Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens Film, Oktober 2016

Månadens Film, Oktober 2016

Åkestam Holsts humoristiska kampanj för SAS imponerade på juryn i den senaste omgången av Månadens film. Tvåa kom Food & Friends med Sevans Meze för nybörjare. Även King tog sig upp på pallen med Stigs livskärlek. Yasmine Winberg

Publicerad: 1 december 2016, 12:36


Innehåll

Travellers think big

Kund: SAS

Byrå: Åkestam Holst

"Travelers Think Big" är generation två under konceptet "We are travelers", som inleddes 2014. SAS nya kampanj är tänkt som en hyllning till resenären som vågar tänka stort och agera på sina drömmar. En skillnad från tidigare är det humoristiska greppet och användandet av amerikanska skådespelare.

– Eftersom SAS målgrupp tänker stort och eftersträvar mer i livet, så tyckte vi det var lämpligt att en naturlig förlängning på "We are travelers" skulle kunna vara "Travelers think big" som vi dramatiserar med en ganska stor dos humor, säger Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.

Kampanjen består av fyra filmer, var­av huvudfilmen är lite längre. Den visar en far som lär sin dotter att cykla. När han släpper, utbrister han:

"Åk var som helst! Åk till Kina, åk och se en panda, åk och se tre pandor. Om du blir hungrig, ät något, ät på en fantastisk plats, ät på en trestjärnig restaurang, ät exotisk mat som folk bara drömmer om, ät en friterad blomma på en ostronbädd", och så vidare. De andra av de tre filmerna utspelar sig i ett SAS-plan.

– Huvudfilmen är som en del ur en SAS-resenärs vardag. En del som många kan identifiera sig med: situationen då du lär ditt barn att cykla. Och som SAS-resenär tänker vår huvudperson stort även i denna vardagssituation. Väldigt stort, säger Magnus Jakobsson.

Vilken är din personliga favorit och varför?
– Alla filmer är kul på sina sätt. Men min favorit är "The big bike ride". För att den i sin långa version verkligen maxar ut sin storytelling i ett naket, långt tal. Den sparar inte på krutet, och "gömmer" sig inte bakom något mer än en skådespelarinsats och ett tal. Filmen är minimalistisk trots sin episka produktion.

Se filmerna:
Film 1
Film 2
Film 3
Film 4

Bill Schumacher, regissör på FLX:
Jag föredrar helt klart filmerna som utspelar sig inne i flygplanet. De är roliga, snygga men framförallt jäkligt bra castade och spelet gör att man köper deras flippade drömmar.

Emelie Jinhee Johnsson, art director på King:
Kanske är det tack vare den grymma castingen. Kanske är det för att det är så förbaskat snyggt. Förmodligen för att det här känns annorlunda, på ett bra sätt! SAS lyckas med det omöjliga: att få mig se fram emot min nästa långflygning.

Hannes Tomani, copywriter på Kärnhuset:
Äntligen känns SAS mänskliga. Tacka humorn för det. Och oerhört fint filmhantverk!

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson cd/copy, Joakim Khoury ad, Johan Östlund kundansvarig, Anna Svensson produktionsledare, Simon Stefansson planner, Leila Widgren producent, Jens Jonsson regissör

Meze för nybörjare

Kund: Sevan

Byrå: Food & Friends

I två Facebookfilmer lär Sevan dess följare libanesiska.

Se filmerna:
Film 1
Film 2

Joakim Khoury, art director på Åkestam Holst:
Kul, lattjo och dum-smart. YouTubade direkt upp ansiktsburk för lite nostalgi.

Bill Schumacher, regissör på FLX:
Vi må känna igen uppläget både vad gäller knasig internethumor samt skoja-om-en-produkts-namn men befriande med filmer som är roliga och pang på.

Emelie Jinhee Johnsson, art director på King:
Gissningsvis har Sevan-arbetsgruppen samtliga odds emot sig: prata om mat i pappkartong med minimal budget i instagramvänligt format. Tycker att de löser briefen bra. Filmerna är skojiga och charmiga.

Hannes Tomani, copywriter på Kärnhuset:
Det kunde varit så himla tråkigt och informerande. Men istället blev det dialektal humor som inte går att värja sig från. Inspirerande.

Arbetsgrupp: Julia Kronlund kund, Lennart Wallander projektledare, Katarina Rudin produktionsledare, Jonas Malmquist ad, Mia Löfgren copy, Johan Hedegård klippning, Swartling ljudproduktion

Stigs livskärlek

Kund: Ica

Byrå: King

Inför Rosa Bandet släppte Ica en film om Stig och hur det gick till när han förlorade sitt livs kärlek i cancer.

Se filmen här

Joakim Khoury, art director på Åkestam Holst:
Fint och välgjort som vanligt av King och ICA.

Bill Schumacher, regissör på FLX:
Repliken ”Om det gör någon skillnad överhuvudtaget så är det värt det” från Stig i butiken gör att filmen landar snyggt och undviker att bli allt för kletig. Jag får lite samma känsla för filmen, inte Icas bästa men om den gör någon skillnad överhuvudtaget så var det värt det.

Hannes Tomani, copywriter på Kärnhuset:
Fint. Väldigt, väldigt fint. Nästan ostigt, men räddat med en enkel mening som gjorde mer än någon som helst skillnad

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth cd, Adam Gäfvert och Emelie Jinhee Johnsson ad:ar, Pontus Thorén och Martin Sööder copy, Peter Preisler projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Sunit Mehrotra kundansvarig, Martin Persson regi, Olof Barr producent

Köfte, mazariner & cancer

Månadens filmomgång bestod i vanlig ordning av en blandad kompott. Bra och mindre bra humor, men även en del allvar.

Ettan och tvåan var kort och gott väldigt roliga. Men med diametralt olika förutsättningar.

Å ena sidan det stora flygbolaget som visar musklerna med internationell klass på produktion och humor i 90 sekunders linjär-tv.

Å andra sidan ett litet familjeägt företag som säljer mezerätter. Med en gissningsvis rätt knaper produktionsbudget och än mindre mediebudget så skapar de lo-fi-filmer på Facebook som man vill se flera gånger. Det är det som är det fina med humorn. Funkar den så funkar den – funkar den inte så faller det platt.

Vi fick också en dos allvar med Icas film för Rosa Bandet. Den var till skillnad från ovannämnda filmer helt humorbefriad, fast på ett bra sätt! Men som vi konstaterande så är den farligt nära att bli alltför sentimental, men Ica dansar elegant på den slaka linan och landar i en varm känsla som berörde oss alla i juryn.

Att paketera månader av hårt arbete på 30 sekunder är inte lätt. Tittaren ska bli berörd och känna något: bli glad, eller arg, eller givmild, eller (fyll i själv). Först då kan man berätta vad mössan eller korven kostar.

(En personlig favorit var Stockholm Prides "GTA 5"-modd från Garbergs – kanske den kreativt bästa idén denna omgång. Men som "film" nådde den inte ända fram. Hoppas att den når framgång internationellt. FTW!)

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.