Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens Film, Oktober 2017

Månadens Film, Oktober 2017

Ikea och Åkestam Holst kammar hem månadens film för tredje (!) gången i rad. Volt kommer tvåa med sina filmer för Försvarsmakten och Garbergs belönas med ett tredje pris för Synoptiks bilfilm.

Publicerad: 1 december 2017, 10:14


Innehåll

Irresistable boring trueview ads

Kund: IKEA

Byrå: Åkestam Holst

De nya filmerna under konceptet "Där livet händer" tar fasta på att visa vad som händer just där livet händer. Vardagen brukar vara rätt trist och tråkig.

Trueview-annonser brukar vara irriterande alster som ingen vill se. Ikea och Åkestam Holst vände på steken och skapade superlånga och tråkiga filmer där skådespelarna uppmanar tittarna att skippa dem.

Men var de verkligen så trista? Enligt Ikea själv tittade varje person i snitt i tre minuter på filmerna.
– I sann Ikea-anda brukar vi leta efter saker i vardagen som skulle kunna bli bättre. Tidigare i år gjorde vi mobilbanners som tar fasta på att folk tycker banners är störiga. Reklam på Youtube kan vara lika irriterande. Du är där för att titta på något som intresserar dig men tvingas titta på något annat. När annan reklam kämpar med att hålla tittaren kvar med löfte om en spännande handling, ville vi se vad som händer om Ikea gör tvärtom och visar vardag i all sin händelselöshet. Då blev det genast intressantare, säger Jesper Holst, ad på Åkestam Holst.

Hur bestämde ni längden på filmerna?
– Poängen är att filmerna är innehållslösa. Ju längre du tittar, desto tydligare blir känslan av att ingen dramaturgisk belöning finns. Vi tyckte det räckte med fem till åtta minuter. Sedan fick det bli lite som det blev. Killen i hångel-filmen somnade faktiskt en stund, sa han i alla fall, säger Mark Ardelius, copywriter på Åkestam Holst.

Snittiden på tittandet var tre minuter. Vad tror ni är den enskilt största anledningen till att folk verkligen fortsatte titta så länge?
– Antagligen den omvända psykologin. Du uppmanas tydligt att avstå från något. Det väcker intresse. Sedan kan det även finnas något allmänt intresseväckande i det intetsägande, det långsamma. I en värld som svämmar över av multibudskap kan det vara rogivande.

Hur ser ni på trendpotentialen hos den här typen av trueview ads? Kommer fler företag apa efter?
– Kreatörer och annonsörer kommer alltid att vilka utmana rådande ramar och hitta nya sätt att göra reklam som folk VILL se. Det kan nog bli en del varianter på detta tema. Inte minst då filmerna har fått mycket uppmärksamhet runt om i världen.
Slutligen: Det här är tredje gången i rad som ni vinner i månadens film i år.

Vad säger ni om vinsterna för "Där livet händer" hittills i år?
– För oss alla på byrån och på Ikea är det här förstås helt fantastiskt. Vinsterna är ett kvitto på att vi når ut till människor med något som berör, väcker tankar och skapar samtal. Det är vi mycket glada och stolta över.

Se casefilm här.
Se film 1 här.
Se film 2 här.
Se film 3 här.

Jakob Åberg, ad på Valentin&Byhr: Det har gjorts bra reklamfilmer tidigare som leker med Truewiew-formatet på YouTube, med det är förvånansvärt ovanligt. Här görs det både roligt, smart och effektivt. Imponerande att konceptet Där livet händer håller så bra att det kan utföras på ett helt nytt sätt och bara bli bättre av det.

Petter Swanberg, kreatör Nord DDB: Välförtjänt! Fomo-matade mig igenom allihop för att säkerställa att det verkligen inte hände något, och reklamnörd eller ej så verkar det vara fler än jag som gjort det. Även grymt att lyckas med fenomenet “kreativa pre-rolls” 2017 utan att det känns daterat. Heja!

Magnus Jakobsson cd, Jesper Holst ad, Mark Ardelius copy, Mimmi Grafström och Kjell Månson projektledare, Agneta Oppenheim produktionsledare, Jerker Winther planner, Patrik Nygren-Bonnier, Maria Granath, Carin Jacobsson uppdragsgivare, Martin Werner regissör, Rickard Björlin producent, Daniel Voldheim DOP, Joakim Pietras editor.

Vi låter Sverige vara ifred

Kund: Försvarsmakten

Byrå: Volt

Försvarsmakten jobbar dygnet runt, året om. Allt för att svenskarnas liv ska fortsätta som vanligt, i ett öppet och tolerant Sverige. De här filmerna korsklipper Försvarsmaktens vardag med övriga landets, för att visa hur och var de jobbar och – framför allt – vad de jobbar för.

Se film 1 här.
Se film 2 här.
Se film 3 här.

Jakob Åberg, ad på Valentin&Byhr: Det är stora ord och stora känslor när Försvarsmakten försöker övertyga oss om att de gör ett viktigt jobb med att försvara vår fred. Om tonläget är motiverat eller inte får vi kanske aldrig veta, men det lyckas bra med att få oss att känna att det är det. Hatten av för ett gediget filmmakeri.

Petter Swanberg, kreatör Nord DDB: Tycker de träffsäkert lyckas porträttera både det actionfyllda Försvarsmakten-livet och det kanske inte alltid lika actionfyllda vanliga livet. Eller ja, jag vet förstås inte hur träffsäkert de porträtterar det förstnämnda men det ser mäktigt ut åtminstone.

Jörgen Berglund och Johanna Johansson art directors, Petter Nylind och Daniel Jakobsson copywriters, Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin planners, Åsa Stjärnquist originalare, Johan Svensson (Always Frank) byråproducent, Olof Lindh (B-Reel Films) regissör, Anisa Dzindo (B-Reel Films) producent, Rikard Åström (B-Reel Films) exekutiv producent.

Var femte förare

Kund: Synoptik

Byrå: Garbergs

Var femte förare har trafikfarlig syn, det är statistiskt säkerställt genom fler än 19.000 syntester som optiker från Synoptik genomfört medan förarna väntar på att bilen besiktas. Var femte förare innebär att fler än 1,3 miljoner svenskar utgör en potentiell fara i trafiken.

Se filmen här.

Jakob Åberg, ad på Valentin&Byhr: Får man gå hur långt som helst som reklamskapare när det kommer till att spela på publikens känslor? Bilden av den lilla tjejen som blundar och accepterar sitt öde inför hotet att krocka med var femte bil är fasansfull. Men det vore så klart ännu mer fasansfullt om det hände på riktigt. Då är det motiverat. Och i det här fallet riktigt effektivt kommunicerat.

Petter Swanberg, kreatör Nord DDB: Enkel och bra! Blir lite orolig av statistiken, men det är ju i sammanhanget positivt. Älskar kanske inte ordvitsen på slutet, men äh, bra film!

Sebastian Smedberg ad, Hampus Mattsson copy, Lotta Dolling formgivare, Birgitta Bergström produktionsledare, Joakim Landin projektledare, Mistre Tesfaye producent, Sebastian Smedberg regissör, Anna Bergqvist fotograf, Najeb Albakar motion, Robin Lidbom motion creative.

Tove Eriksen Hillblom: Vi kan inte få nog

En vän till mig berättade nyligen om ett gift par i vilket kvinnan inte längre kände att förhållandet gav henne det hon behövde. Den så kallade lågan var mest ett pyrande i en före detta eld som det sedan regnat på i ett par dygn. Hon krävde till slut att de skulle ha ett öppet förhållande - eller separera. Hennes man gick med på att prova.

Då hände något oväntat. Ur den kärlekshandling som upplevde att det var av hennes man att ge henne den frihet hon efterlängtade, uppstod en ny lust. Vilken man! Han gör detta för mig! Plötsligt kunde hon inte få nog av honom. Relationen hade återigen blivit ett val och inte ett måste och det öppna förhållandet, ja, det blev det aldrig något med.

Det här är givetvis inte något facit för alla på hur man lappar ihop en knakande kärleksrelation. Däremot funkar det ganska bra när det kommer till kommunikation.

För även om jag inte skulle gå så långt som att säga att det är en kärlekshandling av Ikea att ge oss friheten att själva välja om vi vill stanna eller gå (herregud, någon måtta får det vara), så är det trevligt. Och plötsligt kan vi inte få nog.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.