Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens film oktober

Månadens film oktober

Med en serie filmer som fick juryn att tveka på om de var riggade eller autentiska tar Animal för Volvia hem månadens film. Andraplatsen gick till Angwald Creative medan bronspengen kneps av King för ICA.

Publicerad: 15 november 2018, 18:35


Innehåll

"Hela vägen"

Kund: Volvia

Byrå: Animal

Det är många varumärken som i sin kommunikation vill hitta det genuina uttrycket, någon som ska få konsumenten att känna igen sig. Bort med en perfekt yta och visa istället hur folk verkligen beter sig. Med kampanjen "Hela vägen" lyckades reklambyrån Animal så väl med den genuina känslan att månadens kampanj-juryn hade svårt att avgöra om filmerna var användargenererade eller inte.

– Vi ser det som ett gott betyg eftersom alla filmer är inspelade av oss. Små historier med igenkänning, baserade på verkliga händelser, säger Manne Schagerström, styrelseordförande och senior advisor på Animal.

Varumärkeslöftet som ska kommuniceras är att Volvia inte bara bryr sig om bilen, oavsett om den är ny eller gammal, utan även de som sitter i den. De 12 kortfilmerna är anpassade efter sociala medier och spelades in under två intensiva dagar.

– Att berätta en historia inspirerad av verkligheten som kan berättas på 6 sekunder på Youtube och sedan göra en 15 sekunders filmversion var själva grundutmaningen, säger Manne Schagerström.

Vi hamnade i en diskussion om huruvida detta är insamlade autentiska klipp eller om filmerna är fabricerade. Det tycker jag säger något om bidraget. Otroligt bra hantverk och roliga situationer.

Daniel Hallberg, art director, King

-------

Klockren kampanj som växer för varje film. Kul att filmerna känns så verkliga att man som tittare blir osäker på vad som är nyinspelat och vad som är "gamla klipp". Någon som vet....?

Stina Lütz, regissör, Camp David

-------

Arbetsgrupp Animal:

Erik Lindqvist, kreativt ansvarig
Herman Vieweg, art director
Paula Backman, copywriter
Nina Eichenberger, produktionsledare
Manne Schagerström, senior advisor
Kit To, community manager

Volvia:

Sofia Bergfors, marknadschef
Helena Lundberg, projektledare

Produktionsbolag: Giants & Toys

Andrea Eckerbom, regissör
Christian Rehnfors, exekutiv producent
Maria Brusewitz, producent

Mediebyrå: Mindshare

Elin Bingle, digital strategy
Kristofer Karlsson, digital delivery planner

"Sorcery"

Kund: Steven

Byrå: Angwald Creative

Andraplatsen i den här omgången i månadens kampanj går inte till en byrå, utan ett löst sammansatt kollektiv av reklamare, svenska som internationella, med bas i New York.

I höstas bad en vän till copywritern Viktor Angwald honom att hjälpa till med marknadsföring för sin Stockholmsbaserade startup "Steven". En sak ledde till en annan och helt plötsligt befann sig kollektivet utanför New York och spelade in reklamfilmen nu placerar sig på andra plats i månadens film.

Det är alltid imponerande när en film lyckas ha produkten i fokus (där vi i detta fall förstår precis hur appen fungerar), samtidigt som filmen är rolig, bra castad, mycket bra manus och fint hantverk.

Daniel Hallberg, art director, King

-------

Kompromisslös idé som på ett underhållande och samtidgt tydligt sätt säljer in produkten och dess fördelar.

Stina Lütz, regissör, Camp David

-------

Arbetsgrupp Angwald Creative:

Viktor Angwald, creative director
Tegan Mahford, producer

Produktionsbolag: Jewel Suite

Mark Potoka, director
Jackson Eagan, director of photography
Lindsay Stadig, production designer
Avram Kasasky, production designer

Mary Egan-Callahan, casting director (House Casting)

Dave Otte, editor (Cosmo Street Editorial)

Tim Masick, senior colorist (Company 3)

Musik: duotone

Ross Hopman, executive producer
Jordan Lieb, composer
Gio Lobato, sound designer

Mixning: Eddie Cooper, Plush
VFX: Tomas Vergara, Peak Pictures

"Vad är det med Cindy?"

Kund: ICA

Byrå: King

Världens längsta reklamsåpa har alltsomoftast en ganska lättsam ton. Någon i butiken gör något tokigt och in klampar en apelsinjonglerande Stig, typ.

Därför blir det speciellt drabbande när Ica i det här samarbetet med Cancerfonden slår an en helt annan ton som överraskar tittaren. I

Jag är inget fan av Ica-reklamer men har som resten av befolkningen med åren byggt upp någon form av relation till dess karaktärer. Så när Ica väl gör filmer som berör så gör dom verkligen det. Den här filmen är ett bra exempel på det.

Stina Lütz, regissör, Camp David

Arbetsgrupp King:

Frank Hollingworth, creative director
Adam Gäfvert, art director
Martin Sööder, copywriter
Ellen Marklund, copywriter
Peter Preisler, projektledare
Anna Sjöberg, produktionsledare

Linnéa Roxeheim, regissör
Peter Wendin, klippare
Olof Barr, producent

Postproduktion: Gangsters

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.