Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Månadens film november

Månadens film november

Med en hyllning till de ljud vi minns tar produktionsbolaget Slutet är nära hem årets sista omgång av månadens film. Silvret gick till M&C Saatchi för Com hem medan bronspengen kneps av Åkestam Holst för IKEA.

Publicerad: 7 Januari 2019, 15:13


Innehåll

"Honor the sound"

Kund: Audio Pro

Byrå: Slutet är nära

Vi har alla några utvalda ljud som tänder en gnista av nostalgi inom oss, som får oss att tänka på ett specifikt tillfälle eller upplevelse. En micros plingande kan återkalla barndomens eftermiddagar, ljudet av en mopedmotor får dig att tänka på tonårssomrar och barnaskrik kan transportera dig tillbaka till tiden då dina barn var små.

När högtalartillverkaren Audio Pro förra året fyllde fyrtio år ville de hylla ljudet på något sätt, det deras produkter är tänkta att få fram i dess renaste form.

Redan ett par år tidigare hade produktionsbolaget Slutet är nära, som vanligtvis inte brukar ta fram reklamfilmer själva, pitchat en idé liknandes "Honor the sound" för varumärket. Första gången nappade de inte men när Slutet är nära och regissören Mats Udd förra året kom tillbaka med en mer förfinad idé så stämde allt. Kampanjen "Honor the sound" är en kampanj där ljudet är i princip allt, något som är ovanligt i en tid där den mesta reklam anpassas för att kunna fungera i sociala flöden där ljudet alltid är sekundärt.

– Även om Audio pro är ett ganska stort varumärke brukar de inte göra någon reklam, säger Alexandros Bakos, exekutiv producent på Slutet är nära.

Som produktionsbolag jobbar de i princip uteslutande tillsammans med en reklambyrå när det kommer till kampanjer.

– Vi tycker väldigt mycket om att jobba med reklambyråerna men ibland är det regissörerna själva som kommer med en idé, och då är vi öppna för att göra hela projektet själva.

När ljuden som används i kampanjen valdes ut hade man ett stort spånmöte och regissör Mats Udd frågade enligt Alexandros Bakos hela sin bekantskapskrets om deras allra bästa ljud.

– Extra kul var att Audio pro vågade göra en kampanj där man inte ens nämner produkten. Det är alltid roligare att jobba när kunden vågar släppa tyglarna lite.

Väldigt fin, nära och relevant film för avsändaren. Känsligt serverad kring något som garanterat alla kan känna igen sig i. Kanske är den aningen i längsta laget men man rycks obönhörligen med och riktigt suktar efter nästa ljud som skall komma. Bravo.

Jesper Holst, senior kreatör, Åkestam Holst

-------------

En lång reklamfilm man aldrig tröttnar att titta och lyssna på. Beundrades av den extremt bra ljudläggningen rakt igenom.

Pasi Helin, partner, Mediamonks

-------------

Pablo Nerudas evige ande ringde och var alldeles till sig över att Audio Pro nu hade porträtterat ljud med så pass poetisk och finstämd tonträff!

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel

-------------

I en tid av ökade sociala medieanpassningar där ljudet allt som oftast nerprioriteras blir jag lycklig av att se en film som går rakt emot trenden. En mycket fängslande och välproducerad kärleksförklaring som visar på mediets oerhörda styrka. En produktion jag hoppas alla som jobbar med film och kommunikation ska få möjligheten att se innan dom väljer att prioritera ner ljudet i sin nästkommande kampanj.

Stina Lütz, regissör, Camp David

------------

Fantastiskt fint att få sluta året med en hantverkshyllning till ljudet. I en digital värld där enheter helst ska fungera ljudlöst så är det fint att Audio pro levererar riktigt öronrys som tvingar ögonen att titta klart.

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO

-----------

Arbetsgrupp Slutet är nära:

Mats Udd, regissör
Petra Krigström, producent
Christian Svensson, kompositör
Alexander Bakos, exekutiv producent

DP: Viktor Skogqvist, frilans

"Above and beyond"

Kund: Com Hem

Byrå: M&C Saatchi

På grund av en, med internationellt mått, ofta begränsad produktionsbudget får vi sällan se de riktigt storslagna reklamfilmerna framtagna för den svenska marknaden. Undantag finns givetvis, och när det görs bra så sticker de ut ordentligt.

Med "Above and beyond" har Com Hem och M&C Saatchi tagit fram en reklamkampanj som lika gärna kunde vara trailern till en ny Hollywoodproduktion.

Alltifrån ljud till bild och postproduktion andas exklusivitet – något som fick juryn att imponeras.

En film i en kategori som ofta hamnar i liknande teman, att upplevelsen av mediet är så högkvalitativt att det känns som att man upplever det på riktigt.
Men denna är helt enkelt otroligt fin och välgjord med en finish som man sällan ser i svenska produktioner. En eloge också för den fina detaljen med rymdgruset som övergår till popcorn.

Jesper Holst, senior kreatör, Åkestam Holst

------------

Bra hantverk som vanligt med Com Hem's filmer vilket ger en självklar pallplats.

Pasi Helin, partner, Mediamonks

------------

Harvey Weinstein ringde från häktet och var förbannad på att Com Hem hade snott hans enorma produktionsvärde utan att han tjänade en enda krona på det!

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel

------------

Som regissör är det kul att se en svensk produktion där man vågat satsa på produktionen och gått "all in" för att ge tittaren en riktig filmupplevelse. Fint hantverk och snygg popcornövergång mellan fiktion och verklighet. En reklamfilm med behållning för stora som små.

Stina Lütz, regissör, Camp David

------------

Com hem levererar visuellt hantverk som faktiskt är Above and beyond. Otroligt krispigt. De lyckas med det orimliga att lämna tittaren lite snopen över att reklamen är slut.

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO

Byrå: M&C Saatchi

Kund: Jonas Lundquist, Åke Balfors (Com Hem)

Byråproducent: Mattias Coldén (Always Frank)

Produktionsbolag: Bleck

Regissör: Rune Milton

Producent: Lars Nordenson

Exekutiv Producent: Pål Åsberg

DoP: Paul Meyers

Sound design: Kevin Koch

Editing: Adam Nielsen

Music Composer: Jonas Larsen

VFX Supervisor & Grading: Mikael Balle

VFX: The Gentlemen Broncos

"Lilla magikern"

Kund: IKEA

Byrå: Åkestam Holst

Det hyllade kommunikationskonceptet "Där livet händer" bygger i grund och botten på att IKEA finns där i alla faser och situationer av sina kunders liv. Oavsett om det handlar om skilsmässor eller när släktens yngsta ska framföra en rad trolleritrick. Kanske har magikern i IKEA:s senaste tagit sig lite väl mycket vatten över huvudet när hon efter två "lyckade" trick ger sig på klassikern med att rycka duken från ett fulldukat matbord.

Mysig film som på ett bra sätt fortsätter att bygga på "Där livet händer"-manéret.

Pasi Helin, partner, Mediamonks

------------

Joe Labero ringde och frågade om han kunde få rekrytera den charmiga lilla magikern som Ikea använde för att erövra svenskarnas hjärtan!

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel

-----------

En film innehållande en nypa värme och en dos igenkänning. Ingredienser som lämnar tittaren med ett leende på läpparna. Precis som det ska i juletider.

Stina Lütz, regissör, Camp David

-----------

IKEA levererar fin igenkänning som får en att le när livet händer. Fint castad och rakt in i folkhemmet.

Gisela Andersson, art director, ANR BBDO

Arbetsgrupp:

CD: Magnus Jakobsson
Art director: Michal Sitkiewicz och Jesper Holst
Copywriter: Rickard Beskow och Mark Ardelius
Projektledare: Kjell Månson
Produktionsledning: Jessica Söder
Byråproducent: Leila Widgren
Planner: Jerker Winther
Produktionsbolag: Bacon Cph
Regissör: Martin Werner
Producent: Mette Jermiin

Hoppas Resumé får ihop en bättre jury till nästa år

Årets ljud vinner alltså Månadens Film. Kul! För ljudläggning är ofta en försummad bit av reklamfilms-skapandet kan jag tycka. Ett soundtrack (helst en gammal låt i nytolkning av Maia Hirasawa mot några episka bilder) och lite basic ljudeffekter så är man hemma. Såvida man inte sitter med en Applebudget och heter Spike Jonze vill säga.

Kanske är det för få som bryr sig om de där nästan ohörbara detaljerna. Som min mor exempelvis. Hon och hennes vänner brukar ha lika fantastiska som outgrundliga samtal under sina middagar. Det spelar liksom ingen roll att den ene pratar om malaria och den andre om Gran Canaria, de har lika trevligt för det. Detaljerna är liksom inte så viktiga. Men det beror nog mest på att de är över 90 och halvdöva allihop, och det får man ju förmoda inte gäller Sveriges kreatörer.

Annars har det där med hantverk varit en framgångsfaktor när man kikar tillbaka på 2018 års vinnare av Månadens Kampanj. Fast inte hantverk i dess traditionella betydelse (läs: dyra produktioner), utan mer hantverk i form av relevans. Alltså att idéerna förvaltats på ett sätt som gör dem så bra de kan bli. Pressbyråns "Lär känna din hunger" är ett sådant exempel, Volvias "Hela vägen" ett annat.

Sammantaget blev 2018 ett helt ok år till slut, även om nog fler jurymedlemmar än jag misströstade emellanåt. Dock inte när det kom till vinnarna, som genomgående varit värdiga. Inte heller när det kom till mezetallrikarna, som genomgående varit goda. Dessutom har vi haft flera både kul och intressanta diskussioner. Det enda som stör är att jag själv inte vunnit en enda gång. Faktum är att jag inte ens behövt lämna rummet på grund av jäv. Djupt orättvist. Man får väl hoppas att Resumé lyckas få ihop en bättre jury till nästa år helt enkelt.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.