Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Månadens Film, September 2017

Månadens Film, September 2017

För tredje gången i år (!) vinner Åkestam Holst Månadens film med Ikeas "Där livet händer". Tvåa kommer Forsman & Bodenfors och trea blir DDB Stockholm.

Publicerad: 24 oktober 2017, 14:59


Innehåll

Vardag

Kund: Ikea

Byrå: Åkestam Holst

Åkestam Holst och Ikea har redan vunnit Månadens Film två gånger tidigare i år, med konceptet "Där livet händer". Den första vinsten kammade parterna hem med filmen om en skilsmässopojke. Den andra gången vann de med filmen som tog upp adoption. Nu när de återigen vinner är det med en film om att få ihop vardagen som ensamstående mamma.

Nu vinner ni IGEN. Ni dominerar Månadens Film i år. Vad säger ni om det?
– Det är fantastiskt kul! När både branschen och alldeles vanliga Ikea-kunder gillar, då är det bra. Det betyder att Ikeas budskap är relevant för många människor och att vi fångar något som verkligen berör. Flera andra starka filmer var med i tävlan, och den här gången drog vi längsta strået, säger Mark Ardelius.

Om ni måste välja: Vilken av Ikeas filmer tycker ni själva bäst om?
– Vi tycker nog att alla har något. Sedan handlar det mycket om var man själv befinner sig i livet. Vi har precis spelat in en ny film som börjar gå snart. Den ligger oss väldigt varmt om hjärtat, säger Jesper Holst.

Innan sommaren skrev jag en krönika där jag undrade var alla ensamstående mammor som kämpade sig hem med matkassar i handen fanns i reklamen. Några månader senare kom den här filmen. Jag vill ändå tro att jag sådde ett litet frö där?
– Haha, filmen spelades in i redan i mars men visst var du på något där. Att lyfta fram vardagshjälten ligger kanske i tiden. Ikeas övergripande mål är "en bättre vardag för de många människorna". Med den här filmen ville vi göra något runt lunken som de flesta är inne i. Det fina med konceptet är att vi kan belysa både stora och små ämnen, från livsavgörande situationer till vardagligare ögonblick som gör livet lättare och varmare, säger Jesper Holst.

I era tidigare filmer har möblerna spelat hjältar i berättelsen. Det gör de inte i den här filmen. Hur resonerar ni?
– Fast vi tycker nog att tallrikarna som används i filmen, från skitiga till nydiskade, är riktiga hjältar. De är inte så märkvärdiga, men gör jobbet och kostar inte mycket. Produkterna ingår för övrigt i en serie som heter Vardagen, säger Mark Ardelius.

Ni har hyllats stort för att våga visa vardagen i reklam. Samtidigt ska reklam sälja. Hur dokumentär kan man som företag vara? Kan man till exempel hypotetiskt skildra depression om man är ett företag som säljer möbler?
– Psykisk ohälsa är allvarliga saker, men eftersom så många i Sverige har erfarenhet av det är det ett möjligt ämne, absolut. Det handlar förstås om hur det görs, säger Jesper Holst.

– Om vi, både privatpersoner och företag, pratar om det som är problematiskt kanske ämnet som sådant kan avdramatiseras. Att må dåligt ska inte vara något stigma, avslutar Mark Ardelius.

Se filmen här.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Nu börjar det nästan bli tröttsamt att se IKEA och Åkestam Holst skörda vinster, men konceptet är starkt och genomförandet så bra att det håller att upprepas i nya varianter. Det är bara att gratulera!

Magnus Jakobsson cd, Jesper Holst ad, Mark Ardelius copywriter, Leila Widgren agency producer, Kjell Månson projektledare, Jessica Söder produktionsledare, Jerker Winther planner, Martin Werner director, Petra Johansson producer, Marcel Zyskind director of photography, Jesper Gadeberg/Rudy music, Carin Jacobsson, Patrik Nygren-Bonnier och Maria Granath uppdragsgivare.

My face. My rules

Kund: Sleek Makeup

Byrå: Forsman & Bodenfors

Personer som lägger mycket tid på att sminka sig kan tvingas möta fördomar, både från sina partners, föräldrar och folk på stan. Det menar Sleek Makeup som vill bryta detta beteende, eftersom de anser att makeup kan vara en del av identiteten, en hobby, en stressreducerad procedur eller en konstform.

Se filmen här.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Idén känns varken ny eller originell, men på något sätt ändå relevant och genomförd så att man känner empati för personerna. Vi är vana att se utsatta grupper tas i försvar, men ibland glömmer man att de upplevs som självsäkra ofta också får betala ett pris. Sleek kan stå upp för dem med trovärdighet.

Agnes Stenberg-Schentz ad, Anna Qvennerstedt copy, Viktoria Wallner account director, Kristina Wilmar account manager, Anna Lundin producer, Michelle Christiansen designer, Maja Bredberg pr-strategist, Haisam Mohammed och Ikrah Ferdaus pr-assistant, Amelie Sandström researcher, Jenny Ring music supervisor, Sebastian Nowacki social media specialist, Erik Torell executive producer, Sophie Hedberg producer, Nadia Marquard Otzen director, Victor Sequin D.O.P, T.V.O.D Feat. Lowell music, Andreas Arvidsson editor, Cecy Young fotograf.

Smoooth:a produktfilmer

Kund: Klarna

Byrå: DDB Stockholm

Klarna fortsätter leverera udda reklamfilmer. De här tre filmerna kom efter Klarnas rebranding och tar bland annat upp hur "smoooth" det kan vara att klämma en mjukost genom hålen på en hårdost.

Se film 1 här.
Se film 2 här.
Se film 3 här.

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr: Prisas ska den sjuka hjärna som kommer på att likna en betallösning med mjukost som pressas genom hårdost. Genomförandet är snyggt och minnesvärt, men budskapen och avsändaren drunknar lite.

Tomas Granath ad, Martin Lundgren copy, Jesper Hellzén senior designer, Linus Östberg design director, Tove Langseth cd, Jacob Sandström business director, Roshanak Fatahian account director, Linda Bryttmar account manager, Hanna Ostrowski producer, Stella Breiman art buyer, Gustav Almestål (LundLund) director, Rachel Thomas set designer, Jeremy Valender Dop, Gabriel Watson editor, Edward Negussie colourist, Martina Brynielsson product & brand marketing manager, Jasmine Riahi marketing manager, Camilla Birkström senior visual designer, Martin Wassborn director brand & b2c marketing & communication, David Sandström chief marketing officer.

Tove Eriksen Hillblom: Varför blir inte produkten en hjälte?

Månadens omgång var kanske årets jämnaste, där IKEA knep förstaplatsen med knapp marginal.

Filmerna i konceptet Där livet händer har gång på gång överraskat med fina tolkningar av situationer som är så otroligt vardagliga i sin enkelhet, samtidigt som de innehållit en känslomässig storhet. De har behandlat skilsmässor, adoption och genombrott i förälder-barn-relationer. Alltid med produkterna som hjältar som på ett eller annat sätt underlättat, ja, livet. Jag tycker att det är fantastiskt.

I den här filmen tycker jag dock att man tappat bort något. Jag saknar den nya vinklingen på den gamla situationen som finns i skilsmässofilmen. Jag saknar att produkten blir hjälten som i far- och dotterfilmen. Här finns produkterna med, men har ingen egentlig roll i handlingen. Och det känns inte riktigt lika trovärdigt som i de andra filmerna.

Med det sagt, så är det ett fint hantverk och jag tror att många känner igen, och uppskattar att IKEA ser, det ickeperfekta vardagsstök vi alla (utom de medverkande i Min helg i SvD) lever i. Jag ser fram emot nästa film!

Klarna. Man måste gilla att något så ultratråkigt som en betaltjänst får kännas såhär härligt, och de nya filmerna fortsätter i samma anda (om än snäppet mindre lyxiga i sin produktion). Jag tycker att hela storheten ligger i att lyckas få något man ser med sina ögon att kännas så taktilt. Väldigt bra påhittade smooooth-heter, helt enkelt. Men all text över bild? Ta bort texten! Jag vill se näsan!

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.