Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens Film, Mars 2017

Månadens Film, Mars 2017

Telia och Forsman & Bodenfors fortsätter att skörda framgångar i Månadens film. Den här gången för en serie filmer där huvudpersonerna drömmer sig bort till ett bättre liv med hjälp av internet. Tvåa är TBWA och SJ för Pelle Pias resa och trea McCann med Tiderna förändras för Svensk Fastisghetsförmedling.

Publicerad: 25 april 2017, 16:55


Innehåll

A Better Life

Kund: Telia

Byrå: Forsman & Bodenfors

Det var inte länge sedan Forsman & Bodenfors prisades för Telia Företag-filmen "Jonte, den ofrivillige it-teknikern". När telekomföretaget nu spinner vidare på konceptet Livet på internet vinner de guld igen. Den här gången för tre korta filmer, som alla visar hur mycket roligare livet online är, jämfört med verkligheten.

När Resumé frågar vad framgångsreceptet innehåller svarar Forsman & Bodenfors copywriter Martin Ringqvist självsäkert:
– En bra kund plus en bra byrå är lika med bra reklam.

Humor genomsyrar alla era filmer hittills. Hur viktigt tycker du att det är att använda humor i reklam?
– Det är ett av alla vapen i arsenalen. Men det betyder ju inte att det är viktigt med humor rent generellt. Det beror såklart på om det är relevant för varumärket och för det man vill uppnå. För Telia, som vill vara en viktig del i folks digitala liv, är det en självklar ingrediens.

Snygga män, katter och bebisar på internet. Vilken är din personliga favorit?
– Svårt. Jag gillar både snygga män, katter och bebisar. Eller, ja...

Hur valde ni ut handlingarna?
– Det är scener ur våra egna liv. Fast jag säger inte vem i arbetsgruppen det är som mansplainar.

Telia har fått en hel del kritik för filmerna på Facebook, speciellt den med snygga män på internet. Kritiken handlar främst om att Telia skulle uppmana till otrohet, förminska katter och förlossningar. Hur ser ni på den kritiken?
– Den visar väl på hur svårt vi har att förhålla oss till det faktum att vårt digitala liv är så hårt sammanflätat med vårt "verkliga" liv. Vi älskar våra mobiler, men har samtidigt extremt dåligt samvete för hur mycket vi använder dem. Just där vill vi vara och peta, för att skapa igenkänning och engagemang.

Se film 1 här.
Se film 2 här.
Se film 3 här.

Jakob Åberg, ad på Valentin&Byhr: Telia fortsätter utmana med humor som slår strax under bältet för vad som är socialt accepterat. För det är väl inte helt ok att dissa katter, nyfödda barn och äkta män? Med det är väldigt kul!

Eric Falk, ad på Berntzon Bylund: Min mamma ringde upp och sa att hon hade sett en fruktansvärd reklamfilm på tv för några veckor sedan – och det var den med paret. Det brukar vara en måttstock på att något sticker ut på ett bra sätt. Väldigt förtjust i hela serien, men allra mest den med paret.

Maria Bolin-Lilja, Jan Holmberg och Lars Axelsson, Telia, Jerk Zander projektledare, Helena Lignell produktionsledare, Lars Elfman och Adam Ulvegärde art directors, David Lundgren, Martin Ringkvist och Leo Magnusson copywriters, Icka Samrin och Christian Sundén designers, Marie Hallenborg planner, Stefan Thomson digital innovator, Åsa Hammar byråproducent, Maja Bredberg Research/pr, Chimney postproduktion, MEC mediebyrå, Max Sherman regissör, Andrew Studholme producent, Naxos Sweden AB/Håkan Eriksson music, Jenny Ring music supervisor, Ben Sharpe executive producer, Rik Zang D.O.P, Saam Hodivala editor, Chimney ljud.

Pelle Pias resa

Kund: SJ

Byrå: TBWA

Under en tågresa byter Pelle om till Pia.

Jakob Åberg, ad på Valentin&Byhr: Fint berättande och en känslomässigt engagerande resa, från man till kvinna, från stad till stad. Skeptikern i mig anar dock HBTQ-washing. Behöver man verkligen berätta att transpersoner är välkomna? Är inte det lagstadgat?

Eric Falk, ad på Berntzon Bylund: Bra hantverk och exekvering med låten och allt. Det går liksom inte att tycka något dåligt om denna film. Sen kan jag iofs tycka att SJ är några år sena på tåget med budskapet, för mig blir det nästan som att man säger att HBTQ-frågor är "ok" för SJ först nu med denna gestaltning. Men som film sett är den väldigt fin.

Johannes Ivarsson copywriter, Alexander Fredlund art director, Christian Styffe formgivare, Pernille Nylén produktionsledare, Per Olholt projektledare, Kalle Widgren creative director, Maria Höglund chef marknadskommunikation, Krister Svensson chef samarbeten, Thomas Silbersky direktör marknad och försäljning, Anders Hallberg regissör, Anisa Dzindo producent, Rikard Åström exekutiv producent, Aril Wretblad fotograf.

Tiderna förändras

Kund: Svensk Fastighetsförmedling

Byrå: McCann

Den här idén handlar om att sätta olika trender i ett historiskt perspektiv, men också förmedla att värdet på din bostad påverkas av vad som är populärt här och nu. För att få koll på läget kan det vara värt att prata med "någon som har 80 års erfarenhet på bostadsmarknaden". Innan det är för sent.

Se filmen här.

Jakob Åberg, ad på Valentin&Byhr: En tidsresa genom bostadstrender som rymmer flera dra-på-smilbanden-stereotyper. På en marknad där mäklarna ploppar upp som svampar ur marken kan det nog kännas tryggt med lite historik i ryggen.

Eric Falk, ad på Berntzon Bylund: Får man in en bidé i sin film är det nästan alltid en given hit. Så även med denna. Gillar också skarpt ljudläggningen i slutet med renoveringsljuden.

Thomas Gibson projektledare, Klaudia Klang art director, Per-Olof Lundgren copywriter, Carl-Johan Schultz planner, Maria Widström produktionsledare, Lena Danroth formgivare, Mikael Marcimain regissör, Lina Ehrenpreis producent.

Tove Eriksen Hillblom: Månadens frågor

Under tiden jag skulle skrivit den här krönikan har ett antal frågor väckts inom mig. Vilka är människorna som sätter toarullen med flärpen inåt väggen? (Ge er genast tillkänna så att vi kan prata om detta obegripliga sätt att hantera sin tillvaro på!) Hur många gånger i livet kan man räkna med att få en perfekt avokado på första försöket i affären? Är det värt att snabbt utbilda sig till ekonom så att man kan starta en alternativ bank för att för evigt slippa känna sig lurad av människor i illasittande kostymer assisterade av dåliga kaffemaskiner?

Med tanke på hur svårt det ibland kan vara att få något gjort, är det ett under att så mycket rörlig bild trots allt inkommit till Månadens även denna omgång. Grattis till alla inblandade!

Och, givetvis, ett extra stort grattis till vinnarna Telia, SJ och Svensk Fastighetsförmedling.

Tove Eriksen Hillblom
Copywriter på Forsman & Bodenfors
Ordförande i Månadens Film

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.