Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Månadens Film, November 2017

Månadens Film, November 2017

En absurd mängd människor i pappkartonger fick juryn på fall. Segern i årets sista månadens film går därmed till Forsman & Bodenfors och Uber.

Publicerad: 14 December 2017, 11:02


Innehåll

Boxes

Kund: Uber APACx

Byrå: Forsman & Bodenfors

Folk är vana med trafikstockningar, speciellt i storstadsmiljö. Speciellt i tätbefolkade områden som stora städer i Asien. För att belysa hur absurd trafiksituationen är (och självklart också för att belysa vikten av samåkning med Uber) gjorde Forsman & Bodenfors en film med en absurd mängd kartonger.

Hur kom ni på den här, väldigt roliga, idén?
– Vi ville gestalta den absurda trafiksituationen i asiatiska storstäder där en person i varje bil fyller gatorna så att ingen kommer någonstans. Då är metaforen med en människa i en kartong inte långt borta, säger Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors.

Alltså, när man ser den här filmen kan man inte låta bli att undra hur svår den var att spela in? Berätta hur ni gick tillväga.
– Det var onekligen en stor produktion med mängder av lådor och statister. Men också väldigt mycket post för att förvandla de 200 statisterna till tusen och åter tusen.

Har filmen fått fler att välja Uber?
– Det har den säkert, men det var inte kampanjens primära uppgift. Vi ville få igång en diskussion kring hur trafiken funkar i städerna och öppna dörren för ett smartare sätt att färdas: att dela fordon med andra. Enligt vår senaste rapport har filmen över 110 miljoner visningar och har genererat fler 500 artiklar.

Många i juryn var impade över låtvalet. Hur tänkte ni där?
– Vi försökte hitta en låt som inte var den förväntade, som var glad och som byggde upp till filmens crescendo. Sedan finns det ju en poäng att låten handlar om att överleva i djungeln. En annan djungel förvisso, men i alla fall. Vi blev väldigt glada när Disney tackade ja. Det var första gången.

En annan i juryn undrade vad som hände med alla kartonger efter wrap. Vad säger ni?
– En del kartonger användes för kampanjens events. De andra återvanns.

Se filmen här.

Frida Siversen Ljung, copywriter på NORD DDB: Mysig metafor-rulle med gullig musik. Kan liksom inte låta bli att mest tänka på vilka otroliga pengar som har hostats upp... Men kul och rätt att den vann tycker jag!

Rikard Linder, art director på Volontaire: En riktig reklamdänga. Alltid kul att se - men jag kan inte sluta tänka på vad som hände med alla kartonger efter wrap.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Det är ambitiöst och påkostat, men idén är så enkelt att det hade gått att göra till en hundradel av budgeten. Fast då hade vi gått miste om ett episkt storslaget, samtidigt renodlat vackert, resultat. Bra jobbat att hålla fast vid grundidén och löpa linan ut.

Henrik Palo, key account manager, SF Media: Välproducerat film som med komik tar sig an svårigheterna med att alla åker ensam i sin bil istället för att samåka. Bra musikval och en stor produktion och man förväntar sig inte att se Uber som avsändare. Det gör också att man funderar lite extra över innehållet och gör den till vinnare.

Eshan Ponnadurai marketing director APACx, Kunal Gupta lead rider marketing APACx, Alison Arnold account director, Helen Johansson account manager, Sanna Fagring account supervisor, John Bergdahl art director, Jacob Nelson och Rikke Jacobsen copywriters, Bjarne Darwall pr-strategist, Emelie Lindquist och Johan Fredriksson designers, Tobias Nordström och Leo Bovaller planners, Alexander Blidner agency producer, Jenny Ring music supervisor, Adam Berg director, Johan Lindström executive producer, Ben Croker producer, Kate Wynborne production manager, Mattias Rudh director of photography, Tony Fernandez first assistant director, Mark Gethin grade, Paul Hardcastle editor, Swiss VFX, Leo Wilk post production supervisor, Joakim Kristensen sound director redpipe, Mano Copenhagen activation strategy & orchestration, Oath distribution partner.

Minns det som igår

Kund: Cancerfonden

Byrå: King

En av tre får cancer men tack vare forskningsbidrag från cancerfonden så lever diagnostiserade cancerpatienter längre och fler än någonsin blir friska. Julfilmen syftar till att få folk att köpa cancerfondens nyårslyktor. Anna Ternheim har specialskrivit en version av nyårshymnen Auld Lang Syne.

Se filmen här.

Frida Siversen Ljung, copywriter på NORD DDB: Blev tyvärr inte gripen av detta - trots att jag är en lättrörd mes? Men hantverket är ju mkt fint! Undrar mest varför den är över fyra minuter? Varför är något över fyra minuter? Jaja, jag släpper det...

Rikard Linder, art director på Volontaire: Ja, den här är ju svår att värja sig mot. Fint hantverk som fick mig att minnas min mors cancer som om det var igår.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Jag har sällan blivit så här påverkad av en fyra minuters reklamfilm. Hantverket och musikvalet är mästerligt och träffsäkert designat att slå rakt mot tårkanalerna. Vi ska belöna starka idéer i den här tävlingen, och kanske är idén inte så speciellt originell, men ibland måste man bara rösta med hjärtat.

Henrik Palo, key account manager, SF Media: Svårt ämne som även tar upp att fler än den sjuka drabbas av cancer. Med rätt musikval och känsla i produktionen kom klumpen i halsen både första och andra gången jag såg filmen. Hade kunnat tagit första platsen om man vågat dra det till sin spets om någon hade saknats på riktigt i slutet av filmen.

Frank Hollingworth creative director, Pontus Ekström copywriter, Lotta Ågerup art director, Sunit Mehrotra account supervisor, Per Wilson planner, Pernilla Berg account director, Lena Ivarsson account manager, Ulrika Svensson advertisers supervisor, Anna Ternheim musik, Sheila Johansson regissör, Nathalie Cohen producent, Paul Özgur fotograf/D.O.P Markus Ahlm/Colony byråproducent, Max Strömberg/SWISS grade, Martin Mighetto och Ellinor Nilsson sound design, Chimney Group post production.
En av tre får cancer men tack vare forskningsbidrag från cancerfonden så lever diagnostiserade cancerpatienter längre och fler än någonsin blir friska. Julfilmen syftar till att få folk att köpa cancerfondens nyårslyktor. Anna Ternheim har specialskrivit en version av nyårshymnen Auld Lang Syne.

Fyra filmer om hot och hat

Kund: Akademikerförbundet SSR

Byrå: Akademikerförbundet SSR Inhouse

Hot och våld är allvarliga arbetsmiljöproblem. Akademikerförbundet SSR gör nu en utbildningssatsning för att öka kunskaperna om vad som gäller vid hot- och våldssituationer och hur de kan förebyggas. De realistiska filmerna är en grund för diskussion om praktiska lösningar på arbetsplatserna.

Se film 1 här.
Se film 2 här.
Se film 3 här.

Frida Siversen Ljung, copywriter på NORD DDB: Lite luddigt syfte med dessa, men ambitiöst utbildningsmaterial måste man ju säga. Över fyra minuter meeeeen man ville ju ändå se färdigt. Glad för deras skull iaf!

Rikard Linder, art director på Volontaire: Kul med nytt blod. Härliga filmer med fint skådespeleri som berör.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Det här var månadens joker, som lyckades ta sig ända upp till pallplats. Frågan är om det här ens är reklam? Filmerna skulle passa lika bra som läromedel på Socialhögskolan. På något sätt lyckades filmerna ändå göra jobbet och fånga juryns intresse så pass bra att budskapet gick fram.

Henrik Palo, key account manager, SF Media: Upplevs mer som film eller serie än reklamfilm/utbildningsfilm. Filmerna får tittaren att vilja se dem till slutet och ska öka förståelsen för hot och våld i tjänsten vilket de lyckas förvånansvärt bra med i de flesta av filmerna. Hade alla filmer hållit lika bra story och manus hade de kunnat nå ännu högre. Kul att se okända skådespelare vilket höjer verklighetskänslan.

Petter Selvehed producent Makeriet Film, Anders Hazelius regi och manus Makeriet Film, Margareta Bosved, kommunikationschef Akademikerförbundet SSR.
Hot och våld är allvarliga arbetsmiljöproblem. Akademikerförbundet SSR gör nu en utbildningssatsning för att öka kunskaperna om vad som gäller vid hot- och våldssituationer och hur de kan förebyggas. De realistiska filmerna är en grund för diskussion om praktiska lösningar på arbetsplatserna.

Magnus Jakobsson: Pengar är inte allt. Eller?

Vi avslutar året med en jättefilm för en kommersiell megaaktör, en emotionell historia om de som drabbas av cancer och en socialrealistisk informationsfilmsliknande kampanj gjord för vad jag hoppas var pengar någon snott ur morsans kaffeburk i princip. Grattis alla vinnare! Bra jobbat!

Filmåret i Månadens Film har varit relativt stabilt, många bra filmer har skickats in, och en hel del av dessa har placerat sig på topp 3. Men en sak som ofta slår mig i dessa tävlingssammanhang där helt olika typer av filmer ska ställas mot varandra är att hantverket ofta är helt avgörande. En film med optimalt hantverk men med svagare idé vinner i 9 fall av 10 över en film med bättre idé respektive svagare hantverk. Och? "Problemet" är att hantverk ofta handlar om mer pengar. Om du har mer pengar har du helt enkelt råd med fler duktiga "hantverkare". Här har filmbudgeten givetvis en avgörande roll. Men är den FÖR avgörande för Månadens Film? Kan en lågbudgetfilm för varumärke X inte vara ett hantverksmässigt mästerverk bara för att varumärke Y kunde anlita jättedyra Proffs Proffsson som regissör t ex? Kan man verkligen ställa världens dyraste reklamfilmer mot världens billigaste ur ett hantverksperspektiv? Kanske inte. Kanske måste man dela in bedömningen i olika viktklasser, precis som i boxning? Det vore intressant att se hur det skulle påverka bedömningen. Om ett billigt mästerverk kunde tävla mot andra billiga mästerverk, istället för att gång på gång slås ner av ekonomiska förutsättningars gyllene hammare. Nåväl, nog om detta.

God Jul och Gott nytt filmår!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.