltför mycket känslor. Hur resonerade ni?
– Just så! Men risken är också det som lockar. När det funkar har vi en berättelse som verkligen berör, gillas och som folk minns. Vi är patologiskt petiga i varje steg, från manus till casting, regi och filmhantverk för att det ska bli rätt. Vi skriver 20-30 manus innan vi till slut spelar in ett. Vi har jobbat med regissör Martin Werner på alla "Där livet händer"-filmer. Han har en osviklig känsla för vad gränserna går, precis som scenografigänget runt Catharina Nyqvist Ehrnrooth.

Produktplaceringen är mer subtil i den här filmen än tidigare i samma koncept. Varför?
– I våra filmer har vi lyft fram IKEAs bidrag till historierna på flera olika sätt – ibland en hel rumslösning, ibland en ensam pryl – och vi vill inte ha någon mall för hur det ska göras. Det får inte bli förutsägbart. I den här filmen är gosedjuret som mamman har med sig till barnet bärande. Nallen är, tillsammans med några andra produkter vi visar i pojkens nya rum, en symbol för trygghet och att IKEA vet vad barn gillar.

Se filmen här.

Jessica Toreld, copywriter på Valentin & Byhr: Får tårar i ögonen varje gång och jag har sett den här många gånger nu. Så himla fint samstämt, vardagsnära filmat utan överdrivna känslor och precis perfekt PK. Produktplaceringen var mer subtil i den här, vilket är bra om man bara ser till storytellingen.

Rikard Linder, ad på Volontaire: Fint hantverk! Grattis!

Anna Boberg, kreatör på TBWA: En pärla till gråtfest. Jag hade så gärna velat läsa det här manuset. Att skriva något utan dialog, som så finstämt berättar om stegen från väntan, till nervös planering, till att äntligen vara på väg – det är otroligt. Den får mig att känna att jag FÖRSTÅR föräldraskapet. Vilket en barnlös 26-åring förstås vet noll om.

Mangalik Eriksson, kampanjkoordinator på SF Media: Välgjord film som berättar om en känslomässig livshändelse på ett äkta och berörande sätt utan att bli överdriven. Diskret och bra produktplacering som plockar in IKEA på ett naturligt sätt.

Magnus Jakobsson cd och copy, Jesper Holst ad, Mark Ardelius copy, Kjell Månson projektledare, Jessica Söder produktionsledning, Mikael Grenqvist och Jerker Winther planners, Leila Widgren byråproducent, Sara Bellafesta original, Martin Werner (Bacon) regissör.

Hitta din grej

Kund: Elgiganten

Byrå: DDB Stockholm

I början på sommaren släppte DDB Stockholm det nya konceptet "Hitta din grej" för Elgiganten. I de första filmerna möter vi en rad excentriska karaktärer som alla behöver olika apparater: dammsugande kattfantaster, intimrakare, garagesångare och taxidermister.

Se film 1 här.
Se film 2 här.
Se film 3 här.
Se film 4 här.

Jessica Toreld, copywriter på Valentin & Byhr: Ett folkligt varumärke har visat upp folket, fast lite i smyg. Lyfter fram allt som gör oss mänskliga med en grymt skön och modigt udda twist. Älskar den starka uppmaningen i den dubbeltydiga copyn.

Rikard Linder, ad på Volontaire: Klar favorit för mig i denna omgång. Älskar hur man med skruvad humor tar sig an ett ganska seriöst ämne och hela tiden kopplar till produkt!

Anna Boberg, kreatör på TBWA: Det är så löjligt charmigt. Magisk casting, fina miljöer och ett lagom bisarrt förslag på vad folk sysslar med bakom stängda dörrar. Och som mormor hade sagt (fast utan svordom): det svänger fan!

Mangalik Eriksson, kampanjkoordinator på SF Media: Ett tydligt budskap som presenteras på ett komiskt sätt, att alla kan hitta något på Elgiganten, vilket känns trovärdigt genom bra produktplacering som stärker budskapet.

Frida Siversen Ljung copy, Daniel Mencàk ad, Fredrik Simonsson cd, Katarina Bäcklund account manager, Emanuel Lantz account director, Per Welén byråproducent house, Diktator produktionsbolag, Tim Erem regissör.

Moments

Kund: Volvo Cars

Byrå: Forsman & Bodenfors

I samband med lanseringen av nya Volvo XC60, en av världens säkraste bilar, firar Volvo Cars allt som kan hända i livet, när olyckor inte kommit emellan. Ibland är det händelserna som aldrig händer som betyder mest.

Se filmen här.

Jessica Toreld, copywriter på Valentin & Byhr: Världsklass såklart, som väntat. Blev mest tagen av hur budskapet i den här filmen berör mig från två olika håll; både som mamma och alla gånger när jag sitter bakom ratten och bara måste skicka det där sms:et.

Rikard Linder, ad på Volontaire: Gjorde sig otroligt bra på storbild och ljudanläggning! Som ganska nybliven pappa var det också omöjligt att värja sig mot berättelsen.

Anna Boberg, kreatör på TBWA: Ögongodis - svar ja. Ogenerat kladdig - definitivt. Den är väldigt rörande i stunderna av verklighet, som när mamman förklarar att dottern kommer vilja göra sin resa utan henne "and maybe meet someone nice". Vilket hon är för ung för att förstå. Men så får hennes framtida tonåring plötsligt håret tvättat av klostermunkar, och där någonstans blir det reklamfilm igen.

Mangalik Eriksson, kampanjkoordinator på SF Media: Stor berättelse som landar i att livet är fyllt av avgörande ögonblick. Fina bilder och Volvo är ständigt närvarande i berättelsen. Man lyckas även få fram den nya tekniken utan att behöva bli tråkigt teknisk.

Andreas Malm och Karl Risenfors ad:s, Gustav Johansson copy, Anders Bothén account supervisor, Ewa Edlund account executive, Jim Elfving agency producer, Jenny Ring music supervisor, Bjarne Darwall pr-strategist, Martin Joelsson designer, Mindshare media agency, Gustav Johansson director, Chase Irvin D.O.P, Sam Ostrove editor, Natanael Ericsson director's assistance, Therese Engberg executive producer, Joel Rostmark producer, Oskar Larsson grade, Ellinor Nilsson sound design, Cut & Run editorial company, Chimney post production, Final Minutes and the Mountains music, Dan Romer composer.

Rikard Linder: Hur mycket spelar historiens roll, egentligen?

En fråga som ibland dyker upp när vi samlas till våra jurymöten är om vi ska "ta hänsyn till vilka filmer som annonsören gjort tidigare". Svaret är alltid: Nej. Det är filmen i sig vi ska bedöma – något som visat sig vara svårare än det låter.

Hur ett varumärke presterat tidigare påverkar givetvis deras chans att vinna priser. I grund och botten är det naturligt att det är så. Det är nämligen betydligt lättare att sätta sig in i en kort film om man vet precis vad varumärket står för. Men det gör också att man förväntar sig en väldigt bra film från någon som traditionellt sett lyckats åstadkomma just detta. Man tänker "Snyggt, stabilt, tydligt, klassiskt Volvo". Frågan är om det hjälper eller stjälper?

Bra kommunikation kan också handla om att överraska. Har man tidigare gjort hetsiga utbudsfilmer med levande vitvaror är förväntningarna låga. När El-Gigantens "Hitta Din Grej" har spelats upp är vi flera i juryrummet som hyllar filmens väl avvägda humorhantverk och inkluderande approach. Man har lyckats åstadkomma en rolig film med allvarliga undertoner. Med oerhörda detaljer såsom musikval, casting och produktnära situationer har man lyckats skapa en reklamfilm som får mig att glömma tiden då Dogge proklamerade "cykel på köpet". Oväntat och härligt El-Giganten!

Hur mycket vi än försöker bortse från vad varumärkena gjort innan kommer kontexten att påverka vår bedömning. Huruvida igenkänning och konsekvens eller en överraskande förbättring innebär störst chans att vinna låter jag för stunden vara osagt. Men i den här omgången visade sig det förstnämnda gå segrande ur matchen. Det ska bli spännande att se vad som händer med El-Giganten i framtiden, när nyheten landat och konceptet hunnit sätta sig.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.